handdator

Visa fullständig version : Dessa otroliga sk dopingföreläsare


abjorn
2005-04-19, 11:07
Jaha... då har man ytterligare en gång råkat ut för en dopingföreläsare som pratar en massa skit om framförallt kroppsbyggare (speciellt damerna) och kosttillskott.

Han påstod att man aldrig kunde vara säker på att man inte fick i sig AAS från kosttilskott (gamla vanliga först kör man aas i maskinen sen efteråt kör man proteinpulver i samma maskin) och att om tillskottet hade någon som helst effekt så skulle det i stort sett dopingklassas. Gainomax däremot kunde man dricka, för det skulle i stort sett vara helt ofarligt.

Sen dra upp exempel där folk blivit dödade på krogen och att våldsmannen hade AAS i kroppen. Inte ett enda ord om att det kanske var alkoholen som var orsaken. Jag tar själv avstånd mot AAS, men tycker inte man ska dra upp sådana suddiga exempel.

En liten rolig del var iaf när det kom upp lite bilder på Palumbo, Dillet och Yates. Några kvinliga byggare fick vi också se (behöver inte nämna några av kommentarerna som fäldes när dom bilderna visades). Inga bilder på skidstjärnor, friidrottsstjärnor (kanske var en på Ben Johnson ;)), cykelister mm.

Inte konstigt att folk ser ner på en för att man håller på med kroppsbyggning efter sådana här föreläsningar.

victor_n
2005-04-19, 11:17
har offta reagerat mot att folk ser ner på kroppsbyggare!!
jag hade en sån föreläsare i höstas i skolan..
en polare i klassen berättade att jag styrketränar 5 dagar i veckan å smäller i mig en massa tillskott.
då tittar föreläsarn snett mot mig å frågar hur många ggr jag dopat mig!
jag sa aldrig! då börja han dra upp att jag som kör kreatin tillskott får samma effekt mentalt av kreatinet.
han påstår även att jag skulle troligtvis börja med tyngre droger om jag inte sluta me tillskotten!
mitt svar på det..
varför ska jag bry mig om vad du säger till mig.. jag kanske inte ville se ut som en gammal krokig gubbe som du själv!
killen va i 25 års åldern typ men gisses kroppen e värre än hiltons *spy*

henke_in_training
2005-04-19, 11:25
Jaha... då har man ytterligare en gång råkat ut för en dopingföreläsare som pratar en massa skit om framförallt kroppsbyggare (speciellt damerna) och kosttillskott.

Han påstod att man aldrig kunde vara säker på att man inte fick i sig AAS från kosttilskott (gamla vanliga först kör man aas i maskinen sen efteråt kör man proteinpulver i samma maskin) och att om tillskottet hade någon som helst effekt så skulle det i stort sett dopingklassas. Gainomax däremot kunde man dricka, för det skulle i stort sett vara helt ofarligt.

Sen dra upp exempel där folk blivit dödade på krogen och att våldsmannen hade AAS i kroppen. Inte ett enda ord om att det kanske var alkoholen som var orsaken. Jag tar själv avstånd mot AAS, men tycker inte man ska dra upp sådana suddiga exempel.

En liten rolig del var iaf när det kom upp lite bilder på Palumbo, Dillet och Yates. Några kvinliga byggare fick vi också se (behöver inte nämna några av kommentarerna som fäldes när dom bilderna visades). Inga bilder på skidstjärnor, friidrottsstjärnor (kanske var en på Ben Johnson ;)), cykelister mm.

Inte konstigt att folk ser ner på en för att man håller på med kroppsbyggning efter sådana här föreläsningar.

efter 5 minuter fattade man att han var precis anti allt som har med tillskott att göra, var dock ingen dålig föreläsning tycker jag, han tog ju upp relevanta saker. Man undrar ju dock om föreläsaren råkat ut för nåt traumatiskt i sin ungdom, kanske fick en shaker i huvet som barn?? Sen att han jobbade främst med doping inom badminton säger väl det mesta :D

abjorn
2005-04-19, 11:28
efter 5 minuter fattade man att han var precis anti allt som har med tillskott att göra, var dock ingen dålig föreläsning tycker jag, han tog ju upp relevanta saker. Man undrar ju dock om föreläsaren råkat ut för nåt traumatiskt i sin ungdom, kanske fick en shaker i huvet som barn?? Sen att han jobbade främst med doping inom badminton säger väl det mesta :D

ne... föreläsningen var helt ok på den teoretiska delen. Men alla dessa fördomar och smutskastning kunde han klarat sig utan ;)

victor_n
2005-04-19, 11:28
efter 5 minuter fattade man att han var precis anti allt som har med tillskott att göra, var dock ingen dålig föreläsning tycker jag, han tog ju upp relevanta saker. Man undrar ju dock om föreläsaren råkat ut för nåt traumatiskt i sin ungdom, kanske fick en shaker i huvet som barn?? Sen att han jobbade främst med doping inom badminton säger väl det mesta :D

tycker även att han verkar vara reklamare för Gainomax eftersom han sa att det va en så bra och ofarlig produkt ;)

Peter
2005-04-19, 11:28
Martin Fahlström va?

henke_in_training
2005-04-19, 11:30
ne... föreläsningen var helt ok på den teoretiska delen. Men alla dessa fördomar och smutskastning kunde han klarat sig utan ;)

jo, skrämmsel propaganda antar jag.... men de som är något sånär insatta vet ju att det inte är svart och vit som han påstår. Japp Martin Fahlström var det, duktig föreläsare med lite för vinklade åsikter..

The_RobRoy
2005-04-19, 11:36
Vart hölls denna föreläsning och för vilka?

abjorn
2005-04-19, 11:37
Vart hölls denna föreläsning och för vilka?

Umeå, för framförallt idrottsvetare och diverse fristående slan som mig ;)

Arne Persson
2005-04-19, 12:07
Japp! Ett typiskt fall av "skyddad verkstad" syndromet! Ha ha! :thumbup:

palme
2005-04-19, 12:10
Känner 3 killar som dödat när de kört kreatinkurer så va försiktiga med det! *screwy*

Droog
2005-04-19, 12:29
Han påstod att man aldrig kunde vara säker på att man inte fick i sig AAS från kosttilskott (gamla vanliga först kör man aas i maskinen sen efteråt kör man proteinpulver i samma maskin) och att om tillskottet hade någon som helst effekt så skulle det i stort sett dopingklassas. Gainomax däremot kunde man dricka, för det skulle i stort sett vara helt ofarligt.


Ja, gainomax görs ju av ett etablerat livsmedelsföretag som dessutom finns representerat i huset, både som sponsorer av idrott som av forskning. De ska starta upp en betald studie på gainomax just på idrottsmedicin, hörde jag. Undrar om det blir lika fina resultat som då Eiselt skickar sina grejor till Estland? *rolleyes* Nä, studie blir nog bra. Den kommer att visa att gainomax är bättre än både vatten och kolhydratdryck efter träningen. Nu är det väl ändå revolution? :hbang:

Kalleh
2005-04-19, 12:36
Sen att han jobbade främst med doping inom badminton säger väl det mesta :D


:laugh:

Megatuttarna
2005-04-19, 13:16
Varför tog du inte hål på hans skitsnack? Sagt att det drar ner seriositeten på hans föreläsning om han nu ska hålla på med pajkastning.

abjorn
2005-04-19, 15:02
Varför tog du inte hål på hans skitsnack? Sagt att det drar ner seriositeten på hans föreläsning om han nu ska hålla på med pajkastning.

kanske man skulle gjort om det inte satt typ 100 pers och lyssna, varav 95% säkert höll med om det mesta han sa ;)

henke_in_training
2005-04-19, 15:08
kanske man skulle gjort om det inte satt typ 100 pers och lyssna, varav 95% säkert höll med om det mesta han sa ;)

har snackat med en hel del folk i klassen och de flesta tycker att han hade väldigt vinklade åsikter...

Popeye
2005-04-19, 15:21
Varför får aldrig jag vara med på sådana där föreläsningar. :(
Nu tänker jag inte ställa mig varken för eller mot doping då den sortens diskussion inte hör hemma på det här forumet... Men jag hatar sådana där skitsnackare.
Hur f*n skall man kunna ta en sån seriöst när de bara sysslar med pajkastning?
Nä bort med såna tomtar och låt de duktiga mer nyanserade föreläsarna få visa framfötterna istället.

Arne Persson
2005-04-19, 15:24
Jag har varit på flera doping- och tränings/kostföreläsningar där jag självfallet gått till motattack när svammlet blivit för uppenbart. *innocent*

Peter
2005-04-19, 15:27
Arne: Ska jag tolka det som att mitt svammel klarade sig på rätt sida om gränsen för att bli för uppenbart alltså?

henke_in_training
2005-04-19, 15:28
det är väl en sak att förklara hur farligt det är med anabola, men att jämföra det med vilket tillskott som helst är lite väl magstarkt,

pellepedal
2005-04-19, 15:31
Men vadå.. Alla vet väl att allt protein i tillskottform är doping.. egentligen.. *screwy* *slap*

tinus
2005-04-19, 15:35
Men vadå.. Alla vet väl att allt protein i tillskottform är doping.. egentligen.. *screwy* *slap*

Ja det är väl klart!! Det står tom Anabolic och dyl på vissa burkar..så det måste väl alla förstå att det är doping! *screwy* *slap*

Arne Persson
2005-04-19, 15:37
Arne: Ska jag tolka det som att mitt svammel klarade sig på rätt sida om gränsen för att bli för uppenbart alltså?


Ha ha! Hade inget att klaga på där! :thumbup: Det var betydligt vildare när bl.a stackars Eva andersson skulle förklara hur riktig magträning skulle gå till! Det började med att jag ifrågasatte hennes EMGstudier och sedan gick även övriga publiken igång. Hon var ganska hysterisk i slutet! :D Hon gjorde bl.a en charmant entré med att påtala att hon minsann aldrig varit på ett gym. Underbart! :thumbup:

abjorn
2005-04-19, 15:38
IOK hade tydligen gjort någon undersökning 2002 av 634 kosttillskott och kommit fram till att 25% (har jag för mig att det var) innehöll AAS eller prohormoner.

Grisen
2005-04-19, 15:42
kanske man skulle gjort om det inte satt typ 100 pers och lyssna, varav 95% säkert höll med om det mesta han sa ;)

Haha! Du är stor som ett as och rakad, föreläsaren hade bara gett dig "anabolablicken", sen är diskussionen avslutad.

abjorn
2005-04-19, 15:43
Haha! Du är stor som ett as och rakad, föreläsaren hade bara gett dig "anabolablicken", sen är diskussionen avslutad.

blygare person än mig får du nog leta efter ;)

Baan
2005-04-19, 15:44
tror han hade sprungit iväg om du bara hade rest dig upp lite småagressivt och ropat något i stil med "hörreeeedu fan snackar du för skit, byggare är fan inte alls agressiva? Ska du ha stryk eller?". Han hade förmodligen vart utanför dörren vid "skit" ;)

Peter
2005-04-19, 15:48
Hon gjorde bl.a en charmant entré med att påtala att hon minsann aldrig varit på ett gym. Underbart! :thumbup:

Känner igen det där. Lite märkligt hur man kan forska i 5-10 år om calsiumets funktion vid muskelkontraktion utan att vara det minste intresserad eller insatt i hur träning eller musklerna funkar i verkligheten. Har sett flera sådana exmpel jag också.

Arne Persson
2005-04-19, 15:54
Känner igen det där. Lite märkligt hur man kan forska i 5-10 år om calsiumets funktion vid muskelkontraktion utan att vara det minste intresserad eller insatt i hur träning eller musklerna funkar i verkligheten. Har sett flera sådana exmpel jag också.


Precis! Ett skolexempel på "Skyddad verkstad"syndromet med en god portion ryggdunkeri! :thumbup:

Oskis
2005-04-19, 15:54
Låter som en föroläsning jag hade för några veckor sedan.

Föroläsaren inledde med att förklara att om man rörde steroider flippa man ut och begick massmord samt det vanliga med mini pitt, inget hår, bli steril osv. Visade några artiklar med våldsbrott där han TRODDE att gärningsmannen preppade, samt några där det var bevisat. Detta spelar väl ingen större roll hurvida det är svammel eller inte då han säkert avskräcker någon.

Sedan berättade han lite om kosttillskott. Protein pulver var livsfarligt och va jätte hög risk att man blev steril (!) osv då de i stor utsträckning innehöll prohormoner eller steroider. Fast bara om man köpte på internet annars var det bara bortkastade pengar.
Kreatin var nermalt kött från konstiga länder och kunde innehålla massa olika sjukdomar.
Överhuvudtaget gav han en bild av att gymbranchen är hemsk och alla preppar och är galna.

Sedan fortsatte han med att visa upp lite bilder på byggare både manliga och kvinnliga. Gjorde en grundlig analys av att Coleman hade "tvättbräda" på rumpan och att det visade på att han preppa. De kvinnliga byggarna stod han mest och levereade sarkastiska kommentarer om.
Sen talade han lite om Arnold och hur hemskt det va att han va guvenör eftersom han hade preppat och hade massa anmälningar mot sig om kvinnomisshandel och det hade självklart att göra med att han hade preppat.

+ ett antal andra saker som jag inte kommer på nu.

Kan tillägga att personen är fråga var "doping expert" på Sahlgrenska här i Göteborg. Riktigt fin kille *rolleyes*

Nog aldrig fått så många frågor om hurvida jag preppade eller inte.

Arne Persson
2005-04-19, 15:58
Förstår vissa nu när jag brukar ifrågasätta vissa sk forskares rön när det gäller styrketräning? Dom vet ju för fan knappt vad en skivstång är för något.

reaper
2005-04-19, 20:57
Håller helt med. Hur kan man forska om nåt som inte har några kunskaper om? Allt kan faktiskt inte bevisas empiriskt i vetenskapliga studier. Trots att studier visat att stretching inte förebygger träningsvärk så har det en positiv effekt på mig. Är det fel på mig då eller? Kom nu inte och säg att hur vet du om det fungerar eller inte, jag känner min kropp tillräckligt bra för att veta att den mår bättre efter att jag stretchat :)

Doctor Snuggles
2005-04-19, 21:30
Sicket idioteri. Påminner mig om anti-knark och alkohol- kampanjerna som man utsattes för i skolan, för urminnes tider sen. Ren skrämselpropagande som vinklade ett axplock av passande fakta för sin egen räkning. Förstår inte dessa "föreläsare" att trovärdigheten är ickebefintlig om man spyr ur sig fördomar, och vinklade fakta? Tyvärr så lever de flesta i en slags aftonbladet-värld och mer än hellre blir matade med dynga.
Nästa gång någon går på en dylik föreläsning eller pratar med någon dylik "expert" så be om referenser, att de ska backa upp sina påståenden med fakta från hela spektrat, både negativa och positiva.

bubbe
2005-04-19, 21:40
det som är absolut tråkigast är ju fördommen att dom som preppar är till störst del byggare el styrketränande och i andra idrotter förekommer det, men där är det liksom bara väldigt få undantag.

sen skall bilder på byggare visas upp, som absurda exempel. man spinner vidare på fördommarna för att få åhörarna med sig, inte för att ge fakta.

Bjorne
2005-04-19, 21:52
Det är såhär propaganda funkar, man försöker måla upp en jättehemsk bild av något, för att folk ska avstå, är man ärlig och partisk funkar det inte, då problemet sällan är produkten utan människan, å människan kan man väl inte stå och trycka ner (bort sett från vita, framgångsrika, heterosexuella, män). Att kommentera en föreläsare, vars publik till 95% består av indoktrinerade ungdommar med samma åsikter, nej det funkar inte.

fat_joe
2005-04-19, 21:53
Låter som en föroläsning jag hade för några veckor sedan.

Föroläsaren inledde med att förklara att om man rörde steroider flippa man ut och begick massmord samt det vanliga med mini pitt, inget hår, bli steril osv. Visade några artiklar med våldsbrott där han TRODDE att gärningsmannen preppade, samt några där det var bevisat. Detta spelar väl ingen större roll hurvida det är svammel eller inte då han säkert avskräcker någon.

Sedan berättade han lite om kosttillskott. Protein pulver var livsfarligt och va jätte hög risk att man blev steril (!) osv då de i stor utsträckning innehöll prohormoner eller steroider. Fast bara om man köpte på internet annars var det bara bortkastade pengar.
Kreatin var nermalt kött från konstiga länder och kunde innehålla massa olika sjukdomar.
Överhuvudtaget gav han en bild av att gymbranchen är hemsk och alla preppar och är galna.

Sedan fortsatte han med att visa upp lite bilder på byggare både manliga och kvinnliga. Gjorde en grundlig analys av att Coleman hade "tvättbräda" på rumpan och att det visade på att han preppa. De kvinnliga byggarna stod han mest och levereade sarkastiska kommentarer om.
Sen talade han lite om Arnold och hur hemskt det va att han va guvenör eftersom han hade preppat och hade massa anmälningar mot sig om kvinnomisshandel och det hade självklart att göra med att han hade preppat.

+ ett antal andra saker som jag inte kommer på nu.

Kan tillägga att personen är fråga var "doping expert" på Sahlgrenska här i Göteborg. Riktigt fin kille *rolleyes*

Nog aldrig fått så många frågor om hurvida jag preppade eller inte.


låter precis som samma snubbe som jag hade på min skola,

Kan det där ens vara lagligt ? att visa bilder på någon med syte att snacka skit om dom och påstå att dom preppar , även om fallen är självklara men inte finns bevisning, borde väl vara förtal eller nått ?

TommyBoy
2005-04-19, 22:13
Trots att studier visat att stretching inte förebygger träningsvärk så har det en positiv effekt på mig. Är det fel på mig då eller? Kom nu inte och säg att hur vet du om det fungerar eller inte, jag känner min kropp tillräckligt bra för att veta att den mår bättre efter att jag stretchat :)

Håller helt med. Pajasar som dessa ska hålla käft!

Angående citatet ovan. Jag gjorde ett empiriskt test förra veckan. Brukar ha en enorm träningsvärk efter ett vadpass. Värken sätter in en timme efter avslutat pass och varar i 4-5 dagar. Värst är det dag två då jag har problem att gå när jag suttit eller legat en stund.
Jag masserade den vänstra vaden grundligt medan jag lät den högra vara. Stretchade båda efter passet som alltid.
Träningsvärken var ungefär hälften mot det normala i den vänstra(masserade) vaden.

Slutsats: jag ska hädanefter massera mina vader då jag slipper det värsta av träningsvärken.

Elajt
2005-04-19, 23:01
Ingen som kan skicka ett anonymt brev till John Bauer skolan i borås om att dom borde anlita en sån snubbe som kan "bevisa" en gång för alla att protein i pulverform är livsfarligt. hade varit trevligt att reda ut det begreppet en gång för alla

Langster
2005-04-19, 23:15
Överhuvudtaget gav han en bild av att gymbranchen är hemsk och alla preppar och är galna.
Det är väl iofs mer eller mindre sant.

Grisen
2005-04-19, 23:18
Det är väl iofs mer eller mindre sant.

Skicka dom till powerboard så ändrar dom sig.

Grahn
2005-04-20, 05:51
Skicka dom till powerboard så ändrar dom sig.

Uhhhh skicka dem till powerboard så får de själva ett roidrage utan roids menar du.

FÖ undrar jag hur dessa tomtar tillåts gå runt och sprida detta skitsnack.

mr ruhl
2005-04-20, 07:36
varför blev powerboard inblandat i det här? har då inte fått några roidrage utan roids (inte med heller för den delen) fast jag har varit medlem där rätt länge..alla dopar sig inte som är medlemmar i powerboard som vissa verkar tro, är ett bra forum det med.. :thumbup:

pellepedal
2005-04-20, 08:09
Håller helt med. Hur kan man forska om nåt som inte har några kunskaper om? Allt kan faktiskt inte bevisas empiriskt i vetenskapliga studier. Trots att studier visat att stretching inte förebygger träningsvärk så har det en positiv effekt på mig. Är det fel på mig då eller? Kom nu inte och säg att hur vet du om det fungerar eller inte, jag känner min kropp tillräckligt bra för att veta att den mår bättre efter att jag stretchat :)

Dvs, man ska inte lita blint på alla vetenskapliga studier som bla Gruben slänger fram här på brädan...

Bolio
2005-04-20, 09:18
Dvs, man ska inte lita blint på alla vetenskapliga studier som bla Gruben slänger fram här på brädan...

Det är liksom lite det som är poängen med vetenskap; att den inte påstår sig ha "sanningen" om något. Man börjar med en hypotes, experimenterar lite och sedan har man en teori - alltså ingen absolut sanning, för sådana existerar inte inom vetenskapen.

pellepedal
2005-04-20, 10:14
Det är liksom lite det som är poängen med vetenskap; att den inte påstår sig ha "sanningen" om något. Man börjar med en hypotes, experimenterar lite och sedan har man en teori - alltså ingen absolut sanning, för sådana existerar inte inom vetenskapen.


Säg det till alla småunga här på brädan som dyrkar King Grubs alla forskarrapporter mer än sina egna morsor...

jwzrd
2005-04-20, 10:17
Håller helt med. Pajasar som dessa ska hålla käft!

Angående citatet ovan. Jag gjorde ett empiriskt test förra veckan. Brukar ha en enorm träningsvärk efter ett vadpass. Värken sätter in en timme efter avslutat pass och varar i 4-5 dagar. Värst är det dag två då jag har problem att gå när jag suttit eller legat en stund.
Jag masserade den vänstra vaden grundligt medan jag lät den högra vara. Stretchade båda efter passet som alltid.
Träningsvärken var ungefär hälften mot det normala i den vänstra(masserade) vaden.

Slutsats: jag ska hädanefter massera mina vader då jag slipper det värsta av träningsvärken.

Testa att knata en stund efter passet, gå ut mjölksyran. Jag tror det fungerar rätt bra också. Är det inte lite samma sak som händer kanske?

jwzrd
2005-04-20, 10:30
Säg det till alla småunga här på brädan som dyrkar King Grubs alla forskarrapporter mer än sina egna morsor...

Vad är det du vill säga egentligen, det är du som borde vara målet för dyrkan?

pellepedal
2005-04-20, 10:55
Vad är det du vill säga egentligen, det är du som borde vara målet för dyrkan?

Nej absolut inte.

Men det blir lite smått löjligt ibland när alla frågar gruben om rapporter på om det är mest optimalt att äta 1,0 g protein/kg eller 1,1 g protein/kg.. Om gruben slänger upp en rapport att det optimalaste är 1,05 g /kg, skriver alla att Oj då måste jag genast ändra hela mitt kostschema...

Tycker bara att man fäster för stor vikt vid alla nya forskarrapporter i stället för att lyssna på de som har lyckats under 15 år på andra sätt...

Hajar du?

Herkulez
2005-04-20, 10:58
Tycker bara att man fäster för stor vikt vid alla nya forskarrapporter i stället för att lyssna på de som har lyckats under 15 år på andra sätt...

Hajar du?
:thumbup: bra sagt


sen ska alla dyrka mig....

reaper
2005-04-20, 11:33
Testa att knata en stund efter passet, gå ut mjölksyran. Jag tror det fungerar rätt bra också. Är det inte lite samma sak som händer kanske?

Jag går alltid i lugn takt på löpband i några minuter efter att jag har tränat ben. Det funkar bra för mig. Efter löpbandet kör jag också lite stretching.

Angående forskarrapporter. Vad tillför en rapport om den bara har en teori om någonting. Då har man ju inte kommit fram till nåt som är fakta. Säg t ex att man kommit fram till att stretching kanske inte hjälper mot träningsvärk. För det första kan jag nästan garantera att dessa forskar inte tränar själva. För det andra vad hjälper det att säga att det kanske är så... Givetvis är det skillnad att om rapporten handlar om att ämne xyz kanske kan motverka alzheimers. Då är man ju på väg mot en lösning mot ett stort problem. Forskas för mycket inom områden som inte tillför samhället någonting känns det som. Bara jag inte står för notan så :thumbup:

pellepedal
2005-04-20, 11:38
sen ska alla dyrka mig....

Den vet du att vi redan gör... snuttegubbe där...

jwzrd
2005-04-20, 11:53
Nej absolut inte.

Men det blir lite smått löjligt ibland när alla frågar gruben om rapporter på om det är mest optimalt att äta 1,0 g protein/kg eller 1,1 g protein/kg.. Om gruben slänger upp en rapport att det optimalaste är 1,05 g /kg, skriver alla att Oj då måste jag genast ändra hela mitt kostschema...

Tycker bara att man fäster för stor vikt vid alla nya forskarrapporter i stället för att lyssna på de som har lyckats under 15 år på andra sätt...

Hajar du?

Men det är ju inte relaterat till något av King Grub, forskningsrapporter eller något hypotetiskt optimalt kostupplägg, det handlar ju snarare om individerna som inte ser helheten, eller hur? Samma individ skulle bomma det fina med just ditt eller mitt pragmatiska sätt att angripa träning och kost.

Doctor Snuggles
2005-04-20, 12:02
Håller helt med. Pajasar som dessa ska hålla käft!

Angående citatet ovan. Jag gjorde ett empiriskt test förra veckan. Brukar ha en enorm träningsvärk efter ett vadpass. Värken sätter in en timme efter avslutat pass och varar i 4-5 dagar. Värst är det dag två då jag har problem att gå när jag suttit eller legat en stund.
Jag masserade den vänstra vaden grundligt medan jag lät den högra vara. Stretchade båda efter passet som alltid.
Träningsvärken var ungefär hälften mot det normala i den vänstra(masserade) vaden.

Slutsats: jag ska hädanefter massera mina vader då jag slipper det värsta av träningsvärken.

Jag har märkt att stretching hjälper mot träningsverk, OM man gör det upprepade gånger, och efter varenda gång man tränar muskeln. Vilket blir lite iof tradigt i längden. T.ex när jag klättrade en gång, helt otränad, så stretchade jag handlederna varenda gång jag fick pump (vilket var typ var 5:e minut), och dan efter hade jag knappt någon träningsverk alls. Normalt sett så kan jag inte använda händerna i en vecka efteråt typ, om jag klättrar i flera timmar utan att ha tränat på flera månader innan.
De där studierna ang. stretching är lite knapphänta. Tror det behövs mer studier som tar hänsyn till mer variabler, t.ex stretchingtid, frekvens, timing, typ av stretching osv

skaparn
2005-04-21, 15:17
IOK hade tydligen gjort någon undersökning 2002 av 634 kosttillskott och kommit fram till att 25% (har jag för mig att det var) innehöll AAS eller prohormoner.

Vet du något mer om den undersökningen? Det var nämligen en pajas i Norra Västerbotten (tidningen alltså) nyligt som påstod att hälften av alla tillskott från USA innehöll AAS. Dessutom var vanliga kosttillskott en inkörsport till doping.

Detta hade han sagt för i stort sett hela det samlade idrottsetablissemanget i skellefteå (ja, det är enormt och respektingivande) utan att det verkar ha blivit diskussion. Varför kan inte bara en enda person ställa sig upp och enkelt fråga varför det kommer så mycket bajs ur mannens mun?

Skulle iallafall vilja se vart uppgifterna om de "förorenade" tillskotten är hämtade.

jesse
2005-04-21, 15:34
Sedan berättade han lite om kosttillskott. Protein pulver var livsfarligt och va jätte hög risk att man blev steril (!) osv då de i stor utsträckning innehöll prohormoner eller steroider. Fast bara om man köpte på internet annars var det bara bortkastade pengar.
Kreatin var nermalt kött från konstiga länder och kunde innehålla massa olika sjukdomar.
Överhuvudtaget gav han en bild av att gymbranchen är hemsk och alla preppar och är galna.


Ha ha :laugh: Skön kille :thumbup:

Grahn
2005-04-21, 15:43
varför blev powerboard inblandat i det här? har då inte fått några roidrage utan roids (inte med heller för den delen) fast jag har varit medlem där rätt länge..alla dopar sig inte som är medlemmar i powerboard som vissa verkar tro, är ett bra forum det med.. :thumbup:

Hmmm tror du missade poängen lite, om man skickar rabiata dopingmotståndare till powerboard så lär de inte bli "upplysta" utan snarare fly förbannade.

Droog
2005-04-21, 15:59
Vet du något mer om den undersökningen? Det var nämligen en pajas i Norra Västerbotten (tidningen alltså) nyligt som påstod att hälften av alla tillskott från USA innehöll AAS. Dessutom var vanliga kosttillskott en inkörsport till doping.

Detta hade han sagt för i stort sett hela det samlade idrottsetablissemanget i skellefteå (ja, det är enormt och respektingivande) utan att det verkar ha blivit diskussion. Varför kan inte bara en enda person ställa sig upp och enkelt fråga varför det kommer så mycket bajs ur mannens mun?

Skulle iallafall vilja se vart uppgifterna om de "förorenade" tillskotten är hämtade.

Först och främst heter det dopning, tattarskalle ;)

Att hälften av alla kosttillskott i USA innehåller av IOK förbjudna substanser är säkert sant. Antagligen beror det på att nästan hälften dessa kosttillskott är just olika slags prohormoner. Resterande del beror på dåligt rengjorda tillverkningsmaskiner som kan lämna spår i påstått prohormonsfria tillskott, det har ju bl a Eiselt haft problem med. Om något svenskt proteintillskott skulle innehålla något dopningsklassat idag så skulle jag bli mycket förvånad.

mr ruhl
2005-04-21, 19:16
Hmmm tror du missade poängen lite, om man skickar rabiata dopingmotståndare till powerboard så lär de inte bli "upplysta" utan snarare fly förbannade.


haha ja det är väl inte första gången man missar poängen :em:

Ame
2005-04-21, 19:35
Håller helt med. Hur kan man forska om nåt som inte har några kunskaper om? Allt kan faktiskt inte bevisas empiriskt i vetenskapliga studier. Trots att studier visat att stretching inte förebygger träningsvärk så har det en positiv effekt på mig. Är det fel på mig då eller? Kom nu inte och säg att hur vet du om det fungerar eller inte, jag känner min kropp tillräckligt bra för att veta att den mår bättre efter att jag stretchat :)

En form av placebo effekt kansk? Dvs. du tror på att det kommer att hjälpa tillräckligt mycket så att det faktiskt ger en viss effekt. Skulle vara en möjlig förklaring.

skaparn
2005-04-22, 06:12
Först och främst heter det dopning, tattarskalle ;)
Ha! Jag förtjänade det där. Tack för Sondell förresten!


Att hälften av alla kosttillskott i USA innehåller av IOK förbjudna substanser är säkert sant. Antagligen beror det på att nästan hälften dessa kosttillskott är just olika slags prohormoner. Resterande del beror på dåligt rengjorda tillverkningsmaskiner som kan lämna spår i påstått prohormonsfria tillskott, det har ju bl a Eiselt haft problem med. Om något svenskt proteintillskott skulle innehålla något dopningsklassat idag så skulle jag bli mycket förvånad.

Så den klassiska reklamfilmen där budskapet "handla svenskt" kanske ska dammas av igen.

Popeye
2005-04-22, 14:40
Var är alla dessa protein som innehåller aas? Jag skulle verkligen vilja hitta ett exempel som bekräftat innehåller relevanta doser av aas.
Tror bara att det är en massa skitsnack.
Aas i proteinet -> ökad tillväxt -> killen bredvid frågar vilket protte han kör och byter sedan till det -> tillbaka till ruta ett.
Snacka om att det proteinet skulle bli rätt populärt rätt snabbt...