handdator

Visa fullständig version : Dop, bröllop, bil + resa = skjut mig i huvet


Gabber
2005-04-18, 11:06
Nästa sommar ska jag och frugan ha dop för vårt barn i Armenien där mina släktingar finns, vi ska ha ett enkelt men riktigt bröllop då vi inte haft det ännu på 6 år som vi vart tillsammans och gifta, måste köpa bil, och ha pengarna till allt det där samt för att ta oss dit.

Det kommer gå på en massa pengar och jag vet inte vad jag ska göra, jobbar jag som vårdare alla helger så löser det sig men gissa vem som kommer få fnatt av att jobba alla dagar hela året.

Problemet med dop och bröllop i ARMENIEN är att jag har typ 100 pers som måste komma och det är bara på min sida, fördelen är att det är mycket mycket billigare än i Sverige. Typ sprit och mat kostar ingenting där för oss.

Bara flyget går på 15-18000 kr så bara för det måste jag spara en massa.

Och för att göra allting värre så ska det inhandlas kläder, barnvagn m.m renovering av babyrum taptesering m.m i nya lägenheten.

Ville bara skriva av mig lite som vanligt...men trots alla kostnader så är jag världens lyckligaste människa.

Pellefant
2005-04-18, 11:11
Varför måste ni köpa bil?

Och sedan flyga? *screwy*

Griip
2005-04-18, 11:12
15-18000kr? För hur många då?

Kan du inte bara skita i att ha bröllop där nere da?

Gabber
2005-04-18, 11:19
Bilen är inte för att resa med utan den ska användas här i Sverige. Att åka bil till Armenien är som att hoppa från en bro, dumt.

Vi kommer vara 2 vuxna och en baby, och babyn vet jag inte hur de tar betalt men jag förmodar att babyn räknas som en person också. Biljetten brukar kostar 5500 om inte mer.

Det är en lång jävla historia med bröllopet och det är sista chansen att verkligen få ett bröllop med kort och klänningen m.m. Och det är nog sista chansen då alla mina släktingar och hennes är samlade på ett ställe.

Första gången vi var där så fanns henne föräldrar i Sverige så då gick det inte och den andra gången fanns ingen av våra föräldrar där. Nu till juli blev ju de utvisade så det är en positiv grej och mina föräldrar kommer dit så det måste bara bli av nästa sommar.

Pez
2005-04-18, 11:19
I-landsproblem?
Inget av det du plitade ner är ju ett "måste".. har du inte råd så har du inte råd.
Väljer du att jobba ihjäl dig och göra rubbet ändå så.. tjaa.. fine - skyll dig själv/grattis.

Thony
2005-04-18, 11:23
I-landsproblem?
Inget av det du plitade ner är ju ett "måste".. har du inte råd så har du inte råd.
Väljer du att jobba ihjäl dig och göra rubbet ändå så.. tjaa.. fine - skyll dig själv/grattis.


Nej exakt.. Det enda man måste är att dö

Pellefant
2005-04-18, 11:23
Ha ett trevligt bröllop. (seriöst)

Gabber
2005-04-18, 11:26
I-landsproblem?
Inget av det du plitade ner är ju ett "måste".. har du inte råd så har du inte råd.
Väljer du att jobba ihjäl dig och göra rubbet ändå så.. tjaa.. fine - skyll dig själv/grattis.

kanske det men tänk såhär, om jag skippar dessa moment så måste jag även skippa födelsedagar, julen, påsken, 50 års dagar, skolavslutning, barnens träning allt kostar ju och är I-landsproblem eller hur? men man gör det ändå därför att det inte finns nåt annat att göra.

allt kostar men det är däremot någonting mer värdefullt som man får tillbaka. minnen t.ex.

Gabber
2005-04-18, 11:26
Ha ett trevligt bröllop. (seriöst)


tackar

RobbeliRobban
2005-04-18, 12:03
Gå in 2 extra nätter (som vårdare) i månaden typ 87+36kr ob= 143*10h=1430*2=2860*0,33 blir= c.a:920*2= 1840

1840*10 (antal mån)= 18400 skattat och klart om tio månader med minimal arbetsinsats så har du dina resepengar , + säkert två mcdonaldsbesök. Glider du in storhelger kan du säkert komma undan vissa mån med bara en extra natt men det är överkurs. (Ob storhelg 80spänn typ) Jobbar du dessutom heltid normalt går du in på övertid. Tror att det är kvalificerad direkt om du inte gått c-tur innan.

Hades
2005-04-18, 12:09
Gå in 2 extra nätter (som vårdare) i månaden typ 87+36kr ob= 143*10h=1430*2=2860*0,33 blir= c.a:920*2= 1840

Ursäkta OT, men det där måste vara den bästa uträkningen någonsin! :laugh:

JJ
2005-04-18, 12:21
Bäbben flyger väl gratis?

Gabber
2005-04-18, 12:22
Bäbben flyger väl gratis?

jag är inte så säker på det, den tar ju plats ändå fast den är liten.

JJ
2005-04-18, 12:25
sas.se
Spädbarn
Vad vi menar med "spädbarn"
Ett spädbarn är en passagerare som ännu inte har fyllt två år. Om du vill kan du boka ett eget säte för ditt spädbarn och betalar då samma pris som för ett barn. För mer information ber vi dig kontakta din resesäljare.

Jag uppfattar det som om att du kan ha den i knäet gratis. Ring och kolla så har du sparat 5 papp.

Mart|n
2005-04-18, 12:26
Ta ungen som handbagage, så jävla stor är han/hon väl inte?





Låter som en jobbig sits. Tråkigt att såna minnen kostar så mycket ;)

Gabber
2005-04-18, 12:28
sas.se
Spädbarn
Vad vi menar med "spädbarn"
Ett spädbarn är en passagerare som ännu inte har fyllt två år. Om du vill kan du boka ett eget säte för ditt spädbarn och betalar då samma pris som för ett barn. För mer information ber vi dig kontakta din resesäljare.

Jag uppfattar det som om att du kan ha den i knäet gratis. Ring och kolla så har du sparat 5 papp.

jaha, tack. ska maila de och fråga. för 5 papp kan jag köpa nästan 70 liter Aboslut Vodka i Armenien till bröllopet :)

Gabber
2005-04-18, 12:29
vet inte, han/hon är inte född ännu. :)

jo, men de är ju roliga och man kommer ju alltid minnas dem.

JJ
2005-04-18, 12:31
jaha, tack. ska maila de och fråga. för 5 papp kan jag köpa nästan 70 liter Aboslut Vodka i Armenien till bröllopet :)

Eller 1000 liter av Arne Armeniers egen vodka. Sen vet jag inte hur du tänkt lösa mat osv. men där kan man ju göra mycket själv. Försök landa allt på en vettig nivå, man ska ju inte ha ångest över att gifta sig. Själv väntar jag faktiskt lite av den anledningen själv, jag prioriterar annat just nu. Som ny lya och bil :)

mangemani
2005-04-18, 12:41
medelsvenson livet låter inge roligt och är inte nått man strävar efter:)

Gabber
2005-04-18, 12:46
Eller 1000 liter av Arne Armeniers egen vodka. Sen vet jag inte hur du tänkt lösa mat osv. men där kan man ju göra mycket själv. Försök landa allt på en vettig nivå, man ska ju inte ha ångest över att gifta sig. Själv väntar jag faktiskt lite av den anledningen själv, jag prioriterar annat just nu. Som ny lya och bil :)

precis, men maten är billigt också. det som kostar skjortan för mig är biljetterna. att det ska kosta så mycket för att ta sig till ett fattigt land är ju skit tycker jag.

att gifta sig i Sverige kan ju sätta en i konkurs. en polare till mig gifte sig för 3 år sedan och han skulle ha ett litet bröllop för 60 personer. Det hela slutade på 140 papp. jag fattar inte vad han gjorde som kostade så mycket. och dessutom var bröllopet SKIT, det sög hårt.

inte tillräckligt med mat och sprit och trång lokal för 140000 kronor.

för de pengarna kan jag åka Ferrari i Armenien. så det är en stor anledning till att jag vill göra det där. sen att det är mitt hemland m.m.

JJ
2005-04-18, 12:47
medelsvenson livet låter inge roligt och är inte nått man strävar efter:)

Att åka till Armenien och ha bröllop låter rätt kul i mina öron. Men det går säkert inte upp mot ditt spännande liv :thumbup:

JJ
2005-04-18, 12:49
precis, men maten är billigt också. det som kostar skjortan för mig är biljetterna. att det ska kosta så mycket för att ta sig till ett fattigt land är ju skit tycker jag.

att gifta sig i Sverige kan ju sätta en i konkurs. en polare till mig gifte sig för 3 år sedan och han skulle ha ett litet bröllop för 60 personer. Det hela slutade på 140 papp. jag fattar inte vad han gjorde som kostade så mycket. och dessutom var bröllopet SKIT, det sög hårt.

inte tillräckligt med mat och sprit och trång lokal för 140000 kronor.

för de pengarna kan jag åka Ferrari i Armenien. så det är en stor anledning till att jag vill göra det där. sen att det är mitt hemland m.m.

Personligen bjuder jag hellre fler människor och har tillräckligt med sprit än att bjuda på 8 rätter. Din polare gjorde inget jättesmart val i mina ögon. Hur går bröllop till i Armenien?

z_bumbi
2005-04-18, 12:50
att gifta sig i Sverige kan ju sätta en i konkurs.

Allt beror väl på vad man tycker att man "måste" ha med på ett bröllop, det finns mig veterligen inget som man måste ha på ett bröllop som kostar mycket pengar..

JJ
2005-04-18, 12:53
Allt beror väl på vad man tycker att man "måste" ha med på ett bröllop, det finns mig veterligen inget som man måste ha på ett bröllop som kostar mycket pengar..

Du måste ju ha en brud! De kostar en jävla massa i drift :D

Gabber
2005-04-18, 12:59
Personligen bjuder jag hellre fler människor och har tillräckligt med sprit än att bjuda på 8 rätter. Din polare gjorde inget jättesmart val i mina ögon. Hur går bröllop till i Armenien?

håller med dig till 100%

jag kan inte de traditionella bitarna så bra men det är väl nästan som svenska bröllop, vi är kristna så det skilljer sig ganska lite mellan.

i mitt fall kan vi ju glömma förlovningsfest m.m. då jag redan är gift med henne så vårt bröllop kommer att tappa lite i tradition. men vi ska gifta oss i kyrka med en irriterande präst som vanligt. sen åker man tydligen runt centrum i bilarna och en tradition är att man varnar centrala torget i yerevan 7 ggr. varför vet jag inte men det låter ju lite skumt och roligt.

sedan åker man ju till platsen där man ska bo och välsignar den genom att krossa två tallrikar och och nåt annat mm.

men innan allt det här händer så måste man åka till brudens far och be om tillåtelse för att gifta sig med dottern.

sånt där är passé för oss som sagt så i vårt fall blir det som mest

"giftermål" i kyrka
bilåkandet
fotograferingen
Fetaste festen efteråt utomhus med en massa grisar (inte gästerna :) och alkohol och dans.

det jag vill få ut av detta är en stor lycklig familjefest med släktingar och så självklart foton på oss klädd i brudklänning m.m. det är det vi saknar och vill ha. festen och släktingarna är bonus.

mangemani
2005-04-18, 12:59
Att åka till Armenien och ha bröllop låter rätt kul i mina öron. Men det går säkert inte upp mot ditt spännande liv :thumbup:



tja,jag väljer frihet och det lugna livet.

sen varför kan inte folk diskutera utan att hela tiden försöka göra personliga påhopp?

Thony
2005-04-18, 13:03
tja,jag väljer frihet och det lugna livet.

sen varför kan inte folk diskutera utan att hela tiden försöka göra personliga påhopp?


blev du lessen?

Gabber
2005-04-18, 13:04
det är lite skillnad mellan svensk och invandrar giftermål också har jag märkt. invandrare vill ju ha hela släkten med och i många fall är det runt 1 miljon pers. och då självklart så kostar det pengar. en invandrare får för det mesta tillbaka det han spenderat i form av pengar och gåvor av gästerna. det är anledningen till att han har så många gäster. det är affärer som ligger bakom egentligen. han ger de 1 flaska vodka och en tallrik mat, gäster ger honom några hundra dollar eller en klocka. det tjänar paret på med andra ord.

hur svenskar gör vet jag inte då jag inte blivit bjuden ännu.

mangemani
2005-04-18, 13:06
blev du lessen?



nä,det han skrev har inget med mej att göra....men det var ju uppenbart ett försök till ett personligt påhopp och därför frågar jag.

JJ
2005-04-18, 13:13
nä,det han skrev har inget med mej att göra....men det var ju uppenbart ett försök till ett personligt påhopp och därför frågar jag.

Personligt påhopp my ass. Vad var ditt inlägg då? Han ska gifta sig och få barn och din enda kommentar är att det låter tråkigt och att det inte är något att sträva efter. Vad ville du ha? En applåd?

Gabber
2005-04-18, 13:15
jaja grabbar, förstör inte min enda positiva tråd här :)


såg det här på deras sida:
Vid utrikesresor är kostnaden 10% av ditt flygpris (plus ev skatter och avgifter) och du kan boka biljetten här på Internet.

Gabber
2005-04-18, 13:17
Själv väntar jag faktiskt lite av den anledningen själv, jag prioriterar annat just nu. Som ny lya och bil :)

det låter vettigt, vi gifte ju oss på stadshuset först så man behöver ju inte ha bröllop på en gång. jag personligen tycker det är bättre att ha allt klart innan man gifter sig men ibland får man hinder som man måste vejja för om ni förstår vad jag menar

Thony
2005-04-18, 13:52
Jo fan visst låter den positiv, kolla in topicen bara.

Gabber
2005-04-18, 13:57
Jo fan visst låter den positiv, kolla in topicen bara.

den är väl rolig tycker du inte?

Thony
2005-04-18, 13:59
den är väl rolig tycker du inte?


fniss?

Megatuttarna
2005-04-18, 16:19
Hehe Gabber, var glad att du inte var syrian.

hammerchest
2005-04-18, 16:34
Nej exakt.. Det enda man måste är att dö


Och betala skatt. ;)

Megatuttarna
2005-04-18, 16:37
Och betala skatt. ;)

Säger vem?! :)

Kalleh
2005-04-18, 17:46
JJ: Helt OT men jag bara älskar din avatar. Håller på att knäcka mig bara jag ser Vyv's uppsyn... :D