handdator

Visa fullständig version : Digital systemkamera


TommyBoy
2005-04-18, 20:27
Var ute i det vackra vårvädret idag och detta väckte liv i mina gamla idéer om fotografering. Tror att naturfotografering skulle vara en rolig hobby men nu till problemet. Jag kan ingenting om foto men är sugen på att köpa en digital systemkamera för att därefter lära mig med en kombination av (amatör) praktik och teori.

Jag vill naturligtvis inte köpa en för dålig kamera som när jag lärt mig lite kommer att begränsa min utveckling. Likaså vill jag inte lägga ner en jävla massa pengar på en kamera vars kapacitet jag inte kommer använda.

Har någon kunskap om fotografering och digitala kameror här på forumet?
Kanske ett tips på en bra kameramodell?

Slartibartfast
2005-04-18, 21:10
Min farsa har just skaffat sig en Canon Eos 20D. Tar verkligen superba bilder!

http://web.canon.jp/Imaging/eos20d/

wazz
2005-04-18, 21:17
Själv är jag ganska nybakad fotograf, som leker med en Canon Powershot A80. Den är väl ungefär som en mini-variant av en systemkamera. Den har väldigt många inställningar och möjligheter som en systemkamera, men av naturliga skäl inte lika "kraftfull". Man kan leka och experimentera med den väldigt mycket.
Är mycket nöjd med den, bra batteritid och allt sånt.
Har ju kommit en ny modell nu som heter A95, bättre upplösning, större skärm. Kostar under 3000:- om man handlar på nätet. Det kanske kan vara en bra början, innan man vet om det här med foto verkligen är nåt man ska ägna sig åt eller inte.
Finns några bildexempel här (http://home.astrakan.hig.se/wazztand/pictures/Blandat/)

Slartibartfast
2005-04-18, 21:28
En powershot kan man ju inte jämföra med en systemkamera. *slap*

Det är inte kameran i sig som gör bilden utan objektivet.

Wayfaerer
2005-04-18, 21:35
Jag hade satsat på en Canon EOS 350D helt klart. 20D är ju såklart ännu bättre men också dyrare. Eventuellt en Nikon D70 för kvalitetskänslan, men det är ju en utgående modell så i dagsläget hade det blivit en 350D.

http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/canon/digital/350d.php

Wayfaerer
2005-04-18, 21:36
En powershot kan man ju inte jämföra med en systemkamera. *slap*

Det är inte kameran i sig som gör bilden utan objektivet.

Snarare fotografen *slap*

:D

Arne Persson
2005-04-18, 21:37
Vill man ha kanonprylar så är det Nikon som gäller. Har hört det samstämmigt från ett antal olika fotografer. Då hade flera av dessa först användt Canon innan.

TommyBoy
2005-04-18, 21:55
Intressant att jämföra Canon 350d med 20d. Ungefär samma prestanda men halva priset.
Håller med Arne om att Nikon lär vara bäst men priserna vad jag kan se ligger naturligtvis därefter. Det hela får bli en kompromiss mellan prestanda och pris.

Tacksam för alla tips jag fått och har ni fler så ös på :thumbup:

wazz
2005-04-19, 05:52
En powershot kan man ju inte jämföra med en systemkamera. *slap*

Det är inte kameran i sig som gör bilden utan objektivet.

Nej jag är fullt medveten om att det inte är jämförbart. Det enda jämförelsen jag gjorde var att den har en mängd inställningar som en systemkamera har, men som en vanlig kompaktkamera helt saknar. Sen sa han att han inte kunde någonting om fotografering, och var osäker på hur mkt han var villig att lägga ut. Då tyckte jag att en sådan kanske kunde duga som första leksak..

christian
2005-04-19, 07:13
Jag är mycket nöjd med min D70. Fick den iofs för ett bra pris också, sen har jag lagt till Sigma 105mm 1:1 macro och en Nikon SB-800 blixt.

Skulle troligtvis välja den även idag, har iofs inte känt på Canons 350D men 300:an var riktigt sunkig och tydligen har Canon gjort lite bättre ifrån sig på 350 iaf.

Beecher
2006-12-11, 23:49
"bäst" i 5-7000krs klassen idag då?
lite sugen på en digital systemare jag med...
kikat lite på d70s, men när man väl köpt något så finns det något annat man skulle köpt istället... :Virro


(gammal tråd yes, men dumt kanske att göra ny, eller jobbigt)

Mr Zero
2006-12-12, 17:53
Jag hade valt en Canon EOS 400D istället för D70s. Bla högre upplösning, 10 megapixlar mot 6 megapixlar, större lcd-skärm och inbyggd sensorrengöring.
D70s kom ungefär som 350D så 400D är aningen "modernare" och bara ca 500kr dyrare.
Men sen har du Nikons D80 men motsvarande specs som 400D för ytterligare 2000 kr. Eller Canons 30D för ytterligare 2500 kr. Eller Nikons... osv.
En fördel med Canon är att det finns ett större utbud av begagnad optik då dom flesta gamla objektiv passar.

Brooklyn
2006-12-12, 18:01
d80... riktigt bra

Brooklyn
2006-12-12, 18:02
Jag hade valt en Canon EOS 400D istället för D70s. Bla högre upplösning, 10 megapixlar mot 6 megapixlar, större lcd-skärm och inbyggd sensorrengöring.
D70s kom ungefär som 350D så 400D är aningen "modernare" och bara ca 500kr dyrare.
Men sen har du Nikons D80 men motsvarande specs som 400D för ytterligare 2000 kr. Eller Canons 30D för ytterligare 2500 kr. Eller Nikons... osv.
En fördel med Canon är att det finns ett större utbud av begagnad optik då dom flesta gamla objektiv passar.

de flesta (alla) nikons gamla objektiv passar även nikons nya serier!

Beecher
2006-12-17, 16:03
kej, http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=324991 eller http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=309187 ?

vet att man inte ska vara mpixel-kåt, men båda är till i stort sett samma pris, förvirrad :confused:

ser att brännvidd och Min fokuseringsområde skiljer rätt hårt, vet dock inte vilken som har ett + där?

Kurash
2006-12-17, 16:10
kej, http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=324991 eller http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=309187 ?

vet att man inte ska vara mpixel-kåt, men båda är till i stort sett samma pris, förvirrad :confused:

ser att brännvidd och Min fokuseringsområde skiljer rätt hårt, vet dock inte vilken som har ett + där?

Brännvidd och fokuseringsområde är ju objektivbundet, har alltså inget med kameran att göra. Och det 18-70 som följer med Nikon är extremt mycket bättre än 18-55 till Canon. Tror knappast du behöver mer än 3 mpixlar, definitivt inte mer än 6. Det som talar för Canon är sensorn, men själva kamerahuset 400D har fått extremt dålig kritik för att det är "litet, lätt och plastigt".

Gå till en kamerabutik och be att få fotografera med bägge kamerorna och läs användarrecensioner på fotosidan.se.
Och framförallt, ta reda på mer om hur en systemkamera fungerar, terminologi osv.

JJ
2006-12-17, 16:11
ser att brännvidd och Min fokuseringsområde skiljer rätt hårt, vet dock inte vilken som har ett + där?

Det beror ju på objektivet och vilket som passar dig bäst kan inte vi veta. Men Nikon's kitobjektiv (det objektiv kameran ofta säljs med) anses nog av de flesta vara bättre än Canons's kitobjektiv.
Jag har en D50 som jag iofs är nöjd med, men jag ångrar lite att jag inte köpte en D70 då det kitobjektivet är bättre än det jag fick med.
Mitt råd är att du går till en kameraaffär och känner på prylarna. Många tycker att Canon's 400D är lite för liten för att passa i händerna vilket är rätt viktigt faktiskt.
Båda kamerorna är bra. Tänk efter vad du ska använda dem till.

Jax
2006-12-17, 16:47
Jag hade satsat på en Canon EOS 350D helt klart. 20D är ju såklart ännu bättre men också dyrare. Eventuellt en Nikon D70 för kvalitetskänslan, men det är ju en utgående modell så i dagsläget hade det blivit en 350D.

http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/canon/digital/350d.php

Varför i hela friden välja en 350D som också är en utgående modell?

Vill man ha Canon så köper man en 400D om man inte är beredd att lägga ännu mer pengar. Personligen så skulle jag köpt en D80 istället. Lite dyrare men bättre medföljande optik och en riktigt bra kamera. Går man upp i prisklass så blir bilderna inte speciellt mycket bättre ändå. Man får bara en robustare och proffsigare kamera.

Har själv en D70 så jag är lite partisk till Nikons fördel. Men om man vill spendera runt 10 000 så är det nog Canon 400D, Nikon D80 eller Sonys motsvarighet, som jag har glömt namnet på, som gäller.

Hades
2006-12-17, 16:52
Varför i hela friden välja en 350D som också är en utgående modell?

Vill man ha Canon så köper man en 400D om man inte är beredd att lägga ännu mer pengar. Personligen så skulle jag köpt en D80 istället. Lite dyrare men bättre medföljande optik och en riktigt bra kamera. Går man upp i prisklass så blir bilderna inte speciellt mycket bättre ändå. Man får bara en robustare och proffsigare kamera.

Har själv en D70 så jag är lite partisk till Nikons fördel. Men om man vill spendera runt 10 000 så är det nog Canon 400D, Nikon D80 eller Sonys motsvarighet, som jag har glömt namnet på, som gäller.

Tråden är gammal.

Jarod
2006-12-17, 17:00
Jag förstår inte vad du ville bidraga med med ditt inlägg, hades? Kan du förklara!?

Hades
2006-12-17, 17:04
Jag förstår inte vad du ville bidraga med med ditt inlägg, hades? Kan du förklara!?

Ursäkta. Jag syftade på första raden i Jax inlägg. Inlägget som han citerade skrevs för nästan två år sedan.

Jax
2006-12-17, 17:10
Tråden är gammal.
Ja där ser man, det förklarar saken.

Jarod
2006-12-17, 17:14
Ursäkta. Jag syftade på första raden i Jax inlägg. Inlägget som han citerade skrevs för nästan två år sedan.

Sant. My bad.

Men det passar nästan ändå in Beechers bumpade frågeställning. Valet mellan 350D och 400D är ju lätt. Enda anledningen till att välja 350D är väl att den är liiiite billigare än nya modellen.

Fille.p
2006-12-17, 17:24
Hej går också i tankarna om att köpa en digital systemkamera. Någon som har använt pentax K10D? verkar vara en bra kamera. Ett stort plus är allväderskyddet och bldstabiliseringen iaf för mig som tänker fota olika extremsporter mm. Sony alpha 100 har ju också bildstabilisering så den är också ett hett alternativ med tanke på att jag inte komemr använda stativ särskilt mycket. Bildkvalitén ska tydligen vara i klass med d80:n och det är ju inte heller helt fel.

JJ
2006-12-17, 17:29
Hej går också i tankarna om att köpa en digital systemkamera. Någon som har använt pentax K10D? verkar vara en bra kamera. Ett stort plus är allväderskyddet och bldstabiliseringen iaf för mig som tänker fota olika extremsporter mm. Sony alpha 100 har ju också bildstabilisering så den är också ett hett alternativ med tanke på att jag inte komemr använda stativ särskilt mycket. Bildkvalitén ska tydligen vara i klass med d80:n och det är ju inte heller helt fel.

Bildkvaliten beror till väldigt stor del på objektivet och det är det man skall tänka på när man köper en systemkamera. Man väljer ett system. Finns de objektiv jag behöver? Hur är begagnatmarknaden? Vilka blixtar fungerar? Har någon du känner en systemkamera? Köp samma system så kan ni låna objektiv av varandra.

jwzrd
2006-12-17, 17:53
Bildkvaliten beror till väldigt stor del på objektivet och det är det man skall tänka på när man köper en systemkamera. Man väljer ett system. Finns de objektiv jag behöver? Hur är begagnatmarknaden? Vilka blixtar fungerar? Har någon du känner en systemkamera? Köp samma system så kan ni låna objektiv av varandra.

+1

Beecher
2006-12-17, 18:08
tack för svar! är lite nyfiken på d70s, och om den har bättre objektiv som medföljer eller hur man nu ska säga så är det nog den som är av intresse...

har inte alltför höga krav heller

kanske borde gjort en ny tråd också, sorry :)

jwzrd
2006-12-17, 18:18
tack för svar! är lite nyfiken på d70s, och om den har bättre objektiv som medföljer eller hur man nu ska säga så är det nog den som är av intresse...

har inte alltför höga krav heller

kanske borde gjort en ny tråd också, sorry :)

Stirra dig inte blind på kit-objektiven. www.dpreview.com är en mycket bra resurs för att läsa reviews. Läs lite och se om du inte kan hitta din D70 med just det objektiv du vill ha.

Jax
2006-12-17, 18:26
Vill man spara pengar så tycker jag inte att man borde köpa en D50 eller liknande billigare kamera. Titta istället på en begagnad D70, 350D eller motsvarande. Med lite tur kan du hitta ett bra pris där du får med lite mer tillbehör också. Sen kan det vara värt att lägga pengarna på ett bra objektiv också av den sorten du kommer att använda mest.

jwzrd
2006-12-17, 18:29
Vill man spara pengar så tycker jag inte att man borde köpa en D50 eller liknande billigare kamera. Titta istället på en begagnad D70, 350D eller motsvarande. Med lite tur kan du hitta ett bra pris där du får med lite mer tillbehör också. Sen kan det vara värt att lägga pengarna på ett bra objektiv också av den sorten du kommer att använda mest.

Exakt. Finns många nu som byter upp sina 300-350D till 400D (eller 30D) i Canon-världen och många som byter D50-70 mot nya D80 och D200. Det är bra kameror trots att de nya är bättre.

Fille.p
2006-12-17, 18:33
jj: det är kit-objektiven dom har jämfört med i just det testet (har tänkt använda kit-objektivet till at börja och sen köpa efter vad som behövs). Alla gamla pentaxobjektiv passar till k10d men de är också allt i princip. Vilket är ganska synd då utbudet inte blir lika stort som om man köper en d80 eller sony. Pentaxen är även ett billigt alternativ, den har fått väldigt bra betyg i både m3 och kamera&bild.

Jorgen
2006-12-17, 18:43
Kamerorna (350D, 400D, 20D, D50, D70, D80) är relativt likvärdiga.
Jag tycker att du skall känna på dom först och främst. Lyssnar man på en som fotar med Nikon så är det Nikon som gäller och frågar du någon som fotar med Canon så är det Canon som är det bästa som finns (jag har själv en 350D som jag är helnöjd med) så att få ett opartiskt svar är svårt. Den kameran som ligger bäst i handen och är i rätt prisklass (om nu det spelar någon roll) tycker jag att du skall välja.

Laan
2006-12-18, 08:32
det som talar emot pentax är att der är väldigt svårt a få till någon rejäl vidvinkel med deras hälften så stora sensorer. Det+ ett magert utbud av vettiga nya objektiv.

Canon och Nikon= jämnt skägg

Varför har jag då canon? Jo för att inom det området jag primärt vill ha objektiv, tele, så finns det ett större utbud till mer hyffsade priser.

Annars så spelar det inte så stor roll.

psirus
2006-12-18, 08:37
Canon har kanske lite bredare tillgång till hyffsat billiga objektvi

Nikon är en mer rejäl kamera som ligger bättre i handen, enligt mig.

Jag föredrar Nikon men det är en smak fråga.

z_bumbi
2006-12-18, 09:41
Varför har jag då canon? Jo för att inom det området jag primärt vill ha objektiv, tele, så finns det ett större utbud till mer hyffsade priser.

Annars så spelar det inte så stor roll.

Om man inte går på märkesobjektiven (Canon och Nikkon) så är priserna och utbudet väldigt lika för att inte säga nära på identiskt.

Laan
2006-12-18, 11:15
Om man inte går på märkesobjektiven (Canon och Nikkon) så är priserna och utbudet väldigt lika för att inte säga nära på identiskt.

Jag skulle snarare säga tvärt om.. sigma finns ju till båda, men kan du hitta ett 400 5,6L för 11papp till mig från nikon? det finns ingen vettig optik över 300mm för amatörbudgetar..

sen så på normalsidan; 17-55 2,8 is 9595:- Nikon: 17-55 2,8 (icke stabiliserad!) 13495:-

skulle helt klart kunna tänka mig nikon utifall jag var yrkesfotograf, men aldrig i livet annars

Litecore
2007-05-31, 16:57
bump! tänkte att det är onödigt att starta en helt ny tråd när det redan finns en :D

jag står i startblocken för att köpa en systemkamera och har svårt att bestämma mig..
valet faller antingen på en Canon 400D eller Sony A100, men eftersom de båda i dagsläget
har extremt likvärdiga prestanda och kostar nästan exakt lika mycket sånär som på ett par hundringar.

jag har rätt stora händer och efter att ha lekt med båda kamerorna
så kan jag konstatera att sonyn passar mina dasslock mycket bättre..
MEN! med ett batterigrepp på canonmodellen så borde det kännas bättre.
synpunkter på det, nån som har testat och kan dela med sig informationen :]

har en direkt fundringar dock som jag hoppas nån kan svara på.
( och med det menar jag inte nåt googlat utan egen erfarenhet! )

bildsensorn: canon har CMOS medans sony har CCD, nackdel/fördel.. någon?

nikonentusiaster göra sig icke besvär att försöka vända mig till den mörka sidan ;)

Jorgen
2007-05-31, 17:04
Jag har en Canon 350 med batterigrepp. Tycker den är mycket skönare att hålla med än utan och batteritiden blir grym.

Den största fördelen med Canon som jag ser det är den uppsjö av bra optik som finns till den jämfört med Sonyn. Även om det skulle komma mer optik till Sony så ledere Canon fortfarande stort.

Litecore
2007-05-31, 17:11
yes, jag har vart en trogen fan av canons kompaktdigital sen ett par år
tillbaka och är väl egentligen mer intresserad av en 400D än sonyn..
vet inte om det är vikten i A100:n som gör att jag ändå inte kan släppa
kvalitétskänslan den hade och hur skönt faktiskt den låg i handen.

Dimensioner, Mått (BxHxD):
Canon - 126,5 x 94,2 x 65mm, 510g
Sony - 133 x 95 x 71mm, 638 g

fan, sonyn är inte ens 1 cm bredare men ändå känns det helt annolunda. argh!

hahavaffan
2007-05-31, 17:12
400D!! Underbar kamera. Och som Jörgen säger finns det en sjukt stor begagnatmarknad för Canon och en helvetes massa schysst optik, och knappt nån alls för Sony.

Litecore
2007-05-31, 18:31
Jag har en Canon 350 med batterigrepp. Tycker den är mycket skönare att hålla med än utan och batteritiden blir grym.

Den största fördelen med Canon som jag ser det är den uppsjö av bra optik som finns till den jämfört med Sonyn. Även om det skulle komma mer optik till Sony så ledere Canon fortfarande stort.
vad har du för väska att ha kameran i, om du nu har nån ?
sitter och kikar på lite erbjudanden där väska+annat ingår
men om jag köper ett batterigrepp så får den knappast plats.

alltså: vad bör jag vara beredd på att betala för en "bra" väska ? :)

Jorgen
2007-05-31, 18:46
vad har du för väska att ha kameran i, om du nu har nån ?
sitter och kikar på lite erbjudanden där väska+annat ingår
men om jag köper ett batterigrepp så får den knappast plats.

alltså: vad bör jag vara beredd på att betala för en "bra" väska ? :)

Jag kommer inte ihåg vad jag betalade för min väska. 6-800:- något sådant tror jag att det var.

Math
2007-05-31, 19:08
Jag är också sugen på att köpa en systemkamera.

Hur tycker ni att Nikon D40 är?
Har möjlighet att köpa den för 3000:- begangnad nu.

Litecore
2007-06-01, 00:13
Jorgen: vad väger bara batterigreppet egentligen ?
försökt leta rätt på det ett tag nu men hittar inget =/

Jorgen
2007-06-01, 15:52
Jorgen: vad väger bara batterigreppet egentligen ?
försökt leta rätt på det ett tag nu men hittar inget =/

230 gram utan batteri (ett orginalbatteri väger 43 gram). Jag kör orginalbatteri x 2 i mitt, man kan även köra vanliga AAA batterier, men då blir det tyngre och batteritiden sämre. Utan blixt räcker en laddning till ca 1200 bilder som jag har det nu.

Fredrici
2007-06-01, 16:28
Kan objektiv från en vanlig kamera passa en digital system kamera och isåfall hur vet man fattningen?

hahavaffan
2007-06-01, 17:50
Kan objektiv från en vanlig kamera passa en digital system kamera och isåfall hur vet man fattningen?Du menar en analog systemkamera som "vanlig kamera"? Isåfall ja, vissa kan. Men de skiljer sig lite från ett digitalt objektiv och funkar aaaaningen sämre.

Fredrici
2007-06-01, 18:10
Du menar en analog systemkamera som "vanlig kamera"? Isåfall ja, vissa kan. Men de skiljer sig lite från ett digitalt objektiv och funkar aaaaningen sämre.

Okej det var ju synd det.. Vet du vad som skiljer?

Mr Zero
2007-06-01, 23:25
Kan objektiv från en vanlig kamera passa en digital system kamera och isåfall hur vet man fattningen?

På Canon passar de flesta gamla objektiv. Vet inte hur det är med andra märken.

corbendallas
2007-06-02, 00:02
Jag är också sugen på att köpa en systemkamera.

Hur tycker ni att Nikon D40 är?
Har möjlighet att köpa den för 3000:- begangnad nu.
KÖP!!!
D40n är en kanonkamera om man gillar små kameror. Själv tycker jag den är på tok för liten men med tanke på hur många 350D och 400D som Canon sålt så måste många kuta omkring med tjejhänder. :D

Bortsett från formatet så tar D40 riktigt bra bilder. Kitgluggen som hänger med är tillräckligt bra. Kameran är lättanvänd och har en stor och bra display.
För 3 papp hade jag köpt den vilken dag i veckan som helst om jag inte redan haft en digital systemkamera.

corbendallas
2007-06-02, 00:04
På Canon passar de flesta gamla objektiv. Vet inte hur det är med andra märken.

Inte då!
På NIKONS kameror däremot (alla utom D40) så funkar i stort sett ALLA gamla gluggar. Canon har bytt fattning rätt många gånger. Så gammal måste vara ett relativt begrepp isåfall...

corbendallas
2007-06-02, 00:07
Kan objektiv från en vanlig kamera passa en digital system kamera och isåfall hur vet man fattningen?

Det där beror helt på vilket märke på kameran du väljer.
Väljer du Nikon, tex Nikon D80 eller dyrare så funkar i stort sett alla Nikonobjektiv som tillverkats. Frågan är bara om du vill använda dem.

Pentax har också haft samma fattning på sina prylar under lång tid.

Canon har bytt en del gånger så där är det mer rörigt.

Sony eller gamla Minolta har jag sämre koll på.

Frågan är, är det intressant med gamla objektiv? En gammal proffsglugg möjligen men annars så är nog en ny glugg bättre med alla dess finesser så som snabb autofokus och kanske vibrationsdämpning.

corbendallas
2007-06-02, 00:16
Du menar en analog systemkamera som "vanlig kamera"? Isåfall ja, vissa kan. Men de skiljer sig lite från ett digitalt objektiv och funkar aaaaningen sämre.

Digitalt objektiv???? :confused:

Den enda skillnaden jag vet mellan objektiv som är gjorda för analoga kameror och dom som enbart är gjorda för digitala systemkameror är att dom för digitala ditos inte "lyser ut" lika mkt som ett analogt. Anledningen är att det inte behövs.

I alla fall i Nikonvärlden där CCD/CMOS har samma storlek hela tiden, 16x24mm mot filmens 24x36m. Canon har en benägenhet att byta storlek på sin CMOS mest hela tiden så där är det inte lika lätt att hålla koll...