handdator

Visa fullständig version : En i taget eller inte?


chopper
2005-04-14, 13:36
Vad är rekommendationerna på detta området?

Jag har fått svar på de flesta frågorna som jag hade om mitt upplägg på annat håll, det är bara en fråga som fortfarande kvarstår.

Om jag kör Rygg,Vader,Mage ett pass. Ska jag då köra klart ryggen först, sen köra klart vaderna och sen ta magen?

eller

Ska jag ta ett set rygg, ett set vader, ett set mage och sen köra så tills jag är klar?

Om det först alternativet är bäst, ska jag då köra en övning i taget eller ta ett set latsdrag bakom nacken, ett set marklyft och ett set rodd?

Målet är så enkelt som att få ut mest av varje muskeln vid träning, alltså det bästa upplägget! Tror det inte har någon betydelse om man deffar eller bulkar.

Om ni inte vet vad som är bäst så kan ni berätta själva hur ni kör och om ni kört på olika sätt och vad känns bäst.

Tack! ;)

mangs
2005-04-14, 14:19
jag skulle nog variera mig från pass till pass. genom att köra först rygg och sedan de andra muskelgrupperna kommer du få bra träning av ryggen men orken för de andra muskelgrupperna är inte lika bra. Skall du prioritera något skall du därför lägga det först i passet annars kör du de stora muskelgrupperna först såsom rygg och ben. Vill du få upp hastigheten på passet kan du köra superset mellan tex rygg och vader och då spara in på viltiden. Ryggen vilar ju delvis när du tränar vader. Just nu köra jag med så lite vila som möjligt mellan seten och genom att köra två muskelgrupper paralellt får man upp flåset ordentligt. vet inte om det är bättre att köra så men det känns bra tycker jag. Är du mer ute efter att bygga styrka fungerar nog mer vila mellan setten samt att köra muskelgrupp för muskelgrupp. Det är bara att prova och se vad som passar dig bäst men begränsa dig inte till ETT upplägg och kör efter det alltid.

Diana
2005-04-14, 14:29
Tycker oxå du ska göra klart en kroppsdel i taget, -som en viis man en gång uttryckte de ;) "för att ha blodet på rätt ställe" *flex*
O köra den kroppdel du prioriterar mest först i passet såklart! :thumbup:

baldrick
2005-04-14, 14:49
Jag fattar inte det här snacket med att ha blodet på rätt ställe.
Jag trodde det var ett kretslopp.

Om jag kör något annat i mellan så orkar jag oftast mer. Då måste där ju va blod.