handdator

Visa fullständig version : Träningsschema


replay
2005-04-14, 14:53
Tjena!
Har ett par frågor angående min träning. Jag gymmar tre dagar i veckan och spelar fotboll tre-fyra dagar. I fotbollen kör vi mycket konditionsövningar.
Mitt program ser ut såhär:
Måndag: Fotbollsträning
Tisdag: bröst, triceps, framsida axlar
Onsdag: fotbollsträning
Torsdag:ben, mage
Fredag: Fotbollsträning
Lördag/Söndag:rygg, biceps, baksida axlar

Frågan lyder:
Ser detta bra ut? Med tanke på att jag tränar mycket fotboll är jag väldigt osäker på hur mycket ben jag ska träna, vad tycker ni? Skulle jag kunna slå ihop framsida axlar med baksida till ett axelpass?
Tack på förhand,
replay

Sheogorath
2005-04-14, 15:10
Frågan lyder:
Ser detta bra ut? Med tanke på att jag tränar mycket fotboll är jag väldigt osäker på hur mycket ben jag ska träna, vad tycker ni? Skulle jag kunna slå ihop framsida axlar med baksida till ett axelpass?
Tack på förhand,
replay[/QUOTE]

JA! Jag tycker splitten är mycket bra. Kanske att du ska slänga in ett par set hantellyft åt sidan eller drag till hakan på bröstpasset så att du får med utsida axel också.

Som en parantes kan jag ju säga att jag förordar att man kör hamstrings på på samma pass som rygg då både framåtböjd skivstångsrodd och marklyft tenderar att ta mycket på hamstrings, men om du känner att korsrygg och hamstrings klarar att bli piskade både på ryggdagen och bendagen (genom raka mark) så är det bara att köra på enligt din planering. Sen är kanske träningsmängden lite i överkant. Du har inte ens två vilodagar i veckan. Det kan vara för mycket, men om det funkar för dig så kör hårt!

(Edit: Nej, du behöver inte köra ett separat axelpass. Framsida & utsida på bröstdagen och baksida på ryggdagen är perfekt)

Fettecke
2005-04-14, 15:14
Min första fundering är: Hur tänkte du klara detta ?

Fotboll är ju ganska slitsamt, gymmande är också slitsamt...
kroppen kommer vara konstant trött ?

Jag har själv spelat fotboll i ca 9 år, och för varje år så vart det mer påtagligt för kroppen, ökat tempo osv....
Jag tränade inte samtidigt som jag spelade fotboll, men jag vet hur min kropp var efter en fotbollsträning/match....

Annars ser det bra ut, men du vilar ju bara En dag i veckan, hoppas för din skull att du du käkar riktigt vettigt...

Salle
2005-04-14, 15:16
Kör inte så många set, mest för återhämtningens skull... Kanske vore vettigt att ha en vilodag efter benträningen. För att få bättre återhämtning kan du skippa separata övningar för framsida/baksida axlar. Framsida får du om du kör pressövningar för bröstet, baksida får du om du kör skivstångsrodd, marklyft mm. Lägg in en eller två tunga pressövningar för axlar samma dag som du kör bröst, det räcker.

replay
2005-04-14, 21:28
Känns rätt mycket som att ni ger mig olika tips, eller säger imot varandra *rolleyes*
Huvudsaken är att träningen ger mig något, jag blir inte övertränad nu? Grejen är att jag vill se resultat, gärna så snabbt som möjligt, har gymmat i cirka 2 år men inte tagit tag i det och börjat köra lite seriösare förrän nu. Kör med whey80+malto efter träningen, hmm vad finns det mer för info? Käkar bra, runt 20-30g protein per måltid, oftast 4 ggr per dag ibland 5. Äter aldrig godis eller snabbmat, men ska börja införa "ätardag" haha ;)
EDIT: Kör ungefär 2 sets sen brukar jag vara rätt slut.