handdator

Visa fullständig version : Vad innehåller era matlådor när ni är ute?


Bjorne
2005-04-15, 22:06
Som rubriken säger. Ni som brukar ta med er matlåda till ställen där ni inte har tillgång till micro eller annan form av uppvärmning?

Kommer vara ute på "fältet" två dagar i veckan framöver, och tänker inte gå runt och vara katabol, hade gärna haft kött med mig, men vet inte hur länge det håller i rums temp, kanske man kan linda in det i en plastpåsa med is i :)

Pez
2005-04-15, 22:10
Köp en liten kylväska?
Annars får du väl satsa på rökt kött eller nåt..

Metal_boy_
2005-04-15, 22:12
kessella och havregryn tex

MacLeod
2005-04-15, 22:15
Rostbiff eller stek funkar ju hur bra som helst kallt. Potatis eller pasta till det är ju heller inte fel. Vet inte om du är ensam ute på fältet, men det spelar mindre roll. Ta med ett litet gasolkök, där du kan värma på köttfärsås,köttgrytor osv.
Det uppskattas annars säkert om du sitter med rykande varm mat, eller kokar kaffe när dom andra sitter o fryser.

Pellefant
2005-04-15, 22:17
Några exempel: ( Åt alla kalla)

http://i2.photobucket.com/albums/y7/user345/Pict0010.jpg

mål - 320
200g ärtor, majs, paprika - 120
100g majs - 100
100g skinka - 100

mål - 410
250g tex mex grönsaker - 190
101g Kebabkött - 197
olja - 30

mål - 150
400g krossade tomaterburk - 80(?)
75g skinka - 75

mål - 180
250g Kvarg - 170
msk sylt - 10

http://i2.photobucket.com/albums/y7/user345/Pict0038.jpg

mål - 170
250g kvarg
Fun light peach

mål - 130 Halva denna
183g ärtor, majs, paprikablandning - 110
100 majskorn - 100
50g tärnad skinka - 50

mål - 400
250g tex mex grönsaker - 190
109g kebabkött - 213

mål - 110 Halva denna
200g Wokmix - 100
11g olja - 88
30g tärnad skinka - 30

mål - 275
50g tärnad skinka - 50
100g ost 5% - ca 225

Vassego. :)

palme
2005-04-15, 22:24
Jag brukar göra pastasallad med kyckling och käka den kall när jag jobbar natt.

2st kycklingfiléer (250g-300g) som grillas i ugn och sen skärs i bitar, 200g-250g pastaskruvar eller nån annan kul pasta, 1 hel tomat, lite gurka, paprika, salladshuve + lite lätt rhode island dressing, ½L vatten.

Käkar 2st såna lådor och en proteindrink emellan.

Tonfisk med ris fungerar inte på natten. Litet tips bara.

Bjorne
2005-04-15, 22:28
Rostbiff eller stek funkar ju hur bra som helst kallt. Potatis eller pasta till det är ju heller inte fel. Vet inte om du är ensam ute på fältet, men det spelar mindre roll. Ta med ett litet gasolkök, där du kan värma på köttfärsås,köttgrytor osv.
Det uppskattas annars säkert om du sitter med rykande varm mat, eller kokar kaffe när dom andra sitter o fryser.Har inte plats att bära omkring på ett gasolkök och ännu mindre tid. Sedan så har jag faktiskt inte något emot att käka kallt kött, tycker det smakar minst lika gott kallt om inte godare ibland.

Köp en liten kylväska?
Annars får du väl satsa på rökt kött eller nåt..Finns det någon kylväska som faktiskt är liten, 30x20x30cm eller mindre?


Frågan är ju hur länge ex kycklinfilé håller efter att man tagit ut det ur kylen (när den är tillagad).

Pellefant
2005-04-15, 22:31
Finns det någon kylväska som faktiskt är liten, 30x20x30cm eller mindre?

Pepsi eller Coca-cola hade någon sån som man fick om man köpte ett visst antal burkar i somras, så visst måste det finnas liknande eller bättre att köpa.

Annars kanske du kan vira en massa aluminiumfolie runt varje matlåda.

Finns även små frys/kylklampar.

påven
2005-04-15, 23:28
Käkar 2st såna lådor och en proteindrink emellan.

Tonfisk med ris fungerar inte på natten. Litet tips bara.

jag åt det hela förra veckan när jag jobbade natt. Ris, tonfisk o sockerfri ketschup

MacLeod
2005-04-16, 00:14
En färdiglagad kyckling håller hela dagen i en kylväska. Den fungerar ju som en kyl..

Bjorne
2005-04-16, 09:36
En färdiglagad kyckling håller hela dagen i en kylväska. Den fungerar ju som en kyl..Men hur länge håller den utanför en kylväska...

Langster
2005-04-16, 13:31
Håller säkert så länge du behöver, om den inte ligger nära nån värmekälla.
Mat ruttnar inte så fort den når rumstemp.

Nitrometan
2005-04-16, 13:51
Det brukar finnas små kylväskor på bensinstationer och så. Praktiskt att ha öl ...prottedrinken... i på sommaren.

Bra till det marinerade köttet innan det ska på grillen också.

Bjorne
2005-04-16, 14:23
Håller säkert så länge du behöver, om den inte ligger nära nån värmekälla.
Mat ruttnar inte så fort den når rumstemp.
Men om man kollar på nötfärs så förstörs det väl väldigt snabbt. Man skulle väl inte våga laga till nötfärs, kasta i lite pasta och låta det vara i rumstemp i kanske 4 timmar?
Det brukar finnas små kylväskor på bensinstationer och så. Praktiskt att ha öl ...prottedrinken... i på sommaren.

Bra till det marinerade köttet innan det ska på grillen också.Något jättelitet, som kanske rymmer två liter hade varit utmärkt, hade man kunnat trycka ner en 30cl flaska med ex mjölk och en matlåda med ris och kyckling :)

Btw, tror "Sigmarson" (i sin sign) stavas med två s, dvs "Sigmarsson"...

Sparrisen
2005-04-16, 14:32
Kan ha med mig precis vad som i matlådan utan att värme den och käka den +10 timmar senare, inga problem. Du får inte vara så kinkig kärring.

Sparrisen
2005-04-16, 14:40
Men om man kollar på nötfärs så förstörs det väl väldigt snabbt. Man skulle väl inte våga laga till nötfärs, kasta i lite pasta och låta det vara i rumstemp i kanske 4 timmar?


Jag har då aldrig blivit sjuk även när den legat dubbelt så länge.

Ha den inte i solen bara, och laga den dagen innan och låt den stå i kylen under natten, ta med den på morgonen och käka den när du vill under dagen.

Bjorne
2005-04-16, 14:55
Jag har då aldrig blivit sjuk även när den legat dubbelt så länge.

Ha den inte i solen bara, och laga den dagen innan och låt den stå i kylen under natten, ta med den på morgonen och käka den när du vill under dagen.Så pass, trodde kött blev dåligt snabbt. :)

KIRE
2005-04-16, 17:30
Men om man kollar på nötfärs så förstörs det väl väldigt snabbt. Man skulle väl inte våga laga till nötfärs, kasta i lite pasta och låta det vara i rumstemp i kanske 4 timmar?

Jag kanske är konstig men jag brukar göra ett par lådor med köttfärs, pasta, grönsak och sedan tar jag med någon kall sås. Detta fixar jag dagen innan jag ska iväg och ställer i kylen. Dagen efter lägger jag lådorna i en ryggsäck bara och käkar sedan en låda var 3-4:e timme under dagen. Jag brukar äta köttfärs
som legat i dessa lådor minst 12 timmar efter jag tagit dom ur kylen. Det har aldrig varit några problem. Men jag vet inte om det är att rekommendera. Det märks inte på smaken och inte annars heller på något sätt. Ofta håller sig köttfärsen hyffsat kall hela dagen i sin lilla låda.

Popeye
2005-04-16, 17:32
Du har inte levt studentliv, eller?
Jag har inte hittat något som inte gått att käka dagen efter det tillagas. Det är inte alltid lika "hrrrrmmm" gott som dagen det tillagades.
Skall det hålla lite längre så undvik mjölkprodukter.
Stekt mat håller riktigt bra.

supremo
2005-04-16, 17:57
Borde det inte funka att frysa ner matlådan och sedan ta ur den ur frysen när man drar hemifrån. Borde ju vara fint tinad och fortfarande kall när det är dags att äta. Beroende på hur länge man väntar innan man äter iofs.
Dock ingen egen erfarenhet av det tyvärr...

Bjorne
2005-04-16, 18:03
Jag kanske är konstig men jag brukar göra ett par lådor med köttfärs, pasta, grönsak och sedan tar jag med någon kall sås. Detta fixar jag dagen innan jag ska iväg och ställer i kylen. Dagen efter lägger jag lådorna i en ryggsäck bara och käkar sedan en låda var 3-4:e timme under dagen. Jag brukar äta köttfärs
som legat i dessa lådor minst 12 timmar efter jag tagit dom ur kylen. Det har aldrig varit några problem. Men jag vet inte om det är att rekommendera. Det märks inte på smaken och inte annars heller på något sätt. Ofta håller sig köttfärsen hyffsat kall hela dagen i sin lilla låda.Okej, kanon, då vet jag vad jag kommer äta :)

Du har inte levt studentliv, eller?
Jag har inte hittat något som inte gått att käka dagen efter det tillagas. Det är inte alltid lika "hrrrrmmm" gott som dagen det tillagades.
Skall det hålla lite längre så undvik mjölkprodukter.
Stekt mat håller riktigt bra.Självklart, men en viss skillnad på när det står i kylen förslutet eller ute i rumstemp...