handdator

Visa fullständig version : Kondition


fffffffff
2005-04-16, 16:06
Tja, det är så att jag ska ha cooper testet om 2 veckor och jag måste börja ladda lite inför det.
Så efter varje fotbollsträning (ca 30 min efter avslutadträning) så brukar jag jogga ungefär 2km, först joggar jag sakta, sedan kutar jag allt vad jag har o.s.v, alltså intervallträning ungefär.
Det är så att jag äter middag vid 17.00 och träningen är slut 19.30 och 20.00 börjar jag jogga. Jag äter inget mellan träningen och joggingen och jag undrar om dom där 2kilometersintervallerna kommer ge något resultat?

Inzza
2005-04-16, 16:15
Vet dock inte vad ett cooper test är för något.. men man blir ju alltid "bättre" i den mån man anstränger sig. springer jag 2km per dag, så kmr jag bli bättre på att springa 2km...

fffffffff
2005-04-16, 16:22
Okej tack, det cooper testet jag ska springa går bara ut på att springa 2,4 km på snabbast möjliga tid!
Nån mer som kan svara?

johnnytex
2005-04-16, 17:27
Så efter varje fotbollsträning (ca 30 min efter avslutadträning) så brukar jag jogga ungefär 2km, först joggar jag sakta, sedan kutar jag allt vad jag har o.s.v, alltså intervallträning ungefär.


Nu är detta inte baserat på några studier eller så, men jag säger vad jag tycker iaf :D

Jag tycker det verkar overkill att du ska behöva springa 2km extra efter varje träningspass. Satsa den energin på träningen istället. Jag hade hellre lagt in ett separat pass där du tar just den sträcka du vill bra på. Fast mer är inte alltid bättre, jag vet inte riktigt hur ofta du tränar fotboll, om det är ofta så är det inte så smart att lägga in fler pass.

Du blev mkt klokare på det va :D Men slutsatsen tycker jag är om du inte har så hög frekvens på fotbollen så släng in extra pass istället för att köra efter, men har du redan många pass så kör som du gör nu.

fffffffff
2005-04-16, 17:49
Jag hade tänkt träna såhär nästa vecka:
Måndag: fotbollsträning+2 km
tisdag: springa cooper testet för att känna hur det känns
måndag: fotbollsträning+2km
torsdag: lätt styrketräning
fredag:vila
lördag: vila
söndag: fotbollsmatch
låter det bra att träna då?

Jax
2005-04-16, 19:56
Det ser inte ut som om det ska var några problem, men det är ju egentligen omöjligt för mig att svara på. Det beror helt på hur vältränad du är och hur snabbt du återhämtar dig. Det är knappat någon omöjlig träningsmängd du har där, och att springa 2 km extra efter en fotbollsträning är heller inga problem, men det beror ju som sagt på hur vältränad du är och hur snabbt du återhämtar dig. Mitt råd är att försöka och känna efter. Går det åt helvete så har du åtminstonde provat och vet att du inte orkar. Om du orkar så kommer givetvis den extra träningen att ge resultat.

fffffffff
2005-04-16, 20:21
Okej tack, det jag undrar nu är bara: Efter min fotbollsträning så åker jag först tunnelbana en bit och sedan joggar jag dom där 2 kilometerna hem, jag undrar om det kan hända nåt med muskeln om man efter fotbollsträningen alltså först sätter sig ned i tunnelbanan och tar det lugnt ett tag och sedan springer man 2 km snabbt? Kan det hända nåt med musklerna eller så =S?

Ame
2005-04-16, 20:26
Okej tack, det jag undrar nu är bara: Efter min fotbollsträning så åker jag först tunnelbana en bit och sedan joggar jag dom där 2 kilometerna hem, jag undrar om det kan hända nåt med muskeln om man efter fotbollsträningen alltså först sätter sig ned i tunnelbanan och tar det lugnt ett tag och sedan springer man 2 km snabbt? Kan det hända nåt med musklerna eller så =S?

Kan och kan, det *kan* ramla ner ett piano på dig om du har tillräckligt mycket otur.
Men nej, det borde inte vara någon större fara, det vore värre om du inte tränat innan(men nu vet ju inte jag hur snabbt "snabbt" är för dig).

fffffffff
2005-04-16, 20:38
Okej, och jag äter inget mellan fotbollsträningen och 2 kilometersjoggingen, men det borde väl inte heller vara någon större fara? den där 2 kilometers joggingen kommer ändå ge effekt eftersom jag äter direkt efter joggingen?

Ame
2005-04-16, 21:14
Okej, och jag äter inget mellan fotbollsträningen och 2 kilometersjoggingen, men det borde väl inte heller vara någon större fara? den där 2 kilometers joggingen kommer ändå ge effekt eftersom jag äter direkt efter joggingen?

Jag tror faktiskt inte att dendär extra joggen kommer att ge så väldigt mycket.

Inom friidrott så brukar man alltid träna på en längre distans än det man ska tävla på. Givetsvis blir du bättre på 2km om du springer det, men du skulle förmodligen få bättre resultat av att springa kanske 2.5km.

fffffffff
2005-04-17, 08:04
men det måste ju ge något iaf eller hur? Coopertestet som jag ska springa är 2,4 kilometer och springer jag 2km som intervallträning, alltså jag kutar väldigt snabbt, sedan joggar jag normalt, kutar snabbt o.s.v.

skaparn
2005-04-17, 09:12
Jag vågar säga att den extra löpningen kommer att ge nåt. Hur mycket är förstås omöjligt att säga. Det kanske skulle vara bättre att du löpte en sväng på morgonen men det är inte bortkastat ifall du löper efter fotbollen. Min erfarenhet är, att nästan all löpning man ägnar sig åt hamnar på pluskontot. Sålänge man inte övertränar sig till skador då förstås, men det tror jag inte en extra 2 km tur leder till.

->
Optimalt? Nej
Bortkastat? Nej

Jax
2005-04-17, 09:19
Det är klart att det ger resultat att springa lite mer, men allvarligt talat, man kan inte tro att det är lagom att börja träna två veckor innan. Men men, lite skillnad kanske det gör om man inte är en väldigt ovan löpare.

Tycker att det är många intressanta frågor om alla dessa coopertest. De flesta handlar om att nu är det 1-14 dagar tills jag ska springa testet. "Vad ska jag äta och hur ska jag träna för att få bra resultat?" Är testet viktigt så är det väl ändå en ganska god idé att börja träna för det tidigare? Ser ni ofta frågan: "Måste se läcker ut på beachen om två veckor. Hur ska jag göra för att fixa det?". Nåja frågan kanske förekommer men frågeställaren blir utskrattad.

fffffffff
2005-04-17, 10:40
Jax:
haha jag vet att det inte går att få någon superkondition på 2 veckor men du kanske inte läste mitt inlägg noga? Jag skrev: Jag brukar jogga 2km efter varje fotbollsträning (jag har alltså gjort det under en tid och ska inte börja med det några dagar innan cooper testet).
Jag skrev alltså inte: jag ska ha cooper test om 2 veckor och nu är det dags att börja träna till det höhö!
:)

Mccartney
2005-04-17, 13:24
Jag hade tänkt träna såhär nästa vecka:
Måndag: fotbollsträning+2 km
tisdag: springa cooper testet för att känna hur det känns
måndag: fotbollsträning+2km
torsdag: lätt styrketräning
fredag:vila
lördag: vila
söndag: fotbollsmatch
låter det bra att träna då?

Enligt mig så ger absolut inte dem där 2km efter fotbollsträningen någonting. Du är redan seg efter fotbollsträningen och blir ännu segare i och med löpningen.

Bättre och kör på tisdagen:3 x 800m med en paus på 2-4 min mellan loppen.
Kör ett likadant löp pass på fredagen.

Jax
2005-04-17, 15:30
Jax:
haha jag vet att det inte går att få någon superkondition på 2 veckor men du kanske inte läste mitt inlägg noga? Jag skrev: Jag brukar jogga 2km efter varje fotbollsträning (jag har alltså gjort det under en tid och ska inte börja med det några dagar innan cooper testet).
Jag skrev alltså inte: jag ska ha cooper test om 2 veckor och nu är det dags att börja träna till det höhö!
:)
Borde du inte veta själv då om det ger resultat :thefinger ;)

Enligt mig så borde det ge resultat, men du kan få bättre resultat genom andra upplägg. Exempelvis det som Mccartney föreslår, även om jag snarare tycker att du ska satsa på att springa 5 km istället och bara kör intervall pass lite då och då.

fffffffff
2005-04-17, 16:07
Måndag: fotbollsträning+2 km
tisdag: springa cooper testet för att känna hur det känns
måndag: fotbollsträning+2km
torsdag: lätt styrketräning
fredag:vila
lördag: vila
söndag: fotbollsmatch

Det ger mer resultat av att träna sådär än om jag skulle ta bort dom där 2 kilometerna efter träningen?
Jag fick 13.1 på beep testet och klarar 2 kilometer på 8,30 min säkert, då borde man väl inte bli så seg i benen efter att jogga 2 kilometer extra efter träningen?

Ame
2005-04-17, 16:20
Måndag: fotbollsträning+2 km
tisdag: springa cooper testet för att känna hur det känns
måndag: fotbollsträning+2km
torsdag: lätt styrketräning
fredag:vila
lördag: vila
söndag: fotbollsmatch

Det ger mer resultat av att träna sådär än om jag skulle ta bort dom där 2 kilometerna efter träningen?
Jag fick 13.1 på beep testet och klarar 2 kilometer på 8,30 min säkert, då borde man väl inte bli så seg i benen efter att jogga 2 kilometer extra efter träningen?

Alltså, det skadar dig ju knappast att jogga 2km, men det kommer inte heller att hjälpa dig så speciellt mycket heller.

Jax
2005-04-17, 16:20
Ja det borde ge mer att springa 2 km extra efter träningen än inte alls. Däremot så tror jag att du får bättre resultat av att flytta dom kilometrarna till en annan dag då du är piggare.

skaparn
2005-04-17, 16:26
Jag fick 13.1 på beep testet och klarar 2 kilometer på 8,30 min säkert, då borde man väl inte bli så seg i benen efter att jogga 2 kilometer extra efter träningen?
Jag skrev: Jag brukar jogga 2km efter varje fotbollsträning (jag har alltså gjort det under en tid

Som Jax redan varit inne på; det vet du väl bäst själv. Ingen kan sitta här och säga med säkerhet vad som passar dig bäst och inte, vi vet inte hur hårt du kör på fotbollen, hur hårt du kör på löpningen efteråt, exakt vilken kondition du är i, etc etc.

Du lär känna din kropp genom att exprimentera lite. Du skulle kunna köra som McCartney skrev eller fortsätta med 2km efter fotbollen. Eller nåt annat. Det finns ingen mirakelmetod som du kan lära dig på ett forum, inte heller tror jag dina post-fotboll-pass är så verkningslösa som McCartney skrev. Du blir bra genom att träna ofta och hårt kombinerat med bra mat och vila.

Ame
2005-04-17, 16:28
Hur fort springer du dessa 2km på?

Cess
2005-04-17, 17:14
Jag fick 13.1 på beep testet och klarar 2 kilometer på 8,30 min säkert, då borde man väl inte bli så seg i benen efter att jogga 2 kilometer extra efter träningen?

Du verkar ha en god kondition redan om du springer 2 km på 8,30. Vill du bli snabbare/ännu bättre kondition förslår jag följande:

1. Löpträna längre sträckor. Coopers test är ursprungligen utformat så att sträckan du springer på 12 min mäts och jämförs med vad som anses vara god kondition. Du hinner antagligen springa 2,5 km... minst, om du redan har bra kondis. Ett omvänt test har också skapats där man springer en viss sträcka (2.2 km, 2.4 km, 2.6 km tex.) och utifrån en liten plastsnurra kan man avläsa den tid man sprang för en viss sträcka och se om den tiden dav "god kondition" mycket bra kondition" osv. Detta test används ofta på skolor.

Därför föreslår jag att du ska träna på längre sträckor. Minst 3 km.

2. Variera löpningen. Du tränar visserligen mycket fotboll, vilket innebär mycket intervallträning. Det är bra för konditionen! Lägg gärna upp ett separat löppass med olika typer av intervaller.

tex. Pyramidträning:

värm upp med jogging

löp 1 min snabbt tempo
2 min lugnt tempo
3 min snabbt tempo
2 min lugnt tempo
5 min snabbt tempo
avsluta med lugnt tempo/jogging

eller... Spring i mer kuperad terräng. Jobbigare än man tror! Efter att ha tränat i det backiga elljusspåret känns planmark och löparbanor som rena barnleken! :)

3. Håller med föregående inlägg med att lägga in separata löppass istället för ett 2 km efter fotbollen, men jag tror samtidigt inte att det är någon större katastrof heller. :)

4. Öva också på den distansen du ska springa på testet ngr gånger. Då vet du hur du ska lägga upp loppet sen. Testa när du kan börja öka farten, när du kan börja spurta osv... Då känner du dig säkrare på testet och kan säkert klämma i lite extra!

LYCKA TILL!! Det kommer gå suveränt!

Jax
2005-04-17, 17:40
Cess: :thumbup:

skaparn
2005-04-17, 17:54
Du verkar ha en god kondition redan om du springer 2 km på 8,30. Vill du bli snabbare/ännu bättre kondition förslår jag följande:


Mycket bra inlägg sånär som på denna kommentar. Killen behöver höra saningen. Vi är inte hans mammor.
Jag känner nämligen ingen fotbollsspelare som inte gör 2km under 8 min, och jag känner väldigt många fotbollspelare. Något är det som inte görs rätt i fffff's löpträning. Antagligen inte tillräckligt hård när den väl sker, det tar på psyket att ständigt köra proggresivt.

fffffffff
2005-04-17, 18:11
Tack så mycket för hjälpen cess!
Skaparn: njaa jag har väl ganska god kondition? Jag är inte fullvuxen, jag går i åttan och jag sa att jag ungefär springer 2 km på 8,30 min..förr förra året sprang jag mini marathon, 2140meter, på 8.39 men jag tror jag utvecklats lite sedan dess. Tack för att du är ärlig!
Men jag fortsätter iallafall att springa 2 kilometer efter träningen för nu har vi kommit fram till att det iallafall kan göra mig liiiite bättre iallafall?

fffffffff
2005-04-17, 18:16
Sen måste jag bara säga att jag inte kör löppass i vanliga fall, har bara spelat fotboll i hela mitt liv och det ger ju bra kondition men jag menar att jag aldrig specialinriktat mig på löpning.
skaparn vad menar du med: ''post-fotboll-pass''? menar du joggingen efter fotbollspassen?

skaparn
2005-04-17, 18:35
Hmm, känner att jag borde be om ursäkt. Jag jämförde med herrar div II. Går du i åttan så har du helt klart en grund att bygga vidare på. Dock var det redan då flertalet fotbollsspelare som var en bra bit under 8 minuter på 2km. Så du gör helt rätt i att jobba på din löpning.

Ang "post-fotboll-pass" så förstod du rätt. Post är ett latinskt prefix som betyder efter.

Förövrigt så satt inte vi på min tid och surfade på internet, vi fick stryk och hjälpte till i hemmet. Grävde, plogade, sådde och sådant. Dagens ungdom sitter bara vid datorn blablablablabla.

Ame
2005-04-17, 19:17
Jag tycker att du skulle börja köra ett rejält långlöpnigspass 1 gång i veckan. Nu snackar vi en mil eller så. I fotboll så måste man ju orka springa mycket och länge med rusher så att springa ~1mil i veckan i kuperad terräng skulle nog ge endel. Givetvis ska det köras under uppbyggnadasperioden och inte när man har mycket matcher. Men det kan ju vara något att tänka på inför hösten eller så.

Cess
2005-04-17, 19:44
Mycket bra inlägg sånär som på denna kommentar. Killen behöver höra saningen. Vi är inte hans mammor.
Jag känner nämligen ingen fotbollsspelare som inte gör 2km under 8 min, och jag känner väldigt många fotbollspelare. Något är det som inte görs rätt i fffff's löpträning. Antagligen inte tillräckligt hård när den väl sker, det tar på psyket att ständigt köra proggresivt.

Absolut! Men bara för att de flesta fotbollsspelare gör 2 km under 8 min, så innebär det ju knappast att killen har dålig kondition? Men sure... allting är relativt. ;)