handdator

Visa fullständig version : Undvika halstorrhet vid maxning


Yankeee
2005-04-18, 19:18
Jo, det är så att min hals är ganska känslig. Rodde max idag inomhus, och nu som alla andra gånger jag gör något mycket ansträngade så blir halsen förstörd och jag hostar flera dagar / veckor efteråt.

Går detta att undvika på något sätt? Vad är det som gör att halsen blir torr och förstörd? Kan man göra något efteråt som lindrar?

no1fitness
2005-04-19, 04:48
För mig brukar det sitta i kanske ett par timmar.
Men har ingen aning tyvärr om vad man kan göra för att undvika det. Får samma sak när jag tränar hinderbana. Blir liksom hes ett par timmar efter ett pass... *screwy*

Doctor Snuggles
2005-04-19, 06:24
Inte träna till max? :D
Kanske hålla halsen fuktig under tiden? Har märkt att om man t.ex springer i regn så är det mycket mer lindrigt för halsen (pga luftfuktigheten).
Halstablett eller dylikt under/efter träning?

z_bumbi
2005-04-19, 07:41
Yankeee: Låt någon fukta luften med en blomspruta medan du kör, lite opraktiskt bara.
Att direkt efter maxningen gå in i omklädningsrumet och andas in vattenånga kanske är mer praktiskt eller att hålla huvudet över en skål med ångande vatten, allt för att återfukta luftstrupen. Det skadar nog inte att testa nästa gång du kör en maxning i alla fall.

Att "fukta strupen" innan maxningen kan kanske påverka resultatet mer men funkar inte återfuktning efter så får du prova det också.

Ame
2005-04-19, 10:29
Jag brukar bli rejält torr i munnen på sommaren efter snabba 100 och 200m lopp. Men det går alltid över ganska snabbt om man dricker lite, vet inte vrför ni för problem av det...

tegel
2005-04-19, 11:18
Jag brukar bli rejält torr i munnen på sommaren efter snabba 100 och 200m lopp. Men det går alltid över ganska snabbt om man dricker lite, vet inte vrför ni för problem av det...


Om man är torr i munnen och dricker ganska kallt vatten, så blir ju ofta stämbanden helt fuckade och man kan låta som man va tillbaks i målbrottet. Vad beror detta på egentligen, måste ju ha nåt med stämbanden att göra?
Dricker man lite varmare dryck brukar inte samma problem uppstå, men det är ju inte direkt gott att dricka pissljummet vatten...

Diana
2005-04-19, 14:47
ja fick oxå de förr när ja hiit-ade o började häva i mej hostmedicin innan passen o då försvann de helt! :thumbup: man hoppas ju bara att de inte finns nåra bieffekter, hehe me att missbruka denna välgörande vättska..?

Yankeee
2005-04-19, 15:54
Yankeee: Låt någon fukta luften med en blomspruta medan du kör, lite opraktiskt bara.
Att direkt efter maxningen gå in i omklädningsrumet och andas in vattenånga kanske är mer praktiskt eller att hålla huvudet över en skål med ångande vatten, allt för att återfukta luftstrupen. Det skadar nog inte att testa nästa gång du kör en maxning i alla fall.

Att "fukta strupen" innan maxningen kan kanske påverka resultatet mer men funkar inte återfuktning efter så får du prova det också.

Hehe, jo det vore nåt :D

Hm, finns ingen batsu på gymmet, om det var det du syftade på. Men det kanske fungerar lika bra med varmt vatten?

Borde det egentligen inte fungera lika bra att bara dricka vatten?

Yankeee
2005-04-19, 15:55
ja fick oxå de förr när ja hiit-ade o började häva i mej hostmedicin innan passen o då försvann de helt! :thumbup: man hoppas ju bara att de inte finns nåra bieffekter, hehe me att missbruka denna välgörande vättska..?

Hm, att dra i sig hostmedicin innan känns ju inte så där överdrivet bra. Men någon form av halstablett kanske skulle fungera, om inte risken att sätta den i halsen var så stor :|

Fatalist
2005-04-19, 16:03
ja fick oxå de förr när ja hiit-ade o började häva i mej hostmedicin innan passen o då försvann de helt! :thumbup: man hoppas ju bara att de inte finns nåra bieffekter, hehe me att missbruka denna välgörande vättska..?


Inte bara välgörande.. men fruktansvärt god också (om det är mollipekt(st?) vi pratar om) :eating: :D

Diana
2005-04-19, 17:26
Hm, att dra i sig hostmedicin innan känns ju inte så där överdrivet bra. Men någon form av halstablett kanske skulle fungera, om inte risken att sätta den i halsen var så stor :|

Vaddå? ja har gjort de o ja e ju helt normal idag *rolleyes*