handdator

Visa fullständig version : Dagens HipHop kultur och pengarna...


Gabber
2005-04-15, 12:48
Tycker ni allvarligt att rappare som 50 Cent förtjänar miljarderna de tjänar? Enkel fråga...

Nu tycker inte jag om HIP HOP utan jag är för Hardcore/Gabber så det är ingen sådan kritik. Utan jag undrar hur man kan tjäna pengar på att sjunga skit, visa halvnakna tjejers röv och feta bilar.

Ni har väl hört att 50 Cent köpte Mike Tysons feta villa för typ en bråkdel av värdet då Mike gick i konkurs...fan va taskigt av honom.

Doctor Snuggles
2005-04-15, 12:49
Nej

mini
2005-04-15, 12:51
Om han tjänar pengarna måste han väl förtjäna dem? Är du ute efter något reellt värde som säger att "om man har skolat sin röst si och så länge och sjunger si och så bra enligt den neutrala skalan x förtjänar man si och så många slantar"? Han utnyttjar systemet och konsumenterna som vill betala.
Apropå villan, vad tycker du han skulle gjort? Startat en stiftelse för misshandlande föredettingar och låtit Mike bo kvar i villan? Fattar inte...

RobbeliRobban
2005-04-15, 12:56
Nej. Textrader som: "You fajnd me indä clöööb that is föll åff böööb ajm into havnnn sex not intå majkin löööv" och "Aj dånnt know watt you hörd abåt me, but ya bitch ceant majk a dållar outta me,no caddilac, no spörm, you cant sää, that ajm motheröcking P.I.M.P" förtjänar inte miljoner, de borde beläggas med dryga böter.

Gabber
2005-04-15, 12:57
Nej. Textrader som: "You fajnd me indä clöööb that is föll åff böööb ajm into havnnn sex not intå majkin löööv" och "Aj dånnt know watt you hörd abåt me, but ya bitch ceant majk a dållar outta me,no caddilac, no spörm, you cant sää, that ajm motheröcking P.I.M.P" förtjänar inte miljoner, de borde beläggas med dryga böter.

:) fan, fick ett skrattanfall. tydligen trött men den var bra

Dumleman
2005-04-15, 12:59
Det är ju sånt här som APB arbetar för, att göra de rika rikare. Lite konsigt att han har lyckats bli så rik trotts den enoooormt skadliga och farliga fildelningen... 50 Cent är nån jävla Tu Pac wannabie, skryter om att han har blivit skjuten.. men han kommer aldrig att spela i samma liga som Tu Pac. Tittar man på z-tv så blir man fan mörkrädd, allt låter likadant(dvs. värdelöst) och det visas några brukar som tävlar om vem som ska se kåtast ut.

Sonny
2005-04-15, 12:59
Nej. Textrader som: "You fajnd me indä clöööb that is föll åff böööb ajm into havnnn sex not intå majkin löööv" och "Aj dånnt know watt you hörd abåt me, but ya bitch ceant majk a dållar outta me,no caddilac, no spörm, you cant sää, that ajm motheröcking P.I.M.P" förtjänar inte miljoner, de borde beläggas med dryga böter.

Sant, hiphopen blir allt sämre och sämre, precis som all annan musik blir det mer och mer massproducerat och med det blir texterna sämre, riktigt synd faktiskt. Man längtar tebax till de sena 80 tidiga 90-talet:(

Jay-Z
2005-04-15, 13:01
Eddie Murphy: Richard said, "The next time the motherfucker call, tell him I said, "Suck *my* dick." I don't give a fuck. Whatever the fuck make the people laugh, say that shit. Do the people laugh when you say what you say?" I said, "Yes." He said, "Do you get paid?" I said, "Yes." He said, "Well, tell Bill I said have a Coke and a smile and shut the fuck up. Jello pudding-eating motherfucker."

Åh, en kulturtråd.

RobbeliRobban
2005-04-15, 13:03
Sant, hiphopen blir allt sämre och sämre, precis som all annan musik blir det mer och mer massproducerat och med det blir texterna sämre, riktigt synd faktiskt. Man längtar tebax till de sena 80 tidiga 90-talet:(

Helt ärligt så är "rappen" i denna tråden bättre än det mesta inom den genren: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=41747

tossefar
2005-04-15, 13:04
Sen är det enorm skillnad på "hiphop" och det som spelas på mtv och ztv.

nossie
2005-04-15, 13:05
Det är ju sånt här som APB arbetar för, att göra de rika rikare. Lite konsigt att han har lyckats bli så rik trotts den enoooormt skadliga och farliga fildelningen... 50 Cent är nån jävla Tu Pac wannabie, skryter om att han har blivit skjuten.. men han kommer aldrig att spela i samma liga som Tu Pac. Tittar man på z-tv så blir man fan mörkrädd, allt låter likadant(dvs. värdelöst) och det visas några brukar som tävlar om vem som ska se kåtast ut.


tycker inte du ska jämföra dem två.. 50 borde inte klarat dom där kulorna han skulle ha brunnit i helvetet. hatar den jäveln.

palme
2005-04-15, 13:07
Jag tycker inte nån förtjänar så mycket pengar för att stå och "sjunga". Oavsett artist. ABBA är väl det värsta pengamonstret som drar in ett par miljarder varje år...sjuka summor. Varför gör inte de som har såna otroliga mängder pengar nånting vettigt? Typ bygga infrastruktur i afrika eller nåt. Sponsra aidsforskningen...

Gabber
2005-04-15, 13:07
svara på den här frågan.

Kommer du att lyssna/titta på videon om kvinnorna och bilarna tas bort och han står som Pavarotti och sjunger sitt?

undrar om någon svarar JA på frågan.

jag provade häromdan då videon visades att stänga av ljudet och gissa om detgick att kolla på videon ändå. man kollar på videona för att få se en glimt av Brabusmercan eller kvinnan i bikinin som ligger på en Ferrari m.m.

mini
2005-04-15, 13:10
svara på den här frågan.

Kommer du att lyssna/titta på videon om kvinnorna och bilarna tas bort och han står som Pavarotti och sjunger sitt?

undrar om någon svarar JA på frågan.

jag provade häromdan då videon visades att stänga av ljudet och gissa om detgick att kolla på videon ändå. man kollar på videona för att få se en glimt av Brabusmercan eller kvinnan i bikinin som ligger på en Ferrari m.m.
Det är ju sådana som du som gör det möjligt för sådana som han att tjäna bra på att göra det han gör.

palme
2005-04-15, 13:13
Det är ju sådana som du som gör det möjligt för sådana som han att tjäna bra på att göra det han gör.

Titta på video för att se på horor är inte samma sak som att köpa cd'n så han får pengar.

Gabber
2005-04-15, 13:15
Det är ju sådana som du som gör det möjligt för sådana som han att tjäna bra på att göra det han gör.

hur tänker du då? tjänar han pengar på att jag tittar på hans videon en gång för att se om det finns häftiga bilar där?

backflash
2005-04-15, 13:20
Så länge som folk tycker de är bra/köper skivorna så 'förtjänar' de pengar, eller kanske tjänar är ett bättre ord. Sen hur bra det är, samt hur kasst det har blivit, borde väl vara var och ens uppfattning, även om det kanske inte alltid är det osv...

skaparn
2005-04-15, 13:20
Titta på video för att se på horor är inte samma sak som att köpa cd'n så han får pengar.

Kanske inte. Men titta på videon, ge MTV högre tittarsiffror och således mer reklamintäkter, möjlighet att betala mer pengar till 50 cent för att han ska vara med på nåt event osv osv.

Allt vi gör som mediakonsumenter har betydelse. Exempelvis surfa till AB på nätet är nästan lika illa som att köpa tidningen.

Angående rappen. Håller med mini till fullo. Han har inte på något sätt vingat någon. Samhället får de rika rappare det förtjänar.

Froddan
2005-04-15, 13:23
Sant, hiphopen blir allt sämre och sämre, precis som all annan musik blir det mer och mer massproducerat och med det blir texterna sämre, riktigt synd faktiskt. Man längtar tebax till de sena 80 tidiga 90-talet:(Vad det gäller skivbolagsproducerad skit som sänds på radio och TV ger jag inte 50 öre för.

Men stäng av MTV och öppna ögonen. Det finns hundratals mycket bra artister inom alla genrer, såväl idag som på 80-talet.

TCOG
2005-04-15, 13:40
lyssna på Nas istället :thumbup:

Hades
2005-04-15, 13:45
Vad det gäller skivbolagsproducerad skit som sänds på radio och TV ger jag inte 50 öre för.

Men stäng av MTV och öppna ögonen. Det finns hundratals mycket bra artister inom alla genrer, såväl idag som på 80-talet.
Instämmer helt! Förstår inte hur folk står ut med att lyssna på musik på radiokanaler som Mix Megapol och liknande.

En annan fundering jag har: Nästan alla man frågar vad de gillar för musik svarar "det mesta". Varför är det så? Är det verkligen så att de gillar det mesta eller är det snarare så att medelsvensson inte har något riktigt intresse för musik? Eller kanske menar de "det mesta som går på radion", vilket isåfall är riktigt tragiskt.

Ok, svara inte, det blev för mycket off topic nu.

nim
2005-04-15, 13:47
Hiphop är grunden till allt ont. Tex krig, svält, cancer & globaluppvärmning.

Hades
2005-04-15, 13:48
Hiphop är grunden till allt ont. Tex krig, svält, cancer & globaluppvärmning.
Det sista kan jag köpa, svart drar ju åt sig värme.

fintelligens
2005-04-15, 14:19
Men hiphop är inte bara det man ser på tv. Det är ju bara en liten blick på ytan. Finns ju så många andra artister som har andra ämnen, men det är inte de som visas på tv.

Grahn
2005-04-15, 14:22
Folk är lättövertalade, alla vill vara inne och mode är ngt fint som man ska följa med i. Vi bejakar våra konstruerade behov, tom dyrkar dem, allt för att vi ska spendera mer pengar i karusellen.

The Mentor
2005-04-15, 14:24
Men hiphop är inte bara det man ser på tv. Det är ju bara en liten blick på ytan. Finns ju så många andra artister som har andra ämnen, men det är inte de som visas på tv.

Exakt, till exempel Immortal Techniques eller Talib Kweli. Och vadå, är det verkligen någon som lyssnar på musik för att höra "smarta saker"? Shit man, då måste ni verkligen ha ett lågstående intellekt som inte orkar läsa böcker. Vill jag lära mig smarta saker läser jag böcker, inte lyssnar på musik. Vilken musiker har någonsin kommit på något smart själv förresten? Musik snor ju bara saker från ideologier, filosofer, politiker etc. Det är ju inte heller deras uppgift att förkunna något smart.

hum
2005-04-15, 14:25
Att döma en genre efter vad som spelas på mtv är bara fånigt.

Herkulez
2005-04-15, 14:30
shit va stryk ni kommer få när Lt. Blank ser den här tråden



Gabber: hade inte 50 köpt huset så hade nån annan gjort det.


Offt: är det nån som vet va 50cents och the games nya singel heter?

Herkulez
2005-04-15, 14:30
Det sista kan jag köpa, svart drar ju åt sig värme.
haha :laugh:

Grisen
2005-04-15, 14:32
Tyst töntar! Ferrari F50 är phet! He put a ak up ya as, if ya step on tha gas. 50 cent skrattar HA HA! hela vägen till banken medans ni grinar när ni ser erat kontoutdrag, dessutom har han grymmare fysik än de flesta av er.

Och som sagt, varför ska man lyssna till "smarta saker" när man lyssnar på musik. Gå till biblioteket!

Gabber
2005-04-15, 14:32
Gabber: hade inte 50 köpt huset så hade nån annan gjort det.

självklart, men jag tyckte det var synd om Tyson :) lite

Grisen
2005-04-15, 14:34
shit va stryk ni kommer få när Lt. Blank ser den här tråden



Gabber: hade inte 50 köpt huset så hade nån annan gjort det.


Offt: är det nån som vet va 50cents och the games nya singel heter?

How We Do

Bra skit!

Edit. Eller Hate It Or Love It denna är nyast.

fintelligens
2005-04-15, 14:35
shit va stryk ni kommer få när Lt. Blank ser den här tråden



Gabber: hade inte 50 köpt huset så hade nån annan gjort det.


Offt: är det nån som vet va 50cents och the games nya singel heter?


Hate it or love it, tror jag

Herkulez
2005-04-15, 14:51
tack killar, ska ladda ner den nu

JA NI HÖRDE RÄTT MODS, LADDA LAAADDA LAALALALALALADDA

Trance
2005-04-15, 14:56
Han förtjänar så mycket pengar för att folk är dumma får.

capoje
2005-04-15, 15:08
50 cent gör ju ett bra jobb...

ni kanske är avundsjuka på hans kropp eller nåt :)


Han har iaf lyckas men en grej som bara beatles lyckats med. 4 låtar på top 10 i USA.

Grisen
2005-04-15, 15:13
Han förtjänar så mycket pengar för att folk är dumma får.

Jak är också får, har köpt skiva, biljett till konsert OCH t-shirt.

:)

Diana
2005-04-15, 15:31
50 cent hade inte varit i närheten av sin nuvarande berömmelse/rikedom om han inte haft eminem o dre i aschlet, de enda som i stort sett verkar krävas för att man ska tjäna sej en rejääl hacka på hiphop idag o attrahera den stora massan e att ha en trallvänlig produktion i bakgrunden, sen verkar dom skita blankt i att själva texten kunnde skrivits av en blåst 10åring, men vem e jag/vi att säga att ett sätt att tjäna pengar på e bättre/mer rätt än nåt annat, tycker bara de e synd som fan att den verkliga ELITEN inom hiphop inte ser minsta röken av den här sortens pengaflöde.. men kanske kan den här sortens mega komersiella artister(50cent) öppna ögonen på vissa att börja lyssna på riktig hiphop o på så sätt gynna även mindre komersiella mc's? man kan ju allti hoppas..

CroCop
2005-04-15, 16:08
lyssna på "50 cent - Piggy Bank", 50 for president ;D

Arnesson
2005-04-15, 16:21
Jag tycker han har förtjänat pengarna, folk betalar ju för skiten (min åsikt :D ), och därmed har han ju sålt en vara/tjäns som vilken affärsman som helst.

Big_Vik
2005-04-15, 16:32
lyssna på "50 cent - Piggy Bank", 50 for president ;D

Clickity clank, Clickity clank, the money goes in to my piggy....bank :D *hihi*

50 är väl knappast en av de mest poetiska i sina texter, men jag tycker att han har ett ganska skönt flow i vissa låtar. :D Inte för att jag gillar honom så mycket men vissa av er är lite väl elaka, varför har inte folk upptäckt att alla undergroundsrappare som dissar 50 är bättre än han själv isåfall? Håller med Diana om att man behöver en känd producent eller andra mäktiga kontakter för att komma någon vart, enda alternativet till det skulle väl vara beefing.

mmmCay
2005-04-15, 16:43
apropå piggy bank, jadakiss - checkmate, fat joe - fuck 50, fat joe - victim. 50cent jiddrar med resten av NY ;)

oops whitefolks från mmmcays konto

alle
2005-04-15, 16:47
50 Cent är ju faktiskt en av de bättre rapparna om är aktuella just nu, alla hans låtar är ju väldigt "catchy" och har ett skönt flow.

Surrounded by hoez är ju en av de skönare hip-hop låtarna som finns.

hum
2005-04-15, 16:48
Surrounded by hoez är ju en av de skönare hip-hop låtarna som finns.

Nej. Surrounded by hoez är en av de skönaste hip-hop låtarna du vet, vilket är långt ifrån samma sak.


Edit: Satan, nu ser jag ut som en särskrivare också.

alle
2005-04-15, 16:54
Nej. Surrounded by hoez är en av de skönaste hip-hop låtarna du vet, vilket är långt ifrån samma sak.


Edit: Satan, nu ser jag ut som en särskrivare också.

Jag tror det är underförstått att det är min åsikt och ingen annans, men sånt kanske är svårt att koppla för vissa.

Hehe kom förresten på att Maddox hade ett stycke om detta i en artikel om fraser han hatade mest.

Well that's just your opinion:

Well that's just your opinion!

This one pisses me off just thinking about it. If you slit my throat right now you'd get shot in the eye with boiling blood. Any time you say something sucks around someone who disagrees, they try to validate their taste in shitty music/movies/clothing by reminding you that you still only speak for yourself, as if their opinions are in jeopardy of being monopolized by your own. Everyone already knows it's my opinion by virtue of the fact that I said it, no need to restate the obvious you dopey twat.

Mago
2005-04-15, 16:54
"Sant, hiphopen blir allt sämre och sämre, precis som all annan musik blir det mer och mer massproducerat och med det blir texterna sämre, riktigt synd faktiskt. Man längtar tebax till de sena 80 tidiga 90-talet"

"50 Cent är ju faktiskt en av de bättre rapparna om är aktuella just nu"

Tillåt mig småle.

Vafan lyssnar ni på för skit? Det finns en jävlar massa riktigt bra nyproducerad hiphop.

hum
2005-04-15, 16:58
Jag tror det är underförstått att det är min åsikt och ingen annans, men sånt kanske är svårt att koppla för vissa.

Inte det minsta, men det ser illa ut.

WHITEFOLKS
2005-04-15, 17:10
50 cent är till the roots vad linkin park är till metallica. eller nåt. :)

Thony
2005-04-15, 17:15
Jag säger bara Vanilia Ice- Ice ice bääjby

Diana
2005-04-15, 17:24
Ja tycker faktiskt inte heller hiphopen blir sämre, men i takt me att den blir mer populär o bredare utforskas fler områden o sound o de ger automatiskt utrymme för mer poppig o oäkta hiphop, trots att de fortfarande finns samma mängd kvalitativ hiphop om man söker lite djupare. De sorgliga e ju att många rappare har sin storhetstid i början av sin karriär sen kan de börja gå smått utför när de tappar hungern o då, istället för att jobba hårdare på att få tillbaka den där drivkraften de en gång hade, tar dom till poppiga produktioner som ska fastna i folks huvven o dränker sina texter i "coola" intetsägande uttryck som ska få deras musik att attrahera den stora massan, de visar ju hur stenhård konkurrensen blivit inom hiphop bara de senaste tio åren typ att rapparna säljer sej o sin street cred som aldri förr, så de e klart man förstår varför 50 tog chansen när den gavs, o appropå honom visst får han till de IBLAND men de e sällan..

skaparn
2005-04-15, 17:45
50 cent är till the roots vad linkin park är till metallica. eller nåt. :)

Vaddå? Är inte Metallica ett hårdrocksband?

racePete
2005-04-15, 17:51
Verkar finnas en mall för vad en mainstream hiphop-video ska innehålla:

* Vickande tjejrumpor. Naturligtvis i slowmotion...
* Guldsmycken/dollars.
* Fetdyra bilar/coola sporthojar.
* Glömde jag säga slowmotion...

Tycker det är kasst.*spy*

Herkulez
2005-04-15, 17:52
Verkar finnas en mall för vad en mainstream hiphop-video ska innehålla:

* Vickande tjejrumpor. Naturligtvis i slowmotion...
* Guldsmycken/dollars.
* Fetdyra bilar/coola sporthojar.
* Glömde jag säga slowmotion...

Tycker det är kasst.*spy*så länge det säljer kommer det finnas kvar, nåt värde måste det ha med tanke på att det är en mångmiljard industri.

CroCop
2005-04-15, 17:56
Jag skäms iofs för "Gatman and Robbin" fy fan vad den suger :(

Diana
2005-04-15, 18:05
Haha va faen e "Gatman o Robin"?? ja känner igen det? oroväckande nog :D

RobbeliRobban
2005-04-15, 18:15
Ever heard anything more stoopid than street cred?
I piss on da underground, take a poo´ in yoh bed
Oh, who da hell cares, i hope a hoe yo´sumday wed
Yo yo yo wuz up´shut up´ fo sho´
50cent is a skank, a stoopid ho´
takin it like a homo-pro deep and lo´
fuckin visitin down south, bo-ho´
we dont wanna hear yo´ shit no mo´

Ever listened to 50s crappy, lousy tunes
Even crappiah than stoopid Bustah Rhymes
So shut the hell up, that didnt even Rhyme
Yo yo yo wuz up´shut up´ fo sho´
50cent is a skank, a stoopid ho´
takin it like a homo-pro deep and lo´
fuckin visitin down south, bo-ho´
we dont wanna hear yo´ shit no mo´

In the da club and in da friggin candyshop
i bet dem hoes put some virus on yo´ snopp
yo music sux ass, make it friggin fuckin stop
Yo yo yo wuz up´shut up´ fo sho´
50cent is a skank, a stoopid ho´
takin it like a homo-pro deep and lo´
fuckin visitin down south, bo-hoo´
we dont wanna hear yo´ shit no mo´

En alldeles egen diss rapp, mitt allra första försök till en låttext.

Diana
2005-04-15, 18:26
Hehe,,
BEWARE! nu kommer de regna skivkontrakt över dej! :D

Grisen
2005-04-15, 19:38
Jag skäms iofs för "Gatman and Robbin" fy fan vad den suger :(

The Massacre är faktiskt kass.

Big_Vik
2005-04-16, 19:21
In the da club and in da friggin candyshop
i bet dem hoes put some virus on yo´ snopp

:laugh:

Håller med Grisen, gillar typ ett spår, I'm supposed to die tonight

Bjorne
2005-04-16, 19:41
Ni har väl hört att 50 Cent köpte Mike Tysons feta villa för typ en bråkdel av värdet då Mike gick i konkurs...fan va taskigt av honom.Taskigt? Det är så världen funkar, ingen gör något för en annan ifall man inte får något tillbaks, får man chanser så ska man utnyttja dem. Varför ska någon som har miljarder på banken skänka dem till folk, som aldrig någonsin gjort något för dem? Om ni nu är sådana änglar som tänker helhjärtat på andra och inte bara klagar på andra utan att sopa framför egen dörr, så hoppas jag att ni är på väg att sälja eran dator, tv och ALLT som ni inte behöver för att överleva och sedan skänka de intjänade pengarna till svältande barn i Afrika...

jwzrd
2005-04-16, 23:57
Sluta köp all skitmusik som säljs så slutar alla skitartister tjäna så förbannat mycket pengar. Odla en jävla musiksmak så ordnar det sig!

Jense
2005-04-17, 08:16
bättre det än ngn liten djursholmfitta som ärver

Flex
2005-04-18, 10:35
En sak som jag uppskattar med 50, eminem etc är att de säger precis vad e tycker, ingendubbelmora'l därdomär bara sig själva helt enkelt.

Grahn
2005-04-18, 10:45
En sak som jag uppskattar med 50, eminem etc är att de säger precis vad e tycker, ingendubbelmora'l därdomär bara sig själva helt enkelt.

Eller är de verkligen det?

jwzrd
2005-04-18, 11:10
En sak som jag uppskattar med 50, eminem etc är att de säger precis vad e tycker, ingendubbelmora'l därdomär bara sig själva helt enkelt.

Er.. snarare: dom säger precis det alla fjårtisar vill höra för att kunna sälja så många skivor som möjligt.

Thony
2005-04-18, 11:34
yo money in da club, foh cheezie.

marst060
2005-04-18, 11:44
Självklart förtjänar de pengarna annars hade de inte fått dem. De producerar en produkt som så många människor väljer att lägga pengar på. All heder till dem som lyckas, ned med jantelagen.

s_himself
2005-04-18, 11:48
Det sista kan jag köpa, svart drar ju åt sig värme.


hahaha :D

victor_n
2005-04-18, 12:33
hip hopen idag är inget annat än en trend!
kolla bara på ungdomarna 10-20 bast som går omkring me uppkäfftig attityd hela dagarna!
hiphop är hiphop... det som spelas av media är tyvär något helt annat.. vart finns budskapet i 50's låt P.I.M.P?
+ HAN SUGER SOM RAPPARE!! FFS MUMMLAR SOM EN MONGOLID!!

nej tack gode gud för riktig musik!

Diana
2005-04-18, 13:41
hiphop är hiphop... det som spelas av media är tyvär något helt annat.. !!

!

Så sant som de e sagt.

jwzrd
2005-04-18, 13:51
hip hopen idag är inget annat än en trend!
kolla bara på ungdomarna 10-20 bast som går omkring me uppkäfftig attityd hela dagarna!
hiphop är hiphop... det som spelas av media är tyvär något helt annat.. vart finns budskapet i 50's låt P.I.M.P?
+ HAN SUGER SOM RAPPARE!! FFS MUMMLAR SOM EN MONGOLID!!

nej tack gode gud för riktig musik!

Vad är det du säger egentligen? Du gillar inte Hip Hop, eller du gillar inte 50 cent?

Diana
2005-04-18, 14:02
Han gillar inte komersiell rap- tolkade ja de som iaf :confused:

Piranha
2005-04-18, 14:15
Tja jag antar de är värda det eftersom någon i slutändan betalar för skivan.

Det finns många artister / indrottmän som jag tycker är fan så överbetalda , men sålänge som någon ( inte jag ) betalar för dem så är de okej.

mangemani
2005-04-18, 14:16
nej,dom förtjänar det inte.

Diana
2005-04-18, 14:23
Om man ser till mängden jobb tex 50 gör på varje skiva så tycker ja definitivt inte han förtjänar dom summorna han håvar in, produktionerna får han i hand o sen ska han bara sitta o "hitta på" lite blåsta texter till dom o sen kommer miljonerna rullande, skulle inte förvåna mej ifall han fått hjälp att skriva majoriteten av texterna oxå, finns ju många här i världen som gör så otroolit mycke mer jobb o offrar allt men tjänar skitlöner..

Yankeee
2005-04-18, 14:28
Vadå "förtjänar"? Måste man förtjäna allt? Tror ni att barnen i Afrika tycker ni förtjänar era 20.000 i månaden genom att bara jobba 8 timmar om dagen?

Piranha
2005-04-18, 14:33
Vadå "förtjänar"? Måste man förtjäna allt? Tror ni att barnen i Afrika tycker ni förtjänar era 20.000 i månaden genom att bara jobba 8 timmar om dagen?

Jag är hyffsat säker på att dessa överbetalda herrar och damer sätter undan mer till välgörande ändamål än de normalavlönade.

Ta en person som Bill Gates tex som är god för fläsk och en hel del till , han får ta mycke skit för all deg han drar in , trots detta har han givit miljarder till välgörenhet.

Baan
2005-04-18, 14:34
Vadå "förtjänar"? Måste man förtjäna allt? Tror ni att barnen i Afrika tycker ni förtjänar era 20.000 i månaden genom att bara jobba 8 timmar om dagen?

jag misstänker att dom inte har någon större åsikt i frågan.. så dra inte in dom stackarna i diskussionen :MrT:

Piranha: håller med dig.. tycker också det är väldigt mycket skitsnack från många, bill gates ger visserliggen kanske inte 90% av sin inkomst till välgörenhet men hur många har gjort det hittills? jag någon ultragod själ förvisso men väldigt få. Jag har själv gett betydligt mycket mindre än gates % vad jag tjänar så det vore ju sån grym dubbelmoral klaga på det, och jag misstänker att det gäller väldigt många andra

Yankeee
2005-04-18, 14:35
jag misstänker att dom inte har någon större åsikt i frågan.. så dra inte in dom stackarna i diskussionen :MrT:

Nänä, men det är så otroligt larvigt att folk sitter och gnäller på att vissa inte förtjänar sina pengar, när de själva förmodligen inte heller gör det.

Diana
2005-04-18, 14:41
Yankeee? ja ser inte de larviga i att föra fram en åsikt? att ja helt enkelt tycker de e fel att folk som inte gör så speciellt mycke uppoffringar tjänar miljoner? :confused:

Baan
2005-04-18, 14:44
Nänä, men det är så otroligt larvigt att folk sitter och gnäller på att vissa inte förtjänar sina pengar, när de själva förmodligen inte heller gör det.

beror väl på... tycker att många sliter och jobbar rätt hårt och faktistk förtjänar sina pengar, visst man kan tycka att det är ONÖDIGT att vi faktiskt lever i överflöd men jag är rätt säker på att 99% av befolkningen inte skulle palla att dra ner på överflöden så resten av världen (typ afrika) kan få lite pengar av oss. Egentligen hade det väl räckt med mat/kläder eventuellt något annat man måste ha, men det är ju få om någon som skulle palla att gå ner till den nivån :) Har man väl smakat på lyxen så är det inte lätt att släppa den

Yankeee
2005-04-18, 14:44
Yankeee? ja ser inte de larviga i att föra fram en åsikt? att ja helt enkelt tycker de e fel att folk som inte gör så speciellt mycke uppoffringar tjänar miljoner? :confused:

lol?

Vad vet du egentligen om vilka uppoffringar de har gjort? Det du har läst i hänt extra?


Eller är det så att du stör dig på att de har lyckats och inte du? Skulle du neka pengar om du var i samma sits?

jwzrd
2005-04-18, 14:48
lol?

Vad vet du egentligen om vilka uppoffringar de har gjort? Det du har läst i hänt extra?


Eller är det så att du stör dig på att de har lyckats och inte du? Skulle du neka pengar om du var i samma sits?

Nu börjar du tjafsa som jag gör, dags att lägga ner frontböjen! :D

Thony
2005-04-18, 14:48
lol?

Vad vet du egentligen om vilka uppoffringar de har gjort? Det du har läst i hänt extra?


Eller är det så att du stör dig på att de har lyckats och inte du? Skulle du neka pengar om du var i samma sits?


vecko revyn är strået vassare..

Yankeee
2005-04-18, 14:49
Nu börjar du tjafsa som jag gör, dags att lägga ner frontböjen! :D

Du är ju min idol, jag lär mig av dig.

Piranha
2005-04-18, 14:49
Nu börjar du tjafsa som jag gör, dags att lägga ner frontböjen! :D


He he hehe östro-Yankee

jwzrd
2005-04-18, 14:50
He he hehe östro-Yankee

Testoviranha :D

Piranha
2005-04-18, 14:52
Testoviranha :D


Bäst jag håller käften så han inte slår mig med handväskan nästa gång jag går ner för gatan.

Diana
2005-04-18, 14:53
Oj du skulle bara veta va ja vet! ;)

Jämför tex en underbetald sjuksköterska som sliter varje dag 8 timmar, stress o tunga lyft, ingen tid för barn eller familjen, men tjänar knappt så hon har råd att försörja sin familj,, mot en kille som skriver på ett saftigt rec-label kontrakt, skriver nåra texter, får nåra produktioner, spelar in skiten o sen börjar miljonerna rulla in, mer pengar än han kan göra av med på en livstid!

Missuppfatta mej inte ja menar inte att de inte är rätt i sej, att de tjänar så mycke, folk betelar ju trots allt villigt, men I JÄMFÖRELSE me andra som faktiskt sliter, offrar o lider så e de orättvist o fel, ja förstår inte hur du tänker faktiskt :confused:

jwzrd
2005-04-18, 14:53
Bäst jag håller käften så han inte slår mig med handväskan nästa gång jag går ner för gatan.

Eller frågar dig om hans häck ser stor ut :)

jwzrd
2005-04-18, 14:55
Oj du skulle bara veta va ja vet! ;)

Jämför tex en underbetald sjuksköterska som sliter varje dag 8 timmar, stress o tunga lyft, ingen tid för barn eller familjen, men tjänar knappt så hon har råd att försörja sin familj,, mot en kille som skriver på ett saftigt rec-label kontrakt, skriver nåra texter, får nåra produktioner, spelar in skiten o sen börjar miljonerna rulla in, mer pengar än han kan göra av med på en livstid!

Missuppfatta mej inte ja menar inte att de inte är rätt i sej, att de tjänar så mycke, folk betelar ju trots allt villigt, men I JÄMFÖRELSE me andra som faktiskt sliter, offrar o lider så e de orättvist o fel, ja förstår inte hur du tänker faktiskt :confused:

Om vi nu leker LedandeFrågor så kan vi ju fylla på med: det var synd att den hårt arbetande undersköterskan söp och *****ade runt istället för att plugga färdigt och odla sin talang som <skriv talang här>, sen kontrakt, några texter, några produktioner, spela in skiten, o sen börjar miljonerna rulla in. Mer pengar än han/hon kan göra av med på sin livstid.

Missuppfatta mig gärna.

Diana
2005-04-18, 14:56
Eller är det så att du stör dig på att de har lyckats och inte du? Skulle du neka pengar om du var i samma sits?

oopsi de här missade ja!
Nej självklart som ja skrev tidigare i tråden har ja ju full förståelse för att han tog chansen när den gavs! Avundsjuk? klart ja skulle vilja va miljonär vem vill inte de? Men riktigt såå barnslig e ja inte att ja låter de gå ut över mina åsikter..

Yankeee
2005-04-18, 14:57
Oj du skulle bara veta va ja vet! ;)

Jämför tex en underbetald sjuksköterska som sliter varje dag 8 timmar, stress o tunga lyft, ingen tid för barn eller familjen, men tjänar knappt så hon har råd att försörja sin familj,, mot en kille som skriver på ett saftigt rec-label kontrakt, skriver nåra texter, får nåra produktioner, spelar in skiten o sen börjar miljonerna rulla in, mer pengar än han kan göra av med på en livstid!

Missuppfatta mej inte ja menar inte att de inte är rätt i sej, att de tjänar så mycke, folk betelar ju trots allt villigt, men I JÄMFÖRELSE me andra som faktiskt sliter, offrar o lider så e de orättvist o fel, ja förstår inte hur du tänker faktiskt :confused:

Men vet du vad han gav upp innan han skrev på det där kontraktet? Familj, vänner, kanske var skuldsatt? Sen är det knappast hans fel att sjuksköterskan gjorde det valet hon gjorde.

Hur mycket tjänar sjuksköterskan jämfört med en arbetare i afrika? Där kan vi snacka folk som lider och sliter. Det är ganska orättvist att vi i Sverige tjänar så mycket vi gör, i jämförelse med andra som jobbar mycket mycket hårdare än vi gör.

Diana
2005-04-18, 15:00
Tro de eller ej men bara för att du har motivation att ta dej ur skit o plugga till nåt du tjänar bra på så gäller de inte för alla, ja ville verkligen inte att de här skulle bli en sånhär diskussion me dålig stämmning så låt oss bara säga att vi har olika åsikter i den här frågan o lämna de där? Du tycker dom förtjänar pengerna i jämförelse me andra o ja tycker de inte. :)
Allt lungt?

Thony
2005-04-18, 15:02
Tro de eller ej men bara för att du har motivation att ta dej ur skit o plugga till nåt du tjänar bra på så gäller de inte för alla, ja ville verkligen inte att de här skulle bli en sånhär diskussion me dålig stämmning så låt oss bara säga att vi har olika åsikter i den här frågan o lämna de där? Du tycker dom förtjänar pengerna i jämförelse me andra o ja tycker de inte. :)
Allt lungt?


han är så grinig jänkare, vet du varför diana? Han är oskuld.

Piranha
2005-04-18, 15:05
Men vet du vad han gav upp innan han skrev på det där kontraktet? Familj, vänner, kanske var skuldsatt? Sen är det knappast hans fel att sjuksköterskan gjorde det valet hon gjorde.

Hur mycket tjänar sjuksköterskan jämfört med en arbetare i afrika? Där kan vi snacka folk som lider och sliter. Det är ganska orättvist att vi i Sverige tjänar så mycket vi gör, i jämförelse med andra som jobbar mycket mycket hårdare än vi gör.


Jo de tjänar mindre än vad vi gör men deras valuta är antagligen bra mycke längre än i sverige också , likaså är de lågutbildade , om man skall få lika villkår länder emellan måste vi bygga upp hela deras infrastruktur.

Vi svenskar är dessutom väldigt bra biståndsgivare , de är nog få länder som kan jämmföra sig med oss.

Trance
2005-04-18, 15:06
Tro de eller ej men bara för att du har motivation att ta dej ur skit o plugga till nåt du tjänar bra på så gäller de inte för alla, ja ville verkligen inte att de här skulle bli en sånhär diskussion me dålig stämmning så låt oss bara säga att vi har olika åsikter i den här frågan o lämna de där? Du tycker dom förtjänar pengerna i jämförelse me andra o ja tycker de inte. :)
Allt lungt?

Så folk utan motivation att ta sig i kragen och plugga eller satsa hårt på något de har talang för skall få lika mycket pengar som de som har det?

Yankeee
2005-04-18, 15:06
Tro de eller ej men bara för att du har motivation att ta dej ur skit o plugga till nåt du tjänar bra på så gäller de inte för alla,?

Hur kan du då tycka det är orättvist att vissa tjänar mer än andra om "andra" inte är beredda att jobba för det?


ja ville verkligen inte att de här skulle bli en sånhär diskussion me dålig stämmning så låt oss bara säga att vi har olika åsikter i den här frågan o lämna de där? Du tycker dom förtjänar pengerna i jämförelse me andra o ja tycker de inte. :)
Allt lungt

Dålig stämmning? Det är väl en vanlig diskussion? :)

Lite lamt att "lägga sig" och hoppas på att de andra ska göra samma sak ;)

Yankeee
2005-04-18, 15:07
Jo de tjänar mindre än vad vi gör men deras valuta är antagligen bra mycke längre än i sverige också , likaså är de lågutbildade , om man skall få lika villkår länder emellan måste vi bygga upp hela deras infrastruktur.


Mja, men det har ju inte varit en faktor tidigare.

Diana
2005-04-18, 15:07
Men vet du vad han gav upp innan han skrev på det där kontraktet? Familj, vänner, kanske var skuldsatt? Sen är det knappast hans fel att sjuksköterskan gjorde det valet hon gjorde.

Hur mycket tjänar sjuksköterskan jämfört med en arbetare i afrika? Där kan vi snacka folk som lider och sliter. Det är ganska orättvist att vi i Sverige tjänar så mycket vi gör, i jämförelse med andra som jobbar mycket mycket hårdare än vi gör.

Preciiis , vi e inte så långt ifrån varann som ja trodde trots allt! :thumbup: Anledningen till att ja tog just sjuksköterska o inte barn i afrika som exempel e att ja(o säker de flesta här) lättare kan relatera till de, ja kan inte ens inbilla mej att ja skulle kunna föreställa mej hur de stackars barnen har de. Men varesej de e barn i afrika eller en sjuksköterska i sverige så gör de ett jobb som varje dag bryter ner deras själ o gör dem depprimerade o kraftigt försämrad livskvalite som följd, vilket ja betvilar att 50 mfl har nu.
Nej ja kan inte hans livshistoria, specifikt, han har ett helvetiskt förflutet men vi talar o dagsläge här(iaf jag) o ja tycker att i dagens läge, relaterat till de arbete han utför, förtjänar han inte dessa enorma summor.
De e klart man kan jämföra i all oändlighet tillexempel en sjuksköterskan me barnet i afrika o komma fram till att de e orättvisa även där, men nu handlade ju tråden om rappare o deras pengaflöde.

Piranha
2005-04-18, 15:10
Mja, men det har ju inte varit en faktor tidigare.
Jodå.

Yankeee
2005-04-18, 15:10
Preciiis , vi e inte så långt ifrån varann som ja trodde trots allt! :thumbup: Anledningen till att ja tog just sjuksköterska o inte barn i afrika som exempel e att ja(o säker de flesta här) lättare kan relatera till de, ja kan inte ens inbilla mej att ja skulle kunna föreställa mej hur de stackars barnen har de. Men varesej de e barn i afrika eller en sjuksköterska i sverige så gör de ett jobb som varje dag bryter ner deras själ o gör dem depprimerade o kraftigt försämrad livskvalite som följd, vilket ja betvilar att 50 mfl har nu.
Nej ja kan inte hans livshistoria, specifikt, han har ett helvetiskt förflutet men vi talar o dagsläge här(iaf jag) o ja tycker att i dagens läge, relaterat till de arbete han utför, förtjänar han inte dessa enorma summor.
De e klart man kan jämföra i all oändlighet tillexempel en sjuksköterskan me barnet i afrika o komma fram till att de e orättvisa även där, men nu handlade ju tråden om rappare o deras pengaflöde.

Jo, det tror jag nog att vi är :)

Skillnaden mellan barnen i afrika och sjuksköterskan är att barnen inte har valt själva utan blir förmodligen tvingade till det. Sjuksköterskan har valt att utbilda sig, och valt att börja jobba där hon gör. Att hon får försämrad livskvalitet är enbart hennes fel, så jag gillar inte den jämförelsen.

Yankeee
2005-04-18, 15:11
Jodå.

Jag har bara läst de två sista sidorna, så du kan väl quote den som skrev det.

Piranha
2005-04-18, 15:12
Jag har bara läst de två sista sidorna, så du kan väl quote den som skrev det.


Nu skall ja kila hem , håll fortet ..

Puss

Diana
2005-04-18, 15:18
Hur kan du då tycka det är orättvist att vissa tjänar mer än andra om "andra" inte är beredda att jobba för det?



Dålig stämmning? Det är väl en vanlig diskussion? :)

Lite lamt att "lägga sig" och hoppas på att de andra ska göra samma sak ;)
Ja ja ville lägga mej innan de här spårade ur :D

Men ok fine :love:,,de e liite svårt att se ditt ansiktsuttryck- vrede eller lugn? bakom skärmen bara..

Altså de ja dfinierar som att "förtjäna" de summor man tjänar e hur mycke lidande/sämre livskvalitee jobbet medför, en person som jobbar stenhårt under stress 8 timmar o därav har usel livskvalite gör i mina ögon ett grymmt mycke hårdare jobb än en som sitter o gör en skiva me 15 tracks, lite konserter, promo mm, o ägnar resten av tiden att spatsera runt i sin multimiljon kåk..

Va menar du , att vissa inte e beredda att jobba för? en lågutbildad undersköterska kan ju knappast klättra högre upp på karriärstegen eller hur, börjar hon plugga blir de studielån o ekonomin rasar, barnen utan mat osv..

Diana
2005-04-18, 15:23
Jo, det tror jag nog att vi är :)

Skillnaden mellan barnen i afrika och sjuksköterskan är att barnen inte har valt själva utan blir förmodligen tvingade till det. Sjuksköterskan har valt att utbilda sig, och valt att börja jobba där hon gör. Att hon får försämrad livskvalitet är enbart hennes fel, så jag gillar inte den jämförelsen.

Ja tycker de e helt fel i sånt fall att dra in slavarbetare i en diskussion som handlar om LÖN för ett viss utfört arbete, de e ju två HELT skilda grejjor eller hur, folk som inte sliter ut sej pga acceptabla arb förhållanden har bra livskvalite o borde inte tjäna så groteskt mycke mer än folk som faktiskt sliter ut sej o har usel livskvalite de måste du väl hålla me om? :booty:

Yankeee
2005-04-18, 15:23
Ja ja ville lägga mej innan de här spårade ur :D

Men ok fine :love:,,de e liite svårt att se ditt ansiktsuttryck- vrede eller lugn? bakom skärmen bara..

Altså de ja dfinierar som att "förtjäna" de summor man tjänar e hur mycke lidande/sämre livskvalitee jobbet medför, en person som jobbar stenhårt under stress 8 timmar o därav har usel livskvalite gör i mina ögon ett grymmt mycke hårdare jobb än en som sitter o gör en skiva me 15 tracks, lite konserter, promo mm, o ägnar resten av tiden att spatsera runt i sin multimiljon kåk..

Va menar du , att vissa inte e beredda att jobba för? en lågutbildad undersköterska kan ju knappast klättra högre upp på karriärstegen eller hur, börjar hon plugga blir de studielån o ekonomin rasar, barnen utan mat osv..

Äsch, det är ju inte i närheten av att spåra ur :D

Jag är alltid lugn ;)

Så du menar alltså att ju sämre val man gör när det gäller utbildning och arbete, desto mer förtjänar med pengarna?

Jag menade att sjuksköterskan gjorde sitt val när hon utbildade sig och börjde arbeta som sjuksköterska. Hur kan andras inkomst bli oförtjänt pga av några andra människors val?

Thony
2005-04-18, 15:24
Åh man, tål du det.. Hon dizzar sönder dig... shake it girl :booty:

Yankeee
2005-04-18, 15:26
Ja tycker de e helt fel i sånt fall att dra in slavarbetare i en diskussion som handlar om LÖN för ett viss utfört arbete, de e ju två HELT skilda grejjor eller hur, folk som inte sliter ut sej pga acceptabla arb förhållanden har bra livskvalite o borde inte tjäna så groteskt mycke mer än folk som faktiskt sliter ut sej o har usel livskvalite de måste du väl hålla me om? :booty:

Slavarbetare är de väl inte? De får ju säkert några kronor om dagen.

Varför inte? Väljer någon att börja på ett jobb som sliter så får de stå sitt kasst, det är ju knappast så att man inte vet vad ett jobb innebär innan man börjar.
Du tror inte att det finns en anledning till att man tjänar sämre på "skitjobb"?

Diana
2005-04-18, 15:32
Slavarbetare är de väl inte? De får ju säkert några kronor om dagen.

Varför inte? Väljer någon att börja på ett jobb som sliter så får de stå sitt kasst, det är ju knappast så att man inte vet vad ett jobb innebär innan man börjar.
Du tror inte att det finns en anledning till att man tjänar sämre på "skitjobb"?

De e klart att alla inte vet va ett jobb innebär innan dom tar de, hur ska en som aldri i hela sitt liv jobbat me ett yrke kunna veta exakt hur stressen kommer påverka henne att inte kunna orka me sin familj ens, finns inte en chans. Ja förstår inte riktigt hur du menar håller du inte me om att ett yrke som medför sämre livskvalite ska betalas högre än ett som ger bra livskvalite? annars skulle ju INGEN tillslut vilja ha dessa jobb? Förutom de som helt enkelt inte vet bättre(sjuksköterska tex) o de e inte rättvist att uttnyttja folks okunnskap. Man tjänar sämre på skitjobb eftersom de kräver mindre utbildning -inget annat, o de e att spela på folks okunnskap.

skaparn
2005-04-18, 15:39
De e klart att alla inte vet va ett jobb innebär innan dom tar de, hur ska en som aldri i hela sitt liv jobbat me ett yrke kunna veta exakt hur stressen kommer påverka henne att inte kunna orka me sin familj ens, finns inte en chans. Ja förstår inte riktigt hur du menar håller du inte me om att ett yrke som medför sämre livskvalite ska betalas högre än ett som ger bra livskvalite? annars skulle ju INGEN tillslut vilja ha dessa jobb? Förutom de som helt enkelt inte vet bättre(sjuksköterska tex) o de e inte rättvist att uttnyttja folks okunnskap. Man tjänar sämre på skitjobb eftersom de kräver mindre utbildning -inget annat, o de e att spela på folks okunnskap.


Det är väl en fråga för samhället att brottas med. Skulle det bli så att ingen vill jobba till den lönen och vi vill ha någon som gör "skitjobben" får vi väl se till att betala mer då.
Alltså inget principiellt att "det arbetet gör sig förtjänt av den lönen" som du hävdade en bit upp, vilket var i närheten av ett förhållningssätt till arbetsvärdering som utgår från antalet arbetstimmar och lidande istället för vad konsumenterna är beredd att betala.

Yankeee
2005-04-18, 15:42
De e klart att alla inte vet va ett jobb innebär innan dom tar de, hur ska en som aldri i hela sitt liv jobbat me ett yrke kunna veta exakt hur stressen kommer påverka henne att inte kunna orka me sin familj ens, finns inte en chans. Ja förstår inte riktigt hur du menar håller du inte me om att ett yrke som medför sämre livskvalite ska betalas högre än ett som ger bra livskvalite? annars skulle ju INGEN tillslut vilja ha dessa jobb? Förutom de som helt enkelt inte vet bättre(sjuksköterska tex) o de e inte rättvist att uttnyttja folks okunnskap. Man tjänar sämre på skitjobb eftersom de kräver mindre utbildning -inget annat, o de e att spela på folks okunnskap.

Tja, man är väl provanställd i 3-6 månader? Ganska bra tillfälle att ta reda på om jobbet passar en eller inte.

Det är ju inte jobbet i sig som medför sämre livskvalitet. Det är personen som jobbar där som väljer hur denne vill leva.

Det sista behöver jag väl inte kommentera, antar jag.

Diana
2005-04-18, 15:45
Det är väl en fråga för samhället att brottas med. Skulle det bli så att ingen vill jobba till den lönen och vi vill ha någon som gör "skitjobben" får vi väl se till att betala mer då.
Alltså inget principiellt att "det arbetet gör sig förtjänt av den lönen" som du hävdade en bit upp, vilket var i närheten av ett förhållningssätt till arbetsvärdering som utgår från antalet arbetstimmar och lidande istället för vad konsumenterna är beredd att betala.

Altså de där me att ingen vill ha jobben tror ja aldri kommer ske eftersom de allti kommer finnas dem som inte vet att dessa jobb medför sämre livskvalite, de e helt ologiskt att en människa medvetet skulle välja en väg i livet som medför sämre liv, speciellt om man har familj o barn tex. De krävs nog inga monsterlyft i te sjuksköterskelönerna men mer pengar borde dom verkligen ha, ja som jobbade som mejeri chef tjänade tex mer än en vuxen sjuksköterska gör o ja e 22 så där e de oxå orättvisa, mitt jobb va inte alls lika kämpigt som hennes så de finns ingen logik i att ja skulle ha mer pengar i månan än hon.

Yankeee
2005-04-18, 15:53
Altså de där me att ingen vill ha jobben tror ja aldri kommer ske eftersom de allti kommer finnas dem som inte vet att dessa jobb medför sämre livskvalite, de e helt ologiskt att en människa medvetet skulle välja en väg i livet som medför sämre liv, speciellt om man har familj o barn tex. De krävs nog inga monsterlyft i te sjuksköterskelönerna men mer pengar borde dom verkligen ha, ja som jobbade som mejeri chef tjänade tex mer än en vuxen sjuksköterska gör o ja e 22 så där e de oxå orättvisa, mitt jobb va inte alls lika kämpigt som hennes så de finns ingen logik i att ja skulle ha mer pengar i månan än hon.

Jag förstår inte hur du tänker. Du tror inte att folk väljer ett skitjobb helt enkelt för att det är det enda jobbet de kan få? Att välja ett skitjobb när man är 20, eller tom 30 kan dessutom göra att ens livskvalitet höjs när man är 40 och äldre.

Självklart ska du tjäna mer som chef än sjuksköterska. Allt är inte fysisk aktivitet.

Trance
2005-04-18, 15:55
Altså de där me att ingen vill ha jobben tror ja aldri kommer ske eftersom de allti kommer finnas dem som inte vet att dessa jobb medför sämre livskvalite, de e helt ologiskt att en människa medvetet skulle välja en väg i livet som medför sämre liv, speciellt om man har familj o barn tex. De krävs nog inga monsterlyft i te sjuksköterskelönerna men mer pengar borde dom verkligen ha, ja som jobbade som mejeri chef tjänade tex mer än en vuxen sjuksköterska gör o ja e 22 så där e de oxå orättvisa, mitt jobb va inte alls lika kämpigt som hennes så de finns ingen logik i att ja skulle ha mer pengar i månan än hon.

Varför är sjuksköterska helt plötsligt ett sådant skitjobb? Massor av folk älskar att vara det.

Diana
2005-04-18, 15:56
Tja, man är väl provanställd i 3-6 månader? Ganska bra tillfälle att ta reda på om jobbet passar en eller inte.

Det är ju inte jobbet i sig som medför sämre livskvalitet. Det är personen som jobbar där som väljer hur denne vill leva.

Det sista behöver jag väl inte kommentera, antar jag.

Jo men 3-6 veckor e ju inte på långa vägar en rimlig tid att kunna avgöra hur dehär jobbet kommer påverka en under en livstid.

Ja hur många sätt finns de att leva på när man har familj o barn? åka till jobbet stressa runt og öra de som skall, komma hem hämta barn laga mat tvätta, städa mm. finns inte rum för mycke mer o när de kommer till den nivå att denna tidigare friska o pigga kvinna inte orkar me sina barn eller sin man eller nåt annat o blir utbrännd tex tycker ja de e ett utmärkt exempel på hur ett stressigt jobb kan knäcka vemsomhelst. Att majoriteten utbrännda o deprimerade finns bland lågavlönade e ju ytterligare ett bevis på att deras livskvalite e körd i botten o inte ens en anständig lön som "plåster på såren" får dom. Hade de fått en anständig lön hade de kunnat avlöna en dagmamma tex sller nån sorts städhjälp som kunnde göra livet lite enklare för mamman. Men nej pengarna ska gå till direktörer me snuskiga fallskärmar som har råd att avlöna 25 dagmammor utan att behöva en enda eftersom direktörens fru har råd att sitta hemme hela dagarna o pilla sej i naveln.

Diana
2005-04-18, 15:58
Varför är sjuksköterska helt plötsligt ett sådant skitjobb? Massor av folk älskar att vara det.

Håller me, skitjobb va nåt ja skrev i all hast bara, men ja uppfattar de som ett sämre jobb pga att lönen inte motsvarar utfört arbere(i mina rättvisesökande ögon ;) )

JJ
2005-04-18, 15:59
Varför är sjuksköterska helt plötsligt ett sådant skitjobb? Massor av folk älskar att vara det.


Precis. De tjänar inte så jäkla dåligt heller som ingångslön, däremot är deras karriärsmöjligheter begränsade.

Yankeee
2005-04-18, 16:01
Jo men 3-6 veckor e ju inte på långa vägar en rimlig tid att kunna avgöra hur dehär jobbet kommer påverka en under en livstid.

Ja hur många sätt finns de att leva på när man har familj o barn? åka till jobbet stressa runt og öra de som skall, komma hem hämta barn laga mat tvätta, städa mm. finns inte rum för mycke mer o när de kommer till den nivå att denna tidigare friska o pigga kvinna inte orkar me sina barn eller sin man eller nåt annat o blir utbrännd tex tycker ja de e ett utmärkt exempel på hur ett stressigt jobb kan knäcka vemsomhelst. Att majoriteten utbrännda o deprimerade finns bland lågavlönade e ju ytterligare ett bevis på att deras livskvalite e körd i botten o inte ens en anständig lön som "plåster på såren" får dom. Hade de fått en anständig lön hade de kunnat avlöna en dagmamma tex sller nån sorts städhjälp som kunnde göra livet lite enklare för mamman. Men nej pengarna ska gå till direktörer me snuskiga fallskärmar som har råd att avlöna 25 dagmammor utan att behöva en enda eftersom direktörens fru har råd att sitta hemme hela dagarna o pilla sej i naveln.

Hm, 3-6 månader ;)

Jo, men de har ju fortfarande gjort sina val. Det är ju ingen annans fel, eller hur?

Du kan inte någonstans jämföra en direktör som har jobbat och slitit i 20-30 för att komma dit han / hon är idag med någon som har jobbat i 2-3 år som sjuksköterska. Fråga gärna någon som jobbar som någon form av högre position på ett stort företag hur mycket fritid de har. Du verkar tro att de glider in till jobbet, snackar lite skit, sitter på ett möte och sen drar hem.

Diana
2005-04-18, 16:08
Jag förstår inte hur du tänker. Du tror inte att folk väljer ett skitjobb helt enkelt för att det är det enda jobbet de kan få? Att välja ett skitjobb när man är 20, eller tom 30 kan dessutom göra att ens livskvalitet höjs när man är 40 och äldre.

-Förstod inte riktigt de där men ja tror de finns dom som vet att jobbet medför stress-såklart! men ja kan inte tro att en kvinna me familj skulle medvetet välja ett jobb som hon visste skulle medföra urusel livskvalite, för inte bara henne utan hennes barn oxå , de blir ju lidande i processen. Men nu e hon fast, för hon har inte råd till annat(plugga osv) så systemet har henne precis där de vill :devil: enda utvägen, för att få lugn o ro e att "bli utbrännd" o om hon inte blir de så fejkar hon, tro mej ja har sett de! Så hela de blir en nedåtspiral som hela samhället får ta stryk av i slutänden.. När hon e 30 o kämpar för att inte falla i depression tror ja de tröstar föga att veta att livskvaliten blir bättre om 10 år. (blir den verkligen de hur menas?)

Självklart ska du tjäna mer som chef än sjuksköterska. Allt är inte fysisk aktivitet.

Men om min livskvalite inte går på knäna pga mitt jobb tycker ja inte de, visst ja har mer ansvar men hon gör fortfarande ett hårdare jobb, de e nog där de skiljer sej i våra åsikter va? du definierar hårt jobb som mycke ansvar? ja definierar de som sänkt livskvalite, hah nu e vi så långt från 50 o hans gelikar man kan komma då han varken har särskilt mycke ansvar eller dålig livskvalite?

Diana
2005-04-18, 16:09
Precis. De tjänar inte så jäkla dåligt heller som ingångslön, däremot är deras karriärsmöjligheter begränsade.

Har du familj o mycke lån så ser läget genast mycke mörkare ut ;)

skaparn
2005-04-18, 16:14
Men nu måste jag fråga Diana.

Hur skulle du vilja att samhället var utformat då? Ska det vara förbjudet att tjäna mycket pengar på att göra hiphop-skivor? Ska vi enligt Tina Rosenbergs modell sätta en gräns på 50000/mån som högsta lön?
Du vill ha upp lönerna för de som jobbar i vården exempelvis. Vilka pengar ska användas till detta? Ska vi höja skatterna ännu mer och således göra Sverige till ett ännu mer inneffektivt (att höga skatter kan leda till ineffektivitet är en annan diskussion förvisso) land?

Diana
2005-04-18, 16:15
Hm, 3-6 månader ;)

-Hah, ok den får du!!

Jo, men de har ju fortfarande gjort sina val. Det är ju ingen annans fel, eller hur?

-Fast de e ju inte människor o deras val vi diskuterar utan att ett visst jobb ska ge en viss belöning, jobb me hög livskvalite-sämre lön, jobb me bättre- bättre lön(fan va ja tjatar om den där livskvaliten då :whipped: )

Du kan inte någonstans jämföra en direktör som har jobbat och slitit i 20-30 för att komma dit han / hon är idag med någon som har jobbat i 2-3 år som sjuksköterska. Fråga gärna någon som jobbar som någon form av högre position på ett stort företag hur mycket fritid de har. Du verkar tro att de glider in till jobbet, snackar lite skit, sitter på ett möte och sen drar hem.

Nej ja tänker inte uttala mej mer än ja kan stå för när de kommer till direktörer ,tog bara deras fallskärmar som exempel eftersom ja tycker att de miljon beloppen e till viss del lika lite motiverat som 50 o hans kolleger.

Yankeee
2005-04-18, 16:20
Men om min livskvalite inte går på knäna pga mitt jobb tycker ja inte de, visst ja har mer ansvar men hon gör fortfarande ett hårdare jobb, de e nog där de skiljer sej i våra åsikter va? du definierar hårt jobb som mycke ansvar? ja definierar de som sänkt livskvalite, hah nu e vi så långt från 50 o hans gelikar man kan komma då han varken har särskilt mycke ansvar eller dålig livskvalite?

Nä du, lägg inte orden i munnen på mig. Min definition av hårt jobb är inte mycket ansvar. Hårt jobb och ansvar behöver inte ens ha med varandra att göra. Men jag förstår inte vad min definition av hårt jobb har med detta att göra eftersom att jag inte tycker att hårt jobb = bra lön.

Diana
2005-04-18, 16:22
Men nu måste jag fråga Diana.

Hur skulle du vilja att samhället var utformat då? Ska det vara förbjudet att tjäna mycket pengar på att göra hiphop-skivor? Ska vi enligt Tina Rosenbergs modell sätta en gräns på 50000/mån som högsta lön?
Du vill ha upp lönerna för de som jobbar i vården exempelvis. Vilka pengar ska användas till detta? Ska vi höja skatterna ännu mer och således göra Sverige till ett ännu mer inneffektivt (att höga skatter kan leda till ineffektivitet är en annan diskussion förvisso) land?

Haha neeej ja e inte ute efter nån revolution i samhället, att vi ska börja vända o vrida på varenda krona, de e klart de ska få ta betalt hur mycke de känner för, för varje skiva, folk köper ju skivorna ändå, de enda ja ville säga me denna låååånga diskussion bröt ut, va att folk i allmänhet som har slitsamma jobb(dålig livskvalite) ska ha mer i lön jämfört me de som inte sliter ut sej till den grad att de får självmordstankar, de låter vettigt i mitt huvve men heh ja har ju insett att de vverkar klinga helt åt helsike fel i andras(Yankee tex) ja förstår inte de alls men ja respekterar åsikten o tror personligen nte att vi kan komma så mycke längre me detta ja har min o han har sin uppfattning/åsikt, o de e somsagt bara en åsikt, ja e ingen politiker eller ens i närheten ja kan ju bara tala om va ja själv upplever, när ja iaktar samhället o mina nära o kära :)
ursprungsfrågan: förtjänar 50 sina stålar?
NEJ sett till den mäng arbete han personligen lägger ner!
JA för folk betalar ju!

Yankeee
2005-04-18, 16:24
-Fast de e ju inte människor o deras val vi diskuterar utan att ett visst jobb ska ge en viss belöning, jobb me hög livskvalite-sämre lön, jobb me bättre- bättre lön(fan va ja tjatar om den där livskvaliten då )

Indirekt är det det eftersom att de väljer jobben med sämre lön och enligt dig sämre livskvalitet.

Diana
2005-04-18, 16:26
Nä du, lägg inte orden i munnen på mig. Min definition av hårt jobb är inte mycket ansvar. Hårt jobb och ansvar behöver inte ens ha med varandra att göra. Men jag förstår inte vad min definition av hårt jobb har med detta att göra eftersom att jag inte tycker att hårt jobb = bra lön.

OOOOK nu har du tappat bort mej totalt? du tycker inte att ansvar ska ge hög lön o du tycker inte att hårt jobb ska ge hög lön, va finns de kvar?
Vad exakt e de som 50 tex gör som gör att han förtjänar dessa mängder pengar? berätta, de skulle sannerligen klara upp en del i min skalle iaf ;)

Yankeee
2005-04-18, 16:28
OOOOK nu har du tappat bort mej totalt? du tycker inte att ansvar ska ge hög lön o du tycker inte att hårt jobb ska ge hög lön, va finns de kvar?
Vad exakt e de som 50 tex gör som gör att han förtjänar dessa mängder pengar? berätta, de skulle sannerligen klara upp en del i min skalle iaf ;)

Jo, men det behöver inte betyda hög lön. Det är inte svart eller vitt.

Han "skapar" saker som folk är villiga att betala för. Om du virkade dukar och tjänade miljoner på det så skulle du enligt dig inte förtjäna de pengarna?

Diana
2005-04-18, 16:33
Indirekt är det det eftersom att de väljer jobben med sämre lön och enligt dig sämre livskvalitet.

Nej men de e ju de som e själva kärnan, att de VET ju inte de, även om de nu e 3-6 månaders provanställning så finns de uppenbarligen dom som klarar den tiden utan problem men att de kan börja gå utför om ett år eller 5 de e ju omöjligt att veta o man kan aldri uttala sej 100% om en situation man aldri befunnit sej i, ja tycker ja delvis kanb uttala mej om detta dock eftersom ja settt de på mycke nära håll.. hur förklarar du annars att vi har sån mängd utbrännda i samhället..

Yankeee
2005-04-18, 16:36
Nej men de e ju de som e själva kärnan, att de VET ju inte de, även om de nu e 3-6 månaders provanställning så finns de uppenbarligen dom som klarar den tiden utan problem men att de kan börja gå utför om ett år eller 5 de e ju omöjligt att veta o man kan aldri uttala sej 100% om en situation man aldri befunnit sej i, ja tycker ja delvis kanb uttala mej om detta dock eftersom ja settt de på mycke nära håll.. hur förklarar du annars att vi har sån mängd utbrännda i samhället..

Så inom vissa yrken ska lönerna höjas för att en stor andel av personerna som söker inte vet vad de ger sig in på?

Diana
2005-04-18, 16:36
Jo, men det behöver inte betyda hög lön. Det är inte svart eller vitt.

Han "skapar" saker som folk är villiga att betala för. Om du virkade dukar och tjänade miljoner på det så skulle du enligt dig inte förtjäna de pengarna?

Jo precis samhället ser ju ut så idag, kan ju knappast ändras i en handvändning, men MIN åsikt är o förblir att folk som krälar på samhällets botten förtjänar mer. Han skapar ja men de hugger i hjärtat att jämföra dessa groteska skillnader..

Yankeee
2005-04-18, 16:40
Jo precis samhället ser ju ut så idag, kan ju knappast ändras i en handvändning, men MIN åsikt är o förblir att folk som krälar på samhällets botten förtjänar mer. Han skapar ja men de hugger i hjärtat att jämföra dessa groteska skillnader..

Ja, nej. :)

Jo, det är bra att du står vid din åsikt, och det är väl i teorin en ganska bra sådan.

skaparn
2005-04-18, 16:40
Han "skapar" saker som folk är villiga att betala för.

Du sa "skapar".

Diana
2005-04-18, 16:41
Så inom vissa yrken ska lönerna höjas för att en stor andel av personerna som söker inte vet vad de ger sig in på?

Nej, därför att dessa jobb är i regel slitsammare o medför sämre livskvalite.

Yankeee
2005-04-18, 16:41
Du sa "skapar".

:confused:

Yankeee
2005-04-18, 16:42
Nej, därför att dessa jobb är i regel slitsammare o medför sämre livskvalite.

Så alla som söker till, enligt dig, jobb där man får en högre livskvalitet vet vad de ger sig in på?

Diana
2005-04-18, 16:45
Ja, nej. :)

Jo, det är bra att du står vid din åsikt, och det är väl i teorin en ganska bra sådan.

Så va sägs daaarling ska vi ta i hand på de? :cheers:

Yankeee
2005-04-18, 16:47
Så va sägs daaarling ska vi ta i hand på de? :cheers:

Aa, vi säger så *kissass*

Strunta i mitt inlägg ovanför då ;)

Diana
2005-04-18, 16:49
Låt oss!! :cool:

skaparn
2005-04-18, 16:55
:confused:

Såja, spela ovetande. Gör det.

edit:

http://www.geocities.com/ResearchTriangle/System/1543/denial.jpg