handdator

Visa fullständig version : Protein innan morgonpromenaden


Henkman
2005-04-15, 15:18
Tar upp den eviga frågan om proteindrink före morgonpromenad. Har sökt och läst några trådar som inte är så gamla, men hittar inte exakt det jag söker efter. Jag har bortsett från sökresultat som är äldre då jag antar att det kommer ny forskning hela tiden.

Det jag vill ha är lite mer källor till studier ang:
- hur mycket ett intag av vassle (20-30g) på morgonen driver insulinet
- hur detta påverkar fettförbränningen under morgonpromenaden
- vilka negativa effekter som uppkommer. eventuella positiva?

- allmän fråga: II på vassle, vassle/vatten, vassle/mjölk?

Har sett att det finns olika uppfattningar, t ex Paulun som vidhåller att det är kanon med protein innan morgonpromenad. Men tyvärr innehåller hans svar på hemsidan inga källor och svar på VARFÖR det är så. Därför har jag svårt att köpa hans ståndpunkt. Har det med kortisol och glukagon att göra? Har läst motsatta åsikter här på forumet, men har inte sett direkta hänvisningar till studier här heller (just beträffande vassle innan morgonpromenad). Är det så att det inte finns sånt övh än?

Hittade KG´s hänvisning till Am J Physiol. 1999 May;276(5 Pt 1):E964-76. och Am J Physiol. 1997 Aug;273(2 Pt 1):E394-407. som visar att man inte förlorar muskler om man går morgonpromenad på tom mage. Detta kanske gör frågan om proteindrink innan morgonpromenad onödig, men jag är ändå intresserad av de bakomliggande resonemangen.

Jag ligger själv på deff just nu och kör endast vatten, och ibland koffein, i samband med mina morgonpromenader. Har ingen tanke att börja med protein, men det är skoj att läsa lite mer om ämnet, så om någon sitter på studier så posta gärna.
:)

King Grub
2005-04-15, 16:02
Paulun säger inte samma sak i dag om man pratar med honom. Han har bara inte uppdaterat äldre artiklar.

Det är vasslet som är den största insulinstimulerande beståndsdelen i mjölk (Am J Clin Nutr. 2004 Nov;80(5):1246-53. Glycemia and insulinemia in healthy subjects after lactose-equivalent meals of milk and other food proteins: the role of plasma amino acids and incretins.)

Insulinfrisättningen motsvarar samma energimängd från druvsocker (J Am Diet Assoc. 2004 Dec;104(12):1800-4. Glycemic and insulinemic responses to protein supplements).

Just vassle verkar dock ha en mindre fettförbränningshämmande effekt än andra proteiner, om det tas före aktivitet (råttstudier).

Henkman
2005-04-17, 18:28
Tackar så mycket för svaret! Intressanta studier må jag säga. :thumbup: