handdator

Visa fullständig version : Ananas å keso


Lizzie
2005-04-15, 10:30
Jag älskar ananas och keso! Brukar äta det som mellanmål ibland. Det borde väl vara ett bra mellanmål eller? (mitt mål är att ha balans så att inte kcal brakar iväg..)

Thompah
2005-04-15, 10:54
Det är väl inte det bästa mellanmålet, men det är ju bra. Hade varit bättre med en fullkornsmacka till, men eftersom du nu håller igen när det gäller kalorierna så är det väl bra.

King Grub
2005-04-15, 11:09
Kolhydraterna i ananasen är väl inte av bästa sort (druvsocker, strösocker och fruktsocker), men det är heller inget onyttigt mål som helhet. I övrigt är ananasen fylld med vitaminer och annat smått och fått. Bra protetin i alla fall, från keson.

raZmus
2005-04-15, 11:15
Köp Ananaskeso och ät någon bättre kolhydrat till istället :)

'nuff said!

Lizzie
2005-04-15, 11:37
Kolhydraterna i ananasen är väl inte av bästa sort (druvsocker, strösocker och fruktsocker)...

Vaddå druvsocker och strösocker?? (fruktsocker förstår jag)
Är det tillsatt menar du? På burken står det bara under innehåll:
ananas och ananasjuice.

Då är det väl juicen från ananas och inget tillsatt socker??

Keso är bara jättebra eller? Mättat fett?

Hades
2005-04-15, 11:56
Vaddå druvsocker och strösocker?? (fruktsocker förstår jag)
Är det tillsatt menar du? På burken står det bara under innehåll:
ananas och ananasjuice.

Då är det väl juicen från ananas och inget tillsatt socker??

Keso är bara jättebra eller? Mättat fett?
Kolhydraterna i frukt brukar alltid (?) bestå av dextros (druvsocker), sackaros (strösocker) och fruktos (fruktsocker).

aliquis
2005-04-15, 12:17
Som hades säger, han skrev väl bara i vilken ordning de förekommer mest i just ananas. Skitsamma, ananas är gott o nyttigt, ointressant vad för kolhydrater det är ;/

King Grub
2005-04-15, 13:20
Det spelar som sagt ingen roll för kroppen om sockret är tillsatt eller inte; det metaboliseras på samma sätt. Alla frukter innehåller strösocker och druvsocker, förutom fruktsockret, och det sackaros som finns naturligt i frukten är samma sak som att äta strösocker direkt ur påsen. Därmed inte sagt att frukt är värdelöst, tvärtom - till skillnad från raffinerade produkter får du ju värdefulla vitaminer, mineraler, spårämnen, fibrer och antioxidanter på köpet. Kolhydraterna i frukt är inte dom bästa, men som helhet är frukt en bra del av en bra kost, även om grönsaker är det bättre valet, om man måste välja.

King Grub
2005-04-15, 13:37
Mättat fett är inte heller någon bedrövelse i måttliga mängder (vilket det handlar om), och inte heller från ett enskilt livsmedel. Det är fettsyresammansättningen i hela dygnets samlade intag som man bör hålla koll på.

Thompah
2005-04-15, 15:16
Sen så består annanas av nästan bara vatten så det känns nästan lite onödigt att räkna kolhydrater där... Om man inte trycker i sig en hel då förståss.

Sverker
2005-04-15, 16:35
Annanasen i Keson är ju konserverad annanas och innehåller 15 g kolhydrat, ca 60 kcal per 100 g.

Färsk annanas innehåller ca 11 g kolhydrat per 100 g. Alltså inte lika kaloririk helt beroende på att det är mer vatten i färsk annanas.

Men kalorier är det.