handdator

Visa fullständig version : Frågor om att bli sjukgymnast


Ame
2005-04-19, 19:10
Jag har funderat på att läsa till sjukgymnast, känns helt klart som ett arbete som skulle passa mig(efter vad jag läst om det). Är det någon här som läst/läser och skulle lunna tänka sig att berätta lite om utbildningen?
Skulle vara intressant att få höra skillnaderna mellan de olika skolorna också, har läst en broshyr där det står om de olika skolorna, men den är ju ganska subjektiv då alla skolorna får det att låta som att deras skola är bäst i världen...

Hur är det med lön och jobb? Läste att det är hård konkurrens om jobben, samt att lönen är ganska låg, och det känns ju inte som en speciellt bra kombination. Är det stor löneskillnad mellan de som jobbar i landstinget och de som jobbar privat?

vega
2005-04-19, 19:18
Jag läser andra terminen nu till sjukgymnast.
Vad jag hört ska det inte vara något problem att få jobb, stora pensionsavgångar, ökat behov osv. Vad lönen ligger på är jag mer osäker på men säg runt 18 000-20 000 per månad de första åren. Landstinget e väl de som betalar minst...

Ame
2005-04-19, 19:23
Vilken skola läser du på? Hur är utbildningen upplagd, mycket PBL?
(Jag vet, massa frågor :D)

abjorn
2005-04-19, 19:36
Har sökt sjukgymnast jag med till hösten. Men har så jävla kassa betyg så får hoppas på högskoleprovet ;)

Ame
2005-04-19, 19:52
Har sökt sjukgymnast jag med till hösten. Men har så jävla kassa betyg så får hoppas på högskoleprovet ;)

Vart sökte du? Själv sökte jag inte till något program till hösten, kunde inte bestämma mig, samt att jag sattsar hårt på idrottandet nu och de skulle bli svårt om jag ska flytta också...

abjorn
2005-04-19, 19:58
umeå, orkar inte flytta igen ;)

Ame
2005-04-19, 20:02
umeå, orkar inte flytta igen ;)

Umeå verkar rätt ok, förrutom att det ligger så långt upp. Inte speciellt förtjust i vintern direkt...

Jolene
2005-04-19, 20:11
Jag läste ett år på sjukgymnastlinjen på KI. Slutade inte pga att det var trist utan för att jag kom på att jag ville gå en annan utbildning.

Första året var mkt anatomi, fysiologi, tränings- och rörelselära, psykologi. Men även en del massage, kroppskännedom Prekliniskt. Året avslutades med en stor tenta på ALLT som man var tvungen att klara för att få gå vidare.

Fick inspektera varandras kroppar under de mer praktiska lektionerna, det var ju spännande!

Pinglan
2005-04-21, 10:40
Jag läste i Linköping och gick ut -03. Då var det inga problem att få jobb, just nu är det kärvare. Om några år kommer det dock att finnas gott om jobb igen om man ser till pensionsavgång osv. Lönen beror mycket på var du kommer att jobba. Jobbar du inom landstinget varierar det stort, Östergötland har bland de sämsta ingångslönerna för nyutexaminerade, 17200 efter revisionen -05. jag har precis bytt landsting från östergötland till Kalmar och fick ett lönelyft på 5000 i månaden, det säger väl det mesta.

Utbildningen till sjukgymnast är väldigt bred, man läser lite om mycket skulle jag vija säga. Nu vet jag inte hur de andra utbildningarna har lagt upp det men i Linköping läste vi frisk anatomi och fysiologi i T1, mer frisk fysiologi i T2, T3 blev det sjukdomar inom rörelseapparaten typ RA, frakturer, artros osv. I T4 läste vi neurologi typ stroke, MS osv. T5 var det lite fokus på företagshälsovård, pedagogik och primärvård. T6 hade man examensarbete och en valbar 10-poängskurs. From T3 hade vi praktik ca 7 veckor inom de block som teorin tog upp i den terminen.

I Linköping läser man PBL, en del gillar det, jag gillade det inte. Varje termin har man 2 tentor i slutet av terminen, en teoretisk och en muntlig/praktisk där man tentar av hela terminens innehåll. Utöver det så är det mycket seminarier och andra obligatorsika uppgifter, artikelgranskningar osv.

Om jag skulle välja att utbilda mig idag hade jag helt klart valt att utbilda mig till naprapat istället för till sjukgymnast. De har mycket större fokus på behandling av rygg/nacke osv än vad sjukgymnaster har och det känns som att de kan mycket mer inom just det området. sen beror det ju naturligtvis på vad man själv är intresserad av, det finns ju fler valmöjligheter till arbet som sjukgymnast (sjukhus, primärvård, habilitering osv)