handdator

Visa fullständig version : Volym på fett?


Bjorne
2005-04-13, 20:37
Om man ska svara rakt av, hur många kg går det på en liter fett (människofett då)?

King Grub
2005-04-13, 20:40
"The density of subcutaneous and visceral fat of five human subjects is 900 kg/m(3) at 37 degrees C."

Acta Diabetol. 2003 Oct;40 Suppl 1:S242-5. Body fat in adult man: semicentenary of fat density and skinfolds.

Bjorne
2005-04-13, 20:58
"The density of subcutaneous and visceral fat of five human subjects is 900 kg/m(3) at 37 degrees C."

Acta Diabetol. 2003 Oct;40 Suppl 1:S242-5. Body fat in adult man: semicentenary of fat density and skinfolds.Så 900g = 1 liter?

perva
2005-04-13, 21:06
Så 900g = 1 liter?

Ja, om mina mattekunskaper inte är helt vilse..

mangs
2005-04-14, 14:11
Detta måste oxå innebära att feta människor flyter bättre i vatten än de med mer musklemassa och mindre fett? *flex*

Bjorne
2005-04-14, 14:46
Detta måste oxå innebära att feta människor flyter bättre i vatten än de med mer musklemassa och mindre fett? *flex*Alla som har sett Pippi långstrump filmerna vet att det är så... *slap*

aliquis
2005-04-14, 15:16
Alla som har sett Pippi långstrump filmerna vet att det är så... *slap*
Vad? Han har ju inte fel, 1liter trycker undan 1liter vatten, som väger 1kg, mao får du 1kg flytförmåga om allt fett befinner sig under vattnet. Det kommer det ju dock inte att göra eftersom bara 900g behöver tryckas undan. Mao kommer 1/10 av fettmassan att befinna sig ovanför vattnet.

(alltså, om det bara var fett, i det här fallet kommer ju en del av hela kroppen vara ovanför. Muskler väger väl drygt 1kg per liter så de sjunker ju, ben vet jag inte, lungor o grejer lär ju ge lite bättre flytförmåga).

Bjorne
2005-04-14, 15:52
Vad? Han har ju inte fel, 1liter trycker undan 1liter vatten, som väger 1kg, mao får du 1kg flytförmåga om allt fett befinner sig under vattnet. Det kommer det ju dock inte att göra eftersom bara 900g behöver tryckas undan. Mao kommer 1/10 av fettmassan att befinna sig ovanför vattnet.

(alltså, om det bara var fett, i det här fallet kommer ju en del av hela kroppen vara ovanför. Muskler väger väl drygt 1kg per liter så de sjunker ju, ben vet jag inte, lungor o grejer lär ju ge lite bättre flytförmåga).Sa inte att han har fel, men "slapa" han för att han inte sett Pippi långstrump filmerna eller inte litar på innehåller *grr*

slowpoke
2005-04-15, 01:10
Lånar tråden lite,

Får se om jag förstått detta rätt nu; Om man tar 1 kilo fett från en människa och häller upp det i en 1 liters karaff/tillbringare (fräsch tanke va?) så ska den alltså fyllas upp till 9 dl med rent fett?

Stämmer detta? Superintressant det här måste jag säga, skulle vara underbart med ett bra svar :)

mmmCay
2005-04-15, 01:53
nej ett kilo fett skulle vara närmare 1.1 liter.

slowpoke
2005-04-15, 12:05
nej ett kilo fett skulle vara närmare 1.1 liter.

Är detta sant?! I sånt fall blir jag väääääldigt glad, känns som om magen tar år att bli av med annars ju :(

Nu ska det köras brutalcardio i helgen :D

mmmCay
2005-04-15, 12:29
ett kilo kroppsfett består ju till viss del av vatten också så vet inte den exakta ration på det men är ju fortfarande "större" än rent vatten.

slowpoke
2005-04-15, 13:38
ett kilo kroppsfett består ju till viss del av vatten också så vet inte den exakta ration på det men är ju fortfarande "större" än rent vatten.

OK, alltså är det cirka samma vikt ändå? Vätskan i 1 kilo *fett* kan ju inte vara alltfär mycket?

Låter som att mina kilon på bröst/mage kanske inte blir alltför jobbigt att få bort ändå?
jag har gått ner väldigt mycket på sista tiden men inte lika mycket runt just dessa områden, behöver all uppmuntran jag kan få nu när det börjar bli tight om tid ;)

Mer klargöranden och tips tack! :D

Bjorne
2005-04-15, 14:08
OK, alltså är det cirka samma vikt ändå? Vätskan i 1 kilo *fett* kan ju inte vara alltfär mycket?

Låter som att mina kilon på bröst/mage kanske inte blir alltför jobbigt att få bort ändå?
jag har gått ner väldigt mycket på sista tiden men inte lika mycket runt just dessa områden, behöver all uppmuntran jag kan få nu när det börjar bli tight om tid ;)

Mer klargöranden och tips tack! :DDet försvinner i fall du fortsätter att ligga på underskott, det kommer försvinna, den enda som kan förhindra det är du. Inget att skylla på, 100% upp till dig. Kör hårt och tänk efter innan du ger efter...

slowpoke
2005-04-15, 14:12
Det försvinner i fall du fortsätter att ligga på underskott, det kommer försvinna, den enda som kan förhindra det är du. Inget att skylla på, 100% upp till dig. Kör hårt och tänk efter innan du ger efter...

Jag, ge upp? ALDRIG!

Sökte bara bekräftelse på att 1 kilo fett är ungefär 1 liter massa, *det faktumet* skulle tagga mig ännu hårdare, är dundernöjd med mina resultat hittils och bättre ska det bli!

Ingen som kan slå spiken i kistan? ;)

Bjorne
2005-04-15, 14:18
Jag, ge upp? ALDRIG!

Sökte bara bekräftelse på att 1 kilo fett är ungefär 1 liter massa, *det faktumet* skulle tagga mig ännu hårdare, är dundernöjd med mina resultat hittils och bättre ska det bli!

Ingen som kan slå spiken i kistan? ;)900gram fett är dessamma som en liter fett, ifall man kollar på det Grub skrev.

slowpoke
2005-04-15, 19:46
900gram fett är dessamma som en liter fett, ifall man kollar på det Grub skrev.

"Wunderbar skrek han"...!

Tackar tackar, helgen är räddad, nu ska det ut och gås för fulla muggar!