handdator

Visa fullständig version : Kort-magi


Peter
2005-04-19, 13:13
Kan vi inte hjälpas åt att klura ut hur han gör följande trick? Jag tittade på filmen 5-6 gånger i morse och har nu koll på hur han gör dom flesta av tricken (i teorin alltså kan ju inte göra det själv).

Jäkligt imponerande när man ser det första gången i full fart.

http://knarka.com/php/go_link.php?id=2778&hash=fa89e84b

Fangface
2005-04-19, 13:18
Ja, jag fattar iaf inte..... :confused:

Men det hade varit skoj att kunna det....

aidee
2005-04-19, 13:33
Har du kmmit på hur många kort ahn använder? Jag har sett 6 olika. (och nej jag har inte sett 6 olika för att han visat dem med framsidan uppåt =))

Edit: Sen drar han rätt mycket från botten, i varje fall i del två av tricket.

Peter
2005-04-19, 13:36
Nej han har bara 4 olika...Hjärter Kung , Klöver Kung , Spader 10 och Hjärter 2

Peter
2005-04-19, 13:38
I vilken del drar han från botten menar du?

Jag har koll på sekvensen med hjärtertvåan (från sekund 30 till 44) där vet jag exakt hur han gör.

Sen givetvis sekvensen där han visar 10:an för andra gången ca 59 sekunder in när han visar bottekortet 4 gånger.

aidee
2005-04-19, 13:40
Ja du har nog rätt, 4 kort. Det är i slutet om du kollar hans pekfinger.

Peter
2005-04-19, 13:44
Ja du har nog rätt, 4 kort. Det är i slutet om du kollar hans pekfinger.

Du menar med kungarna på slutet? Men då ska det väl synas att han visar dom i den ordningen dvs från botten? Eller menar du tidigare?

aidee
2005-04-19, 13:46
alltså med kungarna när han läpper ner korten så släpper han tredje från botten tror jag.

Peter
2005-04-19, 14:04
Ok, nej jag tror han använder samma teknik med kungarna på slutet som han invänder i 90% av tricken.

Jag tror det går ut på att han ibland tar 2 st kort när han vänder upp och flytter ner i botten. Ett exempel i serien från sekund 30 till 44 så har han hjärter två i mitten av 3 kort (ett ligger på bordet). Han tar då två kort och visar således framsidan på det andra kortet från toppen (dvs tvåan som ju låg i mitten) han lägger sen tillbaka båda korten i samma ordning, tvån är alltså fortfarande i mitten, fast man ska tro att det är högst upp. Nu tar sen bort det översta kortet och lägger i botten. Nu ligger ju verkligen tvåan överst. Visar att tvåan är överst lägger tillbaka den och tar återigen 2 kort när han ska placera tvåan i botten. Det gör ju att tvåan kommer näst överst igen. När han då ska visa att tvåan är överst tar han två kort och det ser ut som tvåan är överst osv.

Tycker man anar att det är två kort han flytter ner i botten i sekund 39 mitt i denna serie som jag beskrev ovan.

Precis samma teknik använder han med kungarna på slutet. Dvs ruterkungen ligger i botten, han tar de två bottenkorten och visar. Och lägger dem på toppen, det han då tar bort är alltså inte kungen, eftersom den ligger näst högst upp. Sen gör han samma sak med nästa kort och vips ligger de två kungarna i botten vilket han också visar.