handdator

Visa fullständig version : Kejsarskorpion


Markus H
2005-04-14, 19:01
Jag och min Sambo funderar på att skaffa en Kejsarskorpion och undrar om det finns någon här som har haft eller har en sådan, måste man ge dem levande föda (syrsor, skalbaggar, maskar, musungar eller liknande) eller går det bra med döda ovannämnda?

Har ni något annat kul angående Kejsarskorpioner i terrarium att dela med er så skriv!!

Megatuttarna
2005-04-14, 19:14
Varför vill ni skaffa en sån?

Niclaaas
2005-04-14, 19:22
aldrig haft men första länken som kom upp på google verkade rätt informativ:
http://hem.passagen.se/sodakid/text.htm

Markus H
2005-04-14, 19:23
Varför vill ni skaffa en sån?

Välldigt faschinerande att titta på. Och kräver inte lika mycket skötsel som fiskar, som man annars kan tycka vore ett allternativ.

Markus H
2005-04-14, 19:24
aldrig haft men första länken som kom upp på google verkade rätt informativ:
http://hem.passagen.se/sodakid/text.htm

Joo jag har läst på alla länkar som kommer upp på Google (svenska).

daja
2005-04-14, 19:47
Välldigt faschinerande att titta på. Och kräver inte lika mycket skötsel som fiskar, som man annars kan tycka vore ett allternativ.

en TV kan också va fascinerande att titta på. och kräver inte så mycket mat heller.
;)

mmartin
2005-04-14, 19:55
tjena!

visst, jag har haft 3 olika sorters skorpioner och kejsarskorpion är den absolut enklaste att börja med.

Bland de som är minst giftiga vilket gör dem ypperliga som första skorpion, dessutom en stor och praktfull skorpion. Skorpioner är mkt fascinerande och anorlunda djur men otroligt händelsefattigt är det så ni vet om det..

annars är det väl inte så mkt att påpeka, har tom lyft en sån rackare med händerna vilket för mig är ett stort steg :thumbup: :D

Officer
2005-04-14, 20:02
Jag har funderat på en orm förut men jag fascineras mer av skorpioner när det gäller husdjur alltså, så jag undrar om man kan "leka" med skorpionen på ett coolt sätt typ slänga ner nån mindre insekt/fluga som man rivit av vingarna på och se på värsta fajterna typ? Käkar den myror och sånt också? Skalbaggar? Vill se action fan göra den till en riktig terminator så att säga.

mmartin
2005-04-14, 20:05
Jag har funderat på en orm förut men jag fascineras mer av skorpioner när det gäller husdjur alltså, så jag undrar om man kan "leka" med skorpionen på ett coolt sätt typ slänga ner nån mindre insekt/fluga som man rivit av vingarna på och se på värsta fajterna typ? Käkar den myror och sånt också? Skalbaggar? Vill se action fan göra den till en riktig terminator så att säga.


nä då är det nog helt fel,skorpioner är väldigt lugna och äter de så visst då tar de insekten när den är tilräckligt nära, jagar ej. Är det för stor insekt eller så, så struntar den i det helt.

vill du se djuraction (vilket jag inte nu uppmuntrar) så är det definitivt enormt mkt mer fart i en hungrig orm...

Megatuttarna
2005-04-14, 20:05
Jag såg en skorpion krypa ur ett av de där dass-hålen som du pratade om. De som fanns i Turkiet. Jag bajsade ner den tror jag. *highfive*

Officer
2005-04-14, 20:08
HHAHHA Tuttarna.... rätt åt fanskapet :D

martin: fan då.. jag som trodde skorpioner var riktiga jägare typ attackera som fan med sina svansar och så.. Vem fan vill ha en seg Homer till skorpion liksom? Kanske blir en orm då trots allt..

mmartin
2005-04-14, 20:48
HHAHHA Tuttarna.... rätt åt fanskapet :D

martin: fan då.. jag som trodde skorpioner var riktiga jägare typ attackera som fan med sina svansar och så.. Vem fan vill ha en seg Homer till skorpion liksom? Kanske blir en orm då trots allt..

nä skorpioner använder snarare sin klor istället, sällan de använder "stjärten"

Officer
2005-04-14, 20:59
nä skorpioner använder snarare sin klor istället, sällan de använder "stjärten"

Ja men sak samma - meningen är att de ska fajtas oavsett medel, men du säger ju att de ogärna gör det :(

mmartin
2005-04-14, 22:31
Ja men sak samma - meningen är att de ska fajtas oavsett medel, men du säger ju att de ogärna gör det :(

ja är det "fight" du är ute efter så är inte skorpion rätt...

Ta en Goliatspindel den VILL fightas. Sen att den blir gigantisk och är klart dödlig för en människa kanske du vill veta om innan...

Arne Persson
2005-04-14, 22:33
Jag skulle rekommendera en hane av den australienska trattminörspindel. Extremt aggressiv!

Zafer
2005-04-14, 22:36
Jag skulle rekommendera en hane av den australienska trattminörspindel. Extremt aggressiv!
Vad skulle hända om man stoppa den innanför byxan på en ovetande person? tex när dom sover? :naughty:

Arne Persson
2005-04-14, 22:37
Vad skulle hända om man stoppa den innanför byxan på en ovetande person? tex när dom sover? :naughty:

Plågsam trolig död!

Zafer
2005-04-14, 22:38
Plågsam trolig död!
Måste prövas. :D

Arne Persson
2005-04-14, 22:41
Måste prövas. :D


Jag hade sprungit om jag sett en! Dom är totalgalna och rusar ofta till attack! Extremt giftiga.
http://www.ento.csiro.au/insect_id/spiders/funnelweb_spiders.html

Zafer
2005-04-14, 22:51
Jag hade sprunget om jag sett en! Dom är totalgalna och rusar ofta till attack! Extremt giftiga.
Haaha, kunde du inte sagt det lite tidigare, nu måste jag smida nya onda planer. *slap*

Megatuttarna
2005-04-14, 22:59
Jag hade sprungit om jag sett en! Dom är totalgalna och rusar ofta till attack! Extremt giftiga.
http://www.ento.csiro.au/insect_id/spiders/funnelweb_spiders.html

Trampa ihjäl skiten bara. Hoppa hela tiden så kan den inte nudda dig. Du måste ha lite self-confidence för fan! Fjolla...

Arne Persson
2005-04-14, 23:05
Trampa ihjäl skiten bara. Hoppa hela tiden så kan den inte nudda dig. Du måste ha lite self-confidence för fan! Fjolla...


Ha ha! :thumbup:

Doctor Snuggles
2005-04-15, 02:58
Jag skulle föreslå en bönsyrsa istället. Lite mer action, om än sällan (beror på hur hungrig den är). Dessutom så blir de flesta rätt "tama" efter ett tag, och kan klättra runt på möbler, dataskärm, lampa mm. De rör sig rätt långsamt när de inte jagar, och så länge de inte har vingar så är det lungt (vilket de inte får förrän typ sitt sista "skinnbyte".
Rätt imponerande hur starka de är. Har försökt lyfta en då den hade bakbenen på mitt finger med frambenen på en lampa. Värsta gummisnodden! Också imponerande att se dem jaga. Eller jaga, de hänger oftast uppochner och svajar fram och tillbaka och låtsas vara ett löv, sen BOOM smäller det till och bytet har blivit spetsat och bönsyrsan börjar långsamt käka på insekten mens den lever. :D
Har ofta undrat hur en fajt mellan en bönsyrsa och en spindel skulle fortlöpa.
Jag skulle tippa på bönsyrsan, om de var ungefär samma storlek. ;)

abjorn
2005-04-15, 07:45
Vad är det för fel på en hund? ;)

Chris
2005-04-15, 10:01
"If you are in a known Funnel-web area, wear gloves when gardening and know what a burrow looks like. Males wander at night, especially during or after rain, and may enter houses. Wear shoes at night, and if camping, close tent flaps. Footwear, clothes and sleeping bags left on the ground overnight should be carefully shaken out before use, since the spiders hide during the day."

Okej, nu kommer jag aldrig mer tälta. :cryout:

Markus H
2005-04-15, 14:09
Var och snackade med en kille som säljer och föder upp skorpioner (säljer även ormar, fiskar, spindlar ,akvarier och terrarier) idag och nu är jag RIKTIGT sugen. Fina stora Beggade terrarier för 6-9 hundra, inte alls dyrt tycker jag. Och maten till skorpionen var inga problem alls,

-den äter jhu så sällan och när den ska äta så kommer du bara hit och köper några levande syrsor i en burk och ger till skorpionen direkt du kommer hem, så slipper du ha en egen "foder-odling" hemma. sade han.

Bao-Bao
2005-04-15, 14:15
Fast skorpioner är tråkiga, dom gör ingenting ju. En kompis sambo hade två stycken men han råkade ha ihjäl dom när han var full och skulle showa lite.

Markus H
2005-04-15, 14:53
Fast skorpioner är tråkiga, dom gör ingenting ju. En kompis sambo hade två stycken men han råkade ha ihjäl dom när han var full och skulle showa lite.

OK... stygt mot dem.

Hadde han haft ihjäl sin hund om han ville showa med den också?

Markus H
2005-04-15, 14:54
Vad gör fiskar som är intresant eller sköldpaddor, ormar, ödlor, spindlar??

Bao-Bao
2005-04-15, 15:27
Vad gör fiskar som är intresant eller sköldpaddor, ormar, ödlor, spindlar??

Fiskar simmar lite iallafall, sköldpaddor är tråkiga, ormar är fina men tråkiga, ödlor rör förhoppningsvis på sig lite då och då, spindlar, nja, skrämmer svärmor?

Han skulle säkert kunna ha ihjäl en hund när han var full också, tur att han inte har nån. Hans ena orm brukade få följa med ner på pizzerian när han var full.

Skrämmande med 30åringar som köper djur för att höja sin coolhetsfaktor. Syftar självklart på kompisens sambo, så det inte blir några missförstånd här.

_Magnus_
2005-04-15, 15:34
Vad jag inte fattar är hur man kan få ha giftiga djur i en lägenhet!?

Var o varannan som haft orm, giftig eller ej har ju haft den på rymmen minst en gång.
Kul för den där snubben i västsverige som höll på att dö för nån vecka sen när hans kobra(?) bet honom... Iofs hade det ju vart ännu värre om den rymt o bitit en granne.

mmartin
2005-04-15, 15:34
Vad gör fiskar som är intresant eller sköldpaddor, ormar, ödlor, spindlar??


oj vilken fråga? fiskar? finns så OÄNDLIGT många och mycket och olika att frågan kan besvaras på massor av sätt...

sköldpaddor? vatten eller land? skiljer sig väldigt mycket nämligen- fråga arne :D

Och ett par tusen olika sorters ormar är också varierat mellan super aktiva till väldigt passiva... aggressiva till i princip fredliga... osv osv

Skorpioner ÄR dock lugna var själva poängen bortsett från ett par arter och jag tror knappast det är de arterna folk härinne menar ;)

mmartin
2005-04-15, 15:36
Vad jag inte fattar är hur man kan få ha giftiga djur i en lägenhet!?

Var o varannan som haft orm, giftig eller ej har ju haft den på rymmen minst en gång.
Kul för den där snubben i västsverige som höll på att dö för nån vecka sen när hans kobra(?) bet honom... Iofs hade det ju vart ännu värre om den rymt o bitit en granne.


är väl inget fel med giftiga djur? Jag syftar självklart till kunniga mogna och intresserade vuxna. Defenitivt inte haft nått på rymmen om man är inom den kategorin...

Och hellre en sådan människa får ha ett inläst giftigt djur än en alkoholiserad gubbe med vapen som ska skjuta lite för skojs skull i skogen, vem fan vet vad som ska hända i det läget?? *screwy*

mmartin
2005-04-15, 15:43
folk förstår ofta inte exakt vad som menas med giftigt, dvs smärtan och skadan...

kika på dessa bilder, de som är lite känsliga eller håller på att äta- kolla ej! :D

hoppas länken funkar!

http://medlem.spray.se/folkblom/

välj giftiga bett, sedan!

_Magnus_
2005-04-15, 15:47
är väl inget fel med giftiga djur? Jag syftar självklart till kunniga mogna och intresserade vuxna. Defenitivt inte haft nått på rymmen om man är inom den kategorin...

Och hellre en sådan människa får ha ett inläst giftigt djur än en alkoholiserad gubbe med vapen som ska skjuta lite för skojs skull i skogen, vem fan vet vad som ska hända i det läget?? *screwy*


Jag har aldrig sagt att det är bra att alkoholiserade gubbar har vapen heller :)

Nä men det KAN ju hända! Nån har fest o ska visa sig på styva linan o öppnar terraiet eller någon liknande situation... Konstigare olyckor har ju hänt...
Vissa ormar, skorpioner och spindar är ju extremt giftiga.

Markus H
2005-04-15, 15:49
Skrämmande med 30åringar som köper djur för att höja sin coolhetsfaktor. Syftar självklart på kompisens sambo, så det inte blir några missförstånd här.

:thumbup: Bra. för jag är jhu som synes bara 23... :thumbup:

Markus H
2005-04-15, 15:54
Kejsarskorpionens stick och gift kan jämföras med ett getingstick. så det är inte tal om någon ultra giftig sak här. Det skulle jag inte komma att tänka på som första skorpion.

mmartin
2005-04-15, 16:22
Kejsarskorpionens stick och gift kan jämföras med ett getingstick. så det är inte tal om någon ultra giftig sak här. Det skulle jag inte komma att tänka på som första skorpion.


absolut, därför rekomenderar jag också kejsarskorpionen.

Dock kan man ALDRIG generalisera djur`s gift som det görs, eftersom samtliga människor reagerar olika på kräldjurs gift, alltså en s.k ogiftig skorpion kan vara som en geting för dig och dödlig för mig...

Personligen gillar jag absolut inte spindlar, USCH!!! otäcka som dessutom har bland de mest smärtsamma betten och ett gift som gör att området som blir bitet "smälter" till en sörja... mysigt värre alltså...

Markus H
2005-04-15, 16:46
absolut, därför rekomenderar jag också kejsarskorpionen.

..

Har du haft en Kejsarskorpion?

Har du nå bilder på ditt terrarium isf? Jag söker lite idéer. Har en massa men kul att se hur andra har inrett sina.

mmartin
2005-04-15, 19:58
Har du haft en Kejsarskorpion?

Har du nå bilder på ditt terrarium isf? Jag söker lite idéer. Har en massa men kul att se hur andra har inrett sina.

japp har haft 3 stycken, samt 2 stycken asiatiska vars art jag aldrig fick begrepp om :thumbup:

Har dessvärre inga bilder men terrariet var ganska simpelt med lite grejjer att kunna gömma sig under, stenar och en bergsbakgrund.