handdator

Visa fullständig version : Lagom komplement?


chopper
2005-04-18, 11:09
Jag har tänkt börja dricka mjölk till frukosten. Jag äter just nu 2,5 dl havregryn som sen blir havregrynsgröt och 150 g kalkon till det.

Eftersom det finns protein i havregrynen som dock har ett relativt lågt biologiskt värde men som kan få ett högre värde om det kompletteras med mjölk tex som har ett högt biologiskt värde.

Min fråga är dock hur mycket mjölk som behövs för att proteinet i havregrynen skall kunna "tas upp" bättre av kroppen så att säga? Räcker det med 1 dl mjölk?
Så att man får 1+1=3 effekten eller hur det nu var... ;)

Sverker
2005-04-18, 11:30
Det är utmärkt protein i havregryn OM du tar det tillsammans med mjölk.

Får du i dig ca ett gram mjölkprotein per gram havreprotein så ligger du mycket nära det perfekta.

hasse36
2005-04-18, 11:57
Så att man får 1+1=3 effekten eller hur det nu var... ;)Med proteinkomplettering kan man komma upp till tex 1+1=1,8 istället för att tex 1+1=1,2.

chopper
2005-04-18, 15:40
Det är utmärkt protein i havregryn OM du tar det tillsammans med mjölk.

Får du i dig ca ett gram mjölkprotein per gram havreprotein så ligger du mycket nära det perfekta.

Okej, eftersom jag äter 100 g havregryn och får i mig ca 13 g protein från havregrynen så måste jag få i mig 13 g protein från mjölk för att vara "optimal".
3,4 g protein är det per 1 dl mjölk, alltså måste jag dricka ca 4dl mjölk.

Om jag dricker 2dl mjölk kan jag då kroppen bara tillgodogöra sig 50 % av proteinet i havregrynen?

King Grub
2005-04-18, 17:18
Åt du inte en massa kalkon till det? Aminosyror från fler än två protein hjälper till att komplettera varandra. Du kan t o m komplettera från ett mål till ett annat, även om inte lika effektivt.

chopper
2005-04-18, 17:41
Åt du inte en massa kalkon till det? Aminosyror från fler än två protein hjälper till att komplettera varandra. Du kan t o m komplettera från ett mål till ett annat, även om inte lika effektivt.

Jo, det stämmer, 150 g kalkon äter jag till gröten. Men har kalkonen en sådan aminosyreprofil så att den kan komplettera havregrynens aminosyror så kroppen kan "ta upp" dem utan mjölk t ex?

mmmCay
2005-04-18, 17:56
Det är utmärkt protein i havregryn OM du tar det tillsammans med mjölk.

Får du i dig ca ett gram mjölkprotein per gram havreprotein så ligger du mycket nära det perfekta.

Jag skulle vilja veta vad är aminosyraprofilen av det perfekta proteinet. Har sett tidigare att ägg är nära perfekt, men det hade en överskott på methionine. Eftersom methionin är en av de essentiella aminosyrorna som havregryn har en overskott på, att använda ägg som referens gör oss att tänka vi behöver mer havregryn att komplettera bönorna än vi verkligen behöver?

Edit: had it backwards

z_bumbi
2005-04-18, 18:21
Jo, det stämmer, 150 g kalkon äter jag till gröten. Men har kalkonen en sådan aminosyreprofil så att den kan komplettera havregrynens aminosyror så kroppen kan "ta upp" dem utan mjölk t ex?

Ta upp?

Kalkon är fullvärdigt i sig och eftersom du äter rejält med kalkon så har inte resterande proteinsammansättning så stor betydelse.

150 g kalkon ger ca 33 g protein. 2,5 dl havregryn ger ca 12 g protein totalt varav 6 g kan räknas som helt fullvärdigt utan ev kompletering från kalkonen (och 6 g som helt saknar en aminosyra.) -> ca 40 g fullvärdigt protein utan att man räknar med ev kompletering mellan havregryn och kalkon.
40 g protein plus en del extra aminosyror räcker ganska långt för en frukost.

Dricker du mjölk till så är allt protein från mjölken fullvärdigt samt för varje gram mjölkprotein så får du ca 0,5 g fullvärdigt protein extra från de 6 g "havreprotein" som blev "över" ovan.

chopper
2005-04-18, 19:49
Ta upp?

Kalkon är fullvärdigt i sig och eftersom du äter rejält med kalkon så har inte resterande proteinsammansättning så stor betydelse.

150 g kalkon ger ca 33 g protein. 2,5 dl havregryn ger ca 12 g protein totalt varav 6 g kan räknas som helt fullvärdigt utan ev kompletering från kalkonen (och 6 g som helt saknar en aminosyra.) -> ca 40 g fullvärdigt protein utan att man räknar med ev kompletering mellan havregryn och kalkon.
40 g protein plus en del extra aminosyror räcker ganska långt för en frukost.

Dricker du mjölk till så är allt protein från mjölken fullvärdigt samt för varje gram mjölkprotein så får du ca 0,5 g fullvärdigt protein extra från de 6 g "havreprotein" som blev "över" ovan.

Jag uttryckte mig fel där, jag menar: Kan kalkon komplettera havregrynen så att havregrynen blir "fullvärdiga"? På samma sätt som mjölk kompletterar havregryn och "gör en del av havregrynen fullvärdiga".

Tack för den övriga klargörningen. ;)

Sverker
2005-04-18, 20:02
Jag uttryckte mig fel där, jag menar: Kan kalkon komplettera havregrynen så att havregrynen blir "fullvärdiga"? På samma sätt som mjölk kompletterar havregryn och "gör en del av havregrynen fullvärdiga".

Tack för den övriga klargörningen. ;)

Ja. Principen är att kalkon och alla annan fågel har överskott på lysin och underskott på methionin och cystein. Havren har precis tvärtom.