handdator

Visa fullständig version : Känner ni igen smärtan?


Helea
2005-04-18, 13:03
Nu är jag så trött på smärtan så jag inte vet vad jag ska ta mig till! Någon som känner till symptomet eller har något liknande?

Under flera år har jaf haft en smärta som kan liknas med håll. Det känns oftast i höger lunga, på ett precist ställe, har även ibland fått det på vänster sida i höjd med hjärtat. Jag kan få smärtan när som helst, spelar ingen roll om jag utför något fysiskt krävande eller är stillasittande. Det kommer utan förvarning och det är ihärdigt. Ingen molnande smärta utan det sitter i och känns mest när jag andas utåt.
För några veckor sen vaknade jag av att jag inte kunde andas normalt. Jag fick kramp i lungorna och om jag försökte andas in ett normalt andetag så började jag skaka och lungorna krampade ännu mer. AV ett normalt andetag så kunde jag dra in ungefär 2/10 med luft. Vid ett tillfälle efter detta fick jag åter kramp dock inte lika mycket. Efter dessa 2 gånger så har de här "huggen" i bröstet blivit flera. Idag skulle jag ute och springa men jag hann inte långt. Jag hann bara springa ngra hundra meter så högg det till i höger sida. Jag kunde nästan inte andas ut - det gjorde så ont! Jag bestämde mig för att gå spåret. Det kunde ju gå över och då kunde jag ju ändå springa en bit. Men nejdå, det gick inte över. Under hela promenaden hade jag ont. Sen när jag skulle cykla hem trodde jag att det hade gått över så jag testade att andas ut ett normalt andetag... gick inte, högg till igen.

Någon som känner till det här problemeteller kanske har något liknande? dela gjärna med er av det för nu är jag så trött på det här.

Har funderat på att ringa och beställa tid till läkaren mn innan vill jag höra mig för lite. det kanske är fler som har dessa problem.

/H

John M
2005-04-18, 13:14
Vad jobbar du med? Du kanske har någon skum allergi som gör att du får svårt att andas.

JJ
2005-04-18, 13:17
Och du har inte varit hos läkare? Allvarligt?

MacLeod
2005-04-18, 13:36
Jag tror du har ångestattacker. Gå till en läkare och få det bekräftat.

fat_joe
2005-04-18, 14:24
kan tänkas att det kommer från ryggen ? nått som klämmer till lungorna?

CoC
2005-04-18, 14:36
Måste säga att det är helt fascinerande att läsa dessa helt huvudlösa inlägg. Undrar vad nästa handlar om; Jag har liksom ett litet problem. För två månader sedan ramlande ena armen av och samtidigt började det blöda kraftigt ur ena ögat och det liksom sjönk ihop. Tänkte jag skulle först höra med er på Kolozzeum om ni haft liknande problem innan jag beställer tid hos läkare.

Tomten
2005-04-18, 15:11
Nu när Helea frågar så tänkte jag passa på med.

det var så här att jag har liksom ett litet problem. För två månader sedan ramlande ena armen av och samtidigt började det blöda kraftigt ur ena ögat och det liksom sjönk ihop. Tänkte jag skulle först höra med er på Kolozzeum om ni haft liknande problem innan jag beställer tid hos läkare. *innocent*

Fatalist
2005-04-18, 15:35
Hoppas du skojar, annars borde du stuckit till en läkare för lääänge sedan :D :laugh:

blekfet2
2005-04-18, 15:40
Måste säga att det är helt fascinerande att läsa dessa helt huvudlösa inlägg. Undrar vad nästa handlar om; Jag har liksom ett litet problem. För två månader sedan ramlande ena armen av och samtidigt började det blöda kraftigt ur ena ögat och det liksom sjönk ihop. Tänkte jag skulle först höra med er på Kolozzeum om ni haft liknande problem innan jag beställer tid hos läkare.



men hujja så ni säger........

Jarod
2005-04-18, 15:42
CoC och Tomten får en varsin varning för sina korkade och helt jävla meningslösa inlägg. Om det visar sig att någon av dom redan har en varning så - ja, ni vet vad som händer...

Sen vill jag bara nämna en grej till alla som läser detta: Hur jävla svårt ska det va att låta bli att skriva något nedsättande så fort någon har en fråga??
Helea skriver att hon har funderat på att kontakta läkare men vill bara kolla här först. Ska det va så jävla svårt att respektera!?

Trance
2005-04-18, 15:46
Jag känner igen det lite, det känns som det är något som krampar och man får lite svårt att ta djupa andetag för det gör ont. Det var riktigt längesedan det hände för mig nu, men det har hänt lite då och då när jag var yngre. Dock inte så ofta.

Själv brukar jag bita ihop och tvinga migsjälv att andas djupare, nog bara lite dumt. Samma när det ilar i tänderna vid tandborstning så borstar jag som fan där.

Hursom helst, händer det ofta skulle jag iallfall ringa till läkare. Annars går man nog och oroar sig mycket.

[EDIT] Utan att skrämma upp dig så kan det vara allt från stress till kärlkramp.

Kärlkramp låter ganska logiskt om man ser till symptomen. Men en regel är att aldrig ta vad någon skriver på ett Internet-forum allvarligt. Så ta du och gå och snacka med en läkare.

Man kan läsa mer om kärlkramp här:
http://netdoktor.passagen.se/?lngItemID=3278

HenrY
2005-04-18, 15:53
Känner igen det där!
Jag får en smärta, känns ungefär likadant som ett rejält håll. Precis under, lite till höger för att vara exakt, där revbenen går ihop.
Det kan komma när som helst, spelar ingen roll vad jag gör.
Det håller i sig i 5-20 min ungefär...
Har vaknat upp en gång på natten utav att det gjorde så ont:(
Better go to da doctor!

Yankeee
2005-04-18, 15:56
Jag får också hugg i bröstregionen då och då. Det gör ont att andas in. Men mina går över på 10-20 sekunder. Har hört ganska många får samma sak. Men är du orolig så är det bara att gå till läkaren. 200 kr är inte mycket för att känna sig lugn.

JJ
2005-04-18, 15:57
Alltså, jag tror att det är en muskel mellan revbenen, men vad spelar det för roll att spekulera? Antingen blir du uppskrämd eller så neglierar du smärtan pga av vad vi sitter och gissar. Man ska inte gå med sånt här i 2 år så kolla upp det med läkare.

hasse36
2005-04-18, 15:58
CoC och Tomten får en varsin varning för sina korkade och helt jävla meningslösa inlägg. Om det visar sig att någon av dom redan har en varning så - ja, ni vet vad som händer...

Sen vill jag bara nämna en grej till alla som läser detta: Hur jävla svårt ska det va att låta bli att skriva något nedsättande så fort någon har en fråga??
Helea skriver att hon har funderat på att kontakta läkare men vill bara kolla här först. Ska det va så jävla svårt att respektera!?

Det behövs en forumdel för seriösa frågor som inte passar in de andra seriösa forumdelarna. Då slipper vi förmodligen dessa problem.

Ny forumdel "Allmänt Seriöst Forum" (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=40339)

jwzrd
2005-04-18, 16:06
Det behövs en forumdel för seriösa frågor som inte passar in de andra seriösa forumdelarna. Då slipper vi förmodligen dessa problem.

Ny forumdel "Allmänt Seriöst Forum" (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=40339)

Nej det behövs en Sticky med: har du allvarliga symptom osv osv: ta för fasen kontakt med läkare! SEN kan man snacka på forumet. Det finns hur många trådar som helst med folk som går hemma och drar med symptom som låter allvarliga.

Megatuttarna
2005-04-18, 16:07
Nu är jag så trött på smärtan så jag inte vet vad jag ska ta mig till! Någon som känner till symptomet eller har något liknande?

Under flera år har jaf haft en smärta som kan liknas med håll. Det känns oftast i höger lunga, på ett precist ställe, har även ibland fått det på vänster sida i höjd med hjärtat. Jag kan få smärtan när som helst, spelar ingen roll om jag utför något fysiskt krävande eller är stillasittande. Det kommer utan förvarning och det är ihärdigt. Ingen molnande smärta utan det sitter i och känns mest när jag andas utåt.
För några veckor sen vaknade jag av att jag inte kunde andas normalt. Jag fick kramp i lungorna och om jag försökte andas in ett normalt andetag så började jag skaka och lungorna krampade ännu mer. AV ett normalt andetag så kunde jag dra in ungefär 2/10 med luft. Vid ett tillfälle efter detta fick jag åter kramp dock inte lika mycket. Efter dessa 2 gånger så har de här "huggen" i bröstet blivit flera. Idag skulle jag ute och springa men jag hann inte långt. Jag hann bara springa ngra hundra meter så högg det till i höger sida. Jag kunde nästan inte andas ut - det gjorde så ont! Jag bestämde mig för att gå spåret. Det kunde ju gå över och då kunde jag ju ändå springa en bit. Men nejdå, det gick inte över. Under hela promenaden hade jag ont. Sen när jag skulle cykla hem trodde jag att det hade gått över så jag testade att andas ut ett normalt andetag... gick inte, högg till igen.

Någon som känner till det här problemeteller kanske har något liknande? dela gjärna med er av det för nu är jag så trött på det här.

Har funderat på att ringa och beställa tid till läkaren mn innan vill jag höra mig för lite. det kanske är fler som har dessa problem.

/H

Jag får också samma skit, men oftast på vänstra sidan. Vettefan vad det är, det går bara över efter ett tag.

Spiffy
2005-04-18, 16:12
Jag får något liknande fast det känns som det sitter vid hjärtat ungefär.
Hugger till riktigt kraftigt, blir svårt att andas och det känns som man fått en hjärtinfarkt eller något. Sen efter en liten stund försvinner mitt helt.
Har för mig någon klok sa att det var något med bröstmusklerna som krampade eller något sådant.

CoC
2005-04-18, 16:12
CoC och Tomten får en varsin varning för sina korkade och helt jävla meningslösa inlägg. Om det visar sig att någon av dom redan har en varning så - ja, ni vet vad som händer...


Får man svära så mycket när man modererar ett forum? Tycker du borde få en ordentlig varning för ovårdat språk. Hur gammal är du? Varningar hit och varningar dit. De som behöver varnas är de som helt missat det här med läkarvård. Besynnerligt att man inte går till läkare med dessa symptom. Man behöver ruskas om så man lär sig att inte leka med sin hälsa.

hasse36
2005-04-18, 16:24
Nej det behövs en Sticky med: har du allvarliga symptom osv osv: ta för fasen kontakt med läkare! SEN kan man snacka på forumet. Det finns hur många trådar som helst med folk som går hemma och drar med symptom som låter allvarliga.Detta är ett diskussionsforum - vill man inte diskutera så slipper man. Jag vill kunna ställa vilka frågor jag vill utan att bemötas med ett långfinger, ironi eller RTFM.

Om man gång på gång kan svara på frågan om hur mycket malto och vassleprotein man skall ta, så kan man väl uppmuntra någon att gå till en läkare. Även, om det var någon som gjorde det förra veckan.

jwzrd
2005-04-18, 16:34
Detta är ett diskussionsforum - vill man inte diskutera så slipper man. Jag vill kunna ställa vilka frågor jag vill utan att bemötas med ett långfinger, ironi eller RTFM.

Om man gång på gång kan svara på frågan om hur mycket malto och vassleprotein man skall ta, så kan man väl uppmuntra någon att gå till en läkare. Även, om det var någon som gjorde det förra veckan.

Jag förstår inte vad du säger i andra stycket. CoC fick ju smörj för att han tyckte att Helea direkt ska söka läkare. Det är många som gång på gång svarar på hur mycket malto man bör inta.. så din poäng är?

Jag vet att detta är ett diskussionsforum, detta är en diskussion. I den här diskussionen möttes förslaget: Gå nu för fan till läkare med: Shaddap, här har du en varning. Vem var det som RTFM:ade vem egentligen?

När jag läste Heleas post, speciellt där hon snackade om incidenten i löpspåret så väntade jag mig en nästa-mening i stil med: sen svartnade det för ögonen, vaknade på sjukhuset och läkaren frågade mig varför jag inte kommit dit direkt, du har <skriv allvarligt syndrom här>. Man sitter inte på ett forum och leker med att man har så jävla ont i lungorna att man inte kan andas ut! *grr27*

Helea
2005-04-18, 16:41
Jag har förstått att man inte kan ställa en seriös fråga här utan att få MINST 10 oseriösa svar. Ruggigt nedsättande oseriösa oxå. Efter att jag ställde denna fråga så fick jag åtminstone några tappra seriösa själar som svarade och det visade sig att MÅNGA har (eller har haft) samma problem som jag men har låtit det bero. Så, vänder mig till de som kallade mig en del saker, jag kanske inte är den enda "korkade människa" som inte gått till doktorn med det här. Och vad jag förstår så överlevde de flesta de här problemen och kan sitta här på forumet och skriva om det. Jag är ödmjukast tacksam för de seriösa svar jag fått och förstår nu att jag inte är ensam om problemet.

Självklart ska jag till läkaren men ni vet nog själva att jag inte får komma dit på sekunden efter att jag bokat tid. Därför satt jag här nu i lungnanro och hörde efter med Er om ngn av Er hade samma problem. Men man kunde tydligen inte vara seriös här på kollo. Tråkigt.

jwzrd
2005-04-18, 16:43
Jag har förstått att man inte kan ställa en seriös fråga här utan att få MINST 10 oseriösa svar. Ruggigt nedsättande oseriösa oxå. Efter att jag ställde denna fråga så fick jag åtminstone några tappra seriösa själar som svarade och det visade sig att MÅNGA har (eller har haft) samma problem som jag men har låtit det bero. Så, vänder mig till de som kallade mig en del saker, jag kanske inte är den enda "korkade människa" som inte gått till doktorn med det här. Och vad jag förstår så överlevde de flesta de här problemen och kan sitta här på forumet och skriva om det. Jag är ödmjukast tacksam för de seriösa svar jag fått och förstår nu att jag inte är ensam om problemet.

Självklart ska jag till läkaren men ni vet nog själva att jag inte får komma dit på sekunden efter att jag bokat tid. Därför satt jag här nu i lungnanro och hörde efter med Er om ngn av Er hade samma problem. Men man kunde tydligen inte vara seriös här på kollo. Tråkigt.

Det är alltså oseriöst att rekomendera någon som får kramp i lungorna och inte kan andas ut att gå till läkare? Vill bara veta.

Helea
2005-04-18, 16:53
Det är alltså oseriöst att rekomendera någon som får kramp i lungorna och inte kan andas ut att gå till läkare? Vill bara veta.

"Nu när Helea frågar så tänkte jag passa på med.

det var så här att jag har liksom ett litet problem. För två månader sedan ramlande ena armen av och samtidigt började det blöda kraftigt ur ena ögat och det liksom sjönk ihop. Tänkte jag skulle först höra med er på Kolozzeum om ni haft liknande problem innan jag beställer tid hos läkare. "


Prova igen

hasse36
2005-04-18, 17:01
Jag förstår inte vad du säger i andra stycket. CoC fick ju smörj för att han tyckte att Helea direkt ska söka läkare. Det är många som gång på gång svarar på hur mycket malto man bör inta.. så din poäng är?Då får du väl läsa lite långsammare - och tänka samtidigt.

CoC fick en varning för att han var ironisk på ett taskigt sätt, inte för att han uppmanade Helea att söka läkare.

Jag tycker att en varning är ett hårt straff med tanke på tramsnivån i Allmänt. I en seriös forumdel hade den varit befogad.

Jorgen
2005-04-18, 17:03
1.Får man svära så mycket när man modererar ett forum? 2.Tycker du borde få en ordentlig varning för ovårdat språk. 3.Hur gammal är du? 4.Varningar hit och varningar dit. De som behöver varnas är de som helt missat det här med läkarvård. Besynnerligt att man inte går till läkare med dessa symptom. Man behöver ruskas om så man lär sig att inte leka med sin hälsa.
1. Ja.
2. Nej.
3. 30.
4. Nej.

Och det är inte lönt att tjafsa om en varning.
Det resulterar i en ny varning och som en följd av det en fin liten ban.

//Jörgen

PowPow
2005-04-18, 17:09
Jag tror att jag är lite inne på McLeods spår. Jag hade själv liknande problem (speciellt med andningen) för ett tag sedan, och fick diagnosen att jag var stressad, och att kroppen sade ifrån. Mår man inte helt bra i själen, så reagerar kroppen, sa läkaren, efter att ha tagit en del prover.

Behöver inte ta det så långt som ångesattack, men ändå. Kan vara orsakad av underliggande stress, som man oftast inte själv märker. Man kan känna sig kolugn, men ändå vara stressad. Så var det för mig iallafall.

Men sök upp en läkare! Det är alltid skönt att få en diagnos. Mitt problem avtog snabbt efter det att jag fått min diagnos, eftersom jag då visste vad felet var och inte oroade mig för andningen längre. Det blir liksom en ond cirkel om man går omkring och oroar sig för något som orsakas av just oro.

Mel
2005-04-18, 17:10
Nu är jag så trött på smärtan så jag inte vet vad jag ska ta mig till! Någon som känner till symptomet eller har något liknande?

Under flera år har jaf haft en smärta som kan liknas med håll. Det känns oftast i höger lunga, på ett precist ställe, har även ibland fått det på vänster sida i höjd med hjärtat. Jag kan få smärtan när som helst, spelar ingen roll om jag utför något fysiskt krävande eller är stillasittande. Det kommer utan förvarning och det är ihärdigt. Ingen molnande smärta utan det sitter i och känns mest när jag andas utåt.
För några veckor sen vaknade jag av att jag inte kunde andas normalt. Jag fick kramp i lungorna och om jag försökte andas in ett normalt andetag så började jag skaka och lungorna krampade ännu mer. AV ett normalt andetag så kunde jag dra in ungefär 2/10 med luft. Vid ett tillfälle efter detta fick jag åter kramp dock inte lika mycket. Efter dessa 2 gånger så har de här "huggen" i bröstet blivit flera. Idag skulle jag ute och springa men jag hann inte långt. Jag hann bara springa ngra hundra meter så högg det till i höger sida. Jag kunde nästan inte andas ut - det gjorde så ont! Jag bestämde mig för att gå spåret. Det kunde ju gå över och då kunde jag ju ändå springa en bit. Men nejdå, det gick inte över. Under hela promenaden hade jag ont. Sen när jag skulle cykla hem trodde jag att det hade gått över så jag testade att andas ut ett normalt andetag... gick inte, högg till igen.

Någon som känner till det här problemeteller kanske har något liknande? dela gjärna med er av det för nu är jag så trött på det här.

Har funderat på att ringa och beställa tid till läkaren mn innan vill jag höra mig för lite. det kanske är fler som har dessa problem.

/H

Har något liknade som du beskriver, har haft det så länge jag kan minnas , kommer dock bara kanske 2-3ggr/år...jäkligt obehagligt dock. *cry*

Joppe
2005-04-18, 18:35
Varit med om samma sak. Vad jag hört är det en sträckning eller dylikt i någon liten muskel kring revbenen. Någon kvalificerad anatomiker får gärna utveckla eller komma med kompletterande gissningar om vad det kan röra sig om.

Tomten
2005-04-18, 18:40
CoC och Tomten får en varsin varning för sina korkade och helt jävla meningslösa inlägg. Om det visar sig att någon av dom redan har en varning så - ja, ni vet vad som händer...

Sen vill jag bara nämna en grej till alla som läser detta: Hur jävla svårt ska det va att låta bli att skriva något nedsättande så fort någon har en fråga??
Helea skriver att hon har funderat på att kontakta läkare men vill bara kolla här först. Ska det va så jävla svårt att respektera!?

Det är ju väldigt konstigt att folk som "Thony" kan posta den här typen av inlägg dagligen, utan att få en varning. Är det någon något krav att ju större idiot man är desto mindre chans för en varning har man? Bara en stilla fundering.

Trance
2005-04-18, 19:55
Det är ju väldigt konstigt att folk som "Thony" kan posta den här typen av inlägg dagligen, utan att få en varning. Är det någon något krav att ju större idiot man är desto mindre chans för en varning har man? Bara en stilla fundering.

Tror det handlar om att det var att det var en seriös användare(dessutom kvinna) som ställde en allvarlig fråga.

Men att Thony inte har blivit bannad för att ha spammat sönder forumet med meningslösheter är lite lustigt.

Jorgen
2005-04-18, 19:57
Det är ju väldigt konstigt att folk som "Thony" kan posta den här typen av inlägg dagligen, utan att få en varning.
Hur vet du att han inte ahr fått någon varning?

//Jörgen

CoC
2005-04-19, 17:58
1. Ja.
2. Nej.
3. 30.
4. Nej.

Och det är inte lönt att tjafsa om en varning.
Det resulterar i en ny varning och som en följd av det en fin liten ban.

//Jörgen

Det var ett väldigt tjat om varningar och bannor. Lär er tilltala alfahannar med respekt.

Allan
2005-04-19, 18:01
Men att Thony inte har blivit bannad för att ha spammat sönder forumet med meningslösheter är lite lustigt.

What U say?



:devil:


allan

Jorgen
2005-04-19, 18:07
Det var ett väldigt tjat om varningar och bannor. Lär er tilltala alfahannar med respekt.
Bah.

Allan
2005-04-19, 18:08
Reta inte upp den här hannen bara.....


allan

Pudzianovski
2005-04-19, 18:12
:D

Veckans tråd. Väntar spänt på forts. Håller inne med mina ega åsikter i det här fallet.

Norpan
2005-04-19, 18:31
För flera år sedan, när jag gjorde min praktik på en hälsocentral, diskuterade en av läkarna ett liknande fall. Minns inte riktigt hur det låg till men det handlade om fästena av brosk (som finns på bägge sidorna) mellan revbenen. Dessa fästen "hakar" upp sig på något sätt och orsakar smärtan, därav den andningskorrelererade delen (smärta vid djupandning t ex). En duktig sjukgymnast ska kunna hjälpa att förebygga liknande anfall.

Detta är i alla fall vad en skäggig sjukskötare som jag tror ;)

Allan
2005-04-19, 18:37
För flera år sedan, när jag gjorde min praktik på en hälsocentral, diskuterade en av läkarna ett liknande fall. Minns inte riktigt hur det låg till men det handlade om fästena av brosk (som finns på bägge sidorna) mellan revbenen. Dessa fästen "hakar" upp sig på något sätt och orsakar smärtan, därav den andningskorrelererade delen (smärta vid djupandning t ex). En duktig sjukgymnast ska kunna hjälpa att förebygga liknande anfall.

Detta är i alla fall vad en skäggig sjukskötare som jag tror ;)

Tack Norpan. Och välkommen till Kolo!


allan

Trance
2005-04-19, 19:21
What U say?



:devil:


allan


...bastard. ;)

Helea
2005-04-19, 21:14
För flera år sedan, när jag gjorde min praktik på en hälsocentral, diskuterade en av läkarna ett liknande fall. Minns inte riktigt hur det låg till men det handlade om fästena av brosk (som finns på bägge sidorna) mellan revbenen. Dessa fästen "hakar" upp sig på något sätt och orsakar smärtan, därav den andningskorrelererade delen (smärta vid djupandning t ex). En duktig sjukgymnast ska kunna hjälpa att förebygga liknande anfall.

Detta är i alla fall vad en skäggig sjukskötare som jag tror ;)

Låter faktiskt som det kan vara det!! Känslan e som ett lock som glappar (öhh?) Nej, men det e som ett lock som skaver och när man andas ut så skaver det emot ngt. Kanske en korkad beskrivning men det e så det känns.

CoC
2005-04-20, 02:11
Såja, iväg med sig till doktorn nu.

Grahn
2005-04-20, 06:02
låsningar i ryggen kan ge smärtor i revbenen på framsidan med.
Sover man tex på sidan utan stöd för den övre armen trycker man ibland ihop framsidan så att man får liknande smärtor där, iaf om man har tunga armar.

FÖ opponerar sig ingen om att man rekomenderar läkare, det är viktigt att de ger en antiinflammatoriskt och skickar hem en trots allt, utan det var sättet det sades på.

obesogen
2005-04-20, 07:24
Just det där "hugget" i bröstet, vissa upplever det som det hugger i hjärtat, typ som man skulle få en hjärtattack (jag brukar kalla det "hjärtslurp") som många människor brukar få lite då och då och som varar i några sekunder är luft i tarmar trycker på inre organ. Det var vad en läkarstuderande sa till mig. Och så fort du fått ut den luften slutar det. Det är inget farligt men ganska obehagligt. Nu är jag personligen inte kunnig i ämnet men jag upplever att det stämmer bra på mig i alla fall, luften brukar komma ut på ett eller annat sätt senare på dagen :)

Suhain
2005-04-20, 07:33
Nu är jag så trött på smärtan så jag inte vet vad jag ska ta mig till! Någon som känner till symptomet eller har något liknande?

Under flera år har jaf haft en smärta som kan liknas med håll. Det känns oftast i höger lunga, på ett precist ställe, har även ibland fått det på vänster sida i höjd med hjärtat. Jag kan få smärtan när som helst, spelar ingen roll om jag utför något fysiskt krävande eller är stillasittande. Det kommer utan förvarning och det är ihärdigt. Ingen molnande smärta utan det sitter i och känns mest när jag andas utåt.
För några veckor sen vaknade jag av att jag inte kunde andas normalt. Jag fick kramp i lungorna och om jag försökte andas in ett normalt andetag så började jag skaka och lungorna krampade ännu mer. AV ett normalt andetag så kunde jag dra in ungefär 2/10 med luft. Vid ett tillfälle efter detta fick jag åter kramp dock inte lika mycket. Efter dessa 2 gånger så har de här "huggen" i bröstet blivit flera. Idag skulle jag ute och springa men jag hann inte långt. Jag hann bara springa ngra hundra meter så högg det till i höger sida. Jag kunde nästan inte andas ut - det gjorde så ont! Jag bestämde mig för att gå spåret. Det kunde ju gå över och då kunde jag ju ändå springa en bit. Men nejdå, det gick inte över. Under hela promenaden hade jag ont. Sen när jag skulle cykla hem trodde jag att det hade gått över så jag testade att andas ut ett normalt andetag... gick inte, högg till igen.

Någon som känner till det här problemeteller kanske har något liknande? dela gjärna med er av det för nu är jag så trött på det här.

Har funderat på att ringa och beställa tid till läkaren mn innan vill jag höra mig för lite. det kanske är fler som har dessa problem.

/H


FÅr samma smärta, men bara i skolan när jag inte har ätit på 3 timmar, skit skummt

AndersHermansson
2005-04-20, 08:03
Det var ett väldigt tjat om varningar och bannor. Lär er tilltala alfahannar med respekt.

Rädsla menar du ...

m1cke
2005-04-20, 09:10
Hade en liknande grej för några veckor sedan.

Vaknade en morgon och hade väldigt ont när jag rörde mig, kändes som luften slogs ur lungan, speciellt ont gjorde det när jag vred överkroppen, t.ex när jag skulle backa bilen och la armen om passagerarstolen..
Smärtan kändes som den kom från lungan/revbenen fram.

Under dagen så slyttades smärtan bakåt, på kvällen kändes det mest på baksidan, fortfarande som om det kom från lungan/revben.
Var inte öm någonstans.

Dagen efter började likadant, ringde vårdcentralen och fick akuttid.
Läkaren sa att det troligtvis var en nervsom ligger bakommusklerna mellan revbenen i ryggen, kommer den nerven i kläm så kan smärtan komma både fram och bak och kännas i lungan.
Fick ändå röntga lungan för säkerhetskull, det var inget och det gick över några dagar senare..