handdator

Visa fullständig version : drivrutiner till nätverkskort?


bosse_brutal
2005-04-16, 21:22
vet nån nån bra sida med drivrutiner till nätverks kort???
jag sökte på några bokstäver som stod på kortet, och det verkar som om det heter WS-R453/W och är gjort av Wisecom.
Jag har sökt lite men jag är kass på att hitta drivrutiner och sånt, har ingen koll över huvud taget på vart jag ska leta ens... :(

iofs så kostar ett nytt bara runt 100 spänn så det är väl ingen förlust om jag inte hittar nån drivrutin, men det vore ju kul att hitta nått för då kan jag koppla in bredbands-modemet idag...

erk
2005-04-16, 21:32
Tillverkarens hemsida är ett hett tips

bosse_brutal
2005-04-16, 21:42
Tillverkarens hemsida är ett hett tips

fanns två alternativ, www.wisecom.com och www.wisecominc.com
den förtsta kommer det bara upp en vit skärm och inget mer, den andra blir jag vidarelänkad och sen skiter det sig för det kommer bara upp en massa länkar som inte leder till nått vettigt...

aliquis
2005-04-16, 22:03
Blev ju inte mycket träffar på det, kanske kan vara något att tänka på inför nästa gång och istället köra något intelkort eller så (eller iaf något känt märke som 3com, realtek, d-link, netgear, ..). Går ju att prova boota någon linux livecd och kika om det hittade något nätverkskort och isf vad.

bosse_brutal
2005-04-16, 22:52
starkar, tack för tipset, ska kolla om det funkar:thumbup: står ingenting på kortet, enda var en liten klisterllapp med lite bokstäver på...
aliquis, jag fick kortet gratis, så jag tänkte testa om det funkar så behöver jag inte köpa nått nytt... får höra med han jag fick det av om han möjligtvis har nån skiva till det, annars får jag ta och köpa ett nytt istället..

aliquis
2005-04-16, 23:01
Som sagt, botar du bsd eller linux och det är någon inte helt okänd krets på det kommer du ju få veta vad det heter och fungerar som. (i linux kan du väl se relavant information med dmesg|grep eth om du inte hinner läsa på konsollen, i bsd heter korten lite olika beroende på typ, ifconfig -a borde väl ge dig enhetsnamnet och dmesg|grep enhetsnamn borde säga vad det är för kort.

bosse_brutal
2005-04-17, 12:12
starkar, det fungerade tyvärr inte..:(

aliquis, fattade inte riktigt vad du menade, behöver jag ha linux för att få reda på vad nätverkskortet heter?
bsd?? aldrig hört talas om, vad är det?

Jag köper nog ett nytt näterkskort istället.. är ju inte så jävla dyrt, och föresten så står morsan för det i vilket fall som helst. Behöver ett för att kunna koppla in bredbandsmodemet nämligen..


en sak till, testade modemet på en bärbar dator som vi har lånat, och det gick att komma ut på nätet utan problem, men helt plötsligt la internet bara av, och jag får inte igång dt igen... Körde en "support cd" från telia som skötte installationen, och efter att jag valt nätverkskort och sånt så skrev jag in kontonummret och personnr, men jag valde att inte spara i en lista eller vad det var eftersom det inte är våran dator.
Tänkte att det kanske beror på att jag inte gjorde det som inte internet fungerade efter att det blev la av.
Så jag testade att köra installations programmet igen, det kommer upp att jag ska godkänna ett avtal, sen väljer jag nätverkskortet som sitter i den datorn. då kommer det upp en skärm som säger att nätverksinställningarna identifieras, sen skiter det sig och det kommer upp att det inte går att använda dt nätverkskortet, eller att det inte kan hittas eller vad det nu var. fattar inte vad det är som är fel...

kan tillägga att jag testade från ett annat telejack först, och att det såg ut på exakt samma sätt som när jag försöker nu, men sen bytte jag jack och då funkade det på första försöket.

HJÄLP!!

aliquis
2005-04-17, 13:49
tror det senare var att du valde att du ansluter via ett lokalt nätverk och fick dhcp inställningar (automatiskt inställning av ip-adress m.m.) vilket telia kanske inte använder. Vad vet jag, svårt att hitta på något såhär på distans.

bosse_brutal
2005-04-17, 20:47
har gjort alla inställningar som man skulle göra, tillslut ringde jag supporten och efter ett tag konstaterades det att modemet hade dålig kontakt med nätverket, och att det troligen var något som var fel någonstans på "telias del" av anslutningen, eftersom han kunde se modemet på nån dataskärm han hade, men att det "försvann" emellanåt.

Taurus
2005-04-17, 20:50
Sen är intelkort inte bra ;).
(köp inte ett sånt alltså)

Förlåt men jag orkar inte lägga mig i (slå mig)