handdator

Visa fullständig version : Nu är jag trött på den ständiga smärtan i armbågen...


Zed
2005-04-18, 12:46
Det hjälper inte att vila heller, har haft långa uppehåll på 6 månader och ändå kommer smärtan som ett brev på posten så fort man återupptar träningen!

Har nu funderat på att vända mig till en doktor men vart är det man skall gå? Känns som att vårdcentralen inte riktigt är rätt?

Symptomen är självklara tennisarmbåge-symptom och smärtan känns som när man slår i armbågsnerven....

Thony
2005-04-18, 12:49
jag har samma symtom, mer i vänster dock. Men inte testat att vila helt från det. utan kör med ordentlig uppvärming+ liniment +stretching av hela armen. Det funkar, lite ;)
som sagt det suger. jag vill oxå veta vad göra

jwzrd
2005-04-18, 13:58
Jag vill minnas att Allan sagt att det ofta saknas biceps-stretchning när man har ont i armbågen. Det finns iallfall miljoner trådar om armbågssmärtor.

Thony
2005-04-18, 13:59
Jag vill minnas att Allan sagt att det ofta saknas biceps-stretchning när man har ont i armbågen. Det finns iallfall miljoner trådar om armbågssmärtor.


då kan vi öka på dom ytterligare ? Angående med bicepsstrechingen, kan fan stämma, ja kan stretcha ut högern bra, men vänster är inte lika bra och det är just i den armbågen det gör ondast.

Zed
2005-04-18, 18:52
Körde med lindad armbåge idag och tro fan att smärtan försvann! :hbang:

Men det gäller bara att vänja sig vid lindan....

Bjorne
2005-04-18, 19:14
Jag vill minnas att Allan sagt att det ofta saknas biceps-stretchning när man har ont i armbågen. Det finns iallfall miljoner trådar om armbågssmärtor.Stretcha biceps var en av sakerna jag gjorde och idag har jag inte det minsta ont i armbågen...

Thony
2005-04-18, 19:40
Stretcha biceps var en av sakerna jag gjorde och idag har jag inte det minsta ont i armbågen...


hur lång tid tog det dig ?

autowah
2005-04-18, 19:58
Skönt att det hjälpte med stretching för din del. Jag har stretchat flera veckor, och använt Ipren-salva en vecka, den sista hjälper bara för stunden. Jag har inte kunnat göra övningar som belastar armbågen sista månaden. Nu blir det total vilovecka, sen får jag nog ta det väldigt lugnt med träningen.

obesogen
2005-04-18, 22:34
Om det nu är lateral epicondylit (tennisarmbåge) kan man göra mycket, det finns massor med stretchövningar och träningsövningar, orkar inte skriva ner några just nu men det är bara att söka runt lite så kommer du hitta hur mycket som helst.
Jag känner ävven en sjukgymnast på min skola som håller på och jobbar med en studie i ämnet och har får mycket goda resultat med riktigt tung exentrisk träning (3-4 reps på max) för dorsalextensorerna. Tycker dock inte det är någonting du ska prova själv (om det inte är så att inget annat har fungerat) men om du kommer till sthlm söker han fler personer som kan delta i studien.
I övrigt tycker jag du ska vända till någon med idrottsmedicin som specialitet. Vissa svarar även mycket bra på akupunktur.

Bjorne
2005-04-19, 08:56
hur lång tid tog det dig ?Det försvann jättesnabbt. Körde såhär:

* Stretcha biceps, gjorde detta två gånger om dagen, på morgonen och direkt efter träningspass. http://www.ryggochmuskelakuten.se/arm.asp
* Smörjde på "Theranyl" (värmande salva) på armbågen innan träningspassen, även innan sängdags och på morgonen när jag kom ihåg det.
* Sluta helt med kabelövningar för brösten, tror dem belastar armbågarna på ett dumt sätt. (i efterhand tror jag inte detta påverka så mycket, kört kabelövningar nu igen utan problem, men är dock försiktig)
* Använde långarmad tröja, allt för att få upp temraturen kring armbågen och bibehålla den när man vilar.

Jag körde heller ingen vila, utan fortsatte träna på tungt hela tiden (ganska dumt, men vill verkligen inte sluta, trodde att det var kroniskt och att det redan var för sent)

Tog kanske en vecka, minns inte riktigt, men försvann riktigt snabbt, idag rätt lång tid efter har jag kört kabelövningar, i t-shirt och slutat helt med salvan. Inte fått ens lite ont igen, puttsväck :)