handdator

Visa fullständig version : Ungdomar bör få hårdare straff


liQ
2005-04-18, 18:17
Jag är så jävla trött på att höra ungdomar gå runt och misshandlar, knivhugger etc folk.
I slutändan hamnar de på sluten ungdomsvård som är rena paradiset och fortsätter med sina kriminella handlingar.
Så vad anser bör de få hårdare straff? Om inte varför då?

RobbeliRobban
2005-04-18, 18:26
Jajemen sluten ungdomsvård is the shit. Man blir behandlad som kung med dagligt hot, stöld och våld från medfångar, man får gå i skola och få en fin utbildning anpassad för idioter som intellektuellt ligger på lågstadienivå.

Froddan
2005-04-18, 18:27
Jag vet inte särskilt mycket om sluten ungdomsvård. Men hårdare straff leder i alla fall aldrig till minskad brottslighet.

I Sverige har vi i princip övergett välfärdsfilosofi om vård och infört de längsta och hårdaste fängelsestraffen i Norden. I våra grannländer har utvecklingen gått åt motsatt håll, med minskad brottslighet som resultat.

Om vi skadar och plågar allt fler fångar under allt längre tid så kommer brottsligheten bara att öka. Det blir nämligen inga välvårdade fångar som förr eller senare måste släppas ut i samhället.

Frågan är om vi vill straffa fången och ge samhället hämnd eller hjälpa människa och ge samhället trygghet.

Jet
2005-04-18, 18:33
Jajemen sluten ungdomsvård is the shit. Man blir behandlad som kung med dagligt hot, stöld och våld från medfångar, man får gå i skola och få en fin utbildning anpassad för idioter som intellektuellt ligger på lågstadienivå.

Vad snackar du om? De får definitivt inte stå ut med dagliga hot eller våld från medfångar....

Skolan de går i består av att de läser upp antingen grundskola eller gymnasiebetygen, vissa av dem går steget högre än grundämnena också.

Tricklev
2005-04-18, 18:43
Varför skulle bara ungdomar få hårdare straff? :MrT:

RobbeliRobban
2005-04-18, 18:47
Vad snackar du om? De får definitivt inte stå ut med dagliga hot eller våld från medfångar....

Skolan de går i består av att de läser upp antingen grundskola eller gymnasiebetygen, vissa av dem går steget högre än grundämnena också.

Jag snackar Fagared. Nähä ok?

Skolan de går i består av en lekstuga, där den största insatsen går till de mest puckade fångarna som knappt kan läsa eller skriva, och de som ligger före får stå snällt tillbaks.

Tricklev
2005-04-18, 18:49
När man tänker efter så borde man höjja straffen för ungdommar, men samtidigt ska man sänka den för invandrare, medelålders, kvinnor etc, så det gämnar ut sig.
Så vi slipper alla skitungar.

mini_Arnold
2005-04-18, 18:49
ALLA bör få hårdare straff!
Polisen borde få skjuta varningsskott i benen på folk!
Min ärliga åsikt, gillas det inte - skriv ett brev till mig.

Tricklev
2005-04-18, 18:52
ALLA bör få hårdare straff!
Polisen borde få skjuta varningsskott i benen på folk!
Min ärliga åsikt, gillas det inte - skriv ett brev till mig.

PMa för adressen?

30cm
2005-04-18, 19:04
Jag vet inte särskilt mycket om sluten ungdomsvård. Men hårdare straff leder i alla fall aldrig till minskad brottslighet.

I Sverige har vi i princip övergett välfärdsfilosofi om vård och infört de längsta och hårdaste fängelsestraffen i Norden. I våra grannländer har utvecklingen gått åt motsatt håll, med minskad brottslighet som resultat.

Om vi skadar och plågar allt fler fångar under allt längre tid så kommer brottsligheten bara att öka. Det blir nämligen inga välvårdade fångar som förr eller senare måste släppas ut i samhället.

Frågan är om vi vill straffa fången och ge samhället hämnd eller hjälpa människa och ge samhället trygghet.

Referenser? Gärna internetbaserade. Gärna statistiken svart på vitt.

mmartin
2005-04-18, 19:06
Jag vet inte särskilt mycket om sluten ungdomsvård. Men hårdare straff leder i alla fall aldrig till minskad brottslighet.

I Sverige har vi i princip övergett välfärdsfilosofi om vård och infört de längsta och hårdaste fängelsestraffen i Norden. I våra grannländer har utvecklingen gått åt motsatt håll, med minskad brottslighet som resultat.

Om vi skadar och plågar allt fler fångar under allt längre tid så kommer brottsligheten bara att öka. Det blir nämligen inga välvårdade fångar som förr eller senare måste släppas ut i samhället.

Frågan är om vi vill straffa fången och ge samhället hämnd eller hjälpa människa och ge samhället trygghet.


mes-straff som vi har numera blir väl inte direkt bättre resultat heller?

Summering= skitresultat angående brottsligheten oavsett hårda eller milda straff, och då kan det likaväl vara ordentligt kännbart...

min personliga åsikt

Tricklev
2005-04-18, 19:13
mes-straff som vi har numera blir väl inte direkt bättre resultat heller?

Summering= skitresultat angående brottsligheten oavsett hårda eller milda straff, och då kan det likaväl vara ordentligt kännbart...

min personliga åsikt

Du bekostar deras vistelse ur egen ficka?

Jet
2005-04-18, 19:16
Jag snackar Fagared. Nähä ok?

Skolan de går i består av en lekstuga, där den största insatsen går till de mest puckade fångarna som knappt kan läsa eller skriva, och de som ligger före får stå snällt tillbaks.

Ja, Fagared är ju ett bra exempel :)

Att det är slappt att sitta på LSU håller jag med om, men det är fanimej inte så hemskt som det framställdes av dig, inte på alla institutioner iallafall

Dorn
2005-04-18, 19:20
Jag är så jävla trött på att höra ungdomar gå runt och misshandlar, knivhugger etc folk.
I slutändan hamnar de på sluten ungdomsvård som är rena paradiset och fortsätter med sina kriminella handlingar.
Så vad anser bör de få hårdare straff? Om inte varför då? Du kan få hårdare straff

Tricklev
2005-04-18, 19:23
VARFÖR skulle dom få hårdare straff? Och snälla, vettiga argument nu :)

RobbeliRobban
2005-04-18, 19:26
Ja, Fagared är ju ett bra exempel :)

Att det är slappt att sitta på LSU håller jag med om, men det är fanimej inte så hemskt som det framställdes av dig, inte på alla institutioner iallafall

Nej absolut inte, det har du helt rätt i. Men i värsta fall kan det vara som jag beskrev, att internerna är livrädda för medfångar hela tiden, och då är det ingen barnlek att sitta inne, oavsett om man får slöa och får god mat.

*Flash*
2005-04-18, 19:37
ALLA bör få hårdare straff!
Polisen borde få skjuta varningsskott i benen på folk!
Min ärliga åsikt, gillas det inte - skriv ett brev till mig.
Det där är nog det bästa du har skrivit på kolozzeum hittills :thumbup:

mini_Arnold
2005-04-18, 19:39
Det där är nog det bästa du har skrivit på kolozzeum hittills :thumbup:
uppmuntra mig inte att börja skriva vettigt...

stridis
2005-04-18, 19:46
Ja, Fagared är ju ett bra exempel :)


Hmm, ligger ju en promenad ifrån mig, skoj.

liQ
2005-04-19, 13:41
det är som är även oroligt är de yngre ynglingarna som blir pressade/tvingade
av de äldre att begå brott, då de inte kan få fängelse.

30cm
2005-04-19, 15:09
Jag vet inte särskilt mycket om sluten ungdomsvård. Men hårdare straff leder i alla fall aldrig till minskad brottslighet.

I Sverige har vi i princip övergett välfärdsfilosofi om vård och infört de längsta och hårdaste fängelsestraffen i Norden. I våra grannländer har utvecklingen gått åt motsatt håll, med minskad brottslighet som resultat.

Om vi skadar och plågar allt fler fångar under allt längre tid så kommer brottsligheten bara att öka. Det blir nämligen inga välvårdade fångar som förr eller senare måste släppas ut i samhället.

Frågan är om vi vill straffa fången och ge samhället hämnd eller hjälpa människa och ge samhället trygghet.

Allvarligt nu Froddan... jag vill ha referenser. Om någon kan besiva hyfsat bra att lägre straff leder till högre trygghet kan jag vara villig att överge min nuvarande nuvarande åsikt. Jag finner det nämligen svårt att tro att mildare straff skulle minska brottsligheten.

stahlberg
2005-04-19, 16:01
mini_Arnold : Om polisen skjuter varningsskotten i hjärtat istället för i benen så får vi inga återfallsförbrytare

Froddan
2005-04-19, 16:38
Allvarligt nu Froddan... jag vill ha referenser. Om någon kan besiva hyfsat bra att lägre straff leder till högre trygghet kan jag vara villig att överge min nuvarande nuvarande åsikt. Jag finner det nämligen svårt att tro att mildare straff skulle minska brottsligheten.Enbart mildare straff leder inte till minskad brottslighet - men hårdare straff leder till ökad kriminalitet. Först när man förflyttar fokus från hämnd till hjälp når man resultat. Personer som slåss, rånar och våldtar är inte onda, dom mår dåligt och dom behöver hjälp.

Jag ska försöka leta fram statisk som stödjer min tes.

skaparn
2005-04-19, 16:57
Här finns iallafall lite statistik om brottsutvecklingen i olika länder. Fattas bara någon statistik hur straffskalorna ser ut.

BRÅ (http://www.bra.se/extra/measurepoint/?module_instance=4&name=9906159681.pdf&url=/dynamaster/file_archive/050121/924feba1721924b9a9572d77f4cdbf49/9906159681.pdf)

z_bumbi
2005-04-19, 17:05
Enbart mildare straff leder inte till minskad brottslighet - men hårdare straff leder till ökad kriminalitet. Först när man förflyttar fokus från hämnd till hjälp når man resultat. Personer som slåss, rånar och våldtar är inte onda, dom mår dåligt och dom behöver hjälp.

Jag ska försöka leta fram statisk som stödjer min tes.

Kanada är ett bra ställe att börja leta, de har (eller har i alla fall haft) ett väl utbyggt vårdprogram med välutbildade vårdare, rehabprogram som helt har byggt på frivillighet mm och har fått bra resultat av det.