handdator

Visa fullständig version : Axelträning (igen)


rQx
2005-04-18, 21:05
Hej.

Nu kommer jag och tjatar igen om mina förbannade övningar men ni får stå ut *grr27*

Som axelträning kör jag 3*6 Axelpress i maskin, hantellyft, hantellyft framåt och framåtböjda... För mycket hantellyft!?!? Hur ska jag lägga upp ett schema med fyra övningar för axlar?? (Axelpress i maskin ska igå)

Innan ni bombarderar mig med klåpord om att jag ska köra axelpressar fritt så vill jag säga att jag inte vågar köra fritt, det är därför. =)

Officer
2005-04-18, 21:10
Press i maskin/smith, hantellyft åt sidan, baksida axlar i omvänt pecdec och utsida axlar igen i cablecross? Hantellyft framåt är ganska onödvändigt såvida du inte har ett par rejält matchande baksidor..

drkrupp
2005-04-19, 00:54
Drag till hakan kan vara kul att köra då och då.

chidde
2005-04-19, 01:04
när jag kör axlar har jag en övning åt varje riktning
upp, sidan, bakåt, framåt

3x sittande axelpress
3x hantellyft åt sidan
3x omvänd pecdec

framsida axlar kör jag aldrig, anser det vara tillräckligt när jag kör mina bröstövningar (plan bänkpress, lutande hantelpress, cablecross/pecdec)

Diana
2005-04-19, 14:51
Ja e väldigt enkel av mej- tycker de räcker me stående militärpress o sen hantellyft för baksidan *flex*

mvda
2005-04-19, 15:06
Själv brukar jag köra hantelpress, sitt. press i smithmaskin, hantellyft åt sidan, framåtlutad hantellyft och omvänd pecdec. Har slarvat lite med baksidan axlar vilket är anledningen till att jag kör både framåtlutad och omvänd pecdec för tillfället.

Yankeee
2005-04-19, 15:51
Ja e väldigt enkel av mej- tycker de räcker me stående militärpress o sen hantellyft för baksidan *flex*

Hade du inte sagt det sista hade jag friat till dig.

Diana
2005-04-19, 16:10
Höhöhö då tar ja tillbaka de :naughty: ;)

Timme
2005-04-19, 16:27
Kör tunga övningar för axlarna där du kan lyfta mycket vikt som
militärpress med skivstång - stående/Sittande
Axelpress med hantlar - Stående/Sittande
Stående Rodd alltså drag med skivstång till hakan

I dessa övningar är det lättare ge axlarna ordentligt me stryk efter som du orkar lyfta mycket mer vikt i dessa övningar än vad do orka med hantellyft.

rQx
2005-04-19, 19:12
Okej, om jag då kör Axelpress i maskin och Axelpress men hantlar och Drag till Hakan så involverar jag alla musklerna i axlarna?? Kanske slänger in hantellyft åt sidan också =P ... Innan när jag gjorde drag till hakan så fick jag ont i axlarna.. Särskillt i högran där jag har haft en muskelbristning.. Några tips på hur jag ska göra på den?? Som jag utförde den så stod jag axelbrett och höll stången axelbrett och drog upp så att stången var nästan vid hakan...

Fettecke
2005-04-19, 22:46
Skivstångs-shrugs... damnit, missar du den är det lika bra att du stannar hemma och skäms!

Nästan fetaste övningen hittils, ligger på 4dje plats efter mark, bänk, skivstångs-curl... enligt mig dvs =D

nej, men shrugs kan du lägga på mkt vikt och bara tugga på.

myggan
2005-04-19, 23:13
när jag kör axlar har jag en övning åt varje riktning
upp, sidan, bakåt, framåt

3x sittande axelpress
3x hantellyft åt sidan
3x omvänd pecdec

framsida axlar kör jag aldrig, anser det vara tillräckligt när jag kör mina bröstövningar (plan bänkpress, lutande hantelpress, cablecross/pecdec)


och vad kör du för muskler med axelpressarna tror du ?

bryggarn
2005-04-19, 23:42
Drag till hakan kan vara kul att köra då och då.

Den är fin den.. !

bear.flowertwig
2005-04-20, 00:02
Hade du inte sagt det sista hade jag friat till dig.


Jag kör bara militärpressar.... :em:

chidde
2005-04-20, 00:36
och vad kör du för muskler med axelpressarna tror du ?

jag är fullt medveten om att framsidan involveras i den övningen, men vad jag menar är att jag inte har en specifik övning som kompletterar axelpressarna som många gör med framåtlyft (med t ex hantlar, viktskivor, triss)

Sve
2005-04-20, 02:27
Jag kör bara militärpressar.... :em:

Jepp. bara pressar räcker. vem behöver ngt så fånigt som hantellyft?

Bjorne
2005-04-20, 07:01
jag är fullt medveten om att framsidan involveras i den övningen, men vad jag menar är att jag inte har en specifik övning som kompletterar axelpressarna som många gör med framåtlyft (med t ex hantlar, viktskivor, triss)Axelpress är visserligen en övning för framsida axlar
;)

Jepp. bara pressar räcker. vem behöver ngt så fånigt som hantellyft?De som vill träna lateral lite mer speciferat.

Diana
2005-04-20, 12:47
Jepp. bara pressar räcker. vem behöver ngt så fånigt som hantellyft?

VA?? tycker ni den lille militärpressen räcker för heeela axeln? baksidan då? :whipped:

Sve
2005-04-20, 15:05
VA?? tycker ni den lille militärpressen räcker för heeela axeln? baksidan då? :whipped:

baksidan involveras i mitt fall av skivstångsrodden jag kör.

Bjorne
2005-04-20, 15:13
baksidan involveras i mitt fall av skivstångsrodden jag kör.När ger du lateral rikligt med pisk då?

Sve
2005-04-20, 15:23
När ger du lateral rikligt med pisk då?

Det får dom aldrig.
mina axlar hänger med fint ändå.
men det kanske ska påpekas att jag inte är BB. jag tränar enbart för styrka.

Timme
2005-04-20, 15:29
Bjorne! Det laterala huvudet aktiveras utmärkt i axelpressar. Axelpressen bygger bra mycket mer massa än vad det där futtiga löjliga små hantellyften. Varför det? Jo därför att du kan använda typ fyra gånger mer vikt i axelpress än vad du kan i hantellyft åt sidan, minst.

Popeye
2005-04-20, 15:32
Mitt råd är att dela upp det mellan det laterala och bakre. Främre får så mycket pisk redan genom allehanda pressar.
Vilka övningar du kör beror väl på hur du splittar.
Om du kör axlar på samma dag som bröst så har du redan en del pressar och jag personligen skulle nog välja bort eventuella axelpressar.
Det schemat jag använder mig av just nu innehåller sidolyft med hantlar och drag till hakan för laterala. För baksidan blir det framåtlutade hantellyft och en roddmaskin.
Men smaken är som baken och axelpressar är ju en garanterad massbyggare.

Bjorne
2005-04-20, 15:36
Bjorne! Det laterala huvudet aktiveras utmärkt i axelpressar. Axelpressen bygger bra mycket mer massa än vad det där futtiga löjliga små hantellyften. Varför det? Jo därför att du kan använda typ fyra gånger mer vikt i axelpress än vad du kan i hantellyft åt sidan, minst.Kanske bättre för utveckling av styrka, men så mycket bättre för massa tror jag inte.

Yankeee
2005-04-20, 16:01
Militärpress duger utmärkt som enda axelövning, men jag skulle nog komplettera med t.ex drag till hakan, eller frivändningar. De där jävla hantellyften som folk av någon anledning kör ser iaf inte jag någon som helst anledning till att köra.

Diana
2005-04-20, 16:10
HAha ok nu kommer ja låta lite störd här men ja tycker latsen blir för stora av dom där drag till hakan o stångrodd! vet iofs inte ifall ja har en skev självbild där bara kanske.. *rolleyes*

JJ
2005-04-20, 16:10
HAha ok nu kommer ja låta lite störd här men ja tycker latsen blir för stora av dom där drag till hakan o stångrodd! vet iofs inte ifall ja har en skev självbild där bara kanske.. *rolleyes*
Trapsen menar du?

Diana
2005-04-20, 16:26
ehhm, nee altså vingarna, latsen, haha helt körd e ja då inte! än iaf?

Yankeee
2005-04-20, 16:27
ehhm, nee altså vingarna, latsen, haha helt körd e ja då inte! än iaf?

hur utför du drag till hakan så att det tar på latsen? :confused:

JJ
2005-04-20, 16:28
ehhm, nee altså vingarna, latsen, haha helt körd e ja då inte! än iaf?
Ok för stångrodd, men drag till hakan tar väl inte så mycket på latsen?

Yankeee
2005-04-20, 16:33
Muscles

Target

* Deltoid, Lateral

Synergists

* Deltoid, Anterior
* Supraspinatus
* Brachialis
* Brachioradialis
* Biceps Brachii
* Trapezius, Middle
* Trapezius, Lower
* Serratus Anterior, Inferior Digitations
* Infraspinatus
* Teres Minor

Stabilizers

* Trapezius, Upper
* Levator Scapulae

http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidLateral/BBUprightRow.html

Vastrix
2005-04-20, 16:35
Ok för stångrodd, men drag till hakan tar väl inte så mycket på latsen?

Diana syftar kanske på latsdrag med V-handtag eller?

/V.

Diana
2005-04-20, 16:46
Ok för stångrodd, men drag till hakan tar väl inte så mycket på latsen?

Okej då ja ERKÄNNER ja har aldri gjort drag till hakan :em: men stångrodd där kan ni inte komma o jiddra! :whipped:hehe

Diana
2005-04-20, 16:47
Muscles

Target

* Deltoid, Lateral

Synergists

* Deltoid, Anterior
* Supraspinatus
* Brachialis
* Brachioradialis
* Biceps Brachii
* Trapezius, Middle
* Trapezius, Lower
* Serratus Anterior, Inferior Digitations
* Infraspinatus
* Teres Minor

Stabilizers

* Trapezius, Upper
* Levator Scapulae

http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidLateral/BBUprightRow.html

Ja DU ska då allti komma o stajla! ;)

Sve
2005-04-20, 20:02
HAha ok nu kommer ja låta lite störd här men ja tycker latsen blir för stora av dom där drag till hakan o stångrodd! vet iofs inte ifall ja har en skev självbild där bara kanske.. *rolleyes*

Vanlig tjejsyndrom det där:

"blah blah den och den muskeln växer för mkt blah blah"

Det är konstigt att musklerna kan växa så in utav h-e på tjejer. Fan på mig växer minsann inte musklerna så lätt.

Diana
2005-04-20, 22:51
Haha, ja PRECIIIS sådär säger mina killkompisar oxå dom tycker ja e högst
o-manlig! :D

Vi e genetiskt överlägsna så enkelt e de! ;)

För att låta disco-fjollan i mej komma till tals så finns de bara två muskel(grupper) ja INTE vill ska växa för mycke--> lats o traps :thumbup:

Sve
2005-04-21, 02:18
Haha, ja PRECIIIS sådär säger mina killkompisar oxå dom tycker ja e högst
o-manlig! :D

Vi e genetiskt överlägsna så enkelt e de! ;)

För att låta disco-fjollan i mej komma till tals så finns de bara två muskel(grupper) ja INTE vill ska växa för mycke--> lats o traps :thumbup:

De två musklerna kommer inte att växa FÖR mkt på dig eftersom du är tjej. Fan inte ens tyngdlyftartjejerna (ok ytterst få) har för stora traps. Och de kör förmodligen både mer och tyngre än dig. Eventuellt med vissa "hjälpmedel" i en del fall. Kanske de som har riktiga traps?

Diana
2005-04-21, 15:04
Javet men ja har en skev självbild *slap*