handdator

Visa fullständig version : Inga fria vikter på landets fängelser


johnnytex
2005-04-14, 09:01
Jag tror inte detta varit uppe tidigare :em:

Nu har det iaf beslutats att skivstänger samt fria vikter ska plockas bort från landets fängelser. Det enda som ska finnas kvar är diverse redskap. Detta för att stoppa överdriven styrketräning. Ett roligt uttalande i artikeln jag läste: "...Nu tar vi bort sådant som gör att man kan pumpa upp sig för mycket." Vidare fortsätter Kriminalstyrelsen informationschef: "Motion och friskvård ska de syssla med, men vi vill inte främja en osund kroppskultur där man bara bygger muskler för att få en aggressiv framtoning".

Vad dillar han om, vadå osund kroppskultur och bygga fram en aggressiv framtoning? Ja, det är ju otänkbart att man inte blir Arnold efter en vecka med fria vikter, samt blir väldigt, väldigt aggressiv. Pyttsan. Sedan fattar jag inte hur de tänker. Skulle det vara lättare att rymma om man var som de kallar "pumpad". Vore det inte bättre att satsa på 100m då samt lite kampsport? Vad ska man ha en massa muskler till då, slå lite snygga latspreads så vakterna tappar hakan?

Sedan kan man ju tycka vad man vill om våra fängelser ska erbjuda sådan lyx som gym med fria vikter till våra intagna.

Thony
2005-04-14, 09:02
Är man biff= med agresseiv, det är sant.

johnnytex
2005-04-14, 09:02
Är man biff= med agresseiv, det är sant.

;)

z_bumbi
2005-04-14, 09:12
Jag reagerade också på formuleringen, helt klart är dock att svenska myndighet nu säger att Nautilus inte är något bra om man vill bli stor och stark. :D

Jag trodde det var risken att de fria vikterna skulle kunna användas som vapen som gjorde att de försvann men det var det tydligen inte och då är jag inte riktigt med på varför de försvinner.
Är stora och starka fångar ett så stort problem och vad erbjuder man för alternativ när det gäller träningen?

johnnytex
2005-04-14, 09:20
Jag reagerade också på formuleringen, helt klart är dock att svenska myndighet nu säger att Nautilus inte är något bra om man vill bli stor och stark. :D


:laugh: :laugh:


Jag trodde det var risken att de fria vikterna skulle kunna användas som vapen som gjorde att de försvann men det var det tydligen inte och då är jag inte riktigt med på varför de försvinner.
Är stora och starka fångar ett så stort problem och vad erbjuder man för alternativ när det gäller träningen?

Japp, det stämmer också. Att de skulle kunna användas som vapen alltså. Själv tycker jag man ska gå steget längre och förbjuda alla blyertspennor. De kan faktiskt stickas i ögonen på vakterna. Vidare är suddigummi också något man bör tänka över, tänk om någon kastar dem på andra?

Alternativet till styrketärning är ju som du nämnde Nautilus :D

Jet
2005-04-14, 09:24
Det preppas ju ganska friskt på kåken, vilket kan vara ett problem, jag säger inte ATT det är det, men att det KAN vara det.

Alternativ ja, på Fosieanstalten fick en del intagna börja träna grappling istället, något som är ett betydligt bättre "vapen" än stora muskler, så jag vet inte hur de tänker faktiskt.

Dumleman
2005-04-14, 10:12
Tycker det är ett väldigt klokt beslut. Stora och starka människor är svårare att hantera än små och klena, så enkelt är det. Mer regel än undantag att brottslingar begått fysiska kriminella handlingar(t.ex. misshandel) så varför ska denna förmåga förbättras under fängelsetiden?

palme
2005-04-14, 10:15
Ähh en kula i huvet på de så dör de oxå.

z_bumbi
2005-04-14, 10:18
Det preppas ju ganska friskt på kåken, vilket kan vara ett problem, jag säger inte ATT det är det, men att det KAN vara det.

Alternativ ja, på Fosieanstalten fick en del intagna börja träna grappling istället, något som är ett betydligt bättre "vapen" än stora muskler, så jag vet inte hur de tänker faktiskt.

Prep är jag med på men det kommer ju att förekomma i alla fall även om det inte finns fria vikter, det går ju att träna utan fria vikter om man tänker efter lite och fängelseträning kommer att bli en "ny" träningsform där man utnyttjar det som finns på bästa sätt för att få resultat.

Grappling lät som en bra idé, pistolskytte är väl nästa steg. *screwy*

jwzrd
2005-04-14, 10:20
Har man puckon till att fatta beslut så får man puckade beslut.

påven
2005-04-14, 11:02
varför ska dom få träna alls?

Hardcore_pb
2005-04-14, 11:06
varför ska dom få träna alls?

För att dom ska ha något att göra av sin överskottenergi kanske... du tror inte folk blir mer irriterade och lättretade av att inte få någon fysisk träning alls?

/Hardcore

påven
2005-04-14, 11:14
För att dom ska ha något att göra av sin överskottenergi kanske... du tror inte folk blir mer irriterade och lättretade av att inte få någon fysisk träning alls?

/Hardcore

släpp ut dom på en rastgård en timme om dagen så dom får springa runt lite.

Niclaaas
2005-04-14, 11:18
För att dom ska ha något att göra av sin överskottenergi kanske... du tror inte folk blir mer irriterade och lättretade av att inte få någon fysisk träning alls?

/Hardcore

ingen har sagt nåt om att inte få någon fysisk träning alls. ni får säga vad ni vill men jag tycker det är ett bra beslut och jag gissar på att de som tar hand om fångarna också tycker det. däremot ska de inte få börja träna grappling istället ;)