handdator

Visa fullständig version : svett = mer förbränning ???


yeyoya
2005-04-15, 15:11
Hallo alla

undraar bara om man bränner mera kcal när man svettas än om man inte gör de

t ex om man går ut o springer bränner man mera kcal om man tar på sig mycket kläder eftersom man svettas mera då .

abjorn
2005-04-15, 15:11
är nästan helt säker på att man inte gör det. Nu har jag kollat lite, och nej man bränner inte mer för att man svettas mer.

henke_in_training
2005-04-15, 15:23
är nästan helt säker på att man inte gör det.

du får fråga på fysiologin sen abjorn :D

Jax
2005-04-15, 15:47
Men har ni inte sett Saunabelt på tv-reklamen. Jag har beställt två! :D

der_rickard
2005-04-15, 15:50
Men har ni inte sett Saunabält på tv-reklamen. Jag har beställt två! :D
Den reklamen är det bästa som går på tv nu för tiden :hbang:

Max
2005-04-15, 19:27
Om alla andra förhållanden är identiska, samma mängd kläder, samma temperatur osv. så borde mer svett tyda på högre kroppstemperatur som följ av högre energiåtgång. eller?

Jax
2005-04-15, 20:05
Om alla andra förhållanden är identiska, samma mängd kläder, samma temperatur osv. så borde mer svett tyda på högre kroppstemperatur som följ av högre energiåtgång. eller?
Nä men att kroppen blir varmare och måste svalka sig själv.

Edit
Såg inte att temperaturen skulle vara densamma. Men då är ju antagandet ganska ointressant eftersom mer svett i det fallet bevisar att kroppen är varmare och har därför utfört en aktivitet som har gjort den varmare. Den i sig är högst troligt mer energikrävande. Men vad är frågan egentligen? Om man svettas mer när man anstränger sig mycket. I så fall: ja. Om man kan mäta energiåtgång och ansträgning beroende på hur mycket man svetta. I så fall: nej.

Jansson_84
2005-04-16, 14:50
Tjena!
Nja tror inte att det är så.
Olika personer svettas mer än andra är bara så, oberonde på att alla faktorer är likadana.
Vissa har ständig handsvett och så...
Borde väl vara ett tecken på att andra personer svettas mer också...
Personer med mindre fett borde svettas mindra beroende på att de kanske inte bränner lika mkt fett, jämfört med en person som är lite kraftigare...