handdator

Visa fullständig version : En ny påve är vald!


Allan
2005-04-19, 18:51
Guds ställföreträdare på jorden har åter valts. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=405017&previousRenderType=6

Verkar ju inte vara nån framtidsman direkt. Hur kommer den katolska kyrkan att agera i olika frågor i framtiden?


allan

Dipshit
2005-04-19, 18:52
Synd om han e så sträng o konservativ..
Men han sååg ju glad o lattjo ut... jaja

skaparn
2005-04-19, 18:58
Jisses! Ratzinger var ju innan valet nämnd som den mest konservative av favoriterna. Han har en minst sagt konservativ syn på abort och endel andra typiska stridsfrågor såsom preventivmedel, feminism, homosexualitet om jag inte minns fel.
Dock är han ju gammal, såpass gammal att han kanske ska ses som en sorts interimspåve. Blir han alltför bitter kan man ju bara vänta på att han dör. Fast å andra sidan, 77 år är ju ingen ålder för en gudsman. Han kan säkert få 13 år på sig att ställa till med elände.

Jag hyser inga förhoppningar att vi ska få se en modernisering av den katolska kyrkans hållning.

hum
2005-04-19, 19:03
Blev lite besviken faktiskt, även om det var väntat. Kunde dom inte vara lite mer vågade?

Arne Persson
2005-04-19, 19:03
Jisses! Ratzinger var ju innan valet nämnd som den mest konservative av favoriterna. Han har en minst sagt konservativ syn på abort och endel andra typiska stridsfrågor såsom preventivmedel, feminism, homosexualitet om jag inte minns fel.
Dock är han ju gammal, såpass gammal att han kanske ska ses som en sorts interimspåve. Blir han alltför bitter kan man ju bara vänta på att han dör. Fast å andra sidan, 77 år är ju ingen ålder för en gudsman. Han kan säkert få 13 år på sig att ställa till med elände.

Jag hyser inga förhoppningar att vi ska få se en modernisering av den katolska kyrkans hållning.


Han kanske följer vissa tidigare företrädares goda seder och åker på en hjärtinfarkt på något horhus?

Sverker
2005-04-19, 19:04
Vi här i Sverige tycker ju som Martin Luther så låt katolikerna ha sin ledare. Jag tycker sedan att våran ärkebiskop gör ett utmärkt arbete, utan inflytande från Vatikanen.

Yankeee
2005-04-19, 19:09
låt katolikerna ha sin ledare.

Allvarligt talat, hur kan du ignorera det otroliga inflytandet påven har och problemen det medför?

Zafer
2005-04-19, 19:18
Blev lite besviken faktiskt, även om det var väntat. Kunde dom inte vara lite mer vågade?
Kanske beror på att den förre påven har tillsatt alla nyvarande kardinaler? Klart dom vill hålla kvar sina värderingar.

Ame
2005-04-19, 19:25
Kanske beror på att den förre påven har tillsatt alla nyvarande kardinaler? Klart dom vill hålla kvar sina värderingar.

Ja, därför lär det ta tid innan kyrkan moderniserar sig. Så svårt ska det väl inte vara för en påve att hitta 135 andra griniga gubbar som "tyckte det var bättre förr" och vägrar inse att världen förändras.

Trance
2005-04-19, 19:26
Ja, alla borde tycka som vi. Det skulle vara mycket lättare då. Att inte alla förstår att de har fel.

Krokodil
2005-04-19, 19:29
Enligt en amerikansk kardinal jag såg på TV är det bara en tidsfråga innan katolska kyrkan tillåter kvinnliga präster, preventivmedel och avskaffar celibatkravet. Frågan är om Benediktus XVI kommer förhala den processen?

Yankeee
2005-04-19, 19:30
Ja, alla borde tycka som vi. Det skulle vara mycket lättare då. Att inte alla förstår att de har fel.

Ironi?

skaparn
2005-04-19, 19:31
Vad katolska kyrkan bestämmer sig för att tycka i de viktigaste frågorna får ju ännu större betydelse med tanke på katolicismens tillväxt i U-länderna. Stora delar av Afrika är ju på god väg att forma (enligt oss) mer civiliserade samhällen efter årtioenden av bittra strider. Den moral som skrivs in i lagstiftning är väldigt beroende av katolska kyrkans ledare.

Antag att Ratzinger håller fast vid ett motstånd mot preventivmedel, såsom den STD-skyddande kondomen (det är som en latexballong man trär över penis, för de som inte vet). Kan knappast komma på något sämre för kampen mot HIV.

Abortfrågan är ju dessutom en evigt het potatis inte minst i USA. Tror motståndare där ser ett extra kraftigt fördömande från vatikanen som konservativt bränsle. USA har ju dessutom haft lite trassel med högt uppsatta "gudsmän" som inte kunnat hålla sig borta från små barn. Det är ju ett garderobsskelett man måste gräva fram och vädra ut.

Arne: Nu är jag obevandrad i skvallret om dåtida påvar. Är det någon som har dött vid horhusbesök? Låter ju nästan för bra för att vara sant.

Misc: En legend är att det en gång hölls en tävling bland journalister där den slagkraftigaste rubriken eftersöktes. Kort och koncist alltså.
"Pope elopes" vann.

Arne Persson
2005-04-19, 19:33
Vad katolska kyrkan bestämmer sig för att tycka i de viktigaste frågorna får ju ännu större betydelse med tanke på katolicismens tillväxt i U-länderna. Stora delar av Afrika är ju på god väg att forma (enligt oss) mer civiliserade samhällen efter årtioenden av bittra strider. Den moral som skrivs in i lagstiftning är väldigt beroende av katolska kyrkans ledare.

Antag att Ratzinger håller fast vid ett motstånd mot preventivmedel, såsom den STD-skyddande kondomen (det är som en latexballong man trär över penis, för de som inte vet). Kan knappast komma på något sämre för kampen mot HIV.

Abortfrågan är ju dessutom en evigt het potatis inte minst i USA. Tror motståndare där ser ett extra kraftigt fördömande från vatikanen som konservativt bränsle. USA har ju dessutom haft lite trassel med högt uppsatta "gudsmän" som inte kunnat hålla sig borta från små barn. Det är ju ett garderobsskelett man måste gräva fram och vädra ut.

Arne: Nu är jag obevandrad i skvallret om dåtida påvar. Är det någon som har dött vid horhusbesök? Låter ju nästan för bra för att vara sant.

Misc: En legend är att det en gång hölls en tävling bland journalister där den slagkraftigaste rubriken eftersöktes. Kort och koncist alltså.
"Pope elopes" vann.



Japp! Tydligen! Ev. mer än en.

abjorn
2005-04-19, 19:45
Är det där ex nazisten ? ;)

jakke
2005-04-19, 19:54
Är det där ex nazisten ? ;)
jupp
Han verkar dessutom ha en fot nere i dödsriket redan

Sverker
2005-04-19, 20:00
Allvarligt talat, hur kan du ignorera det otroliga inflytandet påven har och problemen det medför?


Jag är väl medveten om problemet med att katolska kyrkan inte tillåter preventivmedel vilket självklart blir katastrof av oönskade barn och spridning av olika sjukdomar.
Lösningen på det problemet, enligt mig, är upplysning och undervisning och det behöver inte påverka relationen mäniska-Gud.

Cilia
2005-04-19, 20:06
Jag är väl medveten om problemet med att katolska kyrkan inte tillåter preventivmedel vilket självklart blir katastrof av oönskade barn och spridning av olika sjukdomar.
Lösningen på det problemet, enligt mig, är upplysning och undervisning och det behöver inte påverka relationen mäniska-Gud.
Jag håller faktiskt med Sverker här för trots allt så finns det massor av katoliker i världen som är frekventa användare av både kondomer och andra preventivmedel därför att dom är "upplysta". Det är nog bättre odds att ändra beteendet med utbildning än att försöka ändra katolska kyrkans högsta andliga ledning.

Yankeee
2005-04-19, 20:07
Jo, självklart. Men det är knappast något som blir bättre av att de drar dit någon gammal stofil som varit instängd i en garderob de senaste 40 åren.

skaparn
2005-04-19, 20:11
Jag är väl medveten om problemet med att katolska kyrkan inte tillåter preventivmedel vilket självklart blir katastrof av oönskade barn och spridning av olika sjukdomar.
Lösningen på det problemet, enligt mig, är upplysning och undervisning och det behöver inte påverka relationen mäniska-Gud.

Men just denna "upplysning och undervisning" sker ju ofta av det katolska samfundet i de områden där problemen är som störst. Visst kommer det alltid finnas pragmatiker på fältet men det lär inte stå kondompåträdning i läroplanen direkt...

Cilia
2005-04-19, 20:11
Jo, självklart. Men det är knappast något som blir bättre av att de drar dit någon gammal stofil som varit instängd i en garderob de senaste 40 åren.
det är inte det jag säger men om man vill nå en förändring så är det bästa att analysera var man kan nå bäst resultat.

Men jag tror han har haft sällskap i den där gareroben......................................... ............ inga andra antydningar *blink*

Yankeee
2005-04-19, 20:14
det är inte det jag säger men om man vill nå en förändring så är det bästa att analysera var man kan nå bäst resultat.

Men jag tror han har haft sällskap i den där gareroben......................................... ............ inga andra antydningar *blink*

Jo, men allt försvåras ju av snubben på toppen, vare sig du vill det eller inte.

aa, mycket möjligt.

DTH
2005-04-19, 20:22
Vi här i Sverige tycker ju som Martin Luther så låt katolikerna ha sin ledare. Jag tycker sedan att våran ärkebiskop gör ett utmärkt arbete, utan inflytande från Vatikanen.

Jag tycker inte det. Han predikar inte som bibeln säger...

Trance
2005-04-19, 20:24
Jag tycker inte det. Han predikar inte som bibeln säger...

Det gör väl inte många? De som gör det brukar väl kallas extremister enligt oss.

Baan
2005-04-19, 20:30
Det gör väl inte många? De som gör det brukar väl kallas extremister enligt oss.

egentligen är dom fundamentalister.. men visst vem man anser vara extremist kan man anse vara subjektivt (dock är ju inte fundamentalism lika subjektivt).

tror själv inte det hade spelat så stor rollen vem som hade blivit vald till påve.. tror inte någon av de möjliga kandidaterna är särskillt liberal och skulle markant skilja sig från den nyvalde påven.

ölobrännvin
2005-04-19, 20:44
Dom vill ha en som dör lite fortare än Johannes Paulus av en anledning som jag inte riktigt vet, dom tyckte väl att J H levde lite väl länge....

Doctor Snuggles
2005-04-19, 20:51
Vi här i Sverige tycker ju som Martin Luther så låt katolikerna ha sin ledare. Jag tycker sedan att våran ärkebiskop gör ett utmärkt arbete, utan inflytande från Vatikanen.

Tihi. Och det har förstås inget att göra med att Gustav behövde lite cash?

Fatalist
2005-04-19, 21:11
Ja undra hur länge det dröjer till "hela världen åter är i sorg" med det gubbpatrasket...

Doctor Snuggles
2005-04-19, 21:19
Ja undra hur länge det dröjer till "hela världen åter är i sorg" med det gubbpatrasket...

Japp. För de två är ju jämförbara. Lika som bär, kanske man kan säga.

Sverker
2005-04-20, 06:17
Jag tycker inte det. Han predikar inte som bibeln säger...

Predikar ? Han leder ju en kyrka i en modern tid.

Visst står det i biblen att kvinnor inte skall undervisa män men nu har vi två kvinliga biskopar och förhoppningsvis kommer hälften av biskoparna vara kvinnor om en generation. Ett exempel som något att tiden förändras.

Sverker
2005-04-20, 06:19
Tihi. Och det har förstås inget att göra med att Gustav behövde lite cash?

Eller hur Gustav eliminerade den politiska oppositionen inom kyrkan.

DTH
2005-04-20, 10:08
Predikar ? Han leder ju en kyrka i en modern tid.

Visst står det i biblen att kvinnor inte skall undervisa män men nu har vi två kvinliga biskopar och förhoppningsvis kommer hälften av biskoparna vara kvinnor om en generation. Ett exempel som något att tiden förändras.


Han är för homoäktenskap o grejer som bibeln helt klart är emot. (Detta betyder INTE att jag har något emot bögar som kan 99% av alla tänker just nu.) Och han verkar för övrigt inte tolka bibeln som det står utan har sina egna tolkningar av saker. Jo jag säger "predikar" för han bekänner sin tro öppet som inte är riktigt bibliskt... O han e ledaren för svenska kyrkan.

Dorn
2005-04-20, 13:31
Påven kan suga min ***.

Tricklev
2005-04-20, 13:39
Påven kan suga min ***.

:laugh:

Synd att det inte blev en mer liberal påve.

Bärs
2005-04-20, 13:53
Leve Benedictus XVI och ner med antikristen KG Hammar!

skaparn
2005-04-20, 14:00
Intressant är att den när förra påven Karol Wojtyla fick sin skola stängd av nazisterna och tvingades börja jobba i ett stenbrott, var den nya, Ratzinger med i Hitlerjugend. Kanske mot sin vilja men ändock så finns det en viss ironi i det hela.

stahlberg
2005-04-20, 14:05
Jag känner inte till katolska kyrkans bibeltolkningar. Den ev-lutherska kyrkan har i vilket fall som helst läst bibeln tillsammans med fan själv.

Det bästa med den nye påven är att han är så gammal att han dör snart. Som jag sagt så är det bara i de mest oviktiga yrkena - kung, president, påve - där man har så gamla ämbestinnehavare att de fallit för demenssträcket för länge sedan. I alla andra (viktigare?) yrken har man gått i pension innan man fyller 70.

Dumleman
2005-04-21, 12:00
http://fun.drno.de/pics/papst/papa.jpg Lite likt är det väl? :D

jwzrd
2005-04-21, 12:04
http://fun.drno.de/pics/papst/papa.jpg Lite likt är det väl? :D

Ahahahahah det är sjukt likt. Med påvekläderna på sig vore det identiskt. *rolleyes*

scythe
2005-04-21, 12:08
Äh, det är lugnt. Gubben är ju snart 1000. Den förre påven dog vid 1000 års ålder.