handdator

Visa fullständig version : Svenska - Hjälp


hobbitar
2005-04-17, 10:24
En kompis till mig hävdar att egentligen så ska man säga "ett rak kurva" istället för "En rak kurva", men eftersom språket har blivit moederniserat har detta glömt borts....



Så heter det "en rak kurva" eller "ett rak kurva"?

sunkan
2005-04-17, 10:25
finns inga raka kurvor :booty:

hobbitar
2005-04-17, 10:26
Å fasen :D

BraTryck
2005-04-17, 10:28
Hehe, jag gick på den. Skyller på gårdagens äventyr.

hobbitar
2005-04-17, 10:29
Hehe, jag gick på den. Skyller på gårdagens äventyr.

Haha BraTryck =) Du la upp massa formler och sen raderar du inlägget, sunkan hade ju redan kommit på den :D

hasse36
2005-04-17, 10:31
Det heter "en rädd tiger" men vad säger man om ett lejon i samma känslomässiga tillstånd?

sunkan
2005-04-17, 10:31
Det heter "en rädd tiger" men vad säger man om ett lejon i samma känslomässiga tillstånd?

*screwy*

Yankeee
2005-04-17, 10:33
Det heter "en rädd tiger" men vad säger man om ett lejon i samma känslomässiga tillstånd?

De snackade om det där på P1 i veckan, fast med rådjur istället.

Thony
2005-04-17, 10:34
Det heter "en rädd tiger" men vad säger man om ett lejon i samma känslomässiga tillstånd?


en kåt ?

rememberence
2005-04-17, 10:36
ett rädd lejon?...

Yankeee
2005-04-17, 10:37
ett rädd lejon?...

:laugh:

Grahn
2005-04-17, 10:39
ett mesigt lejon :D

rememberence
2005-04-17, 10:40
kom på nu :booty: :em:

Thony
2005-04-17, 10:40
ett rädd lejon?...


ett taxi, ok ?

Sheogorath
2005-04-17, 10:50
"ett räddt lejon?"

Knappast, va?

Yankeee
2005-04-17, 10:52
Fråga: Hur gör man med ett adjektiv som "rädd" i neutrum? Ett rätt lejon?

Svar: Vid det här laget har jag säkert fått ett halvt hundrade frågor om vad rädda lejon, rådjur, marsvin och barn blir i singularis.

Jag tog upp "ett rätt lejon" den 11 juni i år, men eftersom jag inte kan hänvisa alla en och en till tidigare frågor i min spalt ger jag nu svaret i repris. (Det kan för övrigt löna sig att gå in under rubriken "Alla frågor". Inte så få av de undringar jag får är redan besvarade.)

Här följer vad jag skrev:
Ord i neutrum, ett-ord, vill ha adjektiv som slutar på t: ett gult plommon, ett ståtligt lejon.

Besvärligt nog finns det en grupp adjektiv som sätter sig på tvären, trots att de helt och hållet liknar adjektiv som snällt låter sig böjas. Våt, vit, söt, spröd, glad, bred, går bra: ett vått vitt plagg, ett sött sprött kex, ett glatt och brett leende.
En liten solid firma kan utvecklas till ett stort solitt företag.

Med lat, kåt, snöd, perfid, disträ, rädd och en rad andra adjektiv är det värre. En lat men kåt gris blir knappast ett latt, kått svin. Den snöda vinningen förklaras inte gärna med snött begär och en perfid anklagelse blir inte gärna ett perfitt påhopp. En disträ föredragshållare håller inte ett disträtt föredrag. Och en rädd katt sägs inte vara ett rätt djur.

Man får helt enkelt avstå från vissa böjningsformer. Skrämt, räddhågat, skrajset, harigt, fegt, försagt får ersätta det omöjliga "rätt", fastän de har andra betydelsenyanser. Ett mesigt lejon är ju inte ett rätt lejon.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1637&a=360152&viewAll=true


Om någon bryr sig :)

Sheogorath
2005-04-17, 10:57
Fråga: Hur gör man med ett adjektiv som "rädd" i neutrum? Ett rätt lejon?

Svar: Vid det här laget har jag säkert fått ett halvt hundrade frågor om vad rädda lejon, rådjur, marsvin och barn blir i singularis.

Jag tog upp "ett rätt lejon" den 11 juni i år, men eftersom jag inte kan hänvisa alla en och en till tidigare frågor i min spalt ger jag nu svaret i repris. (Det kan för övrigt löna sig att gå in under rubriken "Alla frågor". Inte så få av de undringar jag får är redan besvarade.)

Här följer vad jag skrev:
Ord i neutrum, ett-ord, vill ha adjektiv som slutar på t: ett gult plommon, ett ståtligt lejon.

Besvärligt nog finns det en grupp adjektiv som sätter sig på tvären, trots att de helt och hållet liknar adjektiv som snällt låter sig böjas. Våt, vit, söt, spröd, glad, bred, går bra: ett vått vitt plagg, ett sött sprött kex, ett glatt och brett leende.
En liten solid firma kan utvecklas till ett stort solitt företag.

Med lat, kåt, snöd, perfid, disträ, rädd och en rad andra adjektiv är det värre. En lat men kåt gris blir knappast ett latt, kått svin. Den snöda vinningen förklaras inte gärna med snött begär och en perfid anklagelse blir inte gärna ett perfitt påhopp. En disträ föredragshållare håller inte ett disträtt föredrag. Och en rädd katt sägs inte vara ett rätt djur.

Man får helt enkelt avstå från vissa böjningsformer. Skrämt, räddhågat, skrajset, harigt, fegt, försagt får ersätta det omöjliga "rätt", fastän de har andra betydelsenyanser. Ett mesigt lejon är ju inte ett rätt lejon.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1637&a=360152&viewAll=true


Om någon bryr sig :)

Jävla skitspråk man har, med andra ord *grr27*.

hasse36
2005-04-17, 11:04
Fel, fel, fel! Det finns inga rädda lejon. :D

sunkan
2005-04-17, 11:07
Fel, fel, fel! Det finns inga rädda lejon. :D

jo de finns de visst de... (http://www.100megspop2.com/kayasps/screengrabs/scared1a.jpg)

BraTryck
2005-04-17, 11:11
Haha BraTryck =) Du la upp massa formler och sen raderar du inlägget, sunkan hade ju redan kommit på den :D

Hehe, jag vet. Raderade fort som f*n. :D Men jag var ju tvungen att erkänna eftersom jag misstänkte att någon hann se det. ;)

Jense
2005-04-17, 11:36
ett rätt lejon / en rädd lej

Bjorne
2005-04-17, 12:08
Ett förskräckt lejon :)

AndersHermansson
2005-04-17, 12:14
finns inga raka kurvor :booty:

Ska vi slå vad? =)

Baan
2005-04-17, 12:15
om mam nu blandar språk så kan kurva betyda hora

sunkan
2005-04-17, 12:18
Ska vi slå vad? =)

ja :devil:

AndersHermansson
2005-04-17, 12:22
ja :devil:

Ok! För en matematiker kan en kurva vara rak! :D
(OK nu var jag fan tråkig)

Megatuttarna
2005-04-17, 12:26
Ok! För en matematiker kan en kurva vara rak! :D

Tänkte just skriva, "inget matematiskt dravel"

Hur fan kunde jag gissa? Älskar du matte så har jag en gammal klasskompis som tydligen doktorerar i det, och han är bara 19 år. Ni kan spendera många lustfyllda kvällar framför en tavla och kommunicera via matten. :laugh:

AndersHermansson
2005-04-17, 12:28
Tänkte just skriva, "inget matematiskt dravel"

Hur fan kunde jag gissa? Älskar du matte så har jag en gammal klasskompis som tydligen doktorerar i det, och han är bara 19 år. Ni kan spendera många lustfyllda kvällar framför en tavla och kommunicera via matten. :laugh:

Jo det gör jag. Men jag tror inte jag och din gamla klasskompis skulle ha så roligt, verkar som att han är ett par nivåer ovanför =)

Megatuttarna
2005-04-17, 12:28
Jo det gör jag. Men jag tror inte jag och din gamla klasskompis skulle ha så roligt, verkar som att han är ett par nivåer ovanför =)

Jag önskar att jag kunde matte, det måste vara en underbart härlig känsla att förstå komplicerade saker; ett logiskt tänkande som inte går av för hackor.

Baan
2005-04-17, 12:32
Jag önskar att jag kunde matte, det måste vara en underbart härlig känsla att förstå komplicerade saker; ett logiskt tänkande som inte går av för hackor.

hmmm det handlar inte egentligen om nivån på matte utan på individen, vissa får en orgasm bara dom kan bevisa dom enklaste satserna medan vissa som jag fortfarande inte kan se någon större skönhet med matematik även om man gör lite mer avancerade grejer än högstadie/gymnasie matte. Visst man kan tycka att dte är kul att kunna få fram nya grejer, eller bevisa saker man tagit för självklarheter innan såsom olika satser men det är knappast så man smälter så fort man lärt sig något nytt som vissa (få anser jag) gör. Det kan iofs bero på att man är så resultatinriktad och mer satsar på att klara en kurs än att egentligen lära sig något vettigt och ha kul (även om det nu låter sjukt att ha kul på en mattekurs hehe)

MacLeod
2005-04-17, 19:32
om mam nu blandar språk så kan kurva betyda hora

Ja, men vem blandar in polska i svenskan?

sunkan
2005-04-17, 19:33
Ja, men vem blandar in polska i svenskan?

på samma sätt som matematiken kom in

hobbitar
2005-04-17, 19:34
om mam nu blandar språk så kan kurva betyda hora

Så det finns inga rakade horor :confused:

Megatuttarna
2005-04-17, 20:12
Så det finns inga rakade horor :confused:

Inte bokstavligen rakryggade iaf, med tanke på allt sugande. :D

drkrupp
2005-04-17, 23:22
Matematik kan bevisa många bra saker:

- Ingen katt har två svansar.
- En katt har en svans mer än ingen katt.
Slutsats: En katt har tre svansar.

hasse36
2005-04-18, 11:14
Matematik kan bevisa många bra saker:

- Ingen katt har två svansar.
- En katt har en svans mer än ingen katt.
Slutsats: En katt har tre svansar.Den första katten är en ickekatt, den andra är en nollkatt.