handdator

Visa fullständig version : Perfekta (deff-)frukosten?


Johan_P
2005-04-18, 20:20
Jag vill lära mig mer om vad en "perfekt frukost" är. Vad jag nu vet är att detta ska vara en bra frukost för en deffande person...

1 dl havregryn (AXA Sportgryn) (+ 2 dl vatten & ½ kmt salt vid tillagning)
2 dl minimjölk
3 dl apelsinjuice
1 fullkornsbröd med mager leverpastaj, gurka & tomat
1 fullkornsbröd med kalkonkött


- Fullvärdigt protein utav havregröten/mjölken (lågt GI) tillsammans med en macka (fullkorn) kalkon
- Kroppen tar lättare åt sig järnet i leverpastajen (mager) om man dricker apelsinjuicen (c-vitamin) bredvid


Kritisera mina "kunskaper" om ämnet, vill veta mer :) Finns det något som kan eller bör tilläggas för att göra en bättre frukost, motivera också varför.

King Grub
2005-04-18, 20:22
Något mer protein kanske, samt lite mindre socker (juicen).

Johan_P
2005-04-18, 20:24
Något mer protein kanske, samt lite mindre socker (juicen).

... och det kan vi lösa genom att lägga till ett kokt ägg (?) och byta ut juicen mot något annat c-vitaminrikt, exempel? Kanske vore bättre med en apelsin istället för apelsinjuicen?

King Grub
2005-04-18, 20:27
Ägget är bra. Mättat fett i gulan, men inte så mycket från en så det stör, antagligen. Samma mängd kolhydrat från apelsin innehåller lika mycket socker som juicen (det finns inget tillsatt i juice), men du får bättre mättnad och lägre GI och lägre insulinsvar, och frukt är nyttigt, så det slår vi till med.

Jag kan tänka mig att vassleprotein kan vara en åtminstone teoretisk fördel på morgonen i och med snabbheten.

Tilläggas kan att det inte är något fel på den första frukosten heller, eller på ett glas juice, så vi inte startar några hysterier. Men trådtiteln är "perfekta".

Johan_P
2005-04-18, 20:59
Jag kan tänka mig att vassleprotein kan vara en åtminstone teoretisk fördel på morgonen i och med snabbheten.

Varför ska (stor mängd, tydligen hehe :)) protein vara bra vid frukost?

King Grub
2005-04-18, 21:01
Ingen har sagt så speciellt överdriven stor; jag menade inte att bara lägga till och lägga till och lägga till, utan låta en del av proteinet utgöras av snabbt sådant. Gör det någon praktisk skillnad är en annan sak att sia om.

heljis
2005-04-19, 08:40
Vad tros om den här frukosten:

2dl fiberhavregryn -> kokas till gröt på plattan och äts med 150g minimjölk, ett rårivet äpple och lite kanel
2 skopor (ca 40g) whey-80 jgb + 1 banan + lite frysta jordgubbar + 100g minimjölk -> mixas till en "smoothie"

Gott som tusan är det iaf, så på det sättet är det en toppenfrukost!!

Lizard
2005-04-19, 09:08
Vad tros om den här frukosten:

2dl fiberhavregryn -> kokas till gröt på plattan och äts med 150g minimjölk, ett rårivet äpple och lite kanel
2 skopor (ca 40g) whey-80 jgb + 1 banan + lite frysta jordgubbar + 100g minimjölk -> mixas till en "smoothie"

Gott som tusan är det iaf, så på det sättet är det en toppenfrukost!!

Optimal och deff; tar du bort en skopa vassle av de två, mjölken och frukten (i alla fall bananen) så har du fler kalorier att stoppa i dig resten av dagen....Om det är till vanlig frukost så låter det ju gott..

Lizard

heljis
2005-04-19, 20:45
Men det är väl en bra idé att lägga så stor del av kaloriintaget så tidigt på dagen som möjligt, eller är jag ute och cyklar där? Ska inte frukosten vara dagens största mål?

Antalet kalorier är jag nöjd med med frukosten, jag tänkte mer på... tja näringmässigt, insulinmässigt osv.. har fått för mig att det är en rätt bra frukost, även för deff... Gröt, snabba proteiner..

Räkan_88
2005-04-19, 21:08
Själv så käkar jag:
1 dl havregryn blandat med 2dl vatten och lite salt som jag kör in i micron
1 glas c-vitaminbrus

Det borde räcka...

Leon
2005-04-19, 21:14
Något mer protein kanske, samt lite mindre socker (juicen).
Jag har alltid makrill på en grov macka både till frukost och efter sena kvällsträningar,men det är väl en utmärkt proteinkälla under deff eller!

SeWs
2005-04-19, 21:54
kan nog rekommendera havrekligröt, mer protein o fibrer :D

King Grub
2005-04-20, 05:31
Men det är väl en bra idé att lägga så stor del av kaloriintaget så tidigt på dagen som möjligt, eller är jag ute och cyklar där? Ska inte frukosten vara dagens största mål?

Beror på när du tränar.

King Grub
2005-04-20, 05:31
Jag har alltid makrill på en grov macka både till frukost och efter sena kvällsträningar,men det är väl en utmärkt proteinkälla under deff eller!

Makrill innehåller utmärkt protein (liksom all fisk), plus jättebra fettsammansättning (liksom all fet fisk). :thumbup:

heljis
2005-04-20, 09:41
Beror på när du tränar.

Aha... jag tränar oftast mellan 16 och 20 på em/kvällen, beroende på när jag slutar jobbet.

HenrY
2005-04-20, 10:20
Makrill innehåller utmärkt protein (liksom all fisk), plus jättebra fettsammansättning (liksom all fet fisk). :thumbup:

Men är det inte lite mycket fett för att äta det till frukost? Självklart beroende på hur mycket man äter, men är det enda protein källan så kanske det blir lite mycket?
Iof bra fett...men endå.

Hades
2005-04-20, 10:29
Själv så käkar jag:
1 dl havregryn blandat med 2dl vatten och lite salt som jag kör in i micron
1 glas c-vitaminbrus

Det borde räcka...
Räcka för vad?

Frazze
2005-04-20, 11:58
Min "perfekta" frukost består av:
2dl havregryn
1 dl lättmjölk
½ ägg
1 liten blodgrape (runt 170g)
10g(ca.) complete protein


416kcal
8g fett ca 18E%
55g kolhydrat ca 52E%
27g protein ca 30E%

(grovt räknat)

Ibland när jag vill lyxa till det lite slår jag till med ett helt ägg och en matsked kaviar :)

och ibland, när jag blir galet less på havregrynsgröt och vill vara lite wild and crazy blir det:

3dl blåbärssoppa(kall så klart)
0,5 dl crunchy müsli
1 dl finax fruktmusli med alla russin bortplockade (I'm a sissy)
omelett på 4 äggvitor och ett helt ägg
kcal 450
fett 10g
kolhydrater runt 60g
och runt 25g protein

axlpxl
2005-04-20, 12:20
Min optimala frulle består av:

40 gramhavregryn som jag kokar till gröt på spisen (fy för mikro, kokt på spisen ger ju lägre GI)
Cirka 150g rårivet äpple som jag har ovanpå gröten, tillsammans med massor av kanel.
200gminimjölk med 25g MicroWheyActive isolat.
Till detta går även koffein, multivitamin och omega3tabletter ner i magen.
Ibland sveps dom med prottedrinken och ibland tar jag ett glas funlight till också ifall jag vill festa till det ordentligt *rolleyes*

Räkan_88
2005-04-20, 16:13
Räcka för vad?
För nån annan kanske? Eller jag vet inte, jag klarar mig med det iaf :p

Johan_P
2005-04-24, 12:01
Själv så käkar jag:
1 dl havregryn blandat med 2dl vatten och lite salt som jag kör in i micron
1 glas c-vitaminbrus

Det borde räcka...

Nej, för klen frukost. Man ska inte glömma att frukosten är den viktigaste måltiden på dygnet.

Johan_P
2005-04-24, 12:03
40 gramhavregryn som jag kokar till gröt på spisen (fy för mikro, kokt på spisen ger ju lägre GI)

Detta är rätt intressant. Varför är det så och hur stor är skillnaden? Grub? :)

King Grub
2005-04-24, 12:25
Dom vattenlösliga, GI-sänkande fibrerna tränger inte ut lika väl.

Dk1ng
2005-04-24, 15:48
En vanlig frukost för mig under deff (efter morgonpromenad):

Innan dusch:
20-30g Rapid Hydro Blend (10-15 min innan frukost).

Efter dusch:
2 dl fiberhavregryn, kokas till gröt.
1-2 dl minimjölk
Lagom mängd hemmagjord och osötad äppelmos.
1 Multivitamin
1-2 Omega 3-kapsel
(Ibland extra macka; Wasa Sport eller Polar Extrem med messmör)
Minst 0.5l vatten

Jag inbillar mig att denna start på dagen är ganska nära optimal under deff..:D

The Draf
2005-04-24, 22:11
100g mussli
200g lättmjölk
30g whey

40g protein
78g kolhydrat
7g fett

552 kcal