handdator

Visa fullständig version : Fotbollsspelares styrka inom eliten samt ishockeyspelare...


hammer95
2005-04-18, 20:19
Läste på Östers hemsida att de hade haft fystest och den starkaste spelaren tog 150kg i bänkpress. Inte illa för en fotbollspelare här är länken http://www.osterfotboll.com/lag.php?N=2154
Trodde inte att det existerade någon spelare på elitnivå inom svenskfotboll, som kunde ta 150kg.

Jag är själv fotbollsspelare (målvakt) och tar säkert 130kg, har tränat i 4 månader kontinuerligt. Men jag blev imponerad av denna kille som tog 150kg!!
Visligen är han 5 år äldre än mig...

Jag undrar om ni vet några fler fotbollsspelare som är hyfsat starka eller ishockeyspelare. Ishockey spelare måste ta en hel del i bänk...

Allan
2005-04-18, 20:23
...det där skulle jag nog vilja se med mina egna ögon.....


allan
som fystränat en massa fotbollsspelare...

Tricklev
2005-04-18, 20:25
Hoho, jag kräver att få se bild på fotbollspelare som bänkar 150kg :D

Krokodil
2005-04-18, 20:26
Vi har massor av fotbollsspelare på mitt gym, inga biffar precis...

TPS
2005-04-18, 20:28
Jag som själv spelar hockey vet ju på ett ungefär vad man ligger.

Bänkpress är inte det bästa hockeyspelarna speciellt bra på, varför ska man vara stark i den övningen? Nej i hockey är det ben, rygg och mage som gäller. Lite armar också givetvis men inga jätte mängder i bänk.

Jag som nu tränas utav en av Sveriges bästa fystränare, som tidigare tränat Daniel Alfredsson, berättade lite om honom. Han tränade djupa knä-böj på 190kg och sprang 3000m under 10 minuter, det säger en hel del.

Allan
2005-04-18, 21:00
sprang 3000m under 10 minuter, det säger en hel del.

Det är riktigt bra. Inte många av Sveriges 3000meterslöpare som klarar det nämligen.....


allan

hammer95
2005-04-18, 21:01
...det där skulle jag nog vilja se med mina egna ögon.....


allan
som fystränat en massa fotbollsspelare...


I vilken div. spelade dessa spelare?

hammer95
2005-04-18, 21:03
Han tränade djupa knä-böj på 190kg och sprang 3000m under 10 minuter, det säger en hel del.

Är nog en sanning med "stor" modifikation...

TPS
2005-04-18, 21:03
Det är riktigt bra. Inte många av Sveriges 3000meterslöpare som klarar det nämligen.....


allan
Snackar vi 3000meterslöpare som ligger på samma nivå som Affe jämt emot hockeyn så gör nog alla det. Finns nog ingen 3000meterslöpare som ligger på det högre stadiet som inte ligger under 10min.

Matte_Maiden
2005-04-18, 21:04
Det är riktigt bra. Inte många av Sveriges 3000meterslöpare som klarar det nämligen.....


allan

Det måste det väl vara? När jag lirade basket hade jag en kille i mitt lag som sprang 3 km och på 10,30 tror jag. Jag är 88a och det var säkert 3 år sedan nu.

Och ja, jag var där och såg detta. Det var ett konditionstest vi gjorde. Kan dock vara lite fel med tiden, men någonstans där låg han.

n1tro
2005-04-18, 21:04
I vilken div. spelade dessa spelare?

Öster lirar i Superettan

TPS
2005-04-18, 21:04
Är nog en sanning med "stor" modifikation...
Du tror alltså att han skulle stå och ljuga om en sådan sak? Nej för gudsskull. Affe är ju en av världens absolut bästa ishockeyspelare...

Griip
2005-04-18, 21:05
Hoho, jag kräver att få se bild på fotbollspelare som bänkar 150kg :D

http://www.osterfotboll.com/lag.php?A=7&S=177&L=41

Allan
2005-04-18, 21:07
Inte Alfredsson kanske, men den som berättade om det....Det är ett jättebra resultat - och jag vidhåller att man måste vara bra topptränad för att fixa det. Att göra den tiden och samtidigt ha benvolymen för reps på 190 i böj är inte illa.


allan

hammer95
2005-04-18, 21:07
Öster lirar i Superettan

Menar spelarna som Allan fystränade.

Allan
2005-04-18, 21:08
I vilken div. spelade dessa spelare?

Allsvenskan och division 1

allan

Peter
2005-04-18, 21:08
För att komma in på svenska årsbästalistan måste man springa en bit under 9 minuter på 3000 meter slätt ett normalt år (är ju en rätt ovanlig distans då man oftast springer 3000 meter hinder).

Runt 150 svenska damer har sprungit under 10 min på 3000 meter.

Griip
2005-04-18, 21:08
...det där skulle jag nog vilja se med mina egna ögon.....


allan
som fystränat en massa fotbollsspelare...

Där har du ju svaret till varför dem inte tog 150kg i bänkpress.. puss på dig

hammer95
2005-04-18, 21:11
Du tror alltså att han skulle stå och ljuga om en sådan sak? Nej för gudsskull. Affe är ju en av världens absolut bästa ishockeyspelare...

Att han är en av världens bästa spelare håller jag med om, kanske den bästa just nu, men han är för tunn för att köra på 190kg i djupa knäböj...

hammer95
2005-04-18, 21:15
Allsvenskan och division 1

allan

Intressant att du har tränat sådan elitlag! Vilka var lagen och hur starka var spelarna? Skulle var intressant att veta för det sägs att fotbollsspelarna i Allsvenska ska vara klenare än i ligorna ute i Europa...

Allan
2005-04-18, 21:20
Intressant att du har tränat sådan elitlag! Vilka var lagen och hur starka var spelarna? Skulle var intressant att veta för det sägs att fotbollsspelarna i Allsvenska ska vara klenare än i ligorna ute i Europa...

Jag var med och utformade fysträning åt AIK under mitten av 90-talet och även åt Brommapojkarna. Spelarna var rätt ointresserade ärligt talat. Det var bättre fart på t ex vårt lokala hockelag eller på JB Knights/08 Stockholm.


allan

Karl_alfred
2005-04-18, 21:30
Hockeyspelare brukar vara starka, har med egna ögon sett folk från min gammla klass som tränar styrka ca 3 månader om året och bänkar runt 100. Ganska bra dessutom med tanke på att vi var 17-18 då. Dock är det ju inte med tävlingsstop, men jag tycker det är rätt imponerande ändå.

EDIT: Sorry läste inte att det handlade om eliten.

hammer95
2005-04-19, 06:10
Hockeyspelare brukar vara starka, har med egna ögon sett folk från min gammla klass som tränar styrka ca 3 månader om året och bänkar runt 100. Ganska bra dessutom med tanke på att vi var 17-18 då. Dock är det ju inte med tävlingsstop, men jag tycker det är rätt imponerande ändå.

EDIT: Sorry läste inte att det handlade om eliten.

Jag är 17 år och är fotbollsspelare och har en bra chans att klara att bänka 130kg. Har gjort 8 reps på 105kg, men så är det där med tävlingsstop...

Gör inget att det inte handlade om elit...

Börje H
2005-04-19, 07:45
Nog finns det avarter inom alla sporter. När jag själv låg på toppen av min fotbollskarriär (toppen div 3 :) ) så värvade vi en kille från 1:an som böjde djupa böj på en bra bit över 200. vad han bänkade har jag dock inget minne utav. Att han var 170 lång och i grym form gjorde inte saken sämre. Inte skall ni väl tro att man som sparvliknande 17-åring var avis?
Ang Alfredssons kondis så känns det väl inte helt omöjligt då tom jag, som hobbylöpare, sprungit 3000 på en låg 9.30. 10 år sedan och 30 kg lättare än nu :D

balder
2005-04-19, 08:29
Att han är en av världens bästa spelare håller jag med om, kanske den bästa just nu, men han är för tunn för att köra på 190kg i djupa knäböj...

Och det vet du? Lite svårt att avgöra hur "tunna" hans ben är, men du kanske har sett honom naken utan benskydd med mera? :)

Päär
2005-04-19, 08:30
Det är ju väldigt olika i oliak föreningar, när min brorsa spelade i Huddinge styrketränade dem när dem var 13 uppåt med vikter. Och när jag var tretton körde jag lite knäblj hemma. Och lite senare 14 och uppåt började vi i laget att köra styrketräning fast i början med lätta vikter. Men när vi var 15, var det ändå tunga vikter i knäböj en del körde 80kg uppåt, och vi maxade över 100kg en del. Nu kan vi varit 15 lr 16 kommer ej ihåg exakt då.

Janolov
2005-04-19, 08:39
jag tror att Neil Ruddock varit grymt stark

http://www4.mmedia.is/kbgunn/litrikir/Ruddock.jpg

även kallad The Predator

hammer95
2005-04-19, 08:53
Och det vet du? Lite svårt att avgöra hur "tunna" hans ben är, men du kanske har sett honom naken utan benskydd med mera? :)

Så hur hans överkropp såg ut (Aftonbladets sportblad när han rökte segercigarr) och den överkroppen skulle nog inte klara av att hålla uppe 190kg i djupa knäböj.
Tyckte då att han såg ut som "Chippen" Wilhelmsson i kroppen, men bliden kanske var missvisande?

_Magnus_
2005-04-19, 12:12
Får nått år sedan i Djurgården hockey så var tränaren Tommy boustedt(osäker på stavningen, Ni vet fjollan me långt hår?) Den som bänkade mest i laget o det var 110 kg. Det var med i ett inslag på sporten eller nått.

Hockeyspelare är inga biffar och fotbollspelare är ännu tanigare (utom benen då)

Janolov
2005-04-19, 12:14
Hockeyspelare är inga biffar och fotbollspelare är ännu tanigare (utom benen då)

i jämförelse med?

Arne Persson
2005-04-19, 12:14
Vikten man klarar i bänk är helt ointressant om man inte kör med stopp.

Pecca
2005-04-19, 12:21
Min rutin när det gäller fotbollskillar är att dom slänger på hyffsat mycket på stången... dom starkaste ca 150kg. Sedan gör dom 4-5snabba böj där dom rör häcken kanske ca 15cm.... Det är skillnad på utförande och utförande.... visst finns det dom som är starka men dom är inte många som klarar o lägga på mycket på stången och sedan gå ner djupt.


När jag låg på toppen av min innebandy karriär (div 1.) så böjde jag 4 x150kg. Jag antar att många inte skulle tro på det om dom fick höra att en innebandy spelare tränade på 150kg i böj....


Min övriga rutin säger mig också att lägga på sig muskler i dessa sporter är "ganska onödigt" iom att VARJE KILO muskler som kroppen får, försämrar snabbheten.....

Karl_alfred
2005-04-19, 12:43
Jag är 17 år och är fotbollsspelare och har en bra chans att klara att bänka 130kg. Har gjort 8 reps på 105kg, men så är det där med tävlingsstop...

Gör inget att det inte handlade om elit...
Du tränar väll rätt mycket mer regelbundet antar jag med?

Janolov
2005-04-19, 13:01
jag fattar inte vilka ni jämför med....

om man jämför en fotbollsspelare och en strongman i styrka så vinner väl strongmanen och jag tror fotbollspelaren är glad för det...både vad det gäller sina intressen inom idrott, vardagsliv och brudar...

men jämför man en fotbollspelare som tränar fotboll 3 ggr i veckan, tränar själv nångång i veckan och spelar en match i veckan med en pingisspelare så kanske det är jämnare....

jämför du en hockeyspelare med en soffliggare så tror jag att det är kört för soffliggarna...

så ni tror typ en kille som Foppa skulle tillhöra de svagare här på forumet?


hmm...ja berätta vilka ni jämför med...

TPS
2005-04-19, 13:11
Att han är en av världens bästa spelare håller jag med om, kanske den bästa just nu, men han är för tunn för att köra på 190kg i djupa knäböj...

Haha, du menar bilden i Aftonbladet?
Haha, nästan komiskt, man måste alltså vara STOR för att vara STARK? Knappast...

Allan
2005-04-19, 15:58
Jag är bara nyfiken eftersom jag vet hur stark man måste vara för att klara 150 i bänk. Jag vet också hur mycket specialträning man måste lägga ner. Det är inte så att man med en stilla vissling trampar ut med 190 på axlarna. Den vikten gör oooont.
På Bosön har man mätt upp olika idrottares maxstyrka i olika maskiner, och det ligger nästan alltid helt galet jämfört med vad idrottarna uppger att de klarar. Jag har sett duktiga starka hockeylirare träna, och de har varit låååångt efter honom.

Jag säger inte att någon ljuger, men vi har haft diskussionen förr.

allan

Baan
2005-04-19, 16:07
Så hur hans överkropp såg ut (Aftonbladets sportblad när han rökte segercigarr) och den överkroppen skulle nog inte klara av att hålla uppe 190kg i djupa knäböj.
Tyckte då att han såg ut som "Chippen" Wilhelmsson i kroppen, men bliden kanske var missvisande?

håller med dig, alfredsson ser fan lite mer vältränad ut än min farsa gjorde i den åldern (överdriver lite). Själv trodde jag hockeyspelare var monster förr i tiden men sen började dom med att köra intervjuer i bastun med massa folk under ett hockeyvm på TV3 för sådär 4-5 år sedan, då märkte man vilka monster det handlade om.

Jag är säker på att killarna har grym kondis men styrka nja. Ser ingen större nödvändighet för att hockeyspelare att kunna vara sjukt stark på böj heller. Ingen nackdel direkt men att träna för det för hockeys skull.. nja

Grisen
2005-04-19, 16:12
håller med dig, alfredsson ser fan lite mer vältränad ut än min farsa gjorde i den åldern (överdriver lite). Själv trodde jag hockeyspelare var monster förr i tiden men sen började dom med att köra intervjuer i bastun med massa folk under ett hockeyvm på TV3 för sådär 4-5 år sedan, då märkte man vilka monster det handlade om.

Jag är säker på att killarna har grym kondis men styrka nja. Ser ingen större nödvändighet för att hockeyspelare att kunna vara sjukt stark på böj heller. Ingen nackdel direkt men att träna för det för hockeys skull.. nja

Det kan vara en grym fördel om du är stark i t ex hockey, du blir förhoppningsvis snabbare på skridskorna, bättre i närkamper och får ett bättre självförtroende på planen.

Jag förstår inte att hockeyklubbarna satsar så pass lite på styrka som de gör, den hockeyklubb jag har erfarenhet av är jag inte imponerad av. De har inte tillräckligt kunniga tränare som lär dem att träna effektivt.

Ralle
2005-04-19, 16:22
Jag tycket inte alls att det är några omöjliga vikter som folk säger. Jag själv är om en månad 18 och jag bänkar 140kg*1 och tränar med 160 i böjen. Skulle inte bli förvånad om alfredsson som trännat massor hela livet tränar på 30kg mer än vad jag som snart är 18 gör.

hammer95
2005-04-19, 17:16
Du tränar väll rätt mycket mer regelbundet antar jag med?

Två styrketräningspass i veckan tränar jag

hammer95
2005-04-19, 17:23
Haha, du menar bilden i Aftonbladet?
Haha, nästan komiskt, man måste alltså vara STOR för att vara STARK? Knappast...

Man behöver inte vara stor för att vara stark, det vet jag mycket väl. Men om man lastar på 190kg på axlarna och ej har stor trapezius, då får man så ooont att man inte klara av att böja. Jag vet själv hur det är, kör normala knäböj på 160kg ca 10 reps i 3 set och det gör ont att lyfta av stången. Jag får till och med små muskelbristningar på trapezius över del, som syns som små blåmärken...

Karl_alfred
2005-04-19, 17:28
Två styrketräningspass i veckan tränar jag
Ja men nu menade jag att du håler på längre än 3 månader i sträck. Men stark som fan e du i vilket fall!

RobbeliRobban
2005-04-19, 17:48
:laugh:

Bigbulka
2005-04-19, 18:28
Vad jobbigt det måste vara att både många fotbollsspelare och hockeylirare som lyfter lite skrot på lite "hobby" nivå som komplement till sin ordinarie idrott verkar vara starkare än en hel drös folk här på forumet som tränar som galningar och är väldigt noga med vad de äter...vad säger man..jobbigt för "byggar" egot verkar det som.

Allan
2005-04-19, 18:43
Vad jobbigt det måste vara att både många fotbollsspelare och hockeylirare som lyfter lite skrot på lite "hobby" nivå som komplement till sin ordinarie idrott verkar vara starkare än en hel drös folk här på forumet som tränar som galningar och är väldigt noga med vad de äter...vad säger man..jobbigt för "byggar" egot verkar det som.



*rolleyes* :cool:


allan

RobbeliRobban
2005-04-19, 18:43
Vad jobbigt det måste vara att både många fotbollsspelare och hockeylirare som lyfter lite skrot på lite "hobby" nivå som komplement till sin ordinarie idrott verkar vara starkare än en hel drös folk här på forumet som tränar som galningar och är väldigt noga med vad de äter...vad säger man..jobbigt för "byggar" egot verkar det som.

Nu är väl elit-träning inte på direkt hobby-nivå, men "håller med" ändå. Ännu roligare var det när Kolozzeums styrkelyftare sattes på plats av att Ben Johnson bänkade 300kg utan bänktröja.

hammer95
2005-04-19, 18:52
Vad jobbigt det måste vara att både många fotbollsspelare och hockeylirare som lyfter lite skrot på lite "hobby" nivå som komplement till sin ordinarie idrott verkar vara starkare än en hel drös folk här på forumet som tränar som galningar och är väldigt noga med vad de äter...vad säger man..jobbigt för "byggar" egot verkar det som.

Vilka fotbollsspelare och ishockeyspelare syftar du på? Östers Freddy Borg?

hammer95
2005-04-19, 18:55
Ja men nu menade jag att du håler på längre än 3 månader i sträck. Men stark som fan e du i vilket fall!

Tackar!

bigtraps
2005-04-19, 18:57
Jag har själv sett Börje Salming i badbyxor.
Tidigt 80 tal
Vet inte hur stark han var men han var fruktansvärt
vältränad
grymt hård i kroppen bra muskelmassa (nu jämnför
jag inte med Ronnie Coleman)
BJ var som sagt var jävligt vältränad
Det var mer än vad man kan säga om Foppa, Alfie och
Micke Renberg när dom var med i treans plojversion
av superstars

TPS
2005-04-19, 19:03
Det kan vara en grym fördel om du är stark i t ex hockey, du blir förhoppningsvis snabbare på skridskorna, bättre i närkamper och får ett bättre självförtroende på planen.

Jag förstår inte att hockeyklubbarna satsar så pass lite på styrka som de gör, den hockeyklubb jag har erfarenhet av är jag inte imponerad av. De har inte tillräckligt kunniga tränare som lär dem att träna effektivt.
För i hockey är kondition nummer 1 och stryka nummer 2. En hockeyspelare ser inte direkt ut som en byggare. En hockeyspelare är stark kroppen igenom, inte som en brottare, men du förstår nog vad jag menar... Man ska ju inte ha några byggare ute på isen. Desto lättare du kan vara men endå stark, desto bättre är det!

Pingu
2005-04-19, 20:28
Eric Lindros
Brent Severyn
Tony Twist
George Zajankala


Visst finns det hockeyspelare med muskler

hammer95
2005-04-19, 21:18
Eric Lindros
Brent Severyn
Tony Twist
George Zajankala


Visst finns det hockeyspelare med muskler

Eric Lindros var en spelare som spelade mycket fult, men så fick han mycket stryk tillbaka också tyvärr...

FinnPower
2005-04-19, 21:29
Ännu roligare var det när Kolozzeums styrkelyftare sattes på plats av att Ben Johnson bänkade 300kg utan bänktröja.
Är det faktiskt nån som påstått det?? Intressant att veta var de fått den infon ifrån... hahahaa

vxcv
2005-04-19, 21:34
Är det faktiskt nån som påstått det?? Intressant att veta var de fått den infon ifrån... hahahaa
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=38962&highlight=Ben+Johnson

Griip
2005-04-19, 21:45
Förstår verkligen INTE varför det är sånt hysteri över det här. Visst fan är dem starka, och inte fan bryr dem sig ifall det är stopp eller inte. Knäböjen går att "fuska" enormt mycket mer med eftersom djupet påverkar allt, i bänkpress är i princip det största fusket att studsa på bröstet. Låt oss då säga att dem inte hade studsat, och istället haft bänktröja.. ojoj, spelar roll, ingen större skillnad om inte mer på stången.

Och varför skulle varje kilo muskler slöa ner någon? Det finns en gräns man kan gå över då man blir för stor för att vara snabb, men eftersom dem tränar sin sport tre gånger så mycket och ofta som styrketräningen kommer musklerna knappast hamna ivägen, och dessutom som någon sa behöver du verkligen inte alls vara stor för att vara stark.

Låter mest som om lyftarna här på forumet är avundsjuka, vikterna är inte alls orealistiska.

ugly_kid
2005-04-19, 22:28
Jag tror ju inte Alfredsson är ens nära 190kg i knäböj,
Men visst finns det Idrottare på elitnivå som är väldigt starka. Själv är jag kanotist och bänkar 155, jag vet kanotister som klarar 200kg i bänk. Fast på dom ser man ju att dom har muskler så det kanske inte är nån som tvekar i ett sånt fall, men att nån med så lite muskler som alfredsson klarar 190 i böj är ju löjligt att tro, Tror inte ens han klarar det om det är hockeybörjar.

Peter
2005-04-19, 22:46
http://www.coachescorner.nu/Pages/pdf/fys_delrapport2.pdf

Enligt den här studien från 2000 tog 5 svenska NHL-spelare i snitt 121 kg i bänkpress och 185 i knäböj.

Följande regel gällde knäböjen:
I knäböj standardiserades sittdjupet till att spelarna skulle gå minst så djup att höftkulan var i nivå med övre delen på knäskålen (lårbenen parallella med golvet).

Fartman
2005-04-20, 02:51
Vad jobbigt det måste vara att både många fotbollsspelare och hockeylirare som lyfter lite skrot på lite "hobby" nivå som komplement till sin ordinarie idrott verkar vara starkare än en hel drös folk här på forumet som tränar som galningar och är väldigt noga med vad de äter...vad säger man..jobbigt för "byggar" egot verkar det som.

jo det svider extra mycket då byggarna till varje pris vill ta så mycket som möjligt i alla övningar *rolleyes*

Janolov
2005-04-20, 07:57
jo viktkåtheten på det här forumet är nog värre än överallt annars...

TPS
2005-04-20, 12:51
Handlar nog inte om det. Det hela började när jag nämnde att Affe tog 190kg i benböj och sprang 3000m under 10 minuter. Direkt fick man massa svar "jaja, ofta han tar 190kg i benböj" "Inte ens svenska 3000meterslöpare springer under 10min" osv osv..

_Magnus_
2005-04-20, 13:15
Vilka man jämför med? En vanlig svensson i sona bästa år som någon gång i livet hållt på med en fysisk idrott.

Kan även flika in med att jag läst att Mikael Ljungberg (R.I.P) tog 150 i bänk. Har svårt att någon i jämförelse tanig hockeyfjolla skulle kunna matcha det.

Matte_Maiden
2005-04-20, 14:02
Rätt intressant studie där... Nu vet vi varför MoDo inte vinner, de är fetast och tar minst i bänkpress. :D

hammer95
2005-04-20, 15:06
Rätt intressant studie där... Nu vet vi varför MoDo inte vinner, de är fetast och tar minst i bänkpress. :D

Kanske det :D