handdator

Visa fullständig version : Får ont i skenbenet...


Tys0n
2005-04-15, 16:59
Hej!

Har nu börjat med min cardio dv.s. promenader. Men jag har ett litet problem.. jag får alltid ont i skenbenet , och det gör inte lite ont heller. det brukar komma efter nån minut sen är det konsant sen kan det sluta ett tag lite och sen kommer det igen.. Vad kan man göra åt problemet?

Tacksam för svar denna underbara varma fredag :)

Fettecke
2005-04-15, 17:47
Jag får samma sak vid löpning, jag ger fan i att löpa... jag har kommit fram till att min vikt är för stor för att löpa med (87kg)... har inte kommit fram till någon lösning heller, jag nyttjar cykeln istället, får upp bättre och skönare flås med det.

obesogen
2005-04-16, 00:58
Hej!

Har nu börjat med min cardio dv.s. promenader. Men jag har ett litet problem.. jag får alltid ont i skenbenet , och det gör inte lite ont heller. det brukar komma efter nån minut sen är det konsant sen kan det sluta ett tag lite och sen kommer det igen.. Vad kan man göra åt problemet?

Tacksam för svar denna underbara varma fredag :)

Fixa ett par skor som är anpassade för din gångstil, gå ner i vikt, träna fotens dorsalextensorer, främst tibialis anterior och stretcha specifikt. Det är där du får ont. Jättevanligt problem. Skenbenets ventrala muskler utsätts för hårt tryck när du sätter ner foten med hela kroppstyngden, det är på framsidan man ofta får benhinneinflammation.

Doctor Snuggles
2005-04-16, 02:47
Fixa ett par skor som är anpassade för din gångstil, gå ner i vikt, träna fotens dorsalextensorer, främst tibialis anterior och stretcha specifikt. Det är där du får ont. Jättevanligt problem. Skenbenets ventrala muskler utsätts för hårt tryck när du sätter ner foten med hela kroppstyngden, det är på framsidan man ofta får benhinneinflammation.

Med the Dard kanske? ;)
http://www.qfac.com/gear/dard.html

Lizard
2005-04-16, 09:32
obesogen

Tror du inte att det kan vara en muskelinflammation (myosit) som är en mildare variant som jag tror drabbar oerfarna idrottare tidigt på säsongen, än den mer allvarliga brosk och senåkomman periostit som man gärna får dras med i månader och år?
Inte för att det ändrar ett dyft av det du föreslog, men det verkar som den här frågan dyker upp gång på gång (ont i mediala delen av tibia) och att det finns två typfall; den erfaren långlöparen som har tvingats till avancerad rehab och den överambitiöse nybörjaren som bara behöver ändra stegisättning och sänka träningsdos.

Detta blir ju lite av debatt mellan skadenördar, men vore kul att höra dina kommentarer. :)

Lizard

obesogen
2005-04-16, 10:25
obesogen

Tror du inte att det kan vara en muskelinflammation (myosit) som är en mildare variant som jag tror drabbar oerfarna idrottare tidigt på säsongen, än den mer allvarliga brosk och senåkomman periostit som man gärna får dras med i månader och år?
Inte för att det ändrar ett dyft av det du föreslog, men det verkar som den här frågan dyker upp gång på gång (ont i mediala delen av tibia) och att det finns två typfall; den erfaren långlöparen som har tvingats till avancerad rehab och den överambitiöse nybörjaren som bara behöver ändra stegisättning och sänka träningsdos.

Detta blir ju lite av debatt mellan skadenördar, men vore kul att höra dina kommentarer. :)

Lizard
Jo absolut. Det skulle kunna vara vilket som, muskelinflammation, seninflammation, senskideinflammation och inflammation i muskel- eller senfästen till ben, jag är ingen expert ännu, men om några år förhoppningsvis :). Kände inte till myosin innan du nämde det.
Jag har ju faktiskt ingen aning om Tys0n är van vid höga träningsdoser eller inte. Men när jag läste om inlägget kan man ju anta att han inte är det. Det låter inte som någon svår skada att bli av med och det lär inte ta särskilt lång tid heller. Rehabiliteringen är dock den samma. Tyson kan cykla eller dylikt medan skadan går över och gå till en affär och kolla om han är pro/supinator eller plattfot.

blekfet2
2005-04-16, 11:11
Hej!

Har nu börjat med min cardio dv.s. promenader. Men jag har ett litet problem.. jag får alltid ont i skenbenet , och det gör inte lite ont heller. det brukar komma efter nån minut sen är det konsant sen kan det sluta ett tag lite och sen kommer det igen.. Vad kan man göra åt problemet?

Tacksam för svar denna underbara varma fredag :)


har samma problem....nya skor är ett måste samt att stretcha vaderna samt vristerna före samt efter varje pass......

Player
2005-04-16, 18:10
Hej!

Har nu börjat med min cardio dv.s. promenader. Men jag har ett litet problem.. jag får alltid ont i skenbenet , och det gör inte lite ont heller. det brukar komma efter nån minut sen är det konsant sen kan det sluta ett tag lite och sen kommer det igen.. Vad kan man göra åt problemet?

Tacksam för svar denna underbara varma fredag :)

Har själv råkat ur för detta. För mig höll det i sig länge, över ett år då jag var för ambitiös med träningen samt för, ja, dum och lat kan man väl säga, för att riktigt kolla upp vad problemet var. Jag vilade när det tog ont och fortsatte tills det tog ont igen. Vilade någon vecka, samma procedur igen.
Till slut blev det kroniskt, har nyligen opererat mig för detta. Muskelhinnan på skenbenen blir för trång och därför börjar det krampa (i väldigt lätta drag).
Dom skär då upp muskelhinnan så den får växa ihop större, självklart med hjälp av stretching och rehabträning.

Lugna ner träningen, träna tibialis anterior lätt till att börja med, stretcha framsidan skenbenen och andra muskler i underkroppen.
Jag är ingen expert..

Obesogen och Lizard verkar vara väldigt insatt på anatomi och idrottskador och hela det köret. Lyssna på dom!

blekfet2
2005-04-16, 19:48
Har själv råkat ur för detta. För mig höll det i sig länge, över ett år då jag var för ambitiös med träningen samt för, ja, dum och lat kan man väl säga, för att riktigt kolla upp vad problemet var. Jag vilade när det tog ont och fortsatte tills det tog ont igen. Vilade någon vecka, samma procedur igen.
Till slut blev det kroniskt, har nyligen opererat mig för detta. Muskelhinnan på skenbenen blir för trång och därför börjar det krampa (i väldigt lätta drag).
Dom skär då upp muskelhinnan så den får växa ihop större, självklart med hjälp av stretching och rehabträning.

Lugna ner träningen, träna tibialis anterior lätt till att börja med, stretcha framsidan skenbenen och andra muskler i underkroppen.
Jag är ingen expert..

Obesogen och Lizard verkar vara väldigt insatt på anatomi och idrottskador och hela det köret. Lyssna på dom!







betalade du för operationen själv eller ansåg "riket" att det var nödvändigt?

Johnny
2005-04-16, 20:28
Ang. skadenördar...

Jag skulle vilja pusha lite för det som Player drabbades av, som med ett "finare" ord kallas för kompartmentsyndrom. Eller främre kompartment om man ska vara petig, det kan ske på andra ställen också. Alltså att fascian inte vidgas så mycket som krävs när muskeln fylls med blod.

Hur som haver, jag tror att detta är vanligare än vad man tror, alla säger behinneinflammation, men den dyker inte upp bara sådär. Däremot kan vi väl vara rätt säkra på att muskeln fylls med mer blod då man går eller springer. Det kan vara en anledning till att så många känner av det direkt när dom börjar träna. En inflammation är ju kroppens svar på en överbelastning, och personligen har jag svårt att tro att man kan överbelasta kroppen så mycket så snabbt.

Vad sägs?

ölobrännvin
2005-04-17, 06:29
Det där led jag av förra sommaren då jag sprang i ett par skitdåliga skor, oerfaren som jag var så tänkte jag att det går över när jag plågat mej tillräckligt mycket. Jag köpte till slut ett par riktigt bra löparskor och det vart lite bättre men jag kände fortfarande av det, så kom vintern och det vart inte mycket löpning och tamejfan när jag började jogga igen så gick det helt utan smärta, fast numer så springer jag högst en gång i veckan och inte längre än 4km. Du verkar ha samma problem som jag hade så jag föreslår bättre skor och vila en peiod...

Lizard
2005-04-17, 10:35
Johnny & obesogen.

Då kan vi väl nästan enas om att det finns två grundtyper av ont i främre/mediala delen av tibia?

1. Nybörjare i början på säsong.
Åtgärd - stretch, vila, skor, underlag.

2. Erfaren långlöpare med kroniska problem.
Åtgärd - omfattande komplex rehab enligt länk på annan plats.

Eller?


Lizard

Johnny
2005-04-17, 13:36
Lizard:

Så skulle man kunna sammanfatta det, ja. Om man ska gå in på detaljer så skulle jag vilja lägga till på nybörjare, att man börjar lugnt och ökar gradvis och sakta. Fast det är väl egentligen mer förebyggande...

Player
2005-04-17, 15:08
betalade du för operationen själv eller ansåg "riket" att det var nödvändigt?

Jag gjorde lumpen som spanare och utsatte mig därför mycket för konditionsträning, fick därför avbryta lumpen för operation då skadan inte blev bättre, det var liksom redan försent om jag säger så. Jag gick hos sjukgymnast och testade olika sorts metoder, inget hjälpte.

Försvarsmakten tog förmodligen hand om operationen. Jag är inte riktigt säker, jag betalade inte något själv iaf. Jag är iof bara 19 år så jag kanske hamnar under någon gratis-gräns eller liknande, vad vet jag... :cool:

Player
2005-04-17, 15:12
Ang. skadenördar...

Jag skulle vilja pusha lite för det som Player drabbades av, som med ett "finare" ord kallas för kompartmentsyndrom. Eller främre kompartment om man ska vara petig, det kan ske på andra ställen också. Alltså att fascian inte vidgas så mycket som krävs när muskeln fylls med blod.

Hur som haver, jag tror att detta är vanligare än vad man tror, alla säger behinneinflammation, men den dyker inte upp bara sådär. Däremot kan vi väl vara rätt säkra på att muskeln fylls med mer blod då man går eller springer. Det kan vara en anledning till att så många känner av det direkt när dom börjar träna. En inflammation är ju kroppens svar på en överbelastning, och personligen har jag svårt att tro att man kan överbelasta kroppen så mycket så snabbt.

Vad sägs?

Helt rätt, compartment syndrome. Kroniskt compartment blev det för mig då det gått så lång tid med problemet.

Johnny har helt rätt, fascian vidgas för lite och därmed börjar musklen tibialis anterrior (stavning?) krampa. Därför går det bra att löpa ett tag, sedan vila lite och sedan fortsätta igen, ett litet tag.
För mig skar dom därför upp fascian så det får läkas ihop större, med hjälp av stretching och rehabträning, som sagt.