handdator

Visa fullständig version : Borde jag oroa mig över uteblivna ökningar i "lättare" övningar?


Rataxes
2005-04-15, 17:06
Efter 9 veckors bygge och 9 genomkörningar av hela kroppen kan jag konstatera att jag fortfarande ligger på samma vikter i de lättaste övningarna, alltså isolationsövningarna för biceps, axelpress, sidolyft och triceps extension. Biceps och axlar har jag tom fått sänka vikter i sen jag bytte plats på dem så att axlar tränades efter bröst och biceps efter rygg, men det var förväntat.

Däremot har jag ökat väldigt bra alla tyngre övningar. Mark, knäböj, rodd, dips, chins, plan och lutande hantelpress har alla ökat 25-40% sen jag avslutande deffandet. Antar att detta kan bero lite på att jag alltid kör de tyngre övningarna först och avslutar med de lättaste, men är det något att oroa sig över att det inte går framåt i isolationsövningarna så länge man ökar i basövningarna?

Fettecke
2005-04-15, 17:13
Njaa, alla lättare övningar är de svårt att öka(för mig iaf), men nått kg ska väll komma ?, med tanke att du är ändå relativt stark i kroppen... att du ökar bra i alla tyngre övningar dvs.

men...

Själ har jag inte ökat ett enda kg i laterial rases typ... har legat på 11kg hur länge som helst...

Om du inte har ökat i den takt du kanske har tänkt dig, så är det kanske dags att tänka på mat, lägga om schemat lite??´, tänka lite andra banor om träning....

Sheogorath
2005-04-15, 18:00
Jag ser alla övningar utom knäböj, vadpress, rodd, bänk, chips & dip, mark och militärpress som hjälpövningar vars enda syfte är att få mig att öka snabbare i dessa huvudövningar. Jag skiter med andra ord rätt mycket i vad jag tar i alla hjälpövningarna så länge jag ökar i styrka i huvudövningarna. Blir man starkare i dem blir man också större i hela kroppen. Simple as that. Naturligvis strävar jag alltid efter fler reps eller tyngre vikt i ALLA övningar, man jag tar uteblivna ökningar i småövningarna med en klackspark.

Svaret på din fråga är alltså: nej, jag tycker inte du ska oroa dig ett skit.

Rataxes
2005-04-15, 18:08
Ok, var också inne på den linjen att det trots allt är ökningar i basövningar som är viktiga. Att öka i isolationsövningar är mer av psykologisk betydelse antar jag, men kan det inte ske utan att nedprioritera basövningarna får det vara.

hoffano1
2005-04-15, 18:12
Ta det lugnt! Det har bara gått 9 veckor.
Basövningarna ökar man mycket snabbare i, speciellt i början eftersom man lär sig tekniken i lyften. Det är inte så mycket teknik man behöver lära sig i t ex bicepscurl, så där ligger man nog ganska nära max redan från början.

Det är bara att köra på så kommer det med tiden!

wintzell
2005-04-16, 00:18
Det kanske är så att du blir tröttare i musklerna då du kör på mer vikt på basövningarna vilket gör att ju mer du ökar på basövningarna desto svagare (tröttare) blir du på de efterliggande isolationsövningarna?

Doctor Snuggles
2005-04-16, 02:44
Du kan ju alltid testa att köra isolationsövningara först, någon gång, för att få en rättvisare bild om du ökat i styrka.
Även om "preexhaustion" inte är en bra ide om man vill öka i basövningar, så kan det vara bra om man har någon kroppsdel som laggar i styrka/massa t.ex.

Matte_Maiden
2005-04-16, 11:28
Räknar du procentuellt? Jag menar, det är lättare att öka 5 kg i bänkpress än att öka 5 kg i hantelcurl. :)

Ökar du från 8 kg i hantelcurlen till 9 kg är det motsvarande kanske 80 kg till 90 kg i knäböj. Huvudsaken är att proportionerna och relationen är densamma.

Sheogorath
2005-04-16, 11:31
Räknar du procentuellt? Jag menar, det är lättare att öka 5 kg i bänkpress än att öka 5 kg i hantelcurl. :)

Ökar du från 8 kg i hantelcurlen till 9 kg är det motsvarande kanske 80 kg till 90 kg i knäböj. Huvudsaken är att proportionerna och relationen är densamma.

Well spoken :thumbup:!

Rataxes
2005-04-16, 11:57
Räknar du procentuellt? Jag menar, det är lättare att öka 5 kg i bänkpress än att öka 5 kg i hantelcurl. :)

Ökar du från 8 kg i hantelcurlen till 9 kg är det motsvarande kanske 80 kg till 90 kg i knäböj. Huvudsaken är att proportionerna och relationen är densamma.
Som sagt, basövningar som knäböj, marklyft och hantelpressar har ökat med 25-40% (90 -> 125 i mark, 70 -> 90 i böj, 26 -> 32 i plan press, 20 -> 28 i lutande).

Ligger fortfarande på exakt samma vikter i de lättare övningar jag räknade upp som innan jag avslutade deffen.

Jonny_88
2005-04-16, 14:14
Du säger ju att du kör de tyngre övningarna först ( Och jag uppfattar det som om du inte gjorde det förut ). Då är det väll självklart att man är tröttare i bicepscurl, om man kört chins innan. Än att man kört bicepscurl först...

Testa göra så som Doctor_Snuggles sade.

Rataxes
2005-04-16, 14:32
Njae, har alltid kört tunga övningar först och de lättaste i slutet, och så länge musklerna faktiskt växer vill jag inte nedprioritera basövningarna för att kunna öka i isolationsövningar.

Jonny_88
2005-04-16, 14:53
Okej, men jag menade inte heller att du skulle köra isolation hela tiden...