handdator

Visa fullständig version : Ok???


Krokodil
2005-04-18, 20:10
Min dotter fick mig att bli helt ställd igen genom att fråga vad var ordet okej kommer ifrån!

Jag har ingen aning faktiskt, nån som vet?

s_himself
2005-04-18, 20:12
Okej är ett uttryck som ungefär betyder javisst eller i sin ordning. Utrycket är en försvenskning av det engelska uttrycket OK, som även skrivs okay på engelska. Användet av OK spreds fort under 1800-talet genom att ordet råkade sammanfalla med initialbokstäverna i Old Kinderhook, vilket var smeknamnet på USAs president Martin Van Buren.

Det tvistas om ursprunget för OK. Några förklaringar är:

1. Vissa menar att bokstäverna står för oll korrekt, en skämtsam stavning av all correct.
2. Andra har förklaringen att felfria enheter av något märktes "Ohne Korrektur" efter kontroll (att tolkas som "behöver ej korrigeras") som sedan förkortades O.K.
3. En tredje variant är att det i krig användes i betydelsen "inga döda", 0 Kills => 0K => OK.
4. Ytterligare andra hävdar att det är ett indianskt ord.
5. Andra menar att OK är en millitär term som står för All Clear.




Saxat från www.susning.nu

Trance
2005-04-18, 20:12
okay

1okay el. okej [åkej´] interj.
ORDLED: o-kay, o-kej
FÖRK.: O.K., OK
• javisst uttr. för accepterande: ~, vi gör som du säger
HIST.: åtm. sedan 1938; av eng. O.K., uttalat okey, okay, ev. till oll korrect, variant av all correct 'allt (är) rätt, korrekt'

Krokodil
2005-04-18, 20:17
Skumt att ett av de vanligaste orden i svenskan (och de flesta språk faktiskt) är så höljt i dunkel. :)

hasse36
2005-04-18, 20:21
Kolla denna: Merriam-Webster Online (http://www.m-w.com/netdict.htm)