handdator

Visa fullständig version : Hypotetiskt underskott...


chopper
2005-04-18, 10:28
Jag använder mig av ordet hyptetiskt också...

Hursomhelst, jag har en fråga om sättet man skapar ett underskott på har betydelse för fettförlusten vid deff. Här är förutsättningarna.

Två personer, två killar kan vi säga. Dom gör allting identiskt och har identiska förutsättningar. Skillnaden är dessa:

Den första personen tränar 4 gånger i veckan, hela kroppen, han cyklar 35 minuter på morgonen innan frukost. Han har en basal metabolism på 1800 kcal och förbrukar 300 kcal när han studerar i skolan och resten av dagen. Cyklingen förbrukar ca 375 kcal och styrketräningen ca 650 kcal. Hans förbrukning ligger alltså på 3100 kcal om dagen. Han vill skapa ett underskott på 700 kcal och därmed så äter han 2400 kcal om dagen.

Den andra personen tränar också 4 gånger i veckan, hela kroppen, han cyklar 35 minuter på morgonen innan frukost. Han har också en basal metabolism på 1800 kcal och förbrukar 300 kcal resten av dagen. Han springer dessutom 40 min varje dag och förbrukar då 500 kcal. Han förbrukar alltså 3600 kcal om dagen. Han vill också skapa ett underskott på 700 kcal och därmed så äter han 2900 kcal.

Skillanden är alltså löpningen på eftermiddagen.

Min fråga är, vem förbrukar mest fett? Jag vet att man ofta säger att det bara är in-ut kalorier, men kan man styrketräna och förbruka 600 kcal och bara se till att äta 700 kcal under sin +-0 gräns och tappa lika mycket fett som någon som förbrukar 700 kcal genom cardio enbart?

Patrik N
2005-04-18, 13:00
Person 1 är den helt klart bästa metoden om du vill förbränna fett (cykling med fastande mage) och sen gym senare på dagen. Person 2 som springer och gymmar på eftermiddagen ökar riskerna till en större muskelförlust om man jämför med person 1. Så kör på alternativ 1! :)

chopper
2005-04-18, 19:45
Person 1 är den helt klart bästa metoden om du vill förbränna fett (cykling med fastande mage) och sen gym senare på dagen. Person 2 som springer och gymmar på eftermiddagen ökar riskerna till en större muskelförlust om man jämför med person 1. Så kör på alternativ 1! :)

Kan mycket väl stämma, jag tror att den person som tränar 3 pass om dagen 6-7 dagar i veckan blir övertränad och sönderkörd efter ett tag. Speciellt om man hela tiden ligger på ett underskott på 700 kcal vilket gör att kroppen inte får återhämta sig helt någongång.