handdator

Visa fullständig version : Varför kan jag inte träna?


der_rickard
2005-04-16, 12:18
Nu har jag bestämt mig att verkligen ta tag i mitt stora problem som uppkommer när jag tränar!

Först ska jag ge er lite kött på benen... Jag är 20 (fyller 21) år gammal, 184 cm lång och ca 80kg tung. Jag har sportat så länge jag kan minnas och har under åren tränat innebandy, friidrott, pingis, klättring, basket mm. Sedan 6 år tillbaka har jag tränat på gym och det är styrketräningen som utgör huvuddelen av min träning nu för tiden, men även lite innebandy och löpning. Jag försöker hålla igång ca 5-6 ggr i veckan, varav 4ggr/v är gym. Utöver det går jag morgonpromenader lite då och då (kanske 2ggr/v). Jag äter mycket och bra.

Nu till mitt problem. Jag har mina perioder (inga skämt om mens tack) då jag tränar bra och mår bra. Ponera att en sådan period börjar på en måndag så är jag vid torsdagen helt slut och har ingen motivation att varken träna eller äta rätt. Jag får ett enormt stort sug efter allt vad onyttigheter heter, saker jag inte har några som helst problem att undvika "tidigare i veckan", då jag mår bra och motivation till träning och bra mat är på topp. Jag klämmer i mig allt som kommer i min väg, tills magen är full. Jag är inte mätt, men magen är full... Efter kanske 2 såna dagar är man återigen tillbaks på ruta ett och hela scenariot börjar om med ordentlig träning och bra kosthållning. Saken är att jag inte förstår varför jag blir så utmattad. Jag sover bra, äter bra och tränar bra (inte för mycket). Jag deffar inte, så jag förstår inte varför mitt oemotståndliga matsug uppkommer. Så här kan maten se ut en dag:

Frukost:
2 port fiberhavregryn m. 2 matskedar psylliumfrön o kanel och sockerfri sylt på, ca 3 dl minimjölk, 1 ägg med kaviar, 2/3 port proteindrink (ger 17g protein) och frukt o morot

Mellanmål:
Då jag pluggar blir det inte alltid så bra mellanmål, men det är alltid nånting. Frukt + nötter är en klassiker.

Lunch:
Pasta/ris/korngryn/bulgur med nåt proteinrikt, tex tonfisk, kyckling, kött etc. och frukt. Vid lite fett i maten tillsätter jag rapsolja.

Efter träning (tränar ca en timme efter lunch):
Gainer

Middag:
som lunchen

Mellanmål:
Nåt litet, tex ett ägg + kaviar och en frukt

Nattmål:
En proteindrink kasein som ger 25g prot

Utöver detta tar jag omega-3 tillskott och även en vitamin/mineraltablett varje dag. Portionerna är väl tilltagna då jag tidigare gjort misstaget att äta för lite.

Någon som känner igen sig i mitt problem eller har nåt tips på vad jag ska prova eller vart jag kan vända mig för att få bukt på problemet?! Alla tankar och kommentarer välkomna!

Rockhard
2005-04-16, 12:40
Du går nog ut för hårt. Börja med att plocka bort bara lite onyttigheter. Sen fortsätter du med lite i taget. Så bråttom är det väl inte? Det går nästan av sig själv. Om ett år så är det säkerligen inga problem att låta bli onyttighterna.

blekfet2
2005-04-16, 13:00
ta typ onsdag som vilodag...alltså en vilodag mitt i veckan så träningspassen delas upp mer..
typ träna mån, tis , tor, fre, sön
vila ons samt lör..

der_rickard
2005-04-16, 13:07
Du går nog ut för hårt. Börja med att plocka bort bara lite onyttigheter. Sen fortsätter du med lite i taget. Så bråttom är det väl inte? Det går nästan av sig själv. Om ett år så är det säkerligen inga problem att låta bli onyttighterna.

Jag har i vanliga fall inga som helst problem att låta bli skitmat. Det är först när jag blir utmattad som min kropp skriker efter allt energirikt känns det som... Annars käkar jag näst intill exemplariskt.

Griip
2005-04-16, 14:22
Kör inte lika hårt under första delen av veckan och försök å unna dig "onyttigheter" lite mer till vardags också då, att köra enormt strikt kan tära på psyket rätt bra.

ölobrännvin
2005-04-16, 15:15
Jag hade samma problem som dej när jag började tänka på kosten för 2 år sedan men det ger sej efter ett tag men helt hysterisk behöver man ju inte vara om man inte deffar, så släpp lite på dina krav, ta en mellanväg så att säga...

Edan
2005-04-16, 15:22
Ta nåra feta protein drinkar och med malt innan och efter träningen så försvinner sötsuget helt...jag skulle spy om jag skulle slänga i mig mer sötsaker en det på dygnet ;)

Diana
2005-04-16, 16:03
Ja tror definitivt att du käkar aalldeles för lite! (ja käkar tex de dubbla till frukost ;) o ja e 15 cm mindra än dej) du skriver ju att sötsuget kommer när du blir utmattad o kroppen vill ha nåt energirikt? -har de gått såpass långt att du får detta extreeema sötsug så e de antingen pga att du käkade för lite sist du åt eller att de va för länge sen du åt sist, eller en kombination av de två, så häv på me MEER gryn/ris/pasta så ska du se att de blir bättre!(förutsatt att du redan får i dej tillräckligt me protte(o fett)förstås)

der_rickard
2005-04-16, 23:55
Ja tror definitivt att du käkar aalldeles för lite! (ja käkar tex de dubbla till frukost ;) o ja e 15 cm mindra än dej) du skriver ju att sötsuget kommer när du blir utmattad o kroppen vill ha nåt energirikt? -har de gått såpass långt att du får detta extreeema sötsug så e de antingen pga att du käkade för lite sist du åt eller att de va för länge sen du åt sist, eller en kombination av de två, så häv på me MEER gryn/ris/pasta så ska du se att de blir bättre!(förutsatt att du redan får i dej tillräckligt me protte(o fett)förstås)

Jo, man kanske ska prova att träna lika hårt, men äta ännu mer. Om utmattningen ändå kommer tillbaka vet jag ju iaf att det inte beror på för lite mat! Förresten vad och hur mycket käkar du till frukost? ;)

Diana
2005-04-17, 15:27
Ja lovar dej att din utmattning beror på för lite käk, om du inte har nån sorts grovt byggnadsarbete that is, men även då ska man nog klara sej från utmattning mha tillräckligt matintag :thumbup:

(min frukost:fyra dl fibergryn+äpple+kanel+mjölk+omelett(ägg,skinka,grö nisar)
e den vanligaste combo n
mmmm nu vart ja hungrig! :eating: :eating: )

der_rickard
2005-04-18, 12:10
(min frukost:fyra dl fibergryn+äpple+kanel+mjölk+omelett(ägg,skinka,grö nisar)
e den vanligaste combon
mmmm nu vart ja hungrig! :eating: :eating: )
:hbang: respekt

Hur mycket väger du? Du är 169cm lång om jag har räknat rätt. Med dig som förebild ska jag käka nyttigt, men enormt mycket den här veckan. Tack för motivationen!! :bow:

-AG-
2005-04-18, 13:24
Om du blir sugen på sötsaker och onyttig mat kanske det är som andra redan sagt att du äter för lite. Du kan ju prova att trappa ner antalet träningspass något ett tag (tex tre styrkepass/vecka) och sedan öka om du känner för det. Ofta kan det vara bra att inte träna fler pass per vecka än att man är väldigt sugen till varje pass istället för att brassa på och köra pass var och varannan dag tills man blir spyless. Samma gäller viktval, ibland är det bra att inte maxa ut hela tiden utan lämna nåt till framtida pass för att behålla suget. Och vidare är det bra att variera sig för att inte tappa gnistan. Vad gäller maten är det ingen fara att äta "onyttig mat" mat ibland, speciellt om du tränar 5-6 pass per vecka plus promenader. En bekant som nog är starkare än allihop härinne (förutom kanske FinnPower) tränar inte mer än tre pass per vecka och det funkar bra för honom.