handdator

Visa fullständig version : Bygga bra rygg enbart med roddövningar?


påven
2005-04-18, 14:52
Går det att utesluta latsdrag och ändå bygga en bra rygg?

Thony
2005-04-18, 14:55
Går det att utesluta latsdrag och ändå bygga en bra rygg?


chins oxå?

påven
2005-04-18, 14:56
chins oxå?

inga chins, bara stångrodd, sittande rodd, marklyft, t-bar osv

Baan
2005-04-18, 15:12
ja förmodligen

Arne Persson
2005-04-18, 15:13
Självklart! Inga som helst problem.

The Draf
2005-04-18, 16:42
Kommer latsen få ett annorlunda utseende ifall man skippar latsdrag och chins och bara kör stångrod och liknande. I så fall hur?

Fatalist
2005-04-18, 16:43
Kommer latsen få ett annorlunda utseende ifall man skippar latsdrag och chins och bara kör stångrod och liknande. I så fall hur?

Nej, latsen ser likadana ut vilka övningar du än kör. Det enda du kan påverka (lyssna nu, det gäller alla muskler) vad gäller utseendet är storleken.

Griip
2005-04-18, 16:55
Nej, latsen ser likadana ut vilka övningar du än kör. Det enda du kan påverka (lyssna nu, det gäller alla muskler) vad gäller utseendet är storleken.


Då ska folk också komma ihåg att ett flertal muskler man tror bara är en muskel är flera. Ett bra exempel är triceps.

Bjorne
2005-04-18, 17:15
Magnus Samuelsson har en grym rygg och han kör bara roddövningar vad jag vet :p

RobbeliRobban
2005-04-18, 18:04
Ja. Men många roddövningar sätter press på erector spinae, och är tunga att göra efter marklyft, så om jag var du skulle jag köra just marklyft och någon ryggövning som inte kräver att du är lika fräsch och då passar latsdrag/chins bättre än rodd.

jwzrd
2005-04-18, 18:24
Ja. Men många roddövningar sätter press på erector spinae, och är tunga att göra efter marklyft, så om jag var du skulle jag köra just marklyft och någon ryggövning som inte kräver att du är lika fräsch och då passar latsdrag/chins bättre än rodd.

Fungerar mycket bra att köra stångrodd direkt efter marklyft. Dom är, som du vet nu RobbeliRobert, mycket lika varandra.

RobbeliRobban
2005-04-18, 18:52
Fungerar mycket bra att köra stångrodd direkt efter marklyft. Dom är, som du vet nu RobbeliRobert, mycket lika varandra.

Tycker själv att stångrodd efter marklyft är en katastrofal kombination. Stångrodd går väldigt segt efter just pga att de är lite lika. Nästan jämförbart med att köra benpress efter knäböj, vilket även det är för jobbigt.

Sheogorath
2005-04-18, 19:52
Tycker själv att stångrodd efter marklyft är en katastrofal kombination. Stångrodd går väldigt segt efter just pga att de är lite lika. Nästan jämförbart med att köra benpress efter knäböj, vilket även det är för jobbigt.

Jag tycker inte det är en katastrofal kombination; däremot tycker jag att det är katastrofalt att köra stångrodd efter mark. Jag fick gå ner till nästan 70% av normala viktmotståndet i stångrodden när den låg efter tre set mark, och då hade jag inte ens fullgod form. När jag lade strångrodden först kunde jag naturligtvis köra med 100% belastning, och vikten i marklyften påverkades INTE ALLS. Jag kör dessa två övningar på samma pass, men efter den här lilla trial 'n' error-sessionen kör jag naturligtvis alltid rodden som förstaövning.

jwzrd
2005-04-18, 19:57
Jag ror femmor på 5-10kg mer i stångrodden nu när jag inte markar före. Latsen är lite fräshare, men främst är det bålen och hamstring som inte är stekt så jag kan helt enkelt stå framåtböjd som en Saab och tjurdra längre.

Griip
2005-04-18, 20:07
[QUOTE=Sheogorath]Jag tycker inte det är en katastrofal kombination; däremot tycker jag att det är katastrofalt att köra stångrodd efter mark. QUOTE]

Ahem.. ?

Sheogorath
2005-04-18, 20:11
[QUOTE=Sheogorath]Jag tycker inte det är en katastrofal kombination; däremot tycker jag att det är katastrofalt att köra stångrodd efter mark. QUOTE]

Ahem.. ?

Korrekt. Kombinationen som sådan är inte katastrofal då stångrodd före mark tillåter maxbelastning i båda övningarna för mig. Däremot är det katastrofalt (för mig, så att ingen tycker att jag är dum och kategorisk) att köra stångrodd efter mark då rodden blir fruktansvärt lidande.

Förstår du nu, Griip?

RobbeliRobban
2005-04-18, 20:17
Sheogorath ;)

Sheogorath
2005-04-18, 20:19
Sheogorath ;)

När man skriver ut den där smileyn som ett semikolon med en parentes känns det som den vanliga vänligt blinkande snubben man får upp i MSN-chatfönstret, men här på forumet ser den ut som en dryg fan som säger: "Asså, kom igen, fan vad du är MESIG"... :)

Vet aldrig hur jag ska tolka den ;).

abjorn
2005-04-18, 20:20
Kör man stångrodd innan mark får man ju minska vikten där ;) En ond cirkel det där.

Griip
2005-04-18, 20:20
Förstår du nu, Griip?

Tror inte du gör det :laugh:

Sheogorath
2005-04-18, 20:21
Kör man stångrodd innan mark får man ju minska vikten där ;) En ond cirkel det där.

Det är just det jag testat. Min maxvikt i marken påverkades inte alls.

Sheogorath
2005-04-18, 20:22
Tror inte du gör det :laugh:


Ledsen, jag kan inte uttrycka mig klarare än så.

abjorn
2005-04-18, 20:24
Det är just det jag testat. Min maxvikt i marken påverkades inte alls.

då kör du inte tillräckligt tungt i rodden ;)

Själv kör jag mark direkt efter stångrodd eller i slutet av passet. Kör jag den direkt efter kan jag dra 6or på 200-220 kg beroende på dagsform. Kör jag den sist får jag gå ner till 180 eller nåt sånt. Har visserligen inte testat att köra mark först någon gång :D Så jag kanske ska vara tyst *spy*

Griip
2005-04-18, 20:26
Tycker själv att stångrodd efter marklyft är en katastrofal kombination.


Jag tycker inte det är en katastrofal kombination; däremot tycker jag att det är katastrofalt att köra stångrodd efter mark.


Klarnar det?

Sheogorath
2005-04-18, 20:55
Klarnar det?

Ah. Nu klarnade det. Over and out.

Sheogorath
2005-04-18, 20:56
då kör du inte tillräckligt tungt i rodden ;)

Själv kör jag mark direkt efter stångrodd eller i slutet av passet. Kör jag den direkt efter kan jag dra 6or på 200-220 kg beroende på dagsform. Kör jag den sist får jag gå ner till 180 eller nåt sånt. Har visserligen inte testat att köra mark först någon gång :D Så jag kanske ska vara tyst *spy*

Sådana uttalanden är bara löjliga, kan jag tycka. Du har ju ingen aning om vare sig min intensitet eller mitt övningsutförande, eller hur?

Och som sagt, om du aldrig kört mark först kan du ju faktiskt inte veta om du skulle vara starkare då. Jag, å andra sidan, har testat, och 2 set stångrodd till failure samt 2 set baksida axlar till failure påverkar inte styrkan i mark alls (eller, för att vara korrekt påverkade det styrkan vid testets tillfälle med en repetion, men det kan jag köpa).

abjorn
2005-04-18, 20:57
Sådana uttalanden är bara löjliga, kan jag tycka. Du har ju ingen aning om vare sig min intensitet eller mitt övningsutförande, eller hur?

Och som sagt, om du aldrig kört mark först kan du ju faktiskt inte veta om du skulle vara starkare då. Jag, å andra sidan, har testat, och 2 set stångrodd till failure samt 2 set baksida axlar till failure påverkar inte styrkan i mark alls (eller, för att vara korrekt påverkade det styrkan vid testets tillfälle med en repetion, men det kan jag köpa).

notera den IRONISKA smilyn ;)

Sheogorath
2005-04-18, 21:42
notera den IRONISKA smilyn ;)

Som sagt, har aldrig förstått hur man ska tolka den där smileyn. Den ser bara stöddig och illvillig ut. :cool:

abjorn
2005-04-18, 21:46
Som sagt, har aldrig förstått hur man ska tolka den där smileyn. Den ser bara stöddig och illvillig ut. :cool:

håller med. men det finns ingen bättre *popcorn*

Langster
2005-04-18, 21:56
Jag kör då (nästan) aldrig stångrodd och marklyft i samma pass. Då de påverkar varandra alldeles för mycket för att det ska vara värt det. Kör dock alltid många, många fler set än 2. Finns bättre övningar att kombinera.

Till frågan, visst kan man säkert få i princip samma resultat med endast roddövningar som om man körde andra dragvarianter, men omväxling förnöjer.

Doctor Snuggles
2005-04-19, 02:14
Sådana uttalanden är bara löjliga, kan jag tycka. Du har ju ingen aning om vare sig min intensitet eller mitt övningsutförande, eller hur?

Och som sagt, om du aldrig kört mark först kan du ju faktiskt inte veta om du skulle vara starkare då. Jag, å andra sidan, har testat, och 2 set stångrodd till failure samt 2 set baksida axlar till failure påverkar inte styrkan i mark alls (eller, för att vara korrekt påverkade det styrkan vid testets tillfälle med en repetion, men det kan jag köpa).

Jag köper det. Funderar själv på att ordna om lite lyft.
Har du testat att köra baksida axlar innan stångrodd?
Påverkar det isf styrkan på stångrodden?

Sheogorath
2005-04-19, 04:57
Jag köper det. Funderar själv på att ordna om lite lyft.
Har du testat att köra baksida axlar innan stångrodd?
Påverkar det isf styrkan på stångrodden?

Har aldrig testat den varianten, faktiskt. Har alltid haft den generella regeln att jag går från tunga övningar till lättare om möjligt.

Doctor Snuggles
2005-04-19, 06:17
Har aldrig testat den varianten, faktiskt. Har alltid haft den generella regeln att jag går från tunga övningar till lättare om möjligt.

Inte jag heller. Har fnyst åt "preexhaustion". Men om styrkan inte påverkas, så borde ju det vara ett effektivare sätt att träna på. Och roligare, eftersom man ser ökningar i båda övningar snabbare.
Fast det verkar dock inte helt logiskt.
Om man t.ex blir trött i baksida axlar av rodd, så innebär det att de används ordentligt. Vilket innebär att man borde tappa iaf lite styrka i rodd (eftersom det är en liten muskel), om man tränar axlarna innan. Men om man inte tappar styrkan i rodd efter att träna baksida axlar innan, då måste något kompensera, d.v.s någon annan muskel arbeta hårdare.
Men det verkar inte heller helt logiskt, då baksida axlar torde vara en rätt svag länk i stångrodd. Om man gör den svagaste länken ännu svagare, så borde styrkan påverkas negativt.
Detta kanske inte gäller för stångrodd och mark, om de vikter man kör stångrodd på är betydligt mindre än för mark (korsryggen används en del vid stångrodd, men mellersta ryggen och latsen används i mindre del vid mark- teoretiskt sett iaf, beror väl på hur hårt man spänner sig vid ansträngningen).
Men sedan finns ju frågan om CNS-uttröttning. Att köra de tyngsta basövningarna först kan trötta ut CNS:en till den grad att trots att musklerna fortfarande är fräscha nog, så orkar man inte aktivera dem tillräckligt. Misstänker att just CNS:en är boven i dramat.