handdator

Visa fullständig version : Kreatinfråga


mvda
2005-04-14, 14:45
Käkade förut ca 6-12 g kreatin om dagen (6 g på icke träningdagar). Efter att ha hållit upp med kreatinet i ca 1-2 vecka tänkte jag därför köra en kreatinuppladdning igen. Har nu tatt ca 18-20 g om dagen i 4 dagar nu och känner stor skillnad i träningen, mer pump i musklerna och sånt.

Eftersom det känts så bra de sista dagarna har jag börjat fundera på om jag tog för lite kreatin förut. Ska jag tex gå upp till 15 g dagligen kanske? Dessutom undrar jag om jag ska ta mindre på icke träningsdagar. Anledningen till att jag inte vet om det är kreatinet som gjort skillnaden är att jag för 4 dagar sedan även började med ALA, vilket jag antar kan vara anledningen till att jag känner mer pump i musklerna. Vad tror ni?

mvda
2005-04-14, 17:02
Verkar inte som nån orkar läsa igenom. Frågorna är alltså: Hur mycket kreatin bör jag ta per dag? Är det för lite med 6-12 g?

Thony
2005-04-14, 17:04
Tycker det låter som rätt mycket jag. 5 g per/dag

Bigbulka
2005-04-14, 17:13
Jag tar alltid högre dos av kreatin än rekommenderat.Borde det inte ha med kroppsvikt att göra hur mycket man behöver?

mvda
2005-04-14, 17:25
Jo det känns som det borde ha med kroppsvikt att göra. Finns naturligtvis massa trådar om rekommenderad dos också men det jag undrade var om den ytterligare "pump" jag känt de senaste dagarna berodde på högre dos kreatin eller ALA?

Davil
2005-04-14, 18:34
Käkade förut ca 6-12 g kreatin om dagen (6 g på icke träningdagar). Efter att ha hållit upp med kreatinet i ca 1-2 vecka tänkte jag därför köra en kreatinuppladdning igen. Har nu tatt ca 18-20 g om dagen i 4 dagar nu och känner stor skillnad i träningen, mer pump i musklerna och sånt.

Eftersom det känts så bra de sista dagarna har jag börjat fundera på om jag tog för lite kreatin förut. Ska jag tex gå upp till 15 g dagligen kanske? Dessutom undrar jag om jag ska ta mindre på icke träningsdagar. Anledningen till att jag inte vet om det är kreatinet som gjort skillnaden är att jag för 4 dagar sedan även började med ALA, vilket jag antar kan vara anledningen till att jag känner mer pump i musklerna. Vad tror ni?

beror ju på hur mkt du väger, det är iaf inte farligt eller dåligt att ta mer kreatin än du eg. behöver förutom den ekonomiska biten. Du kissar ut det överflödiga kreatinet.

Själv tar jag 20g/dag vid 4 tidpunkter per dag, väger strax över 90. Jag märker skillnad mot då jag endast tog 5g/dag !

mvh.

mvda
2005-04-14, 19:40
väger runt 83, kanske ska prova att öka dosen till 12-15 g /dag och se vad som händer.

Fatalist
2005-04-14, 21:16
Jag brukar ligga runt 10-20g / dag, annars känner jag knappt av det. Kan iofs vara kasst kreatin (kinakreatin)

AngelLove
2005-04-15, 12:28
Har postat ungefär detsamma i andra trådar men skriver här med om det kan hjälpa dig...

De första gångerna jag använde kreatin gjorde jag enligt burken. 5dgrs uppladdning med 5g 5ggr om dagen. Sedan underhållning med 5g varje dag så länge som jag skulle ta kreatin. Förstod aldrig folks positiva kommentarer eftersom jag själv märkte knappt något..

Förra gången jag använde Kreatin så hade jag en burk över och tänkte:
va fasen, bara att ta slut på burken (fått den gratis på annan order)..
Så jag gjorde uppladdningen som man skulle (5g 5ggr/dag), skillnaden var att därefter låg jag på 20g varje träningsdag (10g före, 10g efter träning) och 10g på icke träningsdag. Till detta använde jag ALA 300mg på träningsdag (fördelat på frukost, innan, efter träning 1 kapsel a 100mg) och 100mg på icke träningsdag (till kreatinet).

Har aldrig upplevt samma ökning innan. Gick upp 2 hantlar (på vissa faktiskt nästan 3) på i stort sett VARJE övning men gjorde ändå lika många eller 1-2 reps fler per set. Ex är hantelpress, från 6/7 på 33½ till en 8 själv på 38½ och en 6/7 på 41 med hjälp. Biceps från 8or på hantelcurl @ 16kg till 12or på 21kg (gjorde test på 23½ med men blev 7or ostrikt). Var helt sinnessjukt men otroligt inspirerande !!!

Med det inte sagt att du kommer få samma resultat (bättre alt sämre) men det kanske kan ge dig lite hjälp ?!

mvda
2005-04-15, 13:02
Har postat ungefär detsamma i andra trådar men skriver här med om det kan hjälpa dig...

De första gångerna jag använde kreatin gjorde jag enligt burken. 5dgrs uppladdning med 5g 5ggr om dagen. Sedan underhållning med 5g varje dag så länge som jag skulle ta kreatin. Förstod aldrig folks positiva kommentarer eftersom jag själv märkte knappt något..

Förra gången jag använde Kreatin så hade jag en burk över och tänkte:
va fasen, bara att ta slut på burken (fått den gratis på annan order)..
Så jag gjorde uppladdningen som man skulle (5g 5ggr/dag), skillnaden var att därefter låg jag på 20g varje träningsdag (10g före, 10g efter träning) och 10g på icke träningsdag. Till detta använde jag ALA 300mg på träningsdag (fördelat på frukost, innan, efter träning 1 kapsel a 100mg) och 100mg på icke träningsdag (till kreatinet).

Har aldrig upplevt samma ökning innan. Gick upp 2 hantlar (på vissa faktiskt nästan 3) på i stort sett VARJE övning men gjorde ändå lika många eller 1-2 reps fler per set. Ex är hantelpress, från 6/7 på 33½ till en 8 själv på 38½ och en 6/7 på 41 med hjälp. Biceps från 8or på hantelcurl @ 16kg till 12or på 21kg (gjorde test på 23½ med men blev 7or ostrikt). Var helt sinnessjukt men otroligt inspirerande !!!

Med det inte sagt att du kommer få samma resultat (bättre alt sämre) men det kanske kan ge dig lite hjälp ?!

Mycket intressant!! Har som sagt också följt instruktionerna på burken någorlunda men tycker inte heller det ger någon större skillnaden (dock tycker jag det är lite svårt att avgöra). Ska nog fortsätta med 3*6 = 18 g per dag ett tag till nu då och se vad som händer. Men det finns inget negativt med att ta mycket kreatin mer än att pengarna tar slut fortare??

AngelLove
2005-04-15, 14:07
Vad jag minns av vad jag läst så är det bara att du kissar ut överskottet.

Davil
2005-04-15, 14:09
Men det finns inget negativt med att ta mycket kreatin mer än att pengarna tar slut fortare??

Nej.

Kom ihåg att dricka mycket vatten bara !

mvda
2005-04-15, 19:54
Jepp, blir en hel del på dagarna men tack för tipset =)