handdator

Visa fullständig version : Energi innan löpning?


curl88
2005-04-16, 10:56
Har sökt utan att hitta exact det jag letade efter...
Ska köra ett konditionstest nu under veckan, och behöver tips på vad jag behöver göra för att få så bra resultat som möjligt. Det är en ganska kort sträcka (2,5km) men min kondition är verdelös. Testet börjar nångång runt 4 på eftermiddagen, och jag har skola innan, så vad mer än ordentligt med vila innan ska jag tänka på?
Vad ska jag äta under dagen och till frukost, och är det bra med tillexempel druvsocker precis innan som energitillskott?

mycket frågor och dåligt skrivet men jag hoppas ni förstår vad jag menar.

blekfet2
2005-04-16, 11:09
pga. av sträckan är rätt så kort så skulle jag personligen trycka i mig druvsocker, typ 100gram cirka 30min före start...dagen före testet skulle jag ladda med kolhydrater samt fett......

KIRE
2005-04-16, 11:34
hehe, tro inte allt ni läser på nätet.

Xponent
2005-04-16, 11:40
Kanske några matskedar ricinolja innan start...


...eller så behöver du inte tänka på det mer än att du äter en vanlig frukost och lunch under dagen (ev mer om du brukar göra det).

Jax
2005-04-16, 15:47
Skit i kolhydratladdning, se bara till att du inte äter för nära inpå. Och sen springer du utav bara helvete. Gör det ont så tänkter du på att det inte är långt kvar och så ökar du för att det ska ta slut fortare. :devil:

Bjorne
2005-04-16, 16:20
pga. av sträckan är rätt så kort så skulle jag personligen trycka i mig druvsocker, typ 100gram cirka 30min före start...dagen före testet skulle jag ladda med kolhydrater samt fett......
Kommer han inte ha en massor av insulin utsöndrat då, när han väl ska springa? Det är väl bra för att kunna prestera max?

Jonny_88
2005-04-16, 16:29
Försök hålla ett jämt tempo, dvs du måste veta vilket tempo du kan ha för att kunna springa med ett jämnt tempo ända in i mål.

Käka inte en massa kolhydrater dagen innan ( Läste det i en artikel på Marathon.se ).

Drick mkt vatten.

Se till ha ett bra par skor.

blekfet2
2005-04-16, 16:49
Kommer han inte ha en massor av insulin utsöndrat då, när han väl ska springa? Det är väl bra för att kunna prestera max?



men det handlar juh om en sådan kort sträcka....

Bjorne
2005-04-16, 17:17
men det handlar juh om en sådan kort sträcka....Vad spelar det för roll?

Karl-Alfred
2005-04-16, 17:33
Nah det är nog ingen bra idé att prova någon ny special kost som du inte vet hur magen reagerar på. Ät som vanligt och exprimentera med kosten i lugn och ro när det inte "gäller".

Se till att äta bra under dagen och käka frukt som eventuellt mellanmål men försök att inte äta något en bra stund före start. Hur länge är individuellt, jag springer nog helst fyra timmar efter en måltid.

En bra idé är att testspringa 2,5km nån dag innan, helst då den specifika sträckan, så du får en uppfattning om hur långt det är. Men spara lite krut till testet :)

- Jonas

Player
2005-04-16, 18:01
Skit i kolhydratladdning, se bara till att du inte äter för nära inpå. Och sen springer du utav bara helvete. Gör det ont så tänkter du på att det inte är långt kvar och så ökar du för att det ska ta slut fortare. :devil:

WORD!

Alltså, ni snackar om 2,5 km. Det tar mellan 8-12 min (beroende på kondis).
Lyssna på Jax, gå ut hårt, öka hårdare vid hälften.
Löp bara utav helvete så går det finemang. :thumbup:

Om du skulle äta nära inpå så kommer det bara att komma ut när du kommer i mål. *spy*

curl88
2005-04-22, 14:34
Om någon är intresserad på en update, så här kommer den.
Jag sprang igår, och det väl sådär. Jag är född med värdelös kondis, så jag sprang sträckan på 12minuter, följt av illamående. Ska springa samma sträcka om ungefär en månad och ska du försöka förbättra resultatet då. Några tips på träning? eller e det bara ut o springa?

Mac
2005-04-22, 18:15
ut å spring,, men variera sträcka & intensitet!