handdator

Visa fullständig version : Engelska - hjälp


alle
2005-04-17, 10:18
Heter det arrive at eller arrive to Las Vegas?

Vet att man har olika prepositioner beroende på om det är en stor stad, en liten stad eller ett land, men kommer itne ihåg vilken som hör ihop med vilken.

Hjälp tack :D

rememberence
2005-04-17, 10:23
arrive to las vegas tror jag iaf, kan ha fel :p

hasse36
2005-04-17, 10:24
Heter det arrive at eller arrive to Las Vegas?

Vet att man har olika prepositioner beroende på om det är en stor stad, en liten stad eller ett land, men kommer itne ihåg vilken som hör ihop med vilken.

Hjälp tack :DDet finns en tumregel som säger att man skall använda samma preposition som man använder efter "be". Alltså, om man säger "I am in Las Vegas" så heter det "arrive in Las Vegas".

Google and thou shalt find.

Sonny
2005-04-17, 15:35
Det finns en tumregel som säger att man skall använda samma preposition som man använder efter "be". Alltså, om man säger "I am in Las Vegas" så heter det "arrive in Las Vegas".

håller med hasse

rolf
2005-04-17, 16:43
yup, hasse har rätt.

Allan
2005-04-17, 16:50
Jag håller i sak med hasse, men kan inte låta bli att visa följande, som är saxat från http://www.lasvegasentertainmentguide.com

"There is so much to see in and around Las Vegas, you'll want to organize your time to take in
as much of it as possible.
That is where we can be an invaluable aid.
Before you even arrive at Las Vegas you can plan your days, reserve your show tickets,
book your hotel rooms and tours. Golf tee times
can be reserved, as well as limousines and
restaurant reservations. You can even book
your wedding chapel!"

Men det är väl inte konstigare än killen jag känner från Mississippi som konsekvent säger "I is" och "we was"....

allan

Agent Orange
2005-04-17, 18:09
Både "arrive at" och "arrive in" kan vara rätt, beroende på vad man menar. Man säger "arrive at" om man syftar på en flygplats, byggnad eller liknande, men "arrive in" när man menar ett land, stad etc. Så "arrive at Las Vegas" syftar på ankomst till Las Vegas flygplats eller motsvarande.

abjorn
2005-04-17, 18:13
bara du inte skriver "come in Las Vegas"

Cilia
2005-04-17, 18:20
eller
in Sveden we have fack unions and everyboddie is member

Spinkot
2005-04-17, 18:25
eller
in Sveden we have fack unions and everyboddie is member

Bättre än "raping cucumber" iaf