handdator

Visa fullständig version : Badvakt?


Fors
2005-04-15, 17:52
Funderar på att söka sommarjobb som badvakt. Jag suger dock på att simma. Kommer de att testa mig? Hur vanligt är det att man behöver ingripa som badvakt?

Cilia
2005-04-15, 17:53
eeehhhh Gissa tre gånger.

Yankeee
2005-04-15, 17:54
Haha, fortsätt att fundera du.

Dipshit
2005-04-15, 17:56
Lägg av va, ge honom lite vettiga svar fan!
Nä, du behöver inte kunna simma å ni ingriper aldrig.. ni FÅR inte ingripa.. bara blåsa i visselpipan o kommendera.

Fors
2005-04-15, 17:56
Vet ej. Har aldrig sett något ingripande iaf. Jävla svar ni kommer med, håll er borta från tråden om ni inte har nåt att säga.

Alltså jag är inte helt värdelös, men knappast någon tävlingssimmare.

Jet
2005-04-15, 17:56
Funderar på att söka sommarjobb som badvakt. Jag suger dock på att simma. Kommer de att testa mig? Hur vanligt är det att man behöver ingripa som badvakt?

*screwy*

Jet
2005-04-15, 17:58
Lägg av va, ge honom lite vettiga svar fan!
Nä, du behöver inte kunna simma å ni ingriper aldrig.. ni FÅR inte ingripa.. bara blåsa i visselpipan o kommendera.

En badvakt som inte behöver simma? Låter ju vettigt...

"Jag skulle vilja jobba som ställningsbyggare, men är höjdrädd, går det att lösa"?

Yankeee
2005-04-15, 17:59
Nä, du behöver inte kunna simma å ni ingriper aldrig.. ni FÅR inte ingripa.. bara blåsa i visselpipan o kommendera.

Så om någon drunkar så ska han stå och blåsa i sin pipa?

mini
2005-04-15, 18:01
Att du ens funderar på att söka ett jobb som, ifall arbetsgivaren är mindre nogräknad och anställer dig, kan leda till att någon dör för att du är inkompetent. Ta och kamma dig och skriv till McDonalds istället.

Flygplan
2005-04-15, 18:02
Jag gick i samma tankar för ett tag sen.... Man behöver oftast någons sorts badvaktsutbildning, iallafall enligt tanten på kommunens fritidskontor.

Cilia
2005-04-15, 18:03
Jag gick i samma tankar för ett tag sen.... Man behöver oftast någons sorts badvaktsutbildning, iallafall enligt tanten på kommunens fritidskontor.
förstår att hon sa det om du kallade henne för tant *skrattar*

Fors
2005-04-15, 18:06
Att du ens funderar på att söka ett jobb som, ifall arbetsgivaren är mindre nogräknad och anställer dig, kan leda till att någon dör för att du är inkompetent. Ta och kamma dig och skriv till McDonalds istället.

Vänta. Låt mig smälta ditt inlägg och istället för att bli fett irriterad att du inte tagit mitt tilläggsinlägg till dig, och dessutom håller en väldigt irriterande ton - ge dig ett seriöst svar.










Jag lär ju inte vara sämre än någon annan simkunnig, sålänge det inte handlar om människor som aktivt tränat simning. Behöver man ha gjort det??? Hur mycket tid finns det att vinna, hur applicerbart är ens bassängsimning på havssimning med vågor etc??

Cilia
2005-04-15, 18:08
Vänta. Låt mig smälta ditt inlägg och istället för att bli fett irriterad att du inte tagit mitt tilläggsinlägg till dig, och dessutom håller en väldigt irriterande ton - ge dig ett seriöst svar.










Jag lär ju inte vara sämre än någon annan simkunnig, sålänge det inte handlar om människor som aktivt tränat simning. Behöver man ha gjort det??? Hur mycket tid finns det att vinna, hur applicerbart är ens bassängsimning på havssimning med vågor etc??
vet du inte ens skillnaden bör du avstå. Det är stor skillnad att simma i vågor. Men ingen kan ju ta ditt första inlägg seriöst för då har du så fel inställning så bara den ensam borde diskvalifisera dig för jobbet.

Fors
2005-04-15, 18:10
vet du inte ens skillnaden bör du avstå. Det är stor skillnad att simma i vågor. Men ingen kan ju ta ditt första inlägg seriöst för då har du så fel inställning så bara den ensam borde diskvalifisera dig för jobbet.

Gäller det alla jobb??? För att man inte behärskar det sedan innan bör man inte söka??? Tack för att du förgyller min tråd med felstavningar.

Cilia
2005-04-15, 18:12
Gäller det alla jobb??? För att man inte behärskar det sedan innan bör man inte söka??? Tack för att du förgyller min tråd med felstavningar.
*skrattar*
stavfelet får du på köpet för att det ska gå fort.
men jag hoppas att det omfattar alla jobb som innebär att man ska rädda ngns liv.

z_bumbi
2005-04-15, 18:14
Gäller det alla jobb??? För att man inte behärskar det sedan innan bör man inte söka???

Kan du inte köra bil bör du inte söka jobb som taxichaufför, kan du inte köra rally bör du inte söka jobb som rallyförare..

Flygplan
2005-04-15, 18:15
förstår att hon sa det om du kallade henne för tant *skrattar*

Det hade varit kul om jag skrev att jag kallade henne för tant, ja. *screwy*

Zlin
2005-04-15, 18:15
Tyvärr är det många bad som inte har några krav på huruvida du är utbildad badvakt eller livräddare. Jag rekommenderar dig starkt att _inte_ söka jobb som badvakt om du inte är utbildad. Skulle något hända och du inte vet hur du skall agera kommer du aldrig bli kvitt dina skuldkänslor. Jag orkar inte leta siffror nu, men här kommer lite övrig statistik:

I hela världen omkommer varje år cirka 300.000 människor genom drunkning. Det innebär att en person omkommer varannan minut, dygnet runt!

I Sverige drunknar idag en människa var tredje dag.

Drunkning är den vanligaste dödsorsaken efter trafikolyckor bland barn.

Bara sex av 10 kommuner i Sverige följer läroplanen vad gäller simundervisning.

Saxat direkt från www.gsls.o.se.

Det krävs mer än vad man tror för att vara badvakt. Låt för allt i världen bli att söka. Är du mycket intresserad av att gå en badvaktskurs (påbyggnadsbar med utbildning till livräddare, med praktik), kan du vända dig till Svenska LivräddningsSällskapet, SLS. www.sls.se.

Mvh
/Nils, utbildad simlärarasstistent och simlärare

Yankeee
2005-04-15, 18:15
Jag lär ju inte vara sämre än någon annan simkunnig, sålänge det inte handlar om människor som aktivt tränat simning. Behöver man ha gjort det??? Hur mycket tid finns det att vinna, hur applicerbart är ens bassängsimning på havssimning med vågor etc??

Eh? Du ska kunna simma ut fort, och sedan ska du orka att ta personen tillbaka _snabbt_ utan att utsätta er för fara. Det handlar inte om hur mycket tid du kan vinna, utan hur mycket tid du förlorar. De 10 extra sekunder det för tid att simma in och ut kan vara skillnaden på liv och död.

Fors
2005-04-15, 18:17
Kan du inte köra bil bör du inte söka jobb som taxichaufför, kan du inte köra rally bör du inte söka jobb som rallyförare..

Men om jag kan köra BMW men inte volvo - och det är volvo jag skall söka till. Hur gör jag?

Cilia
2005-04-15, 18:19
Men om jag kan köra BMW men inte volvo - och det är volvo jag skall söka till. Hur gör jag?
men det du pratar om här är ju snarare att du kan köra bil men söker jobb som F1-förare

Fors
2005-04-15, 18:21
Eh? Du ska kunna simma ut fort, och sedan ska du orka att ta personen tillbaka _snabbt_ utan att utsätta er för fara. Det handlar inte om hur mycket tid du kan vinna, utan hur mycket tid du förlorar. De 10 extra sekunder det för tid att simma in och ut kan vara skillnaden på liv och död.

Ja, där hade vi ett gäng självklarheter. Frågan låg i hur mycket bättre man behärskar havssimning för att man är gud i simhallen, då skillnaderna är stora. Mina simmarkamrater säger att det inte är jämförbart. Skall jag pga detta vara okvalificerad? När jag kan simma ut och in lika fort som en simmare?

Yankeee
2005-04-15, 18:22
Ja, där hade vi ett gäng självklarheter. Frågan låg i hur mycket bättre man behärskar havssimning för att man är gud i simhallen, då skillnaderna är stora. Mina simmarkamrater säger att det inte är jämförbart. Skall jag pga detta vara okvalificerad? När jag kan simma ut och in lika fort som en simmare?

Ja, du är utan tvekan okvalificerad om du inte ens vet vad det innebär att simma i havet.

Pellefant
2005-04-15, 18:24
Hoppas denna tråd är ett skämt!

Fors
2005-04-15, 18:25
Ja, du är utan tvekan okvalificerad om du inte ens vet vad det innebär att simma i havet.

Ligger du inne med en lobotomerad hjärna? Jag konstaterade att det var fet skillnad på hav och bassäng.

Yankeee
2005-04-15, 18:28
Ligger du inne med en lobotomerad hjärna? Jag konstaterade att det var fet skillnad på hav och bassäng.

Du frågade om du var okvalificerad. Jag svarade.

Fors
2005-04-15, 18:30
Du frågade om du var okvalificerad. Jag svarade.

Jag frågade om jag var okvalificerad pga att jag inte är tävlingssimmare. Du svarade på något annat.

Yankeee
2005-04-15, 18:31
Jag frågade om jag var okvalificerad pga att jag inte är tävlingssimmare. Du svarade på något annat.

Ställer man den frågan är man onekligen okvalificerad.

Thony
2005-04-15, 18:32
fors du kan inte simma.. så e det

Jet
2005-04-15, 18:34
"Funderar på att söka sommarjobb som badvakt. Jag suger dock på att simma."


Du svarar på din egen fråga i första posten du gjorde :cryout:

Thony
2005-04-15, 18:35
"Funderar på att söka sommarjobb som badvakt. Jag suger dock på att simma."


Du svarar på din egen fråga i första posten du gjorde :cryout:


jag äter råris med räkgryta :thumbup:

Cilia
2005-04-15, 18:35
Ställer man den frågan är man onekligen okvalificerad.
exakt, skrev också det tidigare.
frågan i sig gör en olämplig.

Thony
2005-04-15, 18:36
exakt, skrev också det tidigare.
frågan i sig gör en olämplig.


spåra inte ur här nu.. Den här texten får bli en varning!

formula4shape
2005-04-15, 18:36
Men om jag kan köra BMW men inte volvo - och det är volvo jag skall söka till. Hur gör jag?

Kan du köra BMW men inte Volvo skulle jag vilja se hur din BMW ser ut..
Ganska dålig parallell faktiskt. Då är du nog ingen lämplig förare, dvs kan du bara simma i bassäng inomhus och bara ovanpå ytan är du ingen lämplig badvakt.

Har du aldrig gått en livräddningskurs innan bör du inte söka till en badvaktstjänst. En badvakt bör ligga över snittet när det gäller sim/dyk kunskaper, sen beror det givetvis på vart du ska vara badvakt; om det är inomhus eller utomhus, hur stort område du ska ha koll på, vad för typ av personer som badar där, hur många etc.
I 80cm's barnbassängen på ett badhus är nog kravet större på första hjälpen än dina simkunskaper, medan en stor strand vid havet kräver mycket mer.
Har hållt på med fridykning och UV-rugby i cirka 7 år, klarar du en uppvärmning med oss så behöver du inte oroa dig för simkunskaperna iaf.

25m över vattnet högt tempo
50m under
25m över lågt tempo
50m under
25m över högt tempo...etc

upprepas cirka 20 gånger.

sedan ringplockning:

djup: lite mer än 6m

plocka upp 20 ringar, 1 och 1. Så 20 neddykningar max 2 utandningar och 2 inandningar imellan.

Sen en rolig fridykningstest:

Utrustning på 6m djup, simma ner, blåsa ur vattnet ur cyklop/snorkel. Simma 50m under vattnet och sen upp.

Pellefant
2005-04-15, 18:37
"Jag skulle vilja jobba som ställningsbyggare, men är höjdrädd, går det att lösa"?

Jag skulle vilja arbeta som tolk i sommar, men är inte så duktig på språk, går det att lösa? :D

Cilia
2005-04-15, 18:37
spåra inte ur här nu.. Den här texten får bli en varning!
från vem och till vem? *grin*

Thony
2005-04-15, 18:38
Kan du köra BMW men inte Volvo skulle jag vilja se hur din BMW ser ut..
Ganska dålig parallell faktiskt. Då är du nog ingen lämplig förare, dvs kan du bara simma i bassäng inomhus och bara ovanpå ytan är du ingen lämplig badvakt.

Har du aldrig gått en livräddningskurs innan bör du inte söka till en badvaktstjänst. En badvakt bör ligga över snittet när det gäller sim/dyk kunskaper, sen beror det givetvis på vart du ska vara badvakt; om det är inomhus eller utomhus, hur stort område du ska ha koll på, vad för typ av personer som badar där, hur många etc.
I 80cm's barnbassängen på ett badhus är nog kravet större på första hjälpen än dina simkunskaper, medan en stor strand vid havet kräver mycket mer.
Har hållt på med fridykning och UV-rugby i cirka 7 år, klarar du en uppvärmning med oss så behöver du inte oroa dig för simkunskaperna iaf.

25m över vattnet högt tempo
50m under
25m över lågt tempo
50m under
25m över högt tempo...etc

upprepas cirka 20 gånger.

sedan ringplockning:

djup: lite mer än 6m

plocka upp 20 ringar, 1 och 1. Så 20 neddykningar max 2 utandningar och 2 inandningar imellan.

Sen en rolig fridykningstest:

Utrustning på 6m djup, simma ner, blåsa ur vattnet ur cyklop/snorkel. Simma 50m under vattnet och sen upp.


behöver man verkligen kunna allt det där, för att sitta på röven och spana in brudar ?

Cilia
2005-04-15, 18:38
behöver man verkligen kunna allt det där, för att sitta på röven och spana in brudar ?
nej men det behövs för att ha tillräckligt med sittfläsk

Thony
2005-04-15, 18:39
Jag skulle vilja arbeta som tolk i sommar, men är inte så duktig på språk, går det att lösa? :D


Jag skulle vilja jobba på posten, men jag gillar inte brevbärare.

Thony
2005-04-15, 18:39
nej men det behövs för att ha tillräckligt med sittfläsk


så ni gillar feta rövar ? Fan då ligger jag ypperligt till :thumbup:

Cilia
2005-04-15, 18:40
Jag skulle vilja jobba på posten, men jag gillar inte brevbärare.
det kan väl inte vara några problem för posten har väl ingenting med brevutbärning att göra längre?

Cilia
2005-04-15, 18:41
så ni gillar feta rövar ? Fan då ligger jag ypperligt till :thumbup:
du får så gärna tilltala mig med du kära vän.

Thony
2005-04-15, 18:41
det kan väl inte vara några problem för posten har väl ingenting med brevutbärning att göra längre?


samla frimärken ? sälja blommor ?

Thony
2005-04-15, 18:42
du får så gärna trycka mig med din *** kära vän.


nejmen vet hut kvinna.. usch jedanamig

Jorgen
2005-04-15, 18:48
THONY skärper till sig annars hamnar han på varningslistan!

//Jörgen

Thony
2005-04-15, 18:49
THONY skärper till sig annars hamnar han på varningslistan!

//Jörgen


fan är det ok om jag änvänder bälte :confused: :em:

Rockhard
2005-04-15, 18:59
Har hållt på med fridykning och UV-rugby i cirka 7 år, klarar du en uppvärmning med oss så behöver du inte oroa dig för simkunskaperna iaf.

25m över vattnet högt tempo
50m under
25m över lågt tempo
50m under
25m över högt tempo...etc

upprepas cirka 20 gånger.


Fan vad imponerande. Men det där måste man ju vara fridykare för att klara. Jag simmade på elitnivå (sm) för några år sedan och jag hade nog bara orkat 2 kanske 3 cykler. Jag tror inte någon annan simmare jag känner orkar mycket mer än så heller.

Edit: det måste väl vara med simfötter kom jag på? :)

Ame
2005-04-15, 19:17
Det finns ju olika nivåer av badvakt, typ badvärd, badvakt och livräddare. Är inte så speciellt kunning om kraven men 2 klasskompisar jobbar/jobbade som det. Ingen av dem hade hållt på med simmning men var allmänt vältränade. Båda gick någon kurs också, skulle tro att det är ett krav(jag hoppas att det är det) innan de började jobba, där det ingick första hjälpen o.dyl. tror jag. Sedan är det vidareutbildning som gäller för att bli livräddare mm. Tror att det är skillnad på kraven om du är i ett badhus eller vid havet också. Man måste ju givestvis göra endel fysiska test som verkar vara ganska hårda för livräddare(har för mig de snackade om att hämta upp en docka från 9m).
Så det är nog kört för dig om du inte har gått någon utbildning alls, oavsett simmförmåga.

palme
2005-04-15, 19:24
Hahahahahahahahhahahahaha :laugh:


Fors Sveriges egen David hasselhoff!

bear.flowertwig
2005-04-15, 22:01
Hahahahahahahahhahahahaha :laugh:


Fors Sveriges egen David hasselhoff!


Shit vilka grofva ben!! :hbang: JAG kommer iaf aldrig kunna bli livräddare trots att jag inte är simkunnig som Fors. Det faller på benen *cry*

Fors
2005-04-15, 22:08
"Funderar på att söka sommarjobb som badvakt. Jag suger dock på att simma."


Du svarar på din egen fråga i första posten du gjorde :cryout:

Vad jag tycker suger är egentligen ganska irrelevant. Jag tycker att jag är en dålig nybörjare när det gäller SL - men jag har ändå lyckats komma över 600 i serien. Många skulle säga att det är gott resultat, vilket det rimligtvis är. Men i min värld och efter mina kriterier är det ingenting.
På samma sätt ser jag mina simkunskaper - jag är ingen tävlingssimmare, och vet att jag ligger milslångt från min kapacitet, men skulle säkert simma ifrån de flesta likväl.

Fors
2005-04-15, 22:12
Det finns ju olika nivåer av badvakt, typ badvärd, badvakt och livräddare. Är inte så speciellt kunning om kraven men 2 klasskompisar jobbar/jobbade som det. Ingen av dem hade hållt på med simmning men var allmänt vältränade. Båda gick någon kurs också, skulle tro att det är ett krav(jag hoppas att det är det) innan de började jobba, där det ingick första hjälpen o.dyl. tror jag. Sedan är det vidareutbildning som gäller för att bli livräddare mm. Tror att det är skillnad på kraven om du är i ett badhus eller vid havet också. Man måste ju givestvis göra endel fysiska test som verkar vara ganska hårda för livräddare(har för mig de snackade om att hämta upp en docka från 9m).
Så det är nog kört för dig om du inte har gått någon utbildning alls, oavsett simmförmåga.

Det stod ingenting om utbildning. Den skulle de stå för. Det stod ganska ospecifierat "god fysik och goda simkunskaper". Vad innebär det?

Grahn
2005-04-15, 22:14
att du är bra på att simma och har kondis?

Fors
2005-04-15, 22:15
Ställer man den frågan är man onekligen okvalificerad.

Ja, du har svarat ALLA mina inlägg genom att påvisa att mina frågor per automatik gör mig okvaliicerad. Fett bra argument. Det faktum att du svarar på mina frågor visar att du är okvalificerad att besvara mina frågor, ungefär.

Ame
2005-04-15, 22:18
Det stod ingenting om utbildning. Den skulle de stå för. Det stod ganska ospecifierat "god fysik och goda simkunskaper". Vad innebär det?

Då får du kanske förstahjälpen utbildningen där då.
Kan inte påstå att jag är så väldigt insatt, har bara hört vad mina klasskompisar sagt. God fysik antar jag är att man ska vara något bättre tränad än vad medlesvensson är, vilket jag tror att de flesta här på forumet är. Simmkunskapen kan jag inte svara på. Men som sagt, mina klasskompisar hade aldrig sysslat med simning(vad jag vet) men var allmänt vältränade och de har klarat sig bra. Men de började nog simmträna lite.

Fors
2005-04-15, 22:18
att du är bra på att simma och har kondis?

Mina 8 senaste inlägg har haft som syfte att ta reda på vad en bra badvakt skall kunna prestera i simning. Dock är det tydligen en onödig frågeställning, då man som badvakt måste känna att man är en tillräckligt bra simmare - det går inte att avgöra objektivt. Det är omöjligt att sätta upp några rimliga riktlinjer, faktiskt. Fråga Yankeee, han vet.

vildängel
2005-04-15, 22:31
Läs Zlins länk.

Göteborgs Sim- och Livräddningssällskaps kurser för att bli badvakt innebär t.ex följande:
Simma 100 meter valfritt simsätt följt av 50 meter simning med livboj följt av 50 meter bogsering av jämnstor person i livboj, maxtid 8 min.
Start i vattnet, 25 meter simning med livboj följt av upptagning av livräddningsdocka eller jämnstor person från 3-4 meters djup, följt av 25 meter bogsering av jämnstor person i livboj, maxtid 1 minut 50 sek.
Vid bassäng grundare än angivit djup ska upptagningen föregås av 5 meter längddykning.
Upptagning av person från bassängkant, brygga eller strand.
Redogöra för mun till mun andning, larmrutiner samt visa framstupa sidoläge.

Dvs, du ska ta märket Guldbojen. Du ska också simma 1000 m, 200 m ryggsim och dyka eller hoppa från 3 m.

Observera att du blir badvakt efter den här utbildningen. För att jobba utomhus måste du vara livräddare och då måste du först ha gått badvaktsutbildningen, ha ett antal timmars praktik och sedan gå livräddarkursen.

Som redan nämnts så slarvar vissa bad med personalens utbildning, och som också redan nämnts bör du absolut inte ta ett badvaktsjobb utan att vara utbildad badvakt. För din egen och andras skull. Även om du får utbildning av dem, så måste du kunna HLR, ABC-sjukvård, upptagning på brygga osv helt och hållet utantill. För det krävs repetition av kunskapen, inte bara en liten kurs.

Att fundera på att vara livräddare utomhus utan utbildning borde vara straffbart. G Ö R D E T I N T E!

Grahn
2005-04-15, 22:33
Mina 8 senaste inlägg har haft som syfte att ta reda på vad en bra badvakt skall kunna prestera i simning. Dock är det tydligen en onödig frågeställning, då man som badvakt måste känna att man är en tillräckligt bra simmare - det går inte att avgöra objektivt. Det är omöjligt att sätta upp några rimliga riktlinjer, faktiskt. Fråga Yankeee, han vet.

Tja fråga de du söker hos, tror inte kolo har svaret på frågan.

Eller ta Vildängels svar. :)

Yankeee
2005-04-15, 22:34
Ja, du har svarat ALLA mina inlägg genom att påvisa att mina frågor per automatik gör mig okvaliicerad.

Varför tror du att jag har gjort det då?

Axmode
2005-04-16, 00:07
Jag var badvakt i somras.
Hade inte hänt en olycka på typ 6 år lr något. Och det som då hände var typ att en liten junior ramlde i bara.

Dipshit
2005-04-16, 01:26
Så om någon drunkar så ska han stå och blåsa i sin pipa?Svar ja! Jag vågar nog sträcka mig så långt som att man inte FÅR kunna simma heller. I alla fall inte över det normala. Det görs regelbundna tester på det.