handdator

Visa fullständig version : Armhävningstävling


Björn_Olsson
2005-04-18, 15:21
Jag och några kompisar ska tävla i vem som kan göra mest armhävningar, vi har till den första Juni på oss att träna. Det är pengar med i leken så detta är viktigt *flex* :D

Regler: Man får inte börja träna styrketräning på gym..


Hur tycker ni jag ska gå tillväga?

Just nu går jag 1 mil's promenad varje dag för att hålla mig i form, det tänker jag fortsätta med.

Hur många dagar i veckan bör jag göra mina armhävningar?

Jag tänkte börja simma lite bröstsim också, minst 1 km i veckan iaf.. eller är det för lite?

Fråga om det är nåt ni bör veta.. :)

Hur bör jag göra med kosten? Överäta några dagar för att sedan hålla igen lite några dagar? typ en veckas överätning med intensiv träning för att sen ta det lite lugnare och äta mindre.

EDIT: Observera att detta bara är en rolig grej :D.. men man vill ju gärna vinna :hbang:

wintzell
2005-04-18, 15:36
Har en kompis som gör armhänvingar varje dag, och detta har han gjort i flera år nu. Han kan göra några hundra stycken. Så det kanske är så du skall göra, men det borde kanske leda till överträning också, du får känna efter lite. Men teknik är ju något du borde fila på rejält, och då är det bara att nöta.

z_bumbi
2005-04-18, 15:46
Träna armhävningar flera gånger per vecka.

Ett pass med max antal reps i första setet och sen några set till. Vila inte så mycket mellan seten då det är uthållighet/mjölksyratålighet som ska tränas.

Ett till två pass där du kör ett antal set som är en bit från max, klarar du 20 reps så kör 5 x 10.
Här kan/bör du vila mer då du ska bygga upp teknik och styrka/uthållighet.

Ett pass med ryggsäck som viktbelastning för att få upp styrkan (Om du är van att köra armhävningar.), 3x10 kan vara lagom.

Kör någon övning för rygg och baksida axel en gång per vecka så att du inte blir allt för ojämt tränad, rodd med en väska duger bra.

Med 2-3 veckor kvar till tävlingen så plocka bort passet med ryggsäck och kör ett uthållighetspass till.

Dumleman
2005-04-18, 15:51
När jag tränade armhävningar gjorde jag så många jag orkade i streck varje kväll, och ibland under dagen om det gavs tillfälle och jag var taggad :). Blir något utav en drog :). Du kan exempelvis träna styrka genom att ha fötterna på en stol eller utför en trappa men den träningen bör inte prioriteras eftersom ni ska tävla i vanliga armhävningar och då hjälper det inte att musklerna är starka om de inte är uthålliga. Personligen tror jag att det är väldigt svårt att bli övertränad i armhävningar eftersom de är ganska lätta övningar. Mitt råd är att bara mata vanliga armhävningar, upp ner, upp ner, upp ner... det finns inga genvägar till det perfekta ljudet. Sen hjälper det naturligtvis om man har låg kroppsfettprocent.

Björn_Olsson
2005-04-18, 15:56
Träna armhävningar flera gånger per vecka.

Ett pass med max antal reps i första setet och sen några set till. Vila inte så mycket mellan seten då det är uthållighet/mjölksyratålighet som ska tränas.

Ett till två pass där du kör ett antal set som är en bit från max, klarar du 20 reps så kör 5 x 10.
Här kan/bör du vila mer då du ska bygga upp teknik och styrka/uthållighet.

Ett pass med ryggsäck som viktbelastning för att få upp styrkan (Om du är van att köra armhävningar.), 3x10 kan vara lagom.

Kör någon övning för rygg och baksida axel en gång per vecka så att du inte blir allt för ojämt tränad, rodd med en väska duger bra.

Med 2-3 veckor kvar till tävlingen så plocka bort passet med ryggsäck och kör ett uthållighetspass till.

Tack för svar! ok nu ska vi se här.

Träning1: Många set och alla till failure. ?

Träning2: Jag testade idag hur många armhävningar jag klarade.. det blev 56 stycken med nöd och näppe. Ska jag köra 5 set x 20reps då?

Träning3: Armhävningar med vikt. Ok. Inte gå till failure? Varför inte isf?

Träning4: Tränar man ryggen/baksida axlar någurlunda bra med bröstsim? Isf skulle jag gärna simma nån kilometer på detta passet.

2-3 veckor kvar lägger jag in ett till pass då jag kör några set till failure, ok.!

Björn_Olsson
2005-04-18, 15:58
När jag tränade armhävningar gjorde jag så många jag orkade i streck varje kväll, och ibland under dagen om det gavs tillfälle och jag var taggad :). Blir något utav en drog :). Du kan exempelvis träna styrka genom att ha fötterna på en stol eller utför en trappa men den träningen bör inte prioriteras eftersom ni ska tävla i vanliga armhävningar och då hjälper det inte att musklerna är starka om de inte är uthålliga. Personligen tror jag att det är väldigt svårt att bli övertränad i armhävningar eftersom de är ganska lätta övningar. Mitt råd är att bara mata vanliga armhävningar, upp ner, upp ner, upp ner... det finns inga genvägar till det perfekta ljudet. Sen hjälper det naturligtvis om man har låg kroppsfettprocent.

Ok ditt tips är att jag nöter armhävningar som en jävla idiot och inte äter för mycket chips alltså :D

Men är det inte bra att ligga på kalori+ om man ska få starkare muskler?
Ska jag inte ligga kalori+ några dagar för att sedan hålla igen några dagar, se till att jag är fitforfight första Juni?

Björn_Olsson
2005-04-18, 16:00
Har en kompis som gör armhänvingar varje dag, och detta har han gjort i flera år nu. Han kan göra några hundra stycken. Så det kanske är så du skall göra, men det borde kanske leda till överträning också, du får känna efter lite. Men teknik är ju något du borde fila på rejält, och då är det bara att nöta.

Jajmän ska försöka få in bra teknik, som håller sig till regelboken ;)

z_bumbi
2005-04-18, 16:23
Tack för svar! ok nu ska vi se här.

Träning1: Många set och alla till failure. ?

Inte så många set, eftersom du klarar 56 st så kör kanske tre set. De första två veckor kan du vila en minut mellan seten men sen minskar du tiden mellan första och andra setet vartefter. Efter två veckor kör du 45 s, efter två veckor till kör du 30 s, efter två veckor till ner till 15 s och sen är det nog lagom att ha den längden på vilan fram till tävlingen.
Behåll hela tiden en minuts vila mellan andra och tredje setet

Träning2: Jag testade idag hur många armhävningar jag klarade.. det blev 56 stycken med nöd och näppe. Ska jag köra 5 set x 20reps då?

5x25-30 låter bättre att börja med, sen kan du höja när du klarar fler i maxsetet.

Träning3: Armhävningar med vikt. Ok. Inte gå till failure? Varför inte isf?

Failure sliter på återhämtningen och det här passet är mest för styrkan så man behöver inte köra tills man blir trött/slut i musklerna.

Träning4: Tränar man ryggen/baksida axlar någurlunda bra med bröstsim? Isf skulle jag gärna simma nån kilometer på detta passet.

Att simma låter bra och eftersom det är så kort tid det handlar om så behöver du nog inte köra något mer.

Dumleman
2005-04-18, 16:25
Men är det inte bra att ligga på kalori+ om man ska få starkare muskler?
Ska jag inte ligga kalori+ några dagar för att sedan hålla igen några dagar, se till att jag är fitforfight första Juni?
Ja jag menar att vid tävlingstillfället ska du ha lite kroppsfett eftersom du lättast då :). Under träningsperioden tror jag att det är bara bra med lite, men inte överdriven, övervikt. Med min träning klarade jag kring 100 armhävningar,5-18 på en arm(maxade 18 med högern en gång) men jag hade mycket kroppsfett, vägde kring 95kg och var 185cm lång bör tilläggas. I armhävningar är det en klar fördel att vara kort och lätt.

Fatalist
2005-04-18, 16:44
Träna armhävningar flera gånger per vecka.

Ett pass med max antal reps i första setet och sen några set till. Vila inte så mycket mellan seten då det är uthållighet/mjölksyratålighet som ska tränas.

Ett till två pass där du kör ett antal set som är en bit från max, klarar du 20 reps så kör 5 x 10.
Här kan/bör du vila mer då du ska bygga upp teknik och styrka/uthållighet.

Ett pass med ryggsäck som viktbelastning för att få upp styrkan (Om du är van att köra armhävningar.), 3x10 kan vara lagom.

Kör någon övning för rygg och baksida axel en gång per vecka så att du inte blir allt för ojämt tränad, rodd med en väska duger bra.

Med 2-3 veckor kvar till tävlingen så plocka bort passet med ryggsäck och kör ett uthållighetspass till.

Liknar ett schema en gammal tränare gett mig,
:thumbup: :thumbup: :thumbup:

joschen87
2005-04-18, 17:07
Du SKA göra så många armhävningar du orkar varje morgon och varje kväll ända fram tills tävlingdagen så lovar jag att du kommer överaska dig själv...

Under en period då jag hade tagit paus från styrketränandet gjorde jag såhär och märkte anmärkningsvärda resultat

*Så många du orkar en gång varje morgon och varje kväll... Två gånger om dan är inget att gråta över :eating: :eating:

Björn_Olsson
2005-04-18, 17:08
Tack för svaren alla, speciellt z bumbi. :thumbup:


EDIT: Joschen87: Men nu har jag ju fått ett fint schema av herr z bumbi, men tror ni det är effektivare att helt enkelt bara köra 2 set per dag, till failure?

Ingen risk för överträning, när jag bara använder kroppen som belastning? .. iofs tänkte jag ju köra med extravikter på ryggen ibland..

Baha
2005-04-18, 17:35
lägger in den här länken här, inget jag själv provat eller vet ngt om men jag har sett det rekomenderas på många många olika forum för att öka armhävningar.

http://www.specialtactics.com/MILFIT4.pdf

den artiklen där av pavel

nottis
2005-04-18, 22:55
bumbis program for teh win! :thumbup:

MilkmaN
2005-05-29, 20:09
Som vanligt då.

mr_ping2
2005-05-30, 22:31
Kör bänkpress med samma vikt som du har när du gör "armhävningar"... sen ökar du lite, och har du tur kanske du kan öka 10kg till sommaren.

Jag har för mig att jag kollade hur mycket det var när jag armhävde mig, och då var det 38kg... men det var läääänge sen.

Gör en armhävning på en våg så ser du, det är väl så på ett ungefär

kimonque
2005-05-30, 22:40
Kör bänkpress med samma vikt som du har när du gör "armhävningar"... sen ökar du lite, och har du tur kanske du kan öka 10kg till sommaren.

Jag har för mig att jag kollade hur mycket det var när jag armhävde mig, och då var det 38kg... men det var läääänge sen.

Gör en armhävning på en våg så ser du, det är väl så på ett ungefär

Regler: Man får inte börja träna styrketräning på gym..

tips: kör armhävningar tills du spyr!

bosse_brutal
2005-06-03, 12:03
hur gick det? hur tränade du innan?

mr_ping2
2005-06-03, 16:54
Tänkte bara meddela att jag gjorde 50st på under 40 sek. nu när jag provade, efter 50+50st gjorde innan (uppvärmning).

Det är lite roligare än max antal, som är rätt fjoll

Grisen
2005-06-03, 17:21
Hur har det gått?

Doctor Snuggles
2005-06-03, 17:40
Finns många olika metoder som fungerar. Beror nog mest på vad man föredrar. En rolig metod är att köra sk. stegar.
Du kör 1 armhävning, vilar lika lång tid som det tar att göra 1 armhävning, gör 2 armhävningar, vilar lika lång tid som det tar att göra 2 armhävningar osv tills du är några reps från failure... och sen börjar du om från 1, och fortsätter mer "stegarna" tills du inte klarar mer än 1 strikt rep. Du skall inte köra slut dig så att du ligger och tokpressar på sista repetitionen, för då tröttar du ut CNS:en.
Ett utmärkt sätt att få upp träningsvolymen och träna uthålligheten.
Principen är att styrke/uthållighetsträning är till viss del "färdighet", och ju mer man övar, ju bättre blir man.
Detta kan du göra hur ofta du vill/pallar, flera gånger per dag om det lockar. ;)