handdator

Visa fullständig version : Öka styrka men inte kroppsvikt


KRILLE!
2005-04-16, 18:40
Väger nu runt 99 kg och det är en bra tävlingsvikt så hade tänkt behålla den. Men hur ska jag öka i vikter på skivstången och inte i kroppsvikt?

Måste man ha någon specialkost för att musklerna ska kunna återhämta sig utan att de växer? Har iofs en del överflödigt bukfläsk som jag kan bränna om det skulle krisa men har inget större sug efter att börja deffa ;) Har bulkat i ett halvår så kommer att skära ner på portionerna och ta bort något mål mat men vill vara säker på att styrkeökningarna inte drabbas alltför mycket med mindre käk.

Några tips?

JoelR
2005-04-16, 18:59
Väger nu runt 99 kg och det är en bra tävlingsvikt så hade tänkt behålla den. Men hur ska jag öka i vikter på skivstången och inte i kroppsvikt?

Måste man ha någon specialkost för att musklerna ska kunna återhämta sig utan att de växer? Har iofs en del överflödigt bukfläsk som jag kan bränna om det skulle krisa men har inget större sug efter att börja deffa ;) Har bulkat i ett halvår så kommer att skära ner på portionerna och ta bort något mål mat men vill vara säker på att styrkeökningarna inte drabbas alltför mycket med mindre käk.

Några tips?

Din tävlingsvikt kan omöjligen vara 99 kg om du har bukfläsk att bränna av :MrT:

Patrik021
2005-04-16, 18:59
Låg reppa.

hallar
2005-04-16, 19:37
Tävlingsvikt för vadå? Jag kan rekomendera att du tar och mäter din fettprocent. Om du inte ligger inom ett bra intervall för din sport kan du ju deffa ned dig. Sedan börja bygga igen och helt plötsligt ligger du på 99 kg igen fast med mindre fett, mer muskler och är starkare.

Även så kan man öka i styrka utan att öka i muskelmassa, bättre innervation av musklerna är ett exempel.

Big_Vik
2005-04-16, 19:41
Eftersom det är svårt att bygga när man går ner, vad sägs om att köra mer för styrka under en deff? Man kanske tappar lite massa, men slipper grina över att vikterna blir mycket mindre, och kanske blir starkare i något man prioriterar?

KRILLE!
2005-04-16, 21:17
Kanske borde skrivit att det gäller styrkelyft så fettet har ingen större betydelse. Bara musklerna fortfarande återhämtar sig bra även nu när jag avbryter bulken och inte får i mig lika mycket näring. Behöver inte mer massa utan styrka.

EDIT: Kan visserligen deffa bort fett och öka vikten med muskler och på så sätt bli starkare men hatar att deffa så vill helst slippa det :eating:

Lillgrabben
2005-04-16, 21:37
Om du ska börja satsa på att bli stark så är nog viktminskning bland det sista du ska inleda din karriär med! Eventuell bantning kommer i en senare fas om du nödvändigtvis måste väga in i en speciell viktklass.

Varierad träning med tonvikten på tävlingsgrenarna är vägen du bör ta. Eventuella komplement kör du OM de behövs, men troligen inte maxhårt. Försök om möjligt att köra alla dina lyft explosivt - gäller både tävlingslyften samt eventuella komplement.

Träna upp mage samt rygg ordentligt så att du har en bra bas att stå på.

Försök om möjligt att bedriva större delen av din träning tillsammans med andra likasinnade så att du kan få tekniktips, goda råd etc. Detta är en viktig punkt för en lyftare - speciellt under de första åren av karriären.

Nu svamlar jag snart till det så nu skriver jag inget mer.....


MVH

Baan
2005-04-16, 23:10
beräkna energiförbrukningen, kolla vad du äter per dag och anpassa det så du ligger ungeäfr på vad du slösar och kanske lite över, då bör du iaf kunna återhämta dig varje dag. Angående styrkeökningar så finns det ju massa sätt bli bättre, så jag har inga klockrena tips där. Just ren råstyrka är iaf bara en aspekt vad man än tränar för..

Sen kan du försöka experimentera med att äta massor timmarna efter träning och äta mer energifattigt annars, det är iaf teoretiskt möjligt att lägga på sig muskler då, men i praktiken rätt svårt :) I så fall gäller det ju äta mycket och bra efter träning men mer åt deffhållet annars samt cardio självklart, om det är nåogt du känner att prova på. Problemet är att det självkalrt inte är särskillt effektivt som varken muskelökning eller fettförbränning så att säga

KRILLE!
2005-04-17, 09:44
Hur jag ska träna vet jag men det är just hur jag ska äta för att musklerna ska kunna återhämta sig som är problemet. För att hålla kroppsvikten så antar jag att jag måste förbränna det jag äter, men återhämtar sig musklerna då? Nu blev det kanske lite rörigt hehe *screwy*

Börje H
2005-04-17, 10:44
Krångla inte till det. Följ Lillgrabbens råd angående träningen. Vad gäller kosten så finns det ingen mirakelsammansättning. Försök få i dig mellan 6-7 måltider/dag Frukost, lunch, middag och mellisar. Fall inte i "proteinträsket" och tro att du behöver en massa mängder proteinpulver eller kött/kyckling eller fisk i kopiösa mängder. För att orka träna hårt och ge musklerna chans till återhämtning behövs mycket kolhydrater, förvisso en viss mägd protein men dessutom oxå bra fett. Speciellt viktigt är det att få i dig energi direkt efter träningen. När det gäller mängden mat är det svårt att svara på, det beror på hur mycket du rör på dig i övrigt. Gissningsvis så bör du ligga mellan 3800-4200kcal/dygn. Bara att väga dig kontinuerligt under en period och kontrollera hur kroppsvikten reagerar. Om vikten står still samtidigt som du blir starkare borde ju läget vara under kontroll...

KRILLE!
2005-04-17, 16:42
Ska experimentera lite nu i en 2 veckorsperiod så får vi se hur det går. Hade som första tanke att köra nån proteinrik kur men skippar det och kör på som vanligt och testar mig fram. Tack för alla svar!