handdator

Visa fullständig version : dokumentär om KI bla


Kaboffastar
2005-04-14, 19:48
Dokumentär om läkarutbildning på Karolinska Institutet just nu på 4'an. intressant :D rekomenderas

-xR-
2005-04-14, 20:11
Jo, jag såg den.

Någon som disikerat människor? Hur funkar det om man är blödig? Går det att öva upp så att man inte tuppar av?

King Grub
2005-04-14, 20:20
Någon som disikerat människor?

Jodå. Varit närvarande i alla fall.

Hur funkar det om man är blödig?

Man svimmar. Hur vanligt som helst i början.

Går det att öva upp så att man inte tuppar av?

Ja, man vänjer sig. Förvånansvärt fort också.

Kaboffastar
2005-04-14, 20:36
Någon som disikerat människor?

Jodå. Varit närvarande i alla fall.

Hur funkar det om man är blödig?

Man svimmar. Hur vanligt som helst i början.

Går det att öva upp så att man inte tuppar av?

Ja, man vänjer sig. Förvånansvärt fort också.

Fan grub.. vad läste du mer än näringsfysiologi och nutritionsstatus, klinisk nutrition och livsmedelslära ? vilken program gick du på KI :) hur många terminer och vad läste du till ? . många frågor, jag kanske snackar i nattmössan men jag är så jävla intresserad, inte för att jag tror att jag någonsin skulle klara av något program på KI.. men men man kan ju alltid drömma.

King Grub
2005-04-14, 20:40
Jag är inte alltför intresserad av att lägga ut mitt privatliv i punktform på ett internetforum. :)

Kaboffastar
2005-04-14, 20:42
Jag är inte alltför intresserad av att lägga ut mitt privatliv i punktform på ett internetforum. :)

hehe.. ja är för het.. jag provar med ett pm then =)
förstår förståss om du inte vill lämna ut ditt privatliv till vem som helst som frågar privat heller för den delen så observera _provar_ =P

obesogen
2005-04-14, 21:23
Någon som disikerat människor?

Jadå

Hur funkar det om man är blödig?

Dom är väldigt pedagogiska innan man går in, och det är okej att spy eller svimma eller lämna rummet. Men är man blödig har man nog valt fel yrke. På min utbildning behövde man dock inte göra det om man inte ville.

Går det att öva upp så att man inte tuppar av?

Håller med grub här, man vänjer sig. Första gången var det jobbigt, men efter några gånger är man van och då kan man koncentrera sig på strukturerna. Det är då det blir otroligt lärorikt och fascinerande .[/QUOTE]

fletchta
2005-04-14, 21:41
Jag börjar med dissektion i Maj, det ska bli spännande. Vi har börjat lite mjukt med introduktion till det hela, tittat på en död t.ex. Det kändes lite overkligt men inte obehagligt.

Kalleh
2005-04-14, 22:09
Ska på min första om några veckor. Har sett en hel obduktion på video tidigare. Vet att det inte är samma sak men jag vet ungefär vad som väntar iallafall.

Arne Persson
2005-04-14, 22:17
[QUOTE=King Grub]Någon som disikerat människor?

Ett stort antal gånger. Assisterat som amanuens på ett antal dissektionskurser.


Hur funkar det om man är blödig?

Vet ej! Jag gick och köpte en jättekebab direkt efter mitt första dissektionspass.


Går det att öva upp så att man inte tuppar av?


Vanesak om man har sådana tendenser.

30cm
2005-04-14, 22:32
Kan man dissektera djur som privatperson nånstanns? bara för skojs skull. Människor behöver jag väl inte ens fråga om.

Arne Persson
2005-04-14, 22:54
Kan man dissektera djur som privatperson nånstanns? bara för skojs skull. Människor behöver jag väl inte ens fråga om.

Jag även dissikerat ett och annat djur också. Gå om gymnasiet så får du kanske skära i en liten råtta! :)

30cm
2005-04-14, 22:56
Vi skärde ganska nyligen i fårhjärta och lungor (sista året nu). Men jag vill ha ett helt får. :devil:

TrasMannen
2005-04-15, 00:13
Vi skärde ganska nyligen i fårhjärta och lungor (sista året nu). Men jag vill ha ett helt får. :devil:

Jag brukar gå ut å välta lite kossor och plocka med mig hem. Brukar hitta en hel del nu såhär på våren. Dom växer bra ute på öppna landskap nära skogen. Men ta för guds skull inte dom små, dom har inte växt klart. Fick hem ett par hundra liter härom dagen.