handdator

Visa fullständig version : bästa sättet att få...


rememberence
2005-04-15, 14:24
armar att komma ikapp varandra, den här tråden har säkert varit uppe förut, men jag hittade inte med söket, jag har ungefär 5 kg "styrkeskillnad" på höger och vänster biceps, men inte lika stor på triceps, så jag undrar vad osm är bäst för att vänster ska komma ikapp?, att köra på med vikterna och göra halvbra reps med vänsterna eller?

titanic
2005-04-15, 14:28
Använd hantlar för då arbetar båda musklerna separat

Sheogorath
2005-04-15, 14:40
Nej, utför inga halvtaskiga reps. Kör så tungt som du klarar på vänstern med korrekt utförande och låt hela tiden vänstern sätta ribban. Då kommer du få större tillväxt i vänstern då du hela tiden kommer att pressa den till max och samtidigt jobba med för låg belastning på högern, som då kommer få sämre eller ingen styrkeutveckling. Rätt snart kommer du att ha raderat ut styrkeskillnaden.

rememberence
2005-04-15, 14:46
det var nog det vettigaste svaret jag kan få, tack så mycket :D, då kör vi på det :D

capoje
2005-04-15, 15:00
Jag körde koncentrations curl me vänstern hemma typ 2 ggr per dag i typ 2 veckor hemma men en hantel :D

Nu e jag jämnstark, fast starkare i koncentatroinscurl me vänsern. Men hantelcurls ligger jämt. Kanske inte är att rekomendera men för mig funka de :)

Fast i hammercurl hjälpte det nog int så mycke,

henke_in_training
2005-04-15, 15:38
en till grej att göra kan vara att be en polare eller varför inte en instruktör att kolla ditt övningsutförande så att du inte kör "snett" på nån övning... det är inte alltid så lätt att se själv utan man behöver ett par ögon till.

Sheogorath
2005-04-15, 15:44
en till grej att göra kan vara att be en polare eller varför inte en instruktör att kolla ditt övningsutförande så att du inte kör "snett" på nån övning... det är inte alltid så lätt att se själv utan man behöver ett par ögon till.

Instämmer. Av den anledningen är det bra att köra t.ex. hantelcurl med båda armarna samtidigt då kroppen har god förmåga att arbeta symmetriskt men dålig förmåga att kopiera ett rörelsemönster från ena sidan till den andra.

hoffano1
2005-04-15, 17:58
Gör så att du börjar med den arm du är svagare i. Då ser du hur många reps du orkar, sen stoppar du vid det med den andra armen. På det viset blir inte den ena armen mer tränad än den andra och snart kommer den svagare ikapp.

Sheogorath
2005-04-15, 18:08
Gör så att du börjar med den arm du är svagare i. Då ser du hur många reps du orkar, sen stoppar du vid det med den andra armen. På det viset blir inte den ena armen mer tränad än den andra och snart kommer den svagare ikapp.

Instämmer i detta också. Det är så man ska göra vid övningar där man inte kan köra båda armarna på en gång.

z_bumbi
2005-04-15, 18:09
Testa under två pass.
Kör först den svaga armen tills det tar stopp, vila 1 minut och sen gör du lika många med den starka, nästa pass kör du den starka armen först tills det tar stopp, vilar en minut och sen kör du den svaga. På vilket pass fick du ut flest reps på den svaga armen?
Jag brukar oftast få ut något reps mer om jag kör den starkaste sidan först.

Att köra några set extra vid ett annat tillfälle är en bra metod särskilt om det är styrkeskillnader det handlar om alternativt att köra ett extra set på den svagare delen, jag tror däremot inte på att man ska begränsa träningen för någon del om styrkeskillnaden inte innebär problem i några andra övningar.

Sheogorath
2005-04-15, 18:33
Testa under två pass.
Kör först den svaga armen tills det tar stopp, vila 1 minut och sen gör du lika många med den starka, nästa pass kör du den starka armen först tills det tar stopp, vilar en minut och sen kör du den svaga. På vilket pass fick du ut flest reps på den svaga armen?
Jag brukar oftast få ut något reps mer om jag kör den starkaste sidan först.

Att köra några set extra vid ett annat tillfälle är en bra metod särskilt om det är styrkeskillnader det handlar om alternativt att köra ett extra set på den svagare delen, jag tror däremot inte på att man ska begränsa träningen för någon del om styrkeskillnaden inte innebär problem i några andra övningar.

Men om man kör den starkare först, också den till failure, så kommer han ju ha stimulerat den starkare mer än han annars skulle gjort, och då kommer ju den starkare bara att dra iväg ytterligare.

Metaddict
2005-04-17, 15:50
Har också en sackande biceps. Kör precis som ni säger (när jag inte är skadad). Börjar med den svaga sidan och gör så många reps jag kan, sen gör jag lika många med den starka.

Rent styrkemässigt funkar det ganska bra, har inte tränat så länge så jag är inte ikapp än, men det känns som det börjar närma sig faktiskt. Däremot är det fortfarande hyfsat stor skillnad visuellt, vilket jag tycker är lite skumt. Verkar ta ett tag innan vänstran växer ifatt.. Men men, vad gör man.

Sheogorath
2005-04-17, 15:53
Har också en sackande biceps. Kör precis som ni säger (när jag inte är skadad). Börjar med den svaga sidan och gör så många reps jag kan, sen gör jag lika många med den starka.

Rent styrkemässigt funkar det ganska bra, har inte tränat så länge så jag är inte ikapp än, men det känns som det börjar närma sig faktiskt. Däremot är det fortfarande hyfsat stor skillnad visuellt, vilket jag tycker är lite skumt. Verkar ta ett tag innan vänstran växer ifatt.. Men men, vad gör man.

Det är inte säkert att samma styrka innebär symmetri. Min vänsta biceps är både plattare och tunnare (eftersom den fäster längre ner mot armbågen än min högra och således är mer utdragen) men de är helt jämnstarka p.g.a. att jag var mycket noga med att inte tillåta någon styrkeskillnad.

rememberence
2005-04-17, 19:28
jag ska låta min svaga biceps/triceps avgöra repsen för min högra nästa armpass :cool: :)

z_bumbi
2005-04-17, 20:30
Men om man kör den starkare först, också den till failure, så kommer han ju ha stimulerat den starkare mer än han annars skulle gjort, och då kommer ju den starkare bara att dra iväg ytterligare.

Jag har aldrig märkt att den starkare sidan ökar snabbare i styrka än den svagare om jag kör på det sättet, ju starkare en muskel blir ju svårare är det att få den att bli starkare så man når snart ett stadium där den svagare sidan närmar sig i vilket fall som helst.
Kör jag tvärt om däremot så händer inte ett dugg med den starkare sidan, då kan man lika gärna köra ett underhållset och sen bara träna den svagare sidan under en period, något jag kört om jag måste vara lika stark i två sidor på någon övning men jag har hittils inte råkat ut för att olika styrka i biceps har begränsat mig i annat än i bicepsövningar.