handdator

Visa fullständig version : Cable crunches


Baan
2005-04-17, 13:16
funderade lite angående den här övnignen och kom på att jag kanske utför den fel... är rätt ny på den, började för någon månad sen och är väl självlärd på tekniken (fast det känns inte som om tekniken är särskillt avancerad.).

kollade lite på den här sidan: http://www.steelfitness.com/BETA/training/manabs/cablecrunch.htm

där man ska eftersträva att armbågarna nuddar knäna samt att man har repet framför huvudet. Nu blev jag lite fundersam, själv har jag kört en mer situp variant av mina crunches istället och bara nuddat golvet med armbågarna men enligt den här ska man ju inte göra det, själv tycker jag det verkar vara lite olika övningar, just som situps och crunches (då är det iofs fel av mig att kalla den cable crunches då hehe). Visserliggen kan jag prova att göra en mer crunchvariant av det hela och se om det går lika lätt..

Fatalist
2005-04-17, 13:45
Okej, gör du så. Thanks for the info :D :thefinger

Jag försöker alltid nudda knäna med huvudet, då får jag bäst kontakt och misstänker att det är så man ska göra "riktiga" calbe-crunches :thumbup:

Baan
2005-04-17, 13:50
ok egentligen ställer jag en fråga fastän det är väldigt dåligt formulerat så lite kass av mig, frågan är egentligen, går det köra som jag ökr, om inte varför inte osv :P

Fatalist
2005-04-17, 14:09
ok egentligen ställer jag en fråga fastän det är väldigt dåligt formulerat så lite kass av mig, frågan är egentligen, går det köra som jag ökr, om inte varför inte osv :P

Känner du att magen tränas är det väl bara att fortsätta? :)

drkrupp
2005-04-17, 19:30
Jag kör den inte nu för tiden, men då jag gjorde det, hade jag repet över nacken, precis som den sidan skrev att man inte skulle ha. Vidare då sitter jag på samma sätt som han, medan jag sett "alla andra" köra den med 90 grader i knä och höft och sedan bara böja höften.

Hittar man bra kontakt på ett visst sätt tycker jag man ska köra på det sättet.

Scheggi
2005-04-17, 20:51
Cable crunches är helt ok så länge man inte använder höften. Utan att bara böja på magen utan att involvera höften är ett hett tips (ifall du inte visste det). Sen så är den inte 100% optimal då man sträcker upp latissimus dorsi blabla.

Det är så kul att se de dära rackarna som lastar på full vikt och kör endast höftböj i hopp om att det tränar magen. Visst, man får ett sträck i magen men då endast i form av statisk träning som är ganska ineffektiv och mjölksyrebildande.