handdator

Visa fullständig version : Köpa kött?


Gabber
2005-04-15, 19:45
Tja,

Säkert en konstig fråga men jag undrar vart jag kan köpa griskött, fileérna, fläskkottlerdelen, kan inte förklara bättre FÄRSKT.

Alltså nyslaktat och ej fryst. Kan man göra det i Sverige? Det är vanligt utomlands men här vet jag inte.

Någon som har svar på denna kanske ovanliga fråga?

JJ
2005-04-15, 19:49
I affären?

Gabber
2005-04-15, 19:51
I affären?

i affären är det fryst kött som transporterats innan och säljs, det kallar inte jag färskt, med färskt menar jag inte att köttet som säljs i affären är gammalt utan jag vill ha kött som aldrig legat i frysen.

Ame
2005-04-15, 20:11
Inte säker på om det går, du får väl ringa ett slakthus. Det är väl därifrån du får köpa antar jag...

Cilia
2005-04-15, 20:15
ok med risk för att bli bannad för otillåten länk.
Jag har inte riktigt fattat vad jag får länka och inte.
http://www.gris-to-go.com/

Lillgrabben
2005-04-15, 20:17
Tja,

Säkert en konstig fråga men jag undrar vart jag kan köpa griskött, fileérna, fläskkottlerdelen, kan inte förklara bättre FÄRSKT.

Alltså nyslaktat och ej fryst. Kan man göra det i Sverige? Det är vanligt utomlands men här vet jag inte.

Någon som har svar på denna kanske ovanliga fråga?

Prova att knata in på ett slakteri & fråga om du kan få köpa direkt från dom. Borde nog inte vara omöjligt. Däremot kan jag tänka mig att du får svårt att handla mindre mängder direkt från ett slakteri. Men ½ gris eller liknande kan dom säkert ordna.

Annars kan du gå in på ngn välsorterad butik & höra dig för , finns mig veterligen fortfarande butiker som har styckning.


MVH

Gabber
2005-04-15, 20:18
tack för tipsen, och 1/2 gris går åt på två dagar hos oss.

JJ
2005-04-15, 20:21
tack för tipsen, och 1/2 gris går åt på två dagar hos oss.
Ja, jag köper direkt av en bonde, men han håller till i Dalarna så det kan ju bli lite jobbigt för dig.

bear.flowertwig
2005-04-15, 21:07
ok med risk för att bli bannad för otillåten länk.
Jag har inte riktigt fattat vad jag får länka och inte.
http://www.gris-to-go.com/

Perfekt. Just vad jag behövde till min kommande vikingablot... :hbang:

Nate
2005-04-15, 22:31
Allt kött i affärerna är har väl inte varit fryst? På Ica där jag jobbar får vi färskt kött varje dag från slakterierna i större bitar som våra styckare sen delar till "användbara" delar såsom fläskkotletter etc. Händer att en kund kommer och vill ha en hel fläskkotlettsrad eller liknande som inte är delad - då får dom det. Testa att gå in till en mindre Ica butik med chark och beställ det du vill ha... då borde de ta hem det. Så fungerar det iaf hos oss...

Allan
2005-04-15, 23:23
Det funkar så i alla affärer med manuell köttdisk. Det är inte fullt lika enkelt att gå till bonden och be att få köpa en halv gris. Det finns ganska omfattande lagstiftning rörande kötthantering, och dessutom ska ju köttet möras. Eller tänkte du hänga upp grisen på krok i badrummet?


allan

Tomten
2005-04-16, 00:05
Det funkar så i alla affärer med manuell köttdisk. Det är inte fullt lika enkelt att gå till bonden och be att få köpa en halv gris. Det finns ganska omfattande lagstiftning rörande kötthantering, och dessutom ska ju köttet möras. Eller tänkte du hänga upp grisen på krok i badrummet?


allan

*scratch* inte vet jag om det är så knepigt, har släktingar som brukar köpa gris och grejer från en lokal bonde de känner.

känner också många som köper vilt från jägarna i trakten.

fast bor man söderut kanske det är en helt annan historia, här i västerbotten är det ju rena vilda-västern :laugh:

Kalleh
2005-04-16, 00:09
ok med risk för att bli bannad för otillåten länk.
Jag har inte riktigt fattat vad jag får länka och inte.
http://www.gris-to-go.com/

Blev för djävla hungrig av den sidan...

aliquis
2005-04-16, 00:10
Kanske är lite leveranstid på gris från lokal bonde? De kanske får då o då eller något.

Andyh
2005-04-16, 01:12
Från Ängavallen skall man kunna köpa "färskt" kött. vi brukade förr köpa en hel eller halv gris till jul som man sen höll på och tillverkade diverse saker av.

Sverker
2005-04-16, 06:21
i affären är det fryst kött som transporterats innan och säljs, det kallar inte jag färskt, med färskt menar jag inte att köttet som säljs i affären är gammalt utan jag vill ha kött som aldrig legat i frysen.

Du är medveten om att allt kött måste hänga ett tag för att bli mört ?
Gris några dygn och nöt och vilt några veckor.

Skall väl inte vara så svårt att få tag i kött som inte varit fryst.

Gabber
2005-04-16, 07:30
Du är medveten om att allt kött måste hänga ett tag för att bli mört ?
Gris några dygn och nöt och vilt några veckor.

Skall väl inte vara så svårt att få tag i kött som inte varit fryst.

jag vet, men det jag är ute efter är kött som ej varit fryst. ska kolla med chark affärerna.

emmzan
2005-04-16, 08:24
Du har inte vidare krav på att dödsstelheten inte ska ha inträtt än..? :)

Seriöst så. Reglerna för kötthantering gör det nog svårt att köpa av nån bonde, såvida det inte är nån bekant. Men som Sverker ska, köttet ska möras. Men köpa från ett slakteri bör väl inte vara omöjligt.

Under hela min barndom köpte vi då och då en halv gris från en större besättning (som sålde lagligt ja) och styckade själva, men kroppen var då redan färdighängd. Viltkött har vi haft hängandes i friggebodar (oroade oss för råttor) och kortare period på balkong (oroade oss för fåglar).

Bucyrus
2005-04-16, 09:19
Tja,

Säkert en konstig fråga men jag undrar vart jag kan köpa griskött, fileérna, fläskkottlerdelen, kan inte förklara bättre FÄRSKT.

Alltså nyslaktat och ej fryst. Kan man göra det i Sverige? Det är vanligt utomlands men här vet jag inte.

Någon som har svar på denna kanske ovanliga fråga? Åk till ICA-Metro i Täby Centrum, fråga efter Calle i charken (största snubben bakom disken) och hälsa från Storebror, så får du det du vill ha, även tillagningstips :thumbup:

Jolene
2005-04-16, 10:00
Under hela min barndom köpte vi då och då en halv gris från en större besättning (som sålde lagligt ja) och styckade själva, men kroppen var då redan färdighängd.
Gjorde vi med, utöver en halv gris blev det alltid även en halv kalv. Tur att vi hade stor frys. Det var dock inte lika jobbigt att vara med och stycka och mala etc som att vara med vid själva slakten. Jag var typ 7 år då och hade mardrömmar om det där i flera år efteråt... Grisskriken... *cry*