Visa fullständig version : protein
jag har köpt whey 80 och har bestämt mig och ta dubbla portioner efter träning, ska jag då ta allt direkt efter träningen? eller halva efter träning sen vänta nån timma och ta resten?
har bestämt mig och ta dubbla portioner efter träning
Får man fråga varför och hur mycket är en portion?
jag har köpt whey 80 och har bestämt mig och ta dubbla portioner efter träning, ska jag då ta allt direkt efter träningen? eller halva efter träning sen vänta nån timma och ta resten?
Om du nu ska göra något av dom så hade jag tagit 1 portion direkt efter träningen o den sista 1 timme senare. De e ju bättre o sprida ut intaget av protein efter träningen än o ta mycket på en gång.
Jag hoppas att du tänkt ta kolhydrater till detta.
Jag hoppas att du tänkt ta kolhydrater till detta.
värför de?
tossefar
2005-04-18, 00:26
värför de?
För annars gör allt ditt whey-80 ingen nytta alls.
i vilken form bör jag ta kolhydraterna då? och ska dom tas direkt med whey 80?
i vilken form bör jag ta kolhydraterna då? och ska dom tas direkt med whey 80?
Maltodextrin är att föredra som kolhydratsform efter träning. 0,8-1 gram kolhydrater per kilo kroppsvikt i efterträningsdrinken. Proteinmängden ska motsvara c:a en fjärdel av kolhydratsmängden, dvs om du väger 80 kilo och har kört ett hårt pass så kan du ta 80 gram kolhydrater och 20 gram protein. Ju hårdare pass, desto mer kolhydrater.
Maltodextrin är att föredra som kolhydratsform efter träning. 0,8-1 gram kolhydrater per kilo kroppsvikt i efterträningsdrinken. Proteinmängden ska motsvara c:a en fjärdel av kolhydratsmängden, dvs om du väger 80 kilo och har kört ett hårt pass så kan du ta 80 gram kolhydrater och 20 gram protein. Ju hårdare pass, desto mer kolhydrater.
hehe okej var kan man få tag i sånt då? finns de nått man normalt man kan käka med? nått som finns i kylen? =)
hehe okej var kan man få tag i sånt då? finns de nått man normalt man kan käka med? nått som finns i kylen? =)
humle.se
oboy kanske...bättre än inget. Eller ett gäng vita frallor. Druvsocker.
Skulle det funka och köra rent socker (1-2 teskedar) utblandat med whey 80 direkt efter träning?? någon kunnig som kan svara? eller vore det bättre med 1-2 teskedar oboy? =)
Skulle det funka och köra rent socker (1-2 teskedar) utblandat med whey 80 direkt efter träning?? någon kunnig som kan svara? eller vore det bättre med 1-2 teskedar oboy? =)
Skippa oboyen och rent socker, enligt mig, och kör på dextropur som du kan hitta på bland annat ICA. Om du nu inte köper på dig lite maltodextrin alternativt Vitargo (om du har den plånboken).
Du bör ha ungefär ett 3/1 förhållande mellan kolhydrater och protein, sedan beror de faktiska mängderna på din vikt osv. Jag anser att du bör ha minst 1 g kolhydrater per kilo kroppsvikt och O'Boy, som nu va exemplet, innehåller väl ca 80% kolhydrater - så det är bara att räkna.
Skippa oboyen och rent socker, enligt mig, och kör på dextropur som du kan hitta på bland annat ICA. Om du nu inte köper på dig lite maltodextrin alternativt Vitargo (om du har den plånboken).
Vitargo passar väl knappast bra ihop med whey 80
King Grub
2005-04-19, 05:00
Vitargo passar väl knappast bra ihop med whey 80
Blandningsmässigt, eller vad då? Menar du att kolhydraterna skulle innebära att proteinet inte "hinner med" på något sätt?
Blandningsmässigt, eller vad då? Menar du att kolhydraterna skulle innebära att proteinet inte "hinner med" på något sätt?
japp, fast det kanske inte spelar nån roll? trodde vitargo var bättre ihop med ett snabbt protein
King Grub
2005-04-19, 05:55
Det spelar nog ingen roll. Möjligen om det vore tvärtom.
Fredrik790
2005-04-19, 12:22
Är maltodextrin för "långsamt" för tex RHB?
King Grub
2005-04-19, 12:25
Nej.
Är dextros för "långsamt" för RHB? ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.