handdator

Visa fullständig version : volym frågor(riktigt nybörjar)


Hannes
2005-04-15, 07:53
när man pratar om volym inom styrketräning så pratar vi väll om storleken på muskeln, rätt?

när många skriver attt 6-10 reps är delvis för volym, är att få volym på muskeln, menar man då att man bygger muskelmassa eller bara gör själv musklen större?

dumma frågor kanske men jag är lite förvirrad :confused:

King Grub
2005-04-15, 07:54
"Bygger muskelmassa" är att göra själva muskeln större. Muskelfibrerna växer i storlek när dom anpassar sig till belastningsträning.

Hannes
2005-04-15, 08:08
"Bygger muskelmassa" är att göra själva muskeln större. Muskelfibrerna växer i storlek när dom anpassar sig till belastningsträning.

Så när man pratar om att bygga för volym så pratar man om att bygga muskelmassa ? ....

det är väll samma sak i stort sätt ....

King Grub
2005-04-15, 08:14
Ja. Det finns inte bara ett sätt att uttrycka en sak. ;)

Hannes
2005-04-15, 08:29
okej tackar så mycket grub för informationen :thumbup:

så är man mer åt byggar hållet så borde man sträva efter lite lättare vikter men mer repetioner???? :whipped:

modeller med "snygga kroppar" är väll ganska svaga mot dom som bara är ute efter ren muskelstyrka (1-3 repare)

pellepedal
2005-04-15, 08:32
Inom träningen betyder även volym mängden träning.

12 set knäböj är större volym än 3 set knäböj som exempel.

Sheogorath
2005-04-15, 08:51
Nej, det betyder inte bara muskelmassa. Volym kan också användas med hänseende till träningsmängd (t.ex antal set i ett träningspass eller antalet set man utför i en övning). "Lågvolymträning" innebär ofta träningspass med få antal set och ofta ganska lång vila mellan seten; träning som mycket väl kan utföras med syftet att bygga maximalt med muskelmassa (sådan är min lågvolymträning). Rent språkligt sett skulle "lågvolym"-träning också kunna betyda något i stil med "träning som syftar till att bygga låg volym" (kanske man är intresserad av maximala styrkeökningar och bibehållen kroppsvikt). Du får sätta det i sitt sammanhang för att utreda vilken "volym" det talas om.

Edit: såg nu att pellepedal hade skrivit ungefär samma sak. Sorry.

King Grub
2005-04-15, 09:07
Säger eller skriver man "bygga för volym" kan det knappast betyda något annat.

Hannes
2005-04-15, 09:24
Säger eller skriver man "bygga för volym" kan det knappast betyda något annat.

12 set är större volym än 3 stycken set. det visste jag redan(låg/hög volyms träning).

jo som grub skriver så menar jag att bygga för "större muskler"'

ville bara få veta om volym (större muskler sammanahang) var fler reps med lite lägre tyngd ? ....

Sheogorath
2005-04-15, 10:54
Säger eller skriver man "bygga för volym" kan det knappast betyda något annat.

Om det inte är att sätta saker i sitt sammanhang, precis som jag skrev, så vet jag inte vad.

wintzell
2005-04-15, 14:57
12 set är större volym än 3 stycken set. det visste jag redan(låg/hög volyms träning).

jo som grub skriver så menar jag att bygga för "större muskler"'

ville bara få veta om volym (större muskler sammanahang) var fler reps med lite lägre tyngd ? ....

Du vill få stora muskler?

Va jag har förstått, rätta mig om jag har fel, så skall man köra tungt, få repetitioner och många set och kort vila mellan seten.
T.ex. 4-6 repetitioner och 12 set med en vila på 30-40 sekunder mellan seten.
Bekräftelse vore kanske trevligt?

aliquis
2005-04-15, 15:39
Grub har postat nedanstående tidigare:

Repetition Range: Type I, Type IIA, Type IIB, Strength Gains

1-2 repetitions: Very Low, Low, Low, Excellent
3-5 repetitions: Very Low, Low, Decent to Good, Excellent
6-8 repetitions: Very Low, Good, Excellent, Good
9-12 repetitions: Low, Excellent, Very Good, Good Within Rep R.
13-15 repetitions: Decent, Very Good, Decent to Good, Endurance
16-25 repetitions: Very Good, Diminishing, Low, Endurance
25-50 repetitions: Excellent, Low, Very Low, Endurance

Mao, få repetitioner ger dåligt med tillväxt på ALLA muskelfibrer medans många repetitioner ger bra tillväxt i de långsammare muskelfibrerna som inte kan öka så mycket i volym. 6-12 där är väl vettigast.

wintzell
2005-04-15, 15:51
Har läst den posten, hade för mig att jag läst just på den undersökningen att det var runt 5-6 repetitioner som var bäst - men minnet svek mig där.

Men i övrigt då? Stämde det andra som jag skrev?

Allan
2005-04-15, 15:54
Men i övrigt då? Stämde det andra som jag skrev?

I teorin, ja. I praktiken är det för många andra parametrar som ska klaffa för att det ska kunna sägas vara så. Det är som att säga att bara man klarar av att springa varje kilometer på 2.30 så kommer man att vinna OS på 10 000 meter. Det är inte så "bara".


allan

wintzell
2005-04-16, 00:13
Men hur skulle du träna för maximal volym då?

Timme
2005-04-16, 09:47
maximal volym.........typ mellan 4-12 reps *flex*

alltså överbelastning

Allan
2005-04-16, 09:56
Men hur skulle du träna för maximal volym då?

Jag ska inte säga vad som funkar. Jag har kommit en liten liten liten bit på vägen - när det gäller mig. Annars kan jag nog säga att 90% av alla inlägg i Träning&Kondition handlar just om det. Hur man ska bli stor! Några frågor handlar också hur man ska bli stark.
Vi kan dra en parallell med löpningen - världens bästa medel och långdistanslöpare kommer från östra Afrika och de tränar på ett speciellt sätt. Men det finns också löpare från resten av världen som också är riktigt bra, och de tränar inte identiskt med grabbarna från Etiopien, Somalia eller Kenya.

Det finns en bas som alla måste hålla sig till - att överanstränga muskeln, men att fastna i ett slags repstänkande är inte bra. Att man överhuvudtaget ställer frågan, och att folk svarar på den, visar att man har en bit kvar.


allan

wintzell
2005-04-16, 13:48
Okej

Doctor Snuggles
2005-04-16, 15:46
Det är inte riktigt så enkelt att bara köra inom ett visst repsantal. Det finns flera faktorer som spelar in.
Hur mycket näring man stoppar i sig, om man kör basövningar som stimulerar hormonutsöndring, vilka muskelfibrertyper som är predominanta i olika muskelgrupper.
Sedan finns det två olika former av hypertrofi, sarkoplasmisk, och myofibirall. Den första ökar den intercellulära vätskan i musklerna, som är ansvarig för att bl a tillföra de kontraktila muskelfibrerna energi, och den senare är ökning av just de kontraktila muskelfibrerna.