handdator

Visa fullständig version : Att ta blodprov?


Pellefant
2005-04-15, 22:13
Hej!

Ska ta blodtryck imorgon för första gången.

Är det ok att träna innan? Antar att man kan äta innan....? Gör det ont?

Något annat att tänka på?

Lantz
2005-04-15, 22:17
Engligt min erfarenhet borde du inte äta innan ditt blodprov
Mvh
Lantz

O nej det gör inte ont :D

ugly_kid
2005-04-15, 22:19
Vet inte om det finns många sätt på att ta blodprov, men ska man bara mäta HB värde så är det ju bara ett lítet stick i fingert, känns ínte ens.

MacLeod
2005-04-15, 22:20
Det beror på vad för slags blodprov du tar? Du måste ju ha tagit ett förr. Har du aldrig varit sjuk? Det står annars på lappen om du får äta eller inte.

Pellefant
2005-04-15, 22:22
Lapp? Det är på en liten hälsomässa, det stod att man kunde ta blodtryck gratis.

Hm...kanske har nån läkare tagit blodtryck på mig nångång, eller när jag mönstrade kanske. men det är inget jag minns.

Jag hoppas på en sån där sak man sätter runt armen.

EDIT: Jag menar inte blodprov, ursäkta, jag menar blodtryck!

AFanatic
2005-04-15, 22:27
Är det Hb så kan du påverka resultatet genom att dricka mer vätska under dagen, speciellt om du har vätskebrist. Självklart kan du även påverka genom att inte dricka...men det är ju inget kul direkt.


Edit: DU får editera snabbare nästa gång! *grr27* :whipped: *slap*

Edit2: Ja va fan ska man med en "grej runt armen" om man ska ta blodprov *rolleyes*

palme
2005-04-15, 22:30
[QUOTE=Pellefant]Hej!

Gör det ont?

QUOTE]


Hahaha, ja akta så de inte spänner för hårt runt armen :D

JJ
2005-04-15, 22:48
Har du aldrig mätt blodtrycket?

Pellefant
2005-04-15, 23:20
Har du aldrig mätt blodtrycket?

Var ett bra tag sedan iallafall.

Trance
2005-04-15, 23:26
Blodtryck gör inte ont att mäta, det är som att sätta på sig en armbindel typ.

Blodprov kan göra ont om den skall ha en del(alltså inte stick i tummen) och den jäkla sjuksköterskan missar 3 gånger och fjärde gången går nålen in på ett ställe och ut på ett annat. Undra om hon var full. Fast det gjorde väl inte så ont det heller.

Kalleh
2005-04-15, 23:41
BLODTRYCK gör inte det minsta ont att mäta. Du får en blodtrycksmanchett runt armen som blåses upp och sedan ur när läkaren/sköterskan kollar trycket.

BLODPROV/VENPROVTAGNING gör inte heller speciellt ont om läkaren/sjuksköterskan som utför det vet vad de sysslar med. Då blir du stucken (vanligen i en av underarmens ytliga vener) och tappad på en mindre mängd blod. Du kan också råka ut för ett KAPILLÄRPROV, då sticker man hål på en fingertopp och tar ca en droppe blod.

Sammanfattning: Du kommer överleva.

scythe
2005-04-15, 23:59
Det finns värre saker.

Trance
2005-04-16, 00:13
Det finns värre saker.

Ja.

Dipshit
2005-04-16, 01:22
:laugh: en luftfylld tygremsa sammansatt med kardborreband.. PAIN

LunaSpice
2005-04-16, 15:49
:laugh: en luftfylld tygremsa sammansatt med kardborreband.. PAIN

En osäker sköterska kan göra att armen stasas länge vilket kan medföra obehagligheter. :D Har varit med om kursare som gjort det. Inge kul när man börjar tappa känseln i fingrar och handen. :D

Vastrix
2005-04-16, 17:50
Ang. maten: ja det kan påverka, t ex. kommer du få ett lustigt värde om du äter mycket lakrits innan. Det tar dock inte så lång tid innan värdena är återställda och om det bara är på en hälsomässa så är det kanske inte så farligt om det blir lite fel?

/V.

RobbeliRobban
2005-04-16, 17:59
Inför blodtryck och pulskontroll skall du satsa stenhårt på att dricka mycket kaffe innan, röka några cigaretter extra, vara allmänt stressad och gärna utföra några gymnastiska övningar meddelst hyperventilation precis innan. Det ger ett roligare resultat.

Blodprov, be om att få en ssk istället för en usk som sticker. sskn får sticka i handen vilket är mer njutningsfullt än i armvecket. Vill du riktigt skojsa till det, be om att bli stucken i venerna vid ankeln istället, han/hon som skall ta provet kommer garanterat tycka om dig för det.

Be gärna även om att någon annan än just den som skall utföra uppgiften sticker. Gör om det några gånger tills du roterat igenom hela personalen, mycket uppskattat!

ölobrännvin
2005-04-16, 18:14
Fy helvete vad många blodprov jag har lämnat men hård som man är så sa man inget utan svimma rakt av bara.....