handdator

Visa fullständig version : Ska man ta HMB om....


fredde
2005-04-13, 19:52
När det gäller HMB!
Ska man bara använda sig av det om man tillrågapå allt även vill gå ner i vikt??

Inget jag direkt tänkt köpa nu men nyfiken!

Om man inte vill gå ner i vikt....ska man inte ta HMB då??

abjorn
2005-04-13, 19:54
Finns det några som helst studier som visar att HMB skulle ha någon verkan :confused:

Har för mig att så är fallet iaf.

Metal_boy_
2005-04-13, 20:49
Har själv studerat det, och på mig gjorde det ingen nytta iaf. Nu för tiden när man vet mer, så använder jag bara vitaminer, proteinpulver, kolhydratpulver, kreatin och omega-3.

Är dock intresserad av No-produkten Adenergy stack från Optimum nutrition, som tydligen har fått jävligt bra betyg.

Fettecke
2005-04-14, 14:26
Har själv studerat det, och på mig gjorde det ingen nytta iaf. Nu för tiden när man vet mer, så använder jag bara vitaminer, proteinpulver, kolhydratpulver, kreatin och omega-3.

Är dock intresserad av No-produkten Adenergy stack från Optimum nutrition, som tydligen har fått jävligt bra betyg.

det finns numera studier som visar att det funkar, jag kna inte referera till någon specifil, men har läst det i en tränings-tidning...

Samt mig själv som "offer"... Jag käkade inte HMB för att gå ner i vikt, utan för att mina muskler inte skulle brytas ner fortare än vanligt, det pga att jag jämt fick ont i underarmen ifall jag körde tungt på bic- curl, när jag käkade HMB försvann det, och jag kunde träna tungt igen...

Detta kan ju vara något turskott att något annat påvärkar just detta, men enligt HMB så skall det hjälpa mot just mitt dåvarande problem...

Men, iaf... om någon viktminskning vet jagh inte, de står att de hjälper med det, men... jag vet inte on något sånt, jag gick inte ner i vilkt då, och jag utgick inte från de heller =D

EiseltUK
2005-04-14, 14:33
Eubanks May, P., A. Barber, J.T. D’Olimpio, A. Hourihane and N.N. Abumrad. 2002. Reversal of cancer-related wasting using oral supplementation with a combination of ß-hydroxy-ß-methylbutyrate, arginine, and glutamine. Am. J. Surgery. in press.

Levenhagen, D.K., C. Carr, S. Vaughan, and P.J. Flakoll. 2002. Arginine, lysine, and ß-hydroxy-ß-methylbutyrate (HMB) supplementation enhances the efficiency of protein synthesis in elderly females. Am. J. Clin. Nutr. 75:411S-412S.

Coelho, C.W. and T. Carvalho. 2001. Effects of HMB supplementation on LDL-cholesterol, strength and body composition of patients with hypercholesterolemia. Med. & Sci. in Sports & Exer. 33:S340.

Vukovich, M. D., G. Slater, M.B. Macchi, M.J. Turner, K. Fallon, T. Boston and J. Rathmacher 2001. ß-Hydroxy-ß-methylbutyrate (HMB) kinetics and the influence of glucose ingestion in humans. J.Nutr. Biochem. 12:631-639.

Clark, R., MD; G. Feleke, MD; M. Din, MD; T. Yasmin, MD; G. Singh, MD; F. Khan, MB, MACP and J. Rathmacher, Ph.D. 2000. Nutritional treatment for acquired immunodeficiency virus-associated wasting using ß-hydroxy-ß-methyl butyrate (HMB), glutamine, and arginine: A randomized, double-blind, placebo-controlled study. JPEN 24:133-139.

Knitter, A., L. Panton, J.A. Rathmacher, A. Peterson and R. Sharp. 2000. Effects of ß-hydroxy-ß-methylbutyrate on muscle damage after a prolonged run. J. Appl. Physiol. 89:1340-1344.

Neighbors, K.L., J.W. Ransone, B.H. Jacobson, R.G. LeFavi. 2000. Effects of dietary ß-hydroxy-ß-methylbutyrate on body composition in collegiate football players. Med & Sci. in Sports & Exerc. 32:S60.

Slater, G.J., P.A. Logan, T. Boston, C.J. Gore, A. Stenhouse and A.G. Hahn. 2000. Beta-hydroxy-beta-methylbutyrate (HMB) supplementation does not influence the urinary testosterone:epitestosterone ratio in healthy males. J. Sci. Med. Sport 3:79-83.

Zachwieja, J.J., S.R. Smith, S.L. Nissen and J.A. Rathmacher. 2000. ß-Hydroxy-ß-methylbutyrate (HMB) is produced in vivo in humans from leucine. FASEB J. 14:A747.

Byrd, P.L., P.M. Mehta, P. DeVita, D. Dyck and R.C. Hickner. 1999. Changes in muscle soreness and strength following downhill running: Effects of creatine, HMB, and Betagen supplementation. Med. & Sci. in Sports & Exer. 31:S263.

Macchi, M.B., M.J. Turner, J.A. Rathmacher and M.D. Vukovich. 1999. Influence of co-ingestion of glucose on ß-hydroxy-ß-methylbutyrate (HMB) metabolism in humans. FASEB J. 13:A909.

Rathmacher, J.A., S.L. Nissen, L. Panton, J. Fuller, Jr., R.H. Clark, G. Singh and N.N. Abumrad. 1999. Safety of a nutritional mixture of ß-hydroxy-ß-methylbutyrate (HMB), glutamine and arginine in healthy young adults and patients with AIDS. JPEN 23:S10.

Rathmacher, J.A., J.J. Zachwieja, S.R. Smith, J.L. Lovejoy and G.A. Bray. 1999. The effect of the leucine metabolite ß-hydroxy-ß-methylbutyrate on lean body mass and muscle strength during prolonged bedrest. FASEB J. 13:A909.

Zachwieja, J.J., S.R. Smith, G.A. Bray, J.C. Lovejoy, T.L. Witt, J.P. DeLany and J.A. Rathmacher. 1999. Effect of the leucine metabolite ß-hydroxy-ß-methylbutyrate on muscle protein synthesis during prolonged bedrest. FASEB J. 13:A1025.

Cohen, D.D. 1997. The effect of ß-hydroxy-ß-methylbutyrate (HMB) and resistance training on changes in body composition during positive and negative energy balance - a randomized double-blind study. M.Sc. Thesis, St. Bartholomew's and Royal London School of Medicine and Dentistry - Queen Mary and Westfield College, University of London, London.

Nissen, S. and N.N. Abumrad. 1997. Nutritional role of the leucine metabolite ß-hydroxy ß-methylbutyrate (HMB) J. Nutr. Biochem. 8:300-311.

Nissen, S., L. Panton, J. Fuller, Jr., D. Rice and R. Sharp. 1997. Effect of feeding ß-hydroxy-ß-methylbutyrate (HMB) on body composition and strength of women. FASEB J. 11:A150.

Slater G, Jenkins D, Logan P, Lee H, Vukovich M, Rathmacher JA, Hahn AG.
Beta-hydroxy-beta-methylbutyrate (HMB) supplementation does not affect changes in strength or body composition during resistance training in trained men. Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2001 Sep;11(3):384-96.

Ransone, J.W., K. L. Neighbors, T.B. Adams, B.H. Jacobson and R.G. LeFavi. 2000. The effect of ß-hydroxy-ß-methylbutyrate supplementation on muscular strength in collegiate athletes during a strenuous exercise program. Med & Sci. in Sports & Exerc. 32:S61.

Siwicki AK, Morand M, Fuller JC Jr, Nissen S, Kazun K, Glombski E.
Influence of HMB (beta-hydroxy-beta-methylbutyrate) on antibody secreting cells (ASC) after in vitro and in vivo immunization with the anti-Yersinia ruckeri vaccine of rainbow trout (Oncorhynchus mykiss).
Vet Res. 2001 Sep-Oct;32(5):491-8.

Jowko E, Ostaszewski P, Jank M, Sacharuk J, Zieniewicz A, Wilczak J, Nissen S.
Creatine and beta-hydroxy-beta-methylbutyrate (HMB) additively increase lean body mass and muscle strength during a weight-training program.
Nutrition. 2001 Jul-Aug;17(7-8):558-66.

Vukovich MD, Stubbs NB, Bohlken RM.
Body composition in 70-year-old adults responds to dietary beta-hydroxy-beta-methylbutyrate similarly to that of young adults.
J Nutr. 2001 Jul;131(7):2049-52.

Gallagher PM, Carrithers JA, Godard MP, Schulze KE, Trappe SW.
Beta-hydroxy-beta-methylbutyrate ingestion, part II: effects on hematology, hepatic and renal function.
Med Sci Sports Exerc. 2000 Dec;32(12):2116-9.

Gallagher PM, Carrithers JA, Godard MP, Schulze KE, Trappe SW.
Beta-hydroxy-beta-methylbutyrate ingestion, Part I: effects on strength and fat free mass.
Med Sci Sports Exerc. 2000 Dec;32(12):2109-15.

Siwicki AK, Fuller JC, Nissen S, Ostaszewski P, Studnicka M.
In vitro effects of beta-hydroxy-beta-methylbutyrate (HMB) on cell-mediated immunity in fish.
Vet Immunol Immunopathol. 2000 Oct 31;76(3-4):191-197.

Knitter AE, Panton L, Rathmacher JA, Petersen A, Sharp R.
Effects of beta-hydroxy-beta-methylbutyrate on muscle damage after a prolonged run.
J Appl Physiol. 2000 Oct;89(4):1340-4.

Panton LB, Rathmacher JA, Baier S, Nissen S.
Nutritional supplementation of the leucine metabolite beta-hydroxy-beta-methylbutyrate (hmb) during resistance training.
Nutrition. 2000 Sep;16(9):734-9.

Slater GJ, Jenkins D.
Beta-hydroxy-beta-methylbutyrate (HMB) supplementation and the promotion of muscle growth and strength.
Sports Med. 2000 Aug;30(2):105-16. Review.

11: Nissen S, Sharp RL, Panton L, Vukovich M, Trappe S, Fuller JC Jr.
Beta-hydroxy-beta-methylbutyrate (HMB) supplementation in humans is safe and may decrease cardiovascular risk factors.
J Nutr. 2000 Aug;130(8):1937-45.

Clark RH, Feleke G, Din M, Yasmin T, Singh G, Khan FA, Rathmacher JA.
Nutritional treatment for acquired immunodeficiency virus-associated wasting using beta-hydroxy beta-methylbutyrate, glutamine, and arginine: a randomized, double-blind, placebo-controlled study.
JPEN J Parenter Enteral Nutr. 2000 May-Jun;24(3):133-9.

Slater GJ, Logan PA, Boston T, Gore CJ, Stenhouse A, Hahn AG.
Beta-hydroxy beta-methylbutyrate (HMB) supplementation does not influence the urinary testosterone: epitestosterone ratio in healthy males.
J Sci Med Sport. 2000 Mar;3(1):79-83.

Kreider RB, Ferreira M, Wilson M, Almada AL.
Effects of calcium beta-hydroxy-beta-methylbutyrate (HMB) supplementation during resistance-training on markers of catabolism, body composition and strength.
Int J Sports Med. 1999 Nov;20(8):503-9.

Mero A.
Leucine supplementation and intensive training.
Sports Med. 1999 Jun;27(6):347-58. Review.

Peterson AL, Qureshi MA, Ferket PR, Fuller JC Jr.
Enhancement of cellular and humoral immunity in young broilers by the dietary supplementation of beta-hydroxy-beta-methylbutyrate.
Immunopharmacol Immunotoxicol. 1999 May;21(2):307-30.

Peterson AL, Qureshi MA, Ferket PR, Fuller JC Jr.
In vitro exposure with beta-hydroxy-beta-methylbutyrate enhances chicken macrophage growth and function.
Vet Immunol Immunopathol. 1999 Jan 4;67(1):67-78.

Nissen S, Sharp R, Ray M, Rathmacher JA, Rice D, Fuller JC Jr, Connelly AS, Abumrad N.
Effect of leucine metabolite beta-hydroxy-beta-methylbutyrate on muscle metabolism during resistance-exercise training.
J Appl Physiol. 1996 Nov;81(5):2095-104.

Sousa MF, Abumrad NN, Martins C, Nissen S, Riella MC.
Calcium beta-hydroxy-beta-methylbutyrate. 1. Potential role as a phosphate binder in uremia: in vitro study.
Nephron. 1996;72(3):391-4.

Nissen S, Fuller JC Jr, Sell J, Ferket PR, Rives DV.
The effect of beta-hydroxy-beta-methylbutyrate on growth, mortality, and carcass qualities of broiler chickens.
Poult Sci. 1994 Jan;73(1):137-55.

Van Koevering M, Nissen S.
Oxidation of leucine and alpha-ketoisocaproate to beta-hydroxy-beta-methylbutyrate in vivo.
Am J Physiol. 1992 Jan;262(1 Pt 1):E27-31.

Nonnecke BJ, Franklin ST, Nissen SL.
Leucine and its catabolites alter mitogen-stimulated DNA synthesis by bovine lymphocytes.
J Nutr. 1991 Oct;121(10):1665-72.

fredde
2005-04-14, 15:40
det finns numera studier som visar att det funkar, jag kna inte referera till någon specifil, men har läst det i en tränings-tidning...

Samt mig själv som "offer"... Jag käkade inte HMB för att gå ner i vikt, utan för att mina muskler inte skulle brytas ner fortare än vanligt, det pga att jag jämt fick ont i underarmen ifall jag körde tungt på bic- curl, när jag käkade HMB försvann det, och jag kunde träna tungt igen...

Detta kan ju vara något turskott att något annat påvärkar just detta, men enligt HMB så skall det hjälpa mot just mitt dåvarande problem...

Men, iaf... om någon viktminskning vet jagh inte, de står att de hjälper med det, men... jag vet inte on något sånt, jag gick inte ner i vilkt då, och jag utgick inte från de heller =D


Inte för att jag tror att det är något mirakelmedel men fick du några märkbara resultat på muskelökningen då du tränade med HMB! Var det någon skillnad på den fronten om du jämför med när du inte använde HMB! Kände du sedan av några biverkningar av HMB??

Fettecke
2005-04-14, 16:17
Inte för att jag tror att det är något mirakelmedel men fick du några märkbara resultat på muskelökningen då du tränade med HMB! Var det någon skillnad på den fronten om du jämför med när du inte använde HMB! Kände du sedan av några biverkningar av HMB??

Som jag skrev i ditt mail:

Det jag märkte var att jag inte fick ont i underarmen vid tunga curls, som jag fick innan jag började med HMB... det kan ju vara psykiskt också, eller att jag fick bättre underarmar osv faktorerna kan ju vara många, men jag märkte det i samband med att jag käkat HMB i 1 vecka

Resultat blev det ju också, iom. att jag kunde träna oavbrutet på tyngre vikt hela tiden, utan skador...

De enda bivärkningar jag hade, var att det smakade rävgift!, hade äckelsmak i munnen 10 min efter varje portion...
Det är det absolut de äckligaste jag druckit i mitt liv!, det var odrickbart med vanligt vatten, juice-extrakt var det enda vettiga som funkade någorlunda, men ändå kändes smaken!

jwzrd
2005-04-14, 16:29
Jag blandar antagligen ihop HMB med något annat tillskott, men var det inte så att doserna som krävdes var typ 100x större än vad som rekades av kosttillskottsnasare?

Fettecke
2005-04-14, 17:15
Jag blandar antagligen ihop HMB med något annat tillskott, men var det inte så att doserna som krävdes var typ 100x större än vad som rekades av kosttillskottsnasare?

är du seriös med 100x, så måste du äta runt 1 burk! per portion =D

kommer jag ihåg rätt nu så käkade jag nog 5gr/portion 2ggr dagen...
det funkade iaf för mig.
men, det är väll samma princip som med mat, vissa blir inte mätt av 150gr hamburgare, andra blir det..., vissa behöver käka mer HMB, vissa mindre?, fast... inte 100x mer =D *he he he*

EiseltUK
2005-04-14, 17:24
Jag sväljer HMB i Vcaps. Smidigt och prisvärt. :D