handdator

Visa fullständig version : Hur framställs kosttillskott?


Dumleman
2005-04-19, 10:39
Jag har hört att för att det krävs x tiotal kilo grödor som näring till djuret som vi slaktar per kilo nötkött vi får ut så det är lite ”slösaktigt” att äta kött när man kan leva som vegetarian. Därmed inte sagt att människor kan leva på hö :). Jag har ingen aning men jag får för mig att tillverkningen av kosttillskott, t.ex. vassleprotein är en väldigt ”slösaktig” process, alltså att det krävs enormt mycket råvaror per kilo utvunnen näring.

EiseltUK
2005-04-19, 10:48
Resterna som används vid framställning av vassleprotein har sina användningsområden så det är nog extremt lite som går till spillo.

/ Henrik

Pecca
2005-04-19, 10:52
Henrik>
Resterna.... Är det sånt som används i exel och FX? :laugh:

EiseltUK
2005-04-19, 11:13
Fnissfniss... Du skulle bara veta när du köper protein för 398 kr per kg. :D

Pecca
2005-04-19, 11:27
398:-/kg....


så dyrt är ju inte ens eiselts protein nu för tiden! :D *flex*

Bite
2005-04-19, 11:34
Är inte vassleprotein en biprodukt från ostproduktion? Vasslepulver ingår ju också i en massa livsmedel så i det här fallet handlar det väl snarare om att ta tillvara befintliga resurser som annars skulle gå till spillo.

EiseltUK
2005-04-19, 12:04
Resterna vid framtställning av vassleprotein är huvudsakligen mjölkfett och mjölksocker som säljs till annat.

/ Henrik

Pecca
2005-04-19, 12:10
Resterna vid framtställning av vassleprotein är huvudsakligen mjölkfett och mjölksocker som säljs till annat.

/ Henrik


Med annat så menar du alltså exel och FX? :D

EiseltUK
2005-04-19, 12:20
Ja du förstår verkligen snabbt oh korrekt. *grr27*

Pecca
2005-04-19, 12:46
Tack :naughty:

Fairing
2005-04-19, 13:17
Resterna vid framtställning av vassleprotein är huvudsakligen mjölkfett och mjölksocker som säljs till annat.

/ Henrik

Jo men du betalar ganska bra när du handlar resterna från Fairing till FX & Eiselt :laugh:

EiseltUK
2005-04-19, 13:22
Ferring som köper bottenskrapet från vår tillverkning.... :laugh: :laugh: :laugh:

Zonyk83
2005-04-19, 16:44
Ja men det stämmer, det krävs mycket mer energi till att föda upp ett djur än energin man får ut när man väl slaktar det...Och med tanke på att det är sex gånger fler människor på jorden är vad som vore optimalt för att allt ska "gå runt" så kan man väl säga att det inte ser ljust ut...Men i alla fall, proteinpulver är ju en restprodukt, titta istället på allt kött som säljs, där har du slöseri

Jag har hört att för att det krävs x tiotal kilo grödor som näring till djuret som vi slaktar per kilo nötkött vi får ut så det är lite ”slösaktigt” att äta kött när man kan leva som vegetarian. Därmed inte sagt att människor kan leva på hö :). Jag har ingen aning men jag får för mig att tillverkningen av kosttillskott, t.ex. vassleprotein är en väldigt ”slösaktig” process, alltså att det krävs enormt mycket råvaror per kilo utvunnen näring.