handdator

Visa fullständig version : Träning efter operation


puman
2005-04-15, 12:21
Hej,

Jag ska operera foten om ca 1 vecka och funderar nu hur jag ska göra under tiden som jag är sjukskriven med träning och kost. Jag har under ca 2 månader tränat för att gå ner i vikt och det har gått OK, lite trögt dock.
En vecka brukar innehålla 3 cardiopass (löpning, cykling eller inlines) och 3 styrkepass. Jag är nogrann med vad jag äter.
Jag kommer att försöka träna styrketräning så gott det går när jag har opererat mig, men eftersom jag inte kommer kunna göra någon cardio är jag rädd för att gå upp i vikt (fett).

Kan ni ge mig några råd och tips skulle jag bli oerhört glad o tacksam! :bow:

Krister Göransson
2005-04-15, 14:04
Finns ingen orsak att gå upp i vikt bara för att du inte tränar!
Sluta nu före operationen med all form av dietande och vänj din kropp att bryta ner vanlig husmanskost. Dra också ner träningen successivt till 0.
Går du in i operations/rehabiliteringstiden men träningsbehov i kroppen får du feltändning i ämnesomsättning och läkningen försämras/uppskjuts.
Efter operationen, som alltid, ät relativt KI-låg, fiberrik kost. 5 mål frukt och grönsaker/dag, en matsked olivolja morgon o kväll. För att undvika för lågt blod-pH (som försämrar läkningen) välj hellst proteiner från baljväxter och fet fisk (alt. vasslebaserat proteinpulver) samt max 2 skivor grovt bröd/dag (ingen ost o korv på mackan, burkvitabönor med hackad lök är ett perfekt pålägg). Ta också en multivitamin/mineraltablett till maten och drick tillräckligt för en god utrensning via tarm och blåsa/njurar.
Dra inte igång träningen för tidigt eller hårt. Din energi ska användas för läkning av opererad vävnad i foten, inte för att stärka arm- och bröstmuskler. Men, belasta dig smart redan från början, typ allmändagliga aktiviteter med eller utan kryckor dock utan att det gör ont i foten.
Hälsningar Krister