handdator

Visa fullständig version : Pellefants bravader


Pellefant
2005-04-13, 16:22
Hejsan,

Detta är en träningsdagbok som fokuserar på att få en bra tid på fem km på löpbandet(Life fitness) på gymmet, utan lutning. Är nybörjare inom jogging. (Senare kommer jag nog även springa milen, skulle vara jättenöjd med under en timme)

4 km på 19:24 idag, 12,0-15,0 km/h, hade tänkt 5 km, men orkade bara
fyra, åt frukost innan denna gången, häromdagen orkade jag "bara"
3 km(15:00 min) ( 12km/h hela vägen), men då innan frukost.

Höll på att spy efter idag *rolleyes* , jag ska nog inte springa snabbt direkt efter frukosten, vänta minst en halvtimme kan nog vara bra...?

Värmer upp(småjoggar fem min) och stretchar innan, samt stretchar och nedvarvar efter.

Dricker enbart vatten under tiden jag springer(några dl), finns det något som kan vara bra att äta eller dricka efter 3-4 km om orken tryter? (Eller sysslar man med sånt bara om man springer längre?). Testade med banan häromdagen, men tappade den(sprang i 12 m/h), höll på att trampa på den på bandet, men lyckades undvika den, hade sett snyggt ut med en kullerbytta på bandet... *popcorn*

Snart ska jag ta 5 km på under 25 min och på sikt, 20 min vore väldigt roligt. (Här är killen som verkligen hatade skolgymnastiken, men nu när jag själv kan leka fram resultat i min egen takt utan småsadistiska idrottslärare så är det faktiskt roligt att röra på mig)

Gillar inte att springa ute, men jag kanske lär mig.Musik i lurarna, Sandstorm med Darude mm, gav extra energi idag, bbm stämde så bra med stegtakten.

Väger idag 91 kg(på väg ner, från 132 kg som mest). 182,5 cm.

Angående vikten, försöker för närvarande undvika pasta, potatis, ris, bröd, godis, flingor, musli. Blir mycket wokgrönsaker, kött, kvarg, ost mm istället. Ligger för närvande på ca 1800 kcal/dag, fast brukar bli någon oplanerad ätardag/vecka med ca 3000 kcal. Äter sedan några veckor tillbaka 7-9 småmål/dag och är proppmätt mest hela tiden, har äntligen fått bort mitt enorma godissug, inget godis alls på ca två veckor nu. Har "alltid" vägt ca 90-95 kg, men gick upp rejält för några år sedan, mycket stilasittande, åt jättedåligt, saknade kunskaper om kost.

Styrketränar(1-2 ggr/vecka), simmar, crosstrainer, spinning,trappmaskin, vattengymnastik, motionscykel, promenader(ute och på löpbandet, med och utan lutning), roddmaskin är andra saker som jag gör ibland, men det berör jag inte här, inte just nu iallafall. Gillar även att småjogga i 8,2 km på löpbandet.

Maxvikt 132 kg (datum ?, runt sommaren 2003 tror jag), förträngde datumet...minns bara att vågen visade 2 kg *screwy* ... (130+2))

November 2003: 122 kg, när jag började skriva träningsdagbok och träna och äta mycket bättre(helt annorlunda). Simmade massor(ca 2-5 km/dag). Så mycket så personalen på simhallen sade att jag gärna fick låna mikron i personalutrymmet till mina matlådor. :D (vet numera att simning inte är det optimala för viktnedgång, men passade mig bra i början, alternativet för mig hade nog varit att inte orka ta tag i vikten alls)

Januari 2004: 113 kg (kort 1 - "tyngsta" kortet som finns)

Juli 2004: 96 kg (kort 2)

Februari 2005: 92 kg (kort 3)

http://i2.photobucket.com/albums/y7/user345/3kort.jpg

Yankeee
2005-04-13, 16:24
Har inte tips angående löpning, men jag måste säga...

Faaan va bra jobbat, synd att det inte finns fler som dig. Du ska ha all cred, hoppas att det går lika bra i framtiden *yourock*

Herkulez
2005-04-13, 16:29
tyvärr kan jag inte hjälpa dig med löpningen men det finns många andra som är bra på det här

ville bara säga att du gjort riktigt bra ifrån dig, hur mycket har midjan minskat?

KIRE
2005-04-13, 16:31
Fan vilken skillnad. Bra som fan.

Pellefant
2005-04-13, 17:15
Tack så mycket Yankeee, Herkulez och KIRE. :)

Vet tyvärr inte hur mycket midjan har minskat, hade inte en tanke på att mäta mig när jag var som störst, precis som jag skydde kameran, inga kort då inte.....ville bara inte tänka på min vikt. *rolleyes*

Har gått från stl 60 till 52 i byxor iallafall. (52 var även den storlek som jag hade innan jag gick upp i vikt)

Nu mäter jag mig varje vecka, brukar tappa ca en cm per kilo.

Måndagsmått&vikt
Mage: 102 cm
Midja: 99,5 cm
Vikt: 91,22kg

Whey
2005-04-13, 17:47
Riktigt bra jobbat! Fortsätt så!

Angående löpningen så tycker jag att det bästa sättet att nå en viss tid på en sträcka är att dels springa lite längre pass lite då och då(förutsatt att det inte är en mångmilssträcka man tränar till). Detta kan man fördelaktigen varva med pass där du ställer in det tempo du vill hålla på din "målsträcka" och springa så långt du orkar. För varje gång kommer du att komma längre och till sist så kommer du till sist att klara det.

Pellefant
2005-04-13, 22:28
Tack för tipset Whey! :)

Provade en sak idag, jag sprang mot klockan(vet ungefär hur lång tid 5 km skulle ta mig), istället
för att tänka så mycket på distansen, tex "nu är det hela 2 km kvar", så tänkte jag istället
"nu är det bara ca 9 minuter kvar", låter kanske konstigt, men även om jag inte höll hela vägen
så kändes det mycket bättre.

Tex. när jag kör spinning så kör jag ju fullt ett bra tag ibland( tex 20 min i ett), så då borde jag
ju orka samma sak, fast på löpbandet. Lite svårare att orka när inte en instruktör skriker o peppar iofs. *rolleyes*

Får väl be en spinningsinstruktör ställa sig framför löpbandet och skrika för full hals när jag springer mina 5 km. :D

slowpoke
2005-04-16, 02:05
Starkt jobbat! Kör hårt, ge aldrig upp!

trym
2005-04-16, 05:11
om du har tappat fran 60 till 52 inches i byxorna sa har du tappat 8*2,54cm dar du har byxorna=)
javla skillnad! schyst jobbat!

Micke_B
2005-04-16, 08:28
Bra jobbat, men du ska nog vänta typ 1 - 1,5 timma efter frukost innan du springer.

Har precis upptäckt själv hur kännslig jag är för "mat i magen" om jag tränar närmare än en timma efter en större mål tid blir jag helt slut om orkar inget, men om jag däremot väntar 1.5 - 2 timmar så har kroppen hunnit smälta maten och orken är på topp. Mina erfarenheter ivarjefall.

Pellefant
2005-04-20, 17:51
Tack så mycket slowpoke, trym och Micke_B. :)

Sprang 5 km på bandet innan frukost imorse, tid. 32:59, 8.2-10 km/h.

Varannan kilometer 8.2 km/h och varannan 10 km/h, fanns massor med ork kvar efter 5 km. Lugnt tempo, var knappt svettig efter. Kändes bra att växla så också.

Hade egentligen tänkt att försöka mig på milen, men på gymmet var det folk som skulle se någon "Ordjakt" eller liknande hemskt tv-frågeprogram, jag orkar bara inte med dessa superfåniga frågelekar, och batteriet var slut till min mp3-spelare så jag kunde inte slippa ljudet, annars hade jag nog fortsatt...Snacka om att leta ursäkter... *screwy*

Kommer att hoppa över benen i min styrketräning en begränsad period nu, för känner att när jag kör ben, så tar det ofta emot 2-3 dagar efteråt att jogga( fast jag stretchar ordentligt), blir liksom "trött" i dem, så det blir ingen jogging då. Detta bara tills jag får upp kondisen/vanan på joggingen. Vill ju inte bli disco... *rolleyes*

Helea
2005-04-20, 20:00
Varför tar du inte å springer ut i skogen/grusvägen/naturen istället? Där har du lite å titta på med variation och inte ngn vägg med enbart en tv eller två. Om man är ute känns det oxå som att man kommer någonstans (vilket man faktiskt gör) - upptäck lite saker. Själv så föredrar jag att springa ute - skonsammare för benen oxå ;) Lite mjukare underlag än rullbandet skadar aldrig. Jag försöker alltid tänka på annat än att "jag måste klara det, jag måste klara det!!!". Fokusera tankarna på vad du ser el tänk inte alls.

Ett tips! : Gå in på http://www4.marathon.se/ där hittar du många löptips samt program som du kan gå efter. http://www.puls.se/ är också en bra sida för löpning :)

/H

Pellefant
2005-04-20, 20:13
Hej Helea! :)

Jo, jag har tänkt springa ute snart faktiskt, och prova på. Någon skogsslinga, tror det skulle kännas bättre än asfalt.

Tack för länkarna. :thumbup: Här är två länktips tillbaka ;) Rundor som man kan skriva ut karta på: www.lopning.se

Rundorna på http://www.hellasgarden.se/ verkar mysiga också.

Helea
2005-04-20, 21:00
Ja, hellasgården e ruggigt bra å springa. Mga fin fina stigar. Kan komma långt på dem =) Bor du i närheten där eller? Lyckost isåfall ,-)

Förresten tack för din löpar länk!!!! Nu ska det letas rundor!! :D

JJ
2005-04-20, 21:19
Höll på att spy efter idag *rolleyes* , jag ska nog inte springa snabbt direkt efter frukosten, vänta minst en halvtimme kan nog vara bra...?

Värmer upp(småjoggar fem min) och stretchar innan, samt stretchar och nedvarvar efter.

Dricker enbart vatten under tiden jag springer(några dl), finns det något som kan vara bra att äta eller dricka efter 3-4 km om orken tryter? (Eller sysslar man med sånt bara om man springer längre?).
En halvtimme är för lite tycker jag. Minst en timme om det fungerar i resten av din dagliga rutin.
Finns ingen anledning att dricka under en så kort sträcka, än mindre dricka t.ex. sportdryck. De kolisar du bränner är de du lagrade in i musklerna dagen innan (och därför är det viktigt att äta bra hela tiden). Drick fram till en halvtimme innan passet istället men överdriv inte (klart du kan dricka under träning om du vill men det påverkar inte din prestation i det här fallet vågar jag påstå).
När det gäller själva träningen brukar man variera den lite mer under t.ex. en vecka. Ett lite längre pass, här kan du sakta börja öka och närma dig en mil. Här ska det inte gå så snabbt. Ett kvalitetsspass med högre intensitet, intervaller, backträning, fartlek etc. Övriga pass kan du ju hålla ungefär som nu.
Sen tycker jag verkligen att du ska springa ute och njuta av vårvädret. Anmäl dig gärna till något lopp så får du ytterligare motivation.
Dina framsteg är grymma, man blir glad av att se sånt. *yourock*

Pellefant
2005-04-22, 11:27
På styrketräningen i förrgår.......bröstpress, den maskinen har nummer 15, så jag läste fel på min lapp och satt på viktplatta 15( istället för 5), så skulle jag köra då, men orkade såklart inte rubba den alls trots stor ansträngning, en del måste undrat vad jag höll på med... :D .jag tänkte: "jösses vad svag jag blivit då", sänkte till 12, samma klena resultat, sen kom jag på att jag läst fel och satte då på viktplatta 5 istället, då gick det bättre...

Kom äntligen ut och sprang nyss, en stund, ca 20 min, det slår löpband med hästlängder kan jag säga. Lite kallt i luften dock, bara 5 grader såg jag nu, trots att jag joggar lugnt så blir jag liksom så "kall i halsen", inte skönt alls, så det får bli lite varmare innan jag ger mig ut igen. Inga problem med kylan alls i övrigt, hade en ordentlig tjock "sporttröja".

Provade just Willys katktus/päron lightsaft, mycket god.

Helea: Nej, det gör jag tyvärr inte, men det finns ju bussar. :) Gick runt sjön där förra sommaren och minns att naturen var fin, råkade dock gå fel nånstans och hamnade på en massa klippor som sluttar mot vattnet, så jag fick småklättra en bra stund innan jag hittade en stig igen. Kille som jag är så kunde jag ju pga egot inte erkänna för mig själv att jag kommit fel och vända....(j.m.f fråga folk om vägen) *rolleyes*

Tack så mycket för tips JJ, uppskattas.

Pellefant
2005-04-23, 17:12
Sprang och gick just tio varv på en 400-metersbana, dvs 4 km, ca 32 min. Lite bätte väder, 10 grader och sol, kändes ok med halsen.

Mellantider(för skojs skull).

Varv
1 2:10
2 2:16
3 3.58 (gick) :sleep:
4 1:49 :D
5 3:57
6 4:34 (gick) *screwy* (knöt skorna)
7 3:55 (gick)
8 1:34 :D
9 3:46 (gick)
10 3:15

Får tyvärr inte alls samma "driv" i steget som på löpband. :(

Kaboffastar
2005-04-27, 13:47
HUr går det för dig pellefant ? :)

Diana
2005-04-27, 14:43
Va kul att du oxå startat en journal!!
VERKLIGEN grymma framsteg du gjort!! *yourock*
Haha ja fyfan va irriterande de där me viktplattan oxå :D Håller me, INTE ett enda unket gym slår ju naturen! :thumbup:

Eva_E
2005-04-28, 09:58
Precis som de andra är jag otroligt imponerad av dina framsteg!!! Fantastiskt bra jobbat!

Du gör helt rätt som varierar din löpträning! Dels bör du ha med något lite längre pass varje vecka, dels en del "kvalitetsträning", till exempel intervaller. Titta gärna in på http://www4.marathon.se/ - bli inte skrämd av namnet, där finns mycket att hämta även för de som inte springer så långt! Läs under rubriken "Träning", underrubrik "grundträning", där finns flera bra artiklar om hur man lägger upp träningen och beskrivning av olika typer av pass.

Lycka till!

Pellefant
2005-04-28, 13:57
Tack så mycket, ni är så snälla. *flex*

Tack för länken, ska spana in den. Jag läser på forumet puls.se ibland också, tycker det ger bra inspiration med.

Dagens pinsamhet på gymmet....gick ut från omklädningsrummet, såg en långhårig blondin bakifrån på trappmaskinen och tänkte för mig själv sådär som man kan göra....."vilken läcker rumpa, och snygg kropp på hela henne"...sen gick jag och styrketränade, sen kommer människan in och ska styrketräna också, så jag ser framifrån, det var en kille. :cryout:

Tisdag
20 min promenad på löpband, med lutning, ca 2 km innan frukost
20 min crosstrainer innan frukost
5 min trappmaskin innan frukost
Promenad ca en timme
Spinningpass

Onsdag
Gick och sprang 10 min på löpbandet med lite lutning
Promenader ute ca en timme

Diana
2005-04-28, 14:50
Dagens pinsamhet på gymmet....gick ut från omklädningsrummet, såg en långhårig blondin bakifrån på trappmaskinen och tänkte för mig själv sådär som man kan göra....."vilken läcker rumpa, och snygg kropp på hela henne"...sen gick jag och styrketränade, sen kommer människan in och ska styrketräna också, så jag ser framifrån, det var en kille. :cryout:



:laugh:


Mycke olika aktiviteter du har för dej innan frukost! :thumbup: Ja själv är rätt fantasilös så de blir allti bara vanliga prommenixar :whipped:

Pinglan
2005-04-28, 15:20
Vilka framsteg du har gjort Pellefant, verkligen bra jobbat! Kul att läsa :thumbup:

Pellefant
2005-04-29, 19:25
Diana, det verkar ju fungera bra för dig det. :thumbup:

Tack så mycket Pinglan. :)

Torsdag:
Crosstrainer 10 min innan frukost
Gick och sprang 10 min på löpbandet innan frukost
Styrketräning
Promenad ca 30 min

Fredag:
Promenad ca 30 min
3 km löpband, sprang lugnt 8,2-10,5 km/h, 18:58
Roddmaskin 5 min, motstånd 5 ( ca 1000 meter)
Crosstrainer 20 min
Spinning

svensson
2005-05-01, 16:31
Riktigt kul att läsa hela din journal du har gått fram som ett lok. det är kanon måste pallra mig ut å springa jag med någon gång var ett tag sen sist

jobba hårt nu

Pellefant
2005-05-09, 15:40
Tisdag
Crosstrainer 10 min innan frukost
Promenad ca 30 min
Spinning

Orkade inte skriva ner o räkna så noga, men det blev nog ca 2800-3000 kcal.
Bla en pizza på 300 gram( 660 kcal) och en 100g chockladkaka
och 100g nötter&fruktgodis, resten bra mat.

Onsdag
Ätit ca 4500 kcal
Bodypump
250g godis, pizzeriapizza med extra ost mm......

Torsdag
Ätit ca 1800 kcal
Promenader ca 2 timmar
Ont/tung i magen hela dagen efter all fet mat dagen innan....

Fredag
Åt ca 2500 kcal (bla. en 300g pizza - 660 kcal, resten ok mat)

Lördag
Åt ca 2500 kcal (bla. en 300g pizza - 660 kcal, 200g godis,500g bär, 2 kycklingfiléer, pasta)

Söndag
Åt ca 4500 kcal
300g nötter och torkad frukt, 200g ost 17%, 100g godis, 4 mörka smörgåsar, 1 l fruktnektar mm

Måndag
Denna dagen verkar gå bra, ätit två kycklingfileer, rotgrönsaker mm. Vattengymnastik ikväll.

Blev ingen låg-kcal vecka inte som tänkt, snarare tvärtom.

Provade på Bodypump i veckan, gillade det, ska bli fler sådana pass.

Lär väga 1823748932498349 kg imorgon. (veckovägning).

Blev en riktig struntvecka.

Tack så mycket svensson. :)

Är lite osäker på hur jag ska skriva denna journal.....ha med all kost och motion eller inte, eller bara fokusera på joggingen. *screwy*

Pellefant
2005-05-13, 15:10
Mest bröd, godis och pizza denna veckan och inget joggande.....nya riktiga tag med kosten och motionen på måndag.

Pellefant
2005-05-16, 12:19
Veckovikt&mått (måndag)
Vikt: 94,40 kg *rolleyes*
Midja: 100 cm
Mage: 103 cm

Var ju jag som var nere under 90 kg för bara någon vecka sedan(3/5), men ca 7-10 pizzor(pizzeria och frysdisken), massor med godis, glass, pasta, bröd samt slutade nästan motionera helt gav direkt utslag...

Skriver jag inte ner maten och räknar kalorier så blir det lätt så..

Känner mig helt "uppsvullen" i magen, hade jag varit tjej så hade jag varit övertygad om att jag varit gravid.

Nya riktiga tag med kost och motion nu.

JJ
2005-05-16, 12:21
Skärpning!

Pellefant
2005-05-19, 20:51
Skärpning!

mmm, du har så rätt... :em:

Måndag
285g Köttbullar 9% - 520
150g kycklingfile - 160
ca 200g Köttfärsbiffar - 450
125g kycklingfile - 150
275g Rotfrukter - 80
olja - 50
5 ostskivor 10% - 100
3 smörgåsar ca 450
400g Frysta jordgubbar - 140
mandelspån -50
4 glassar - ca 1000
1l lightläsk

Ätit ca 3300 kcal

Crosstrainer 20 min innan frukost
Promenad 30 min

Tisdag
125g kycklingfile - 150
50g köttfärsbiffar - 100
275g Rotfrukter - 80
350g kalkonmedaljonger 3% - 332
600g wok dinner beef chinese - 270
201g minimorötter - 52
senap, ketchup - 20
4 st Plopp a 33g - ca 600
banan - 100
Äpple - 50
1,5 l lightläsk

Ätit ca 1700 kcal

Spinning
Bodypump

Onsdag
600g wok dinner beef chinese - 270
400g minimorötter - 104
100g gröna ärtor -
2 smörgåsar vitt bröd - 300
ca 200g godis - 1000 *rolleyes*
100g nötter&torkad frukt(Parrots) - ca 550 *rolleyes*
Magnumglass - 300(?)
400g pastarätt - ca 500
Kycklingfile, krossade tomater - 180
2l lightläsk

Ätit ca 3200 kcal

Spinning

Torsdag
4 Kycklingfile - 550
Krossade tomater,pure - 200(?)
oliver, lök - 50
Minimorötter, ärtor, majs, paprika -70
2 bananer - 200
ketchup - 10
500g färska jordgubbar - 200 :)
Brödskiva, ost - 150

Gjorde en liten(delade ett ordinarie recept på fem) smuläppelpaj åt tyvärr upp första pajsatsen *rolleyes* ,så fick göra en till - ca 700

2 dl mellanmjölk -
33 fl Fanta free - 16
1,5l lightläsk - 15

Ätit ca 2200-2300 kcal

Promenad 30 min innan frukost.
Sprang 3 km på löpbandet, 8,2 km/h( skönt lugnt tempo), 22 min innan frukost
Spinning innan frukost
Promenad ca 45 min

Vikt: 92,84 kg (Torsdag)

Försöker gå ner i vikt, inte upp om någon undrar.

Mental
2005-05-19, 21:15
Fan, hur hadde jag missat denna?

Stort grattis! Jag vet vad du går igenom, fortsätt kämpa!!!!

Pellefant
2005-05-19, 21:43
Fan, hur hadde jag missat denna?

Stort grattis! Jag vet vad du går igenom, fortsätt kämpa!!!!

Tack så mycket, du har varit duktig du med, läste just hela din tråd. :bow:

Pellefant
2005-05-23, 11:18
Vrålförkyld sedan i fredags, paus från detta nu.

Pellefant
2005-05-30, 13:28
Vikt idag måndag ca 94 kg på vågen hemma, midja 101 cm. Struntar i magmått då jag råkade dricka ca 0,5l läsk(light) innan jag kom på att jag skulle ta mått också....Kommer inte att gå på gymmet på två veckor nu, då kortet gått ut, och sen ska jag köpa sommarkort när de börjar gälla. Är nästan frisk nu, förkylningen är över, och ryggen är nästan bra. Tänker att det ska bli mycket promenader istället. Kanske springa, lunka lite också.

Igår var det mors dag så jag hälsade på.....mamma hade bakat en stor chockladtårta.....klart vi smällde i oss hela den på kvällen... suckar....jag kan inte bara ta en bit hur gärna jag än vill....istället tar jag drygt en halv tårta.... :cryout:

Sen igår kväll köpte jag i affären fyra baconinlindade grillkorvar som jag lagade vid 23-tiden, de var inte ens goda, fast på förpackningen stod det "en smakupplevelse".......jag har helt tappat smaken för korv.....kanske mest för att jag vet vad som är i den numera....känner mig mer o mer kräsen med maten....

Ska denna veckan äta mycket kycklingfilé och försöka bara äta bra mat. Dock inte räkna kcal tror jag. (tycker det är så trist ibland, mäta o räkna) (och ibland är det roligt)

Pellefant
2005-05-30, 22:35
Skönt att ingen skällde på mig för tårtan. *pustar ut*

Pellefant
2005-06-17, 01:26
6/6 Måndagvikt och mått

ca 95 kg (inte rört mig så mkt, ätit rätt så bra ändå tycker jag)
103 cm midja
108 cm mage

Ska skriva ner allt jag äter igen nu för att få bättre kontroll.

Måndag
satsumas - 50
20g godis - 100
5 smörgåsar - 750
Pasta, carbonarasås, riven morot - 800
glass - 300
kaffe, mjölk - 50
2 små bullar - 300
Baileys - 200
Ätit ca 2500
Promenad ca 30 min

Tisdag
köttfärsbiffar, vitt ris,senap, ketchup - 250
3 kycklingfile - 400
olja - 50
2 morötter - 30
lök - 20
banan - 100
ca 90g ost 5% och 10% - 230
2 st 33 cl cola - 330
1,5 l pepsi light - 15
Ätit ca 1400-1500 kcal
Promenader ca 2,5 timme rask takt

Alla kcal värden som vanligt mycket ungefärliga, det bästa för mig med att räkna kalorier är att jag ofta då lyckats undvika godsaker i stora mängder.

Onsdag
Frukost: - 100
Banan - 100

Lunch: - ca 700
175g Kycklingfile - 210
1 korv 80g Chorizo 9% Scan mågott - 130 (Köttmängd 77% )
61g Råris - 184
61g vv-Fraiche 2% - 36
102g morot - 40
116g ärtor- 90
11g tomatpure
2g olja - 16

Mellanmål och Middag
400g Ost 5% (181 kcal/100g) - 720
Äpple - 50

Dryck mm - ca 40
33 cl cola light
1,5 l Pepsi max
33 cl Fanta free
c-vitamin

Ätid ca 1600 kcal
Promenader ca en timme

Har börjat gilla fullkornsris, mättar så bra också. Fast första gången jag smakade det så gillade jag det inte alls.

Borde dricka vatten iallafall nångång...

Skött mig bättre nu och känner redan att magen är mindre "uppsvälld"

Torsdag
Mål(räckte till två mål) - ca 1050
80g Fullkornspasta - 270
veg. färssås - 370
2 korv 80g Chorizo 9% Scan mågott - 260
3 Morötter - 100
Lök - 20
Röd chili - 5
30g ost - 55
50g hela linfrön - 0 ("Nollar" dem då kroppen knappt tar upp dess näring)

Mål - 300
2 mörka smörgåsar, Lätta 28%, ost 5% -300

Mål - 300
3 köttfärsbiffar, potatis, tomatpure - 300(?)

Mål - 500(*gissar*)
Pitabröd( vetemjöl och vitt så det skriver om det)
Lätta 28%, ost5%, kokt skinka, tomat

Mål - 220
120g ost 5% - 270

Dryck mm - 25
ca 1 l kallt svalkande vatten
ca 1,5 l Pepsi max
Multivitamintablett

Ätit ca 2400 kcal
Promenad ca 30 min

Fredag
Mål - 510
100g Parrots nuts&fruits

Mål(åt inte allt på en gång) - 1000
8(400g) korvar 15%
5 små färskpotatis
vv-fraiche
tomatpure

Mål - 45
250g ost 5%

Mål - 525
210g Carbonarasås(Kavli)- 525

Mål - 350
75g godis

Mål -300
Kycklingfile
2 champinjoner
lök
olja

Dryck mm - 25
1,5l lightläsk
50g hela linfön - 0
Multivitamintablett

Ätit ca 2800 kcal
Promenad ca en timme

Lördag
Mål - ca hälten av det nedan - ca 600
150g Fullkornspasta(Zeta) - 487 (100% Fullkorn Kostfiberhalt 8,5% )
Paket italiensk veg färssås - 370
150g Champinjoner ,Tomat , Lök - ca 100
300g rivna morötter, 102g ärtor - ca 200
habenero,50g hela linfrön - 0, olja - 50

Mål - 950
400g Kycklingfile - 400
100g fullkornspasta- 325
30g hela linfrön - 0
2 pulversoppa ost/broccoli - 220

mål - 225
50g godis - 225

Dryck - 30
Fun light iste peach
33 cl lightläsk
Ätit ca 1800 kcal
Promenader ca en timme

Söndag
mål- ca 300
2/3 av rester av maten igår
30g Hela linfrön - 0

46g godis - 200
mandarin - 50
200g thai kycklingröra - 240
kycklingfile inlindad i bacon - 300
mums mums - 80
3 smörgåsar mörkt bröd, lätta, ost 5% skinka, sallad - 450
20g cashew nötter - 120

Dryck mm - 180
67 cl lightläsk
Halvliter fun light iste
5 cl Baileys - 175
Ätit ca 2000 kcal
Promenader ca en timme

Tips, använd inte en hel habenero i maten....starkt

Måndagsvikt och mått
Vikt: ca 92,5 kg (95 kg)
Midja: 100 cm(103 cm)
Mage: 104,5 cm(108 cm)

Ätit totalt ca 14600 kcal under veckan.
Promenader ca 7,5 timme.

Måndag
Mål - 150
1/3 av resterna av maten i lördags
10g Hela linfrön - 0

250g Fullkornspasta - ca 800
200g pastasås - 500
400g korv 15% - 850
50g hela linfrön - 0

200g godis - 1000

Dryck mm - 30
ca 1,5 l lightläsk
33 cl Sprite zero
Multivitamin

Ätit ca 3300 kcal
Promenader ca 45 min.

Tisdag
Matlåda1 - 235
90g godis - 450
äpple - 50
Matlåda2 - 205
Matlåda2 - 205
30g Tomatpure - 30
400g Frysta jordgubbar, sötningsmedel - 140
Matlåda1 - 200 (orkade inte allt ris)

Dryck mm - 20
1,5l lightläsk
0,5l lightsaft
1,5l vatten
Ätit ca 1500 kcal
Promenader ca en timme
Sprang&gick 4,8 km, ca 37 min(?) ( 12 varv på 400 metersbana, tider:

2:14 2:06 1:55 3:57 4:01 2:53 4:28 4:13 1:41
4:00 3:46 2:56

Gjorda matlådor idag
5 st Matlåda1 - 235
40g Fullkornaris - 140
50g korv 9% - 80
olja - 10
20g rivna morötter - 6
10g hela linfrön - 0

5 st Matlåda2 - 205
50g Fullkornspasta(100% Fullkorn) - 170
20g rivna morötter - 6
olja - 10
10g hela linfrön - 0
Pastasås - 20
30g vv-fraiche 2% - 20

Onsdag
matlåda2 - 205
matlåda2 - 205
matlåda2 - 205
vv fraiche, tomatpure - 100
Kexchocklad(55g) - 280

Kvällsmål - 950 (orkade inte allt)
2 hamburgare(nötfärs 15% á 113g - 460
2 st matlåda 1 - 470
100g gröna ärtor - 70
lök - 20
champinjoner - 30
vv fraiche, tomatpure - 50
olja - 100

Dryck mm - 20
1l Willys lightsaft
1,5l lightläsk

Ätit ca 2000 kcal

Torsdag
Mål - 900
Rester från igår - 250
2 hamburgare(nötfärs 15% á 113g - 460
50g azukibönor -150
20g hela linfrön - 0
olja - 50

Mål - 80
50g korv 9% - 80

160g kycklingfile - 200
70g Lövbiff - 100
olja - 5

2/3 av det nedan - ca 520
40g Fullkornsris - 140
100g gröna ärtor - 70
30g hela linfrön - 0
100g riven morot - 30
100g adukibönor - 300
300g gul,röd paprika - 90
20g olja - 160

Dryck mm
1,5l lightläsk
5 dl lightsaft

Ätit ca 1800 kcal

Jag hade nästan glömt hur mycket ris och pasta mättar, och nu när jag använder fullkornsvarianterna samt blandar i hela linfrön och rivna morötter också, så mättar det något helt enormt.

Hittat Zeta:s nya pastaprodukter, 100% Fullkorn, 8.5% fibrer, jättegoda och mättande.

Azukibönor har jag smakat nu, goda att ha i wok.

Pellefant
2005-06-20, 16:35
Fredag
Mål - 540
Rester från igår - 260
teriyakisås - 40,kycklingfile - 240

Blandat - 750
32g godis - 140, 100g skinkpålägg - 110
100g kycklingfilepålägg - 90
230g ost 5% - 410

Mål - 600
60g lövbiff - 250
200g kycklingfilé - 240
lök - 20
11g olja - 90

Dryck mm
Lightsaft
Ätit ca 1900 kcal
Promenad 30 min

Lördag
Frukost - 1020
2 st parrots nuts&fruits á 100g - 1020

Mål - ca 600
1,5 kycklingfilé, Bulgur, adzukibönor,rivna morötter, lök, hela linfrön, teriyakisås, olja

Mål - 50
skopa glass ca 50

Mål - 550
100g godis - 550

Mål - 970
Ett helt paket Viennetta (mådde jättedåligt efter... :( ) - 970

Mål - 340
190g ost 5%

Mål 1/3 av detta - 240
800g krossade tomater(2 burkar) - 210
400g kycklingfilé - 500

Dryck mm - 300
Saft - ca 300
Lightsaft
Ätit ca 4100 kcal
Promenad ca 30 min

Söndag
Mål 2/3 av detta - 480
800g krossade tomater(2 burkar) - 210, 400g kycklingfilé - 500, 10g hela linfrön - 0

100g rostade salta soyabönör - 330
glasspinne - 250
92g ost 5% - 160
banan - 100

Äppelpaj - ca 1500 (åt den på en kvart... :( )
80g mjöl - 350. 15g socker - 60, 75g smör - 500, 3 äpplen - 150, kanel
2,5 dl Kelda vaniljsås - 450

Dryck mm
1,5l Lightsaft
33 cl cola - 150
Ätit ca 3000 kcal
Promenader ca en timme

Veckovikt&mått
104 cm (104,5)
100 cm (100)
91,34 kg (ca 92,5)
Hela veckan:Promenader ca 3 timmar, Sprang&gick 4,8 km,
Ätit ca kcal 17600 kcal(2514 kcal/dag i snitt)

Pellefant
2005-06-21, 00:06
Måndag
Mål - 200
2 Bananer - 200

Mål - 180
100g ost 5% - 180

Lunch, middag, småmål - 1400 (2300*11/18) ( Gjorde på känn :) )
( Smakbetyg 8.5/10 är säkert gott med små wokade kycklingitar också, wokade allt utom bulguren) - Totalt kcal ca 2300, vikt 18 hg, åt 11 hg,
100g Bulgur - 340, 7g smör - 50 , 50g adzukibönor - 150, 100g kikärtor - 333,
20g Hela linfrön - 0, 10g ljusa indiska psylliumfrö - 0 , ca 180g rivna morötter - 50 , ca 200g lök(2),knipplökar(5) - 50
90g champinjoner - 50 150g gröna ärtor - 120 , 100g Sataysås - 294, 40g olja - 320, 225g Baconwurst 3% - 225, 250g minipannbiff 3% - 270

Dryck mm - 30
1,5l Pepsi max cool lemon (slukade den när jag lagade maten, ca en timme, puh så varmt o skönt!)
1,5l lightsaft
Ätit ca 1800 kcal (ev. lite lite, men är proppmätt...)
Promenader ute ca 3 timmar
Crosstrainer 30 min

Märks det att jag hittat hälsokostaffärer? :D

Provade kikärtor för första gången goda att woka.

Har fått upp ett riktigt raskt gåtempo när jag har bra musik i mp3-spelaren.

Smakbetyg så jag kan gå tillbaka o leta inspiration när fantasin tryter.

Kom på att det var väldigt länge sedan jag drack mjölk.....

Borde nog börja äta bättre frukost, lutar åt någon god musli. ( med mjölk), dock inte fruktmusli, för jag har den dåliga vanan att plocka ur all frukt då direkt o äta dem som godis... Finax Sunt&gott åt jag förut 3 dl till frukost med mjölk.....blir nog den, eller så testar jag att blanda ihop en som jag såg recept på.

tinkerbell
2005-07-03, 15:52
Oj oj oj, mycket intressant journal, ska bli spännande att följa. Vilka framsteg, grattis måste jag säga, verkligen *mycket impad* skönt när folk tar igen å kämpar på, det är inte lätt, men det verkar gå bra för dig *yourock* Kör hårt! Du äger :bow:

Angående lite fusk med "onyttigheterna", varför inte ha en plannerad ätardag 1 gång i veckan så dietar du bättre? Vilket leder till att du kämpar på inför ätardagarna å längtar till dom ? :D

Lycka till med tränigen och ha en trevlig sommar (:

MVH tinkerbell

Diana
2005-07-03, 16:18
Jääkligt bra kämpat!! *yourock* verkligen duktiga frammsteg=)=) proppmätt på 1800 kcal vilken deffarnas dröm :D
Kikärtor är riktigt smarriga att steka men ja varnar dej att slänga dem i en omelett hahah katastroof :D

pekka
2005-07-06, 15:45
Terve! :D

Skiittans bra gjort av dig. Började ungefär samtidigt som du och det sket sig för mig. Som vanligt.

Du däremot är halvvägs!

Visste du att man blir aldrig nöjd med sin kropp? Så, om du haft det i tankarna att du inte nått vad du trodde så ska du strunta i det.

Processen heter ju "Ständig förbättring"

Bara jag fick mig ur ... någonting. :sleep:

P.S. Jag kan bara inte förstå hur du kan äta pizza från frysdisken? Pizzeriornas och framförallt egen brukar vara godare?

Pellefant
2005-07-06, 20:37
Hejsan,

Hög dags för uppdatering, har faktiskt sprungit några mil sedan sist, har hittat en trevlig 10-km slinga i skogen, Hellasgården (Se blå text)

Tack så väldigt mycket tinkerbell, Diana och pekka!

Tinkerbell, ätardagar, jag har provat....men jag får då ofta ytterligare "ofrivilliga" ätardagar samma vecka.....så nu får de komma när jag blir sugen på att vräka i mig saker....försöker äta många små mål etc, för att inte råka ut för det alltför ofta. Trevlig sommar själv.

Ska inte bli någon kikärtsomelett då Diana, det lämnar jag åt dig. ;) Har man inte provat så vet man ju inte.

Nej, det visste jag inte pekka, jag som trodde jag kommer bli supernöjd vid 80 kg eller nått..... Fast du har nog rätt, trots att det är ca 40g ned nu (132 kg(när det var som mest)->90 kg så har inte nöjdheten med kroppen ökat alls i samma grad som kilona försvunnit, jag känner mig faktiskt mycket tjock nu med....konstigt är det. Pizzorna....jodå, gör egna ibland också, då kan man vräka i så mycket gott man kan(speciellt mycket lök :D ).

20-26/6
Denna veckan orkade jag inte räkna kcal så noga. Ingen speciell träning, blev några promenader

Veckovikt&mått (27:e)
Mage: 104 cm (104)
Midja: 100 cm (100)
Vikt: ca 91,5kg (91,34)

Måndag (27:e)

Mål - 150
Banan, 10g godis

Mål - ca 1250 Åt allt som lunch..... (för mycket...väl mycket olja också kanske)
100g kikärtor - 333, 100g adzukibönor - 300, 10g olja - 80
200g Korv 3% - 180,20g olja - 160
275g Rotfrukter(Findus) - 80, 5g olja - 40
50g kycklingfile - 85
5g hela linfrön - 0, 3g ljusa psylliumfrö - 0

Mål - 160
40g godis - 160

Mål - 250
Fullkornspasta, pastasås, kyckling, sockerfri ketchup

Mål
50g låg-kcal sylt - 20

Dryck mm
3dl vatten
33 cl Fanta free - 10
5 dl lightsaft - 5
2 st Äppeliderbrustablett
Ätit ca 1850 kcal
Promenader ca 30 min

Kycklingfilé, gjorde 2 kg frysta(90%-iga), det blev 1,5 kg färdiglagad, så det är den färdiglagade vikten som avses.
120 kcal/100g fryst -> 160 kcal/100g färdiglagad plus 10 kcal för oljan jag stekte dem i innan de åkte in i ugnen, höftar jag till med, dvs ca 170 kcal/100g.

Gick förbi ett torgstånd vid 20-tiden ikväll, de höll på att packa ihop för kvällen, de ville sälja på mig 2 liter jordgubbar för 10 kr, eller tio liter för 25 kr .....köpte inga, ångar mig nu. *S* Kunde ju gjort sockerfri sylt av dem eller nått. (fanns ca hundra osålda liter kvar, de kastar dem annars antar jag, de hade packat ihop allt och såg ut att bara vilja därifrån...)

Tisdag

Mål - 290
50g Musli(Sunt&gott) - 170, 2 dl minimjölk - 70, äpple - 50

Flera mål, 1500 kcal, ca 80% av det - 1200
275g Rotfrukter(Findus) - 80, 5g olja - 40
5g hela linfrön - 0, 3g ljusa psylliumfrö - 0
50g Råris - 176, 44g Adzukiböbor - 136
50g Kidneybönor - 150, 100g ärtor - 83
350g kycklingfile - 600, 10g olja - 80
70g chilisås - 130

Mål - 310
171g ost 5%

Mål - 590
4 port Chockladmousse med crisp(Ekströms), pulver med minimjölk - 590

Dryck mm - 110
33 cl cola light
Äppelcidervinägerbrustablett
5 dl Vatten
3 dl minimjölk - 105
Ätit ca 2500 kcal
Promenad 30 min
Joggat och gått(mest...) 10 km, gröna slingan, tid 93 min Åkte till Hellasgården (www.hellasgarden.com slingan finns under "löparbanor" i menyn). Vilken usel joggningskondis jag har, joggade kanske bara 2-3 km eller nått, mest i nedförsbackarna.

Det var mer kuperat än jag trodde, på ett ställa fick man nästan klättra, men överlag en mycket trevlig bana, varierat underlag. (småsten, sand, skogsstig)

Bra märkning, gröna prickar på träden, minst ca var 5:e meter, sågott som varje träd.....och kilometermarkeringar. Hade hoppats på vattenkranar utefter banan också önsketänkande...), men det fanns inte.
Onsdag

Mål - 450
100g Musli(Sunt&gott) - 340, 3 dl minimjölk - 105

Mål - 580
Rester från igår - 300
200g Korv 3% - 180
5g olja - 40
30g chilisås - 57

Mål - 290
160g ost 5% - 290

Matlåda3 - 225
Matlåda4 - 190
Matlåda5 - 185

Dryck mm - 130
1l vatten, 2 Äppelcidervinägerbrustablett, 1l Nestea persika iste - 120, 33 cl cola light
Ätit ca 2050 kcal
Promenader ca en timme

Gjorde arton matlådor/"mål" ikväll.

http://i2.photobucket.com/albums/y7/user345/PICT0032.jpg

4 Matlådor - 640, 160 i varje (Matlåda1)
100g 100% Fullkornspasta(Zeta) - 325
150g kyckling - 255, 6g olja - 40, 8g hela linfrön, Tomat - 20

4 Matlådor - 942, 235 i varje (Matlåda2)
800g krossade tomater - 208
420g kyckling - 714, lök - 20, 20g Hela linfrön - 0

4 Matlådor - 900, 225 i varje (Matlåda3)
Friggs tex mex sås - 470, 100g Adzukibönor - 300
200g Färska champinjoner, 162g Lök, Tomat, dill - ca 130

4 Matlådor 760 kcal, 190 i varje (Matlåda4)
129g 100% Fullkornspasta(Zeta) - 420
100g ärtor - 83, 10g hela linfrön - 0, 5 g psylliumfrön - 0
500g Pastasås - 260

2 matlådor, 185 i varje (Matlåda5)
100g ost 5%

Torsdag

Frukost - 450
100g musli - 340, 3 dl mjölk - 105

Matlåda5 - 185, 3 st Matlåda1 - 480, Matlåda2 - 235, 25g azukibönor - 75, 2 st Matlåda4 - 380

100g godis - 550, banan - 100

200g Korv 3%, olja - 200

100g ost 5% - 180

7 Digestivekex, lätta, ost 5% - 600(?)

Dryck mm
Äppelcidervinägerbrustablett
3 dl mjölk - 105
Vatten, kanske en liter
Ätit ca 3500 kcal
Promenader ca en timme

Fredag

Frukost - 380
50g Musli - 170, 2 dl mjölk - 70, Banan - 100, 22g ost - 40

Matlåda 3 - 225

2 st Matlåda2 - 235 i varje

http://i2.photobucket.com/albums/y7/user345/smrdegssncka.jpg

Mål - 800
160g( 2 små) smördegssnäckor(nötköt, smördeg mm) - 300(?), 4g olja - 32, 420g Potatis - 300, 12g Olja - 108, halv tomat - 10, 20g chilisås - 38

Dryck mm
1l Vatten
1,5l lightläsk
Äppelcidervinägerbrustablett
Ätit ca 1900 kcal
Promenad ca 30 min innan frukost
Promenad ca 40 min

Lördag
Kesolasagne, vitt bröd, godis mm, orkade inte räkna, gissar på ca 3000 kcal
Promenader ca en timme

Söndag
En matlåda, ost 5%, getost, baconinlindad kycklingfile, råris, ärtor, glass, godis, rabarberpaj, gissar på ca 3000 kcal
Promenader ca en timme

Måndag
Mål - 170 (Frukost...)
Magnum lightglass - 170

Mål - 540
2 glas saft - 200, 2 smörgåsar(vetemjöl), lätta, ost 5% - 300, Några jordgubbar - 40

Mål - 400
kyckling, banan, grädde 15% - 400

Mål(innan rundan) - 100
banan - 100

Mål - 470
1/2 av detta: 50g kikärtor - 167, 50g adzukibönor - 150, 50g Bulgur - 170, 200g korv 3% - 180, lök - 30. 10g olja - 90 - 400(hälften)
och
32g chilisås, 20g soya - 70

Dryck mm - 200
1,5l lightläsk
5 dl vatten
Äppelcidervinägerbrustablett
5 cl Baileys - 175

Ätit ca 1900 kcal

Tog mig runt 10-km slingan igen igår kväll, 89 min( 93 min häromdagen som var första gången), sprang bla hela andra kilometern. Gick sista fyra km, så hade kunnat få en bättre tid, men kände inte för att "ta ut" mig, saknade vatten. Skippade vattenflaskan, men skulle känts bra med lite vatten på slutet......kanske dags att skaffa vätskebälte eller nåt...eller en lätt liten flaska, ca 2 dl efter halva rundan skulle göra gott.

Promenader ca 30 min

När jag i slingan ser de som ser väldigt "proffsiga ut" (smala, vätskebälten, cool "jogginglook"), när jag väl springer så springer jag om många av dem, fast sedan när jag går så kommer de såklart om mig väldigt fort, fast de verkar å andra sidan orka lunka på i den takten hela varvet...slutsats, jag ska ta det lugnare när jag springer så orkar jag lunka längre sträckor...
Veckovikt&mått(tisdag)
Mage 104 cm (104)
Midja 100 cm (100)
Vikt 91,76 kg (ca 91,5)

Underbart god kesolasagne:
http://www.vegomums.com/recept.php?id=40

Veckans länk:
Svensk kille som springer USA kust till kust, ca åtta mil om dagen(ultradistanslöpare), en mycket läsvärd dagbok skriver han, man får så bra inspiration av att läsa den. Läsvärt är även att läsa om när han och en person till rodde(!) över Atlanten på tre månader(95 dagar).
http://www.loparlarsson.se/

Tisdag
Frukost - 390
80g musli - 270, 3 dl mjölk 0,5% - 120

Mål - 450
Rester från igår - 400, 29g chilisås -56

Mål - 1280
331g färdiglagad kycklingfilé - 560
1 dl grädde 40% - 380, banan - 100, 15g sweet chilisås - 29 , 37g cashewnötter - 210

Mål - 600
120g godis

Mål - 50
Satsumas

Mål - 180
100g ost 5%

Mål - 900
Spenatlasage

Dryck mm
1,5 l lightläsk, vatten, äppelcidervinägerbrustablett
Ätit ca 3900 kcal *screwy*
Promenad 20 min innan frukost
Crosstrainer 10 min innan frukost
Promenad ca 30 min

Onsdag

Mål - 900
Spenatlasagne - 900

Mål - 500
Bakade en stor fralla(rågmjöl och vatten), ost 17%, lätta - 500(?)

Mål - 750
85g Fullkornspasta - 290, 200g korv 3% - 180, pastasås - 100,riven morot - 20, lök - 20, 200g ärtor - 140, linfrön, psylliumfrön

Dryck mm
Vatten, lightläsk, äppelcidervinägerbrustablett
Ätit ca 2200 kcal
Sprang 10 km rundan, 84 min. Försökte jogga lugnt tre minuter på varje kilometer, fungerade bra de första
sju km. Första fyra km 30 min. Hade med mig 2 dl vatten, kändes välbehövligt.
Promenad ca 20 min

Har nu smakat spenat, det var gott, tänk vilka fördomar man kan ha mot livsmedel man inte smakat....

Testade att springa lugnare idag, fungerade toppenbra. Tror jag lunkade ca 25 min(7*3+några min) av 84 idag, dvs sprang ca 30% av tiden, funderar på att nästa gång springa en minut, gå en minut och se om jag orkar så hela varvet(fast inte springa i uppförsbackarna då, känns så kämpigt, men kompensera det tidstappet när det är plant eller nedåt, på så sätt skulle det bli hela 50% av tiden lunkat, borde ge en bättre tid...spännande.

Pellefant
2005-07-08, 11:40
Bakar ett grovt surdegsbröd för första gången, sju dagar kommer det att ta, började igår.

Dag 1

http://i2.photobucket.com/albums/y7/user345/dag-1.jpg

Dag 2

http://i2.photobucket.com/albums/y7/user345/dag-2.jpg

Pellefant
2005-07-10, 21:58
Torsdag
Frukost - 300
2 Bananer, 2 mandariner

Mål - 410
200g ost 5% - 360, äpple - 50

Mål - ca 500
193g Kycklingfilé - 230
1/2 av detta:
112g Gröna ärtor - 78, 50 g råris - 170 , 20g olja - 180, 12g kidneybönor - 40 , 12g adzukibönor - 40, 156g Lök - 47

Mål - 180
100g ost 5%

Dryck mm - 30
1l lightläsk - 10,1l lightsaft - 10, vatten, äppelcidervinägerbrustablett - 10
Ätit ca 1500 kcal
Promenad ca halvtimme

Fredag
Frukost - 450
100g Musli - 340, 3 dl minimjölk - 105, 10g hela linfrön - 0, 10g psylliumfrön - 0

Flera mål - ca 950
Rester från igår mm - ca 500, 400g korv 3% - 360, 8g olja - 72

Mål - 400
200g ost 5%. äpple

Mål - ca 300
Gjorde en liten äppelpaj, äpple, rabarber, lite smör, lite vetemjöl, sötningsmedel

Dryck mm
2,5l Lightsaft, 1l Vatten
Ätit ca 2100 kcal

Sprang 10 km rundan, hade med mig 3 dl vatten, precis lagom. Första km tog 6:50, första 4 km tog 28:30, försökte jogga lugnt mycket där det var plant och nedåt, sprang totalt ca 30 min.(tog tid). Totalt 88 minuter, men det blev ett "ofrivilligt stopp" på ca 7-10 min då det var en trevlig tjej som efter ca åtta km höll på med en undersökning(fem sidor att fylla i) om friluftsområdet, ville ju inte bara neka henne....

Lördag
Frukost - 380
80g Musli - 270, 3 dl minimjölk - 105, 5g hela linfrön - 0, 5g psylliumfrön - 0

Mål - 550
100g lösviktsgodis - 550

Mål - ?
2 st baconlindindad kycklingfilé, 3 glassar, ost 5%, 3 stora smörgåsar mörkt bröd, fetaost

Dryck mm - 530
Sockersaft 8 dl - 400
33 cl cola - 130
Ätit....gissar på ca 3000 kcal

Orkade inte räkna kalorier då jag inte lagade maten......och ätandet spårade ur som vanligt då, men ingen katastrof. (3 glassar typ Magnum mm)

Spinning innan frukost
Promenader ca halvtimme

Söndag
Mål(frukost, lunch mm) - 630
Kycklingfile - 150, 300g wokgrönsaker - 96
100g gröna ärtor - 70, 146g Lök - 50, 131g Morötter - 40, 400g krossade tomater - 104
11g olja -99, 36g soja - 20, 16g hela linfrön - 0, 11g psylliumfrön - 0

Mål - 270
150g Ost 5% - 270

Mål - 300
106g chevre fransk getost - 300(?)

Mål - 50
Äpple

Dryck mm
Vatten, 1,5l lightläsk, äppelcidervinägerbrustablett
Ätit ca 1300 kcal (så varmt...inte hungrig alls...)

Sprang 10-km slingan innan frukost, såg till att springa minst tre min på varje km och därmed hålla alla km under åtta minuter, fick km-tider mellan 6:50-7:55), första km 6:50, första 4 km 29 min, totalt 72 min. :D Mitt på dagen i solen, tre dl vatten.

Promenader halvtimme


Varit fyra mil i joggingslingan denna veckan( fyra ggr á en mil), så blir lite putt om jag inte gått ner i vikt imorgon faktiskt.

Diana
2005-07-10, 23:03
Riktigt duktig me ditt springade :hbang: kuuul att de går så bra=) jäkligt imponerad av de ARTON matlådorna oxå :D :thumbup:


B]jag kan inte bara ta en bit hur gärna jag än vill....istället tar jag drygt en halv tårta.... [/B]
)
:laugh: nä fy fasen choklad är LIVSFARLIGT när de kommer i tårtform :naughty: ja kan inte heller ta en fiin liten bit=)

Pellefant
2005-07-12, 15:09
Måndag
Frukost - 450
Musli, minimjölk

Mål - 400(?)
1,5dl makaroner, 2 korvar typ 15%, parmesanost, ketchup

Mål - 440
McDonalds mellanchockladmilkshake - 440

Dryck - 70
Vatten
2 dl minimjölk
Äppelcidervinägerbrustablett

Ätit ca 1400 kcal (Lite idag igen...det är värmen, bättre idag tisdag iallafall, har redan ätit 1800 kcal idag)

Promenader ca tre timmar

Veckomått och vikt (tisdag)
Vikt 90,46 kg (91,76)
Mage 103 cm (104)
Midja 99 cm (100)

Tack Diana, mmm, min morsa är bara värst, ofta när jag hälsar på så säger hon glatt "titta vad jag bakat, en sockerkaka, eller en toscatårta", hon vill alltid ha kakor i frysen "utifall om det kommer någon och hälsar på"...slutar ofta med att hon äter upp det mesta själv..och då måste hon ju genast baka igen.... (verka ligga i hennes natur att man "måste" ha kakor i stora lass att bjuda på då.....samtidigt som hon tar lite illa upp om man tackar nej om det är nybakat....... :(

Fast nu på sistonde efter att hon sett Toppform på tv verkar hon baka mindre faktiskt, samt hon har övergått från färdigladad korv och köttbullar till kycklingfilé istället. :) (hon är inte så rund, lite bara)

Pellefant
2005-07-20, 00:36
Hej hej,

Har inte skrivit så noga på sistonde, men det har väl gått ok, fast lite väl mycket godis nästan varje dag, och i söndags ca 400g godis och en kebabpizza. Veckovägningen får bli imorgon onsdag, har säkert gått upp lite.

Har varit på ett spinningpass, några promenader, samt styrketränat faktiskt, det var många veckor sedan sist, ujujuj, hade tappat mycket vikt på maskinerna.

Imorgon har jag tänkt börja jogga igen och äta bättre( dvs försöka skippa glass godis mm).

Cilia
2005-07-20, 08:13
jag har också tänkt prova att springa vid Hellasgården men det blir aldrig av. Måste bli helger för mig eftersom jag jobbar. Annars är det trevligt att bada där. Så jag har tänkt att man kan göra en kombi på sommaren, först springa och sedan får man bada. Vet inte om 1 mils spåret lät så kul om det är så kuperat så man måste klättra. Har annars hört att 5 km är bra då kan man ta 2 varv.

Pellefant
2005-07-20, 09:42
Hej Cilia! :)

Det är bara lite klättring(klättring är kanske att överdriva, men det är inte långt ifrån) på ett ställe, de som springer där verkar kalla den platsen för "väggen", detta efter ca 7-8 km.

Annars verkar 5-km slingan riktigt trevligt, det är samma bana som 10-km slingan första ca 2 km sedan svänger den av, den biten som är gemensam är riktigt trevlig och nästan bara trevlig skogsväg att springa på. (Är en liten backe efter ca 500 meter, men annars är den inte så kuperad ( av de ca 2 km jag sett)

Jag hade lite svårt att hitta starten........den är på andra sidan bilvägen från bilparkering, restaurang bad mm, där tennisbanorna är. (finns en tunnel under vägen)

Pellefant
2005-07-20, 22:19
Veckovikt&mått
Mage: 104 (103)
Midja: 100 (99)
Vikt 93,06 kg *screwy* (90,46 kg )
Kroppsfett: ca 32% (Liten "leksak" man håller i handen, så får tas med en nypa salt, en tia på RUSTA....visar dock samma resultat hela tiden så kan vara kul som referens)

Kost:
50g musli, 3 dl mjölk 0,5%
10g godis
2 bananer
100g nuts&fruits
McD glass med kolasås
mandarin

400g kycklingfile, champinjoner, 13g olja, morötter, paprika, röd lök,en burk krossade tomater

250g kvarg, fun light
1,5l cola light
5 dl iste peach fun light

Ätit ca 2300 kcal

Promenad en timme innan frukost (spanade in joggingspår......)
Ytterligare promenader ca 1,5 timme

Lustig notering, igår gjorde jag en påse(700g) "Hannes innerfiléer av kycklingbröst"(80% kött, 20% vatten) i ugnen, hade dem kanske lite för länge i ugnen,men ändå, sedan har de stått i kylen. Ikväll när jag skulle laga en del av dem så vägde allt bara 353g.(dvs hälten)....har några påsar kvar, ska testa igen, samt väga dem innan denna gången också, återkommer och berättar då.

Pellefant
2005-07-25, 09:20
Köpte 50 paket a 240 gram, dvs 12 kilo fjällskav(hjort, ren, älg)(Polarica) i helgen. :D

(utg. datum, men håller sig ju bra i frysen, en femma styck)

Pellefant
2005-07-25, 22:09
Veckovikt&mått (måndag)
Mage: 104 cm (104)
Midja: 100 cm (100)
Vikt 93,44 kg (93,06)
Kroppsfett ca 32%

sedan sist-söndag
Har inte räknat kcal och inte motionerat nått speciellt. Ätit "sådär".

Måndag
Frukost, lunch, middag, mellanmål
480g Fjällskav - 624
700g Kycklingfilé - 630
215g ärtor, majs, paprika - 183
11g hela linfrön - 0, 20g psylliumfrön - 0
207g Naturell yoghurt 3% - 124
16g olja - 144

Mellanmål
Äpple - 50

Dryck mm - 20
5dl vatten, 5dl fun light iste peach, 1,2l lightläsk

Ätit ca 1800 kcal

Sprang(och gick...) skogsslinga 2625-meter, ca 5,2 km
Promenad 10 min till slingan innan frukost
28 min (första varvet, kom lite fel...) innan frukost
20:30 (andra varvet) innan frukost
Promenad 10 min från slingan innan frukost

Dags att bryta viktuppgången nu, mer jogging och kaloriräknande. Är ju närmare 95 än 90 nu...

Ska nog sluta med milrundan ett tag, tappar ju motivationen när jag går så mycket, satsar nu på ca 5 km istället och hoppas springa lugnt hela distansen snart(ett varv till att börja med). Sedan om det går bra, kanske öka sträckan.

Pellefant
2005-07-26, 23:50
Tisdag
Frukost - 240
50g Sunt och gott musli - 170
2 dl minimjölk - 70

Flera mål
350g Tillagad kycklingfilé - 440
Naturell yoghurt 3% - 148
220g ärtor, majs, paprika - 187, 400g burk krossade tomater - 104
104g morötter - 40, 130g gul lök - 40, 93g röd lök - 27
9g olja - 81, 10g hela linfrön - 0, 10g psylliumfrön - 0
50g Fullkornspasta(Zeta 100% fullkorn) - 163
10g sockerfri ketchup - 5

Mål - 50
Äpple

Mål - ca 200
40 musli
1,5 dl minimjölk

Dryck mm
3 dl Lightläsk
1,5l Vatten
Äppelcidervinägerbrustablett

Ätit ca 1700 kcal

"Lugn hemmagympa" en timme innan frukost
15 min crosstrainer
3 km på löpbandet 23:24
Styrketräning 4-5 maskiner överkropp

Endumen
2005-07-27, 00:15
Schyssta resultat :thumbup: Keep up the good work...

Pellefant
2005-07-28, 23:17
Onsdag

Flera mål - ca 900 , ca 3/4 av detta:
240g Fjällskav - 312, 150g Tillagad kycklingfilé - 190, 50g råris - 177, 100g adzukibönor - 300.1/2 röd lök - 20, 11g olja - 99. 120g yoghurt 3% - 72, 30g sockerfri ketchup - 15. 10g hela linfrön - 0 , 10g psylliumfrön

Banan 100
800g Valio cottage cheese - 640

Dryck mm - 250
3 dl minimjölk - 105
2 dl Pucko - 140
8 dl lightläsk
Äppelcidervinägerbrustablett

Ätit ca 1900 kcal

Promenad ca halvtimme

Gjorde några matlådor

Matlåda fjällskav - 470, 4 st
240g Fjällskav - 312, Kebabkrydda, 70g vv-pasta fiesta - 70, 5g olja - 45
15g adzukibönor - 45, 5g hela linfrön - 0 , 5g psylliumfrön - 0

Matlåda kyckling - 320, 6 st
Kycklingfile - 200, 70g vv-pasta fiesta - 70
15g adzukibönor - 45, 5g hela linfrön - 0 , 5g psylliumfrön - 0

Torsdag

1 kg(5 st) Valio cottage cheese - 800
Matlåda fjällskav - 470
Banan - 100
Matlåda kyckling - 320
5g olja - 45
Yoghurt, sockerfri ketchup - ca 100 (orkade inte väga)
Äpple - 50

Dryck mm
1l vatten
1,5 l lightläsk

Ätit ca 1900 kcal

10 min crosstrainer
5 km på löpbandet, gick och sprang lugnt, 42:06
Promenader ca halvtimme

Tänker försöka ha en godis, kak(förutom när jag blir bjuden så det inte går till överdrift) och brödfri månad, start i måndags. Får se hur det går för inatt drömde jag om lösviktsgodis(fem olika såna stora vanilj/gräddkola inslagna i papper, fast det finns bara två sorter vad jag vet på riktigt... *screwy* ..), jag som nästan aldrig drömmer....(eller minns vad jag drömmer).

Tack så mycket Endumen. :)

Pellefant
2005-07-29, 04:11
Varför har jag nu när jag inte kunnat somna på en liten stund.....

-Ätit 3 dl lättgrädde 5% med sked?

-Blandat vetemjöl, socker, kakao och mjölk till en liten smet, var rätt gott faktiskt.....tur jag inte hade margarin hemma till det.

-Ätit 50g godis.

-Ska avsluta med varm chockladdryck nu och sedan sova.

Blir till att leva kycklingfilé resten av dagen. *rolleyes*

Cilia
2005-07-29, 08:55
Varför har jag nu när jag inte kunnat somna på en liten stund.....

-Ätit 3 dl lättgrädde 5% med sked?

-Blandat vetemjöl, socker, kakao och mjölk till en liten smet, var rätt gott faktiskt.....tur jag inte hade margarin hemma till det.

-Ätit 50g godis.

-Ska avsluta med varm chockladdryck nu och sedan sova.

Blir till att leva kycklingfilé resten av dagen. *rolleyes*
du borde veta bättre.
du är ju inne i sockerberoende och därför mår du som du gör.
stå ut iaf en vecka så kommer du att se att detg år över men du får pinas den veckan. Det där är ju bara sjukt och det vet du.

Lycka till men försök att skippa dom där backlashen. För även om du lever på kycklingfiléer och går ner totalt sätt så har du ju ändå inte lyckats eller hur?

Pellefant
2005-07-29, 09:29
Hm...jag ska läsa på om sockerberoende, inget jag tänkt på innan. Tack!!! :)

pekka
2005-07-31, 10:29
Jag brukar rekommendera kromtabletter mot sötsug. Det har något med insulin att göra? Minns inte riktigt.

Jag och speciellt sambon blev hjälpt av dessa kromtabletter, numera kan hon gå förbi godishyllan och känner ingen sug efter godis. Tidigare hade hon jämt godis hemma och i väskan :) Finns på hälsokost, prova olika märken tills du hittar nåt som hjälper dig.

Svårt att sova, måste äta lite då? Det kan vara så illa att du äter för lite. När man äter för lite så är det lätt hänt att man smaskar i sig de konstigaste kombinationer dvs. dammsuger skafferiet. När man äter för lite tror kroppen att nu kommer det en period med lite föda och ställer sig till svältförsvar, sänker ämnesomsättning och håller i allt vad som kommer in. Då kan man till och med öka i vikt trots man äter "jättelite". Prova med till exempel 2200-2400 kcal istället för 1800 kcal. Och skippa godiset. Lycka till!

Pellefant
2005-08-02, 13:57
Fredag
Ingen aning, men gissar på ca 5000 kcal. (se ovan)

Lördag
200g Valio cottage cheese, 500g Keso, 2 Matlåda fjällskav
8g olja, 1dl yoghurt 3%, 20g ketchup, 200g Kvarg, lightsaft

Dryck
33 cl coca cola, 1l Willys kaktus-päronsaft

Ätit ca 2000 kcal

Sprang och gick 5 km på bandet, första 4 km sprang jag hela tiden på 8,2 km/h, gick sista km 6,0 km/h, tid 38:16 min
Promenader ca halvtimme

Söndag
3dl kvarg, lättsaft, sallad, lök, vitlöksdressing, kyckling
2 matlådor kyckling, 10g olja
2 kakor, några ostskivor 17%
fjällskav, råris, ärtor, senap, ketchup, vatten
chockladpudding, 4 mums mums, 0,75l Lättglass
Jordgubbar, hallon, vv-pastarätt

Dryck
0,5 dl Baileys, mellanmjölk, sockersaft

Ätit ca 4000 kcal

Promenader ca en timme.

Måndag
Frukost
3 smörgåsar med vetemjöl, lätta, ost 17%, smörgåsgurka

Mål
240g Fjällskav, 20g sockerfri ketchup
30g kantareller, 102g gul knipplök
2g olja, 4g smör, salt, peppar

Mål
Matlåda kyckling

Två mål
500g keso

Två mål
2 st 200g Valio cottage cheese

Mål
500g keso, kycklingfile

Dryck mm
lightsaft, vatten

Ätit ca 2600 kcal

Crosstrainer 10 min
Sprang och gick 9 km på löpbandet ikväll, ca 66 min

Hade tänkt försöka mig på milen, men när det var en kilometer kvar så jag drog upp hastigheten till ca 14 km/h, då går det undan......kanske en aning över min förmåga, för jag tappade först papper på bandet sedan vattenflaskan på bandet också och två som arbetar där hade börjat städa inför stängningen så jag råkade sparka till flaskan när den åkte ner på bandet så den nästan träffade en av dem, så då tryckte jag på stoppet, då fick det räcka. :D

Veckovikt&mått (tisdag)
Mage 104 cm (104 cm)
Midja 99 cm (100 cm)
Kroppsfett ca 31,8% (32%) ("leksaksmätare", 10 kr på Rusta)
Vikt ca 91,5 kg (93,44 kg)

Ska försöka ligga på ca 2000 kcal/dag ett tag nu. Kanske mer, tack pekka . Ska kolla in kromtabletter också. :) Dvs öka intaget lite så kanske jag slipper såna 4500-5000 kcal katastrofdagar...

Skriver i fortsättningen bara ned totalsumman för kalorierna, vill inte ge någon dumma idéer...

Cilia
2005-08-02, 15:24
Du varierar väldigt mycket i ditt karloriintag.
är det planerat eller blir det bara så?

jag tycker att det är stor skillnad på om det är enligt plan eller om du bara spacar ut.

Pellefant
2005-08-03, 01:04
Du varierar väldigt mycket i ditt karloriintag.
är det planerat eller blir det bara så?

jag tycker att det är stor skillnad på om det är enligt plan eller om du bara spacar ut.

Det bara blir så tyvärr. :em: Dålig karaktär. *cry* Önskar jag kunda ligga på ett fast intag varje dag, men det är så svårt. Får se om det blir bättre med 2000+, tex ca 2200/dag som pekka skrev nu istället. Har ju länge velat ligga runt 1800 kcal, fast det verkar ju inte funka....då jag får typ 4500 kcal dagar.....som drar upp dagssnittet enormt.

Nu verkar det dessutom mycket svårare att gå ner i vikt då det inte är så enormt mycket kvar, har ju stått på 90-93 kg i över ett halvår nu. Dippat några gånger under 90, för att sedan gå upp igen. (Samt måtten är desamma, går inte bara efter vågen)

Pellefant
2005-08-03, 20:55
Tisdag
1 kg keso
40g godis, 3 chockladrån
240g Fjällskav, olja, 20g sockerfri ketchup
70g naturell yougurt 3%
1/3 "lätt"-kladdkaka med kvarg Jättegod, http://www.tasteline.com/default.ns?print=1&lngPortions=4&strItemID=showRecipe&lngRID=2992
20g chips, McD djungelmums
200g valio cottage cheese
250g kvarg med lightsaft
5 dl coca cola, lightsaft,vatten
Ätit ca 3000 kcal
Sprang 3 km på löpbandet, tid 23.08
Promenad halvtimme

Onsdag
Frukost
100g Flingor Euroshooper fruktmusli, 3 dl lättmjölk

Två mål
2 st matlåda Penne-pasta

Mål
500g keso

Tre mål
3 bitar kesolasagne, 40g sockerfri ketchup

Mål
25g Flingor Euroshooper fruktmusli

Dryck
1l Lightsaft, vatten

Ätit ca 2200 kcal

Sprang och gick 10 km på bandet innan frukost, tid 80,38.
Promenad halvtimme

Gjorde sju matlådor Penne-pasta - 280
100g kycklingfilé - 90
40g Fullkornspasta - 130
3/7 st varma koppen ost& broccoli - 50
Olja - 10

Kesolasagne ca 2100 totalt, tio bitar, ca 220 kcal per portion
2,5 dl matlagningsgrädde - 400, krossade tomater - 100, 241g(2 st) tomater - 50
200g broccoli - 75, 1 kg keso - 900
gul knipplök - 50, 210g Zeta fullkorns(100%)lasagneplattor - 510, 30g ost 29% - 100

Receptet(fast jag tog mer keso och ändrade runt lite) (Har en massa keso att göra av med innan den blir dålig)
http://www.vegomums.com/recept.php?id=40

Pellefant
2005-08-03, 21:55
Vad tycker ni om denna då?

Häromdagen på Vivo, en svensk pappa med sitt lilla barn, bara nån månad gammal i vagnen, det var en pall med små glasflaskor, ny läsk/saft av något slag, så pappan stod där och tittade på dem och såg ut att undra hur de smakade när jag gick förbi, sen ser jag honom öppna en flaska(skruvkork?) och smaka en klunk, ge en grimash att det inte alls smakade gott och ställde tillbaka flaskan. *grr27* :furious: :confused: *spy*

pekka
2005-08-04, 08:05
Jo, jävlar. Idioter finns överallt.

Bara att man är pappa gör inte en till en bra medborgare. Tyvärr.
Jag brukar alltid (oftast) säga till när jag ser något dumt som t.ex. en hundägare som kastade pinnar åt sin hund på skolgården när ungarna var ute. Förvånansvärt många börjar käfta emot. Många av dem är under 30 eller runt 30 så jag tror att dagissystemet har inte fungerat tidigare men det fungerar ännu sämre idag.

Läste nån gång om en psykolog som talade om att man måste visa gränser även för vuxna. Han hade börjat bråka med en annan "vuxen" man i IKEA kön som hade trängt sig och det slutade med att de båda blev utkastade av vakterna. :)
Han är min idol :cool:

Vilken Vivo var det?

Pellefant
2005-08-04, 09:57
Vilken Vivo var det?

Den i Skärholmen C(heter "Vi" nu tror jag), så akta er för en halvfull läskflaska där. ;)

Pellefant
2005-08-04, 21:33
Torsdag

Kesolasagne, sockerfri ketchup

matlåda Penne-pasta

200g Cottage cheese

kaffe, mellanmjölk, helva, fikon

Kesolasagne, sockerfri ketchup

matlåda Penne-pasta

200g cottage cheese, äpple

Kesolasagne, sockerfri ketchup

240g Fjällskav,olja

30g Musli (För att komma upp i 2200 kcal)

Dryck
33cl cola light

Ätit ca 2200 kcal

Ingen motion

Pellefant
2005-08-05, 23:24
200g Musli, 1 dl mjölk 3% (Euroshoper, tycker inte den mättar alls lika bra som Finax Sunt och gott)

Kesolasagne
200g cottage cheese
Kesolasagne
Penne-pasta

2 smörgåsar("mellanmörkt" vetemjölsbröd), lätta, ost, skinka, gurka

Fjällskav, champinjoner, lök, olja

glass liknande Magnum

1,5l lightläsk, vatten

Ätit ca 2900 kcal

Promenad halvtimme innan frukost
Sprang och gick 10 km på löpbandet innan frukost, tid 76 min.
Kvällspromenad halvtimme

pekka
2005-08-06, 19:38
du :eating: ju keso som om du vill att

det ska spruta ur öronen på dig :laugh:

köper du nästa gång lika mycket keso när du får det ...billigt? :naughty:

så ja lugnt nu kesomannen :D

Pellefant
2005-08-06, 19:53
Haha! :D Nä, när jag ätit upp denna keson så dröjer det nog några veckor tills det blir keso igen. Fast det är gott fortfarande. :)

Pellefant
2005-08-08, 13:33
Lördag

Matlåda Penne-pasta
Vit smörgås
400g Keso
Smörgås vitt bröd
50g godis
banan
4 smörgåsar
kycklingfilé, sommargrönsaker
Kladdkakebit(kesellavariant), kaffe, mjölk
10g godis

Dryck mm
3 dl mjölk 3% - 180
2 glas saft - 140
1l Vatten

Ätit ca 2900 kcal

Promenad ca en timme innan frukost. (strosade runt på klädreorna)

Söndag

kakao, socker, mjöl, 1 ägg, smör, margarin mm (=chockladsmet) (natt-"mat" natten till söndag, kunde bara inte låta bli...Inte så farligt mycket dock, ca 500 kcal. )

100g Keso
Matlåda Penne-pasta
Matlåda Kesolasagne
Matlåda Kesolasagne
200g Cottage cheese
240g fjällskav,olja
banan
100g chockladkaka
2 muffins
33 cl coca cola, vatten

Ätit ca 3100 kcal

Veckovikt och mått (måndag)
Vikt: ca 90,5 kg (vågen hemma) (91,5)
Mage: 102,5 cm (104)
Midja: 98 cm (99)
Kroppsfett: ca 31,5% (ca 31,8%)
Joggingdistans fg vecka: 32 km.

En rolig sak jag märkt denna veckan på löpbandet, nu kan jag springa på 8,6 km/h istället för 8,2 km/h längre bitar utan att "flåsa" och bli trött på en gång.

Lite jämnare kcal-intag denna veckan. (om man jämför mot innan...), ska försöka landa runt 2200-2500 kcal/dag denna veckan.

Fundering: Ätit mycket pasta denna veckan, men gick ner i vikt....var nog bara dumt att undvika pasta förut....det mättar så bra också.

Pellefant
2005-08-09, 22:38
Måndag
Frukost: Chockladmunk Pressbyrån,100g Parrots nuts&fruits

Kesolasagne
50g Muslinlandning
1 dl mjölk 3%
100g Musliblandning
Fjällskav, olja, burk krossade tomater
Kesallakladdkakebit
100g potatissallad 16%
Pepsi light, vatten

Ätit ca 2500 kcal

Löpbandet 5 km på bandet, 6.0-12.5 km/h, tid 34:09

Blandade en musli, blev gott. Gjorde det mest för att jag inte skulle äta upp hela Parrotspåsen direkt som på något konstigt sätt åkte ner i min vagn i affären.

100g Parrots nuts&fruits - 510, 150g Musli sunt & gott - 510
200g Euroshopper fruktmusli - 650, 50g hela linfrön - 0
Vilket gav en musliblandning på ca 370 kcal/100g

Tisdag
Frukost: 100g Musliblandning, mjölk 3%
400g potatissallad 16%
50g Musliblandning
50g mjölk 3%
100g Musliblandning
50g mjölk 3%
spagetti, köttfärssås. ketchup
Vetebulle
3 ostskivor, skinka, salami
33 cl Cola light, vatten, expresso, mjölk

Ätit ca 2400 kcal

Promenader ca halvtimme

Slängde resten(ca 500g) av potatissalladen(16%), insåg att den inte mättade nått alls, och så skulle jag säkert äta upp den ikväll om jag hade den kvar.

Fortsatt strategi: Ligga på ca 2200-2500 kcal/dag, och därmed hoppas slippa såna ofrivilliga ätardagar på 4000-5000 kcal, som händer ibland.

Cilia
2005-08-09, 23:06
jag tror du ska försöka skippa allt socker och skräp minst en månad och se vad som händer med din kropp.

tror du eg vet det själv.
för vad är meningen med att skippa allt bröd om du sätter i dig muffins och kladdkakor etc?
det är ju det totala kolhydratintaget som spelar roll inte just bröd i sig ju?

pekka
2005-08-10, 10:11
Maten din ser lite konstigt ut. Faktiskt väldigt konstigt... vetebullar, chokladmunk till frukost! 3% mjölk, potatissallad, korv (spelar ingen roll att det är 3%) chips och supersizeme-produkter... :confused:

Har du läst King Crubs Deffguide? (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881)

Du bör koncentrera dig mer på mat gjort av riktiga råvaror, inga halvfabrikat, inga färdiga köttfärsprodukter, etc. Bara "riktiga" köttbitar, fisk, helkornspasta, råris och potatis. Vill du ha synlig "sixpack" så tänk på att 80% av det tillverkas i köket och inte i gymmet/löparbanan.

För att ta reda på din kcal behov finns det några sajter på nätet, t.ex. uppladdningen.se (http://www.uppladdningen.nu/uppladdningen2/testadigsjalv1-1.html)
och formeln som används hittar du på King Crubs inlägg (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=36419)

Sedan hur du håller koll på kcal mängden per dag kan du låna hiqhiq's (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=36419) Excell formulär. Fortsätter du med dagens matvanor så kommer du förr eller senare ledsna för dåliga resultat och tröstäta lite. Och lite till... etc etc.

Du kanske går ned i vikt nu men hur mår dina muskler av det? Rent av hälften eller så av din viktminskning kan vara muskler. Det är dina muskler som förbränner energin du intar och om dina muskler förtvinar så blir det faktiskt "lättare" att gå upp i vikt igen, har själv provat viktväktarnas metod och är nu fetare än någonsin. Väger inte mer än någonsin men har mera fett än tidigare. Nu vet jag att jag ska inte gå ned i vikt utan jag ska minska fettet.

Styrketräning är nödvändigt för att behålla musklerna under fettminskning. Och allra bäst är träning på morgonen innan frukost. Allt detta har jag läst på detta forum så du hittar nog själv samma saker som jag har skrivit nu. Allra bäst är det när du "utbildar" dig själv dvs läser allt du kommer åt inom ämnet och sen beslutar/provar vad som är bäst för dig.

P.S. 60 minuters strosande bland klädreorna är inte träning och resulterar ingenting i fettminskning ;)

Cilia
2005-08-10, 12:31
håller med Pekka bra skrivet.

Jag vet hur svårt det är att ändra matvanor men det kommer aldrig att fungera genom att äta som du gör. Det är helt enkelt för dåligt för att ge kroppen det den behöver det är därför du åker dit på dina konstiga saker. Det är det jag har försökt säga.

Visst är det jobbigt i början men sen försvinner det där suget och du kan unna dig ibland (kanske beror på hur du är som person).

Du har ju all tid i världen att laga bra mat. Dessutom tar det inte så lång tid om man bara tänker efter lite.

Du kanske ska skriva en matsedel?
Det är inte så dumt. Då behöver du inte tänka efter vad du känner för utan äter det du SKA äta.

Sen ser inte jag det som ett jätteproblem om du varierar lite i kaloriintag mellan dagarna om det är planerat. Eller iaf består av BRA mat. Det kan t o m vara en fördel. Men när det beror på all det där skräpet du stoppar i dig det är då det blir konstigt.

Jag tycker helt enkelt att du ska sätta dig ner och tänka efter. Lägga upp en plan för hur du ska träna och äta och sedan hålla dig till det. Du behöver strikta förhållningsregler för att klara dig. Eller skaffa dig prof hjälp?

Pekka skrev mycket bra i sitt inlägg.

Pellefant
2005-08-11, 19:17
Godkväll,

P.S. 60 minuters strosande bland klädreorna är inte träning och resulterar ingenting i fettminskning ;)

ok, bara på den ruffiga mellandagsrean kanske. ;)

Jo, ni har så rätt, så rätt pekka och Cilia.

Gjorde en mängd (nyttiga) matlådor idag, ska planera och förbereda bättre nu. Vet ju egentligen att jag inte får godis o sötsug när jag äter bra.

Läste deffguiden. (igen.) Har nog väldigt bra koll efter att läst diverse forum ett tag, i terorin vill säga :em: , sen gäller det ju att tillämpa det...

Jodå, styrketränade ibland under våren, fast kommit av mig.......ska bli 1-2 ggr/vecka igen, ingår ju i kortet också. Märkte ju häromveckan när jag inte styrketränat på länge att jag tappat mycket i vikterna på maskinerna.

Ska försöka med 7-9 mindre mål/dag igen, gjorde ju det en period(några veckor?) under våren och då flöt det verkligen på bra. (utan godissug mm)

Matsedel blir det lite indirekt nu mha matlådorna. Samt ska starta med bastant frukost. (musli, mjölk och kanske ett äpple) (har aldrig gillat varm mat till frukost)

Tack för råd och kommentarer, mycket uppskattat ska ni veta.

P.s. Ingen kladdkaka alls idag. ;)

pekka
2005-08-12, 08:31
Jaja, jag kom på att du ville ju springa och ditt mål var att komma till en bra tid på halvmilen. Då är det ju bara och börja kuta då. Du har ju fått länkar till marathon.se och puls.se nu får du en till: polar.fi (http://www.polar.fi/polar/entry.html) och där klickar du på "polarpersonaltrainer.com" Jag är inte säker ifall du behöver äga en Polar produkt men prova. PT:n ger dig förslag för träningsprogram efter du har valt vad du vill uppnå, 5k eller 10k eller halvmara som exempel, och programmet verkar vara hygglig bra på det.

Jag var inställd på att du skulle göra som jag eller de flesta på denna forum. Alltså få ned fettprocenten, bf%, och behålla/öka muskler. De där springsajterna :D har ju också forum och de kan säkert det området bättre. *rolleyes*

Pellefant
2005-08-12, 09:21
Jag var inställd på att du skulle göra som jag eller de flesta på denna forum. Alltså få ned fettprocenten, bf%, och behålla/öka muskler. De där springsajterna :D har ju också forum och de kan säkert det området bättre. *rolleyes*

Jo, det är mitt främsta mål, att gå ner i (fett)vikt, även om rubriken säger annat på dagboken.

Inte vill jag bli en tanig löpare utan muskler inte.

Admin, ändra gärna rubriken till "Pellefants bravader". (Har tänkt be om detta några gånger men inte blivit av)

pekka
2005-08-12, 10:33
Cilia, tack för berömmet :cool: det värmer minst en vecka :)

Pellafant, då så. Vill du behålla musklerna så är det styrketräning som gäller. Tryter motivationen så är det mentalträning som gäller. Det finns ju att få också. Basen, fundamentet, grunden, kalla det vad man vill, måste vara stabil när man ska bygga något. Det gäller huskroppar och människokroppar :) Grunden är ju i huvudet, det är mentalt. Har man satt mål och har/skaffar tillräckligt mycket beslutsamhet så har man grunden. Sen kommer tränings- och närings- "tekniker" dvs. själva byggfasen.

Jag vill att du lyckas med ditt projekt, hittils har du ju jäkligt bra resultat.
*yourock*

P.S. Jag tror att du får nog skicka personligt till admin ang. rubrik förändring.

Pellefant
2005-08-14, 20:48
Tack pekka.

Tar paus från dagboksskrivandet och träning en vecka(fast några morgonpromenader lär det bli), kommer tillbaka med nya krafter nästa måndag. Ska fundera över kosten en del samt fortsatt träning.

Pellefant
2005-08-15, 18:32
Tjoho, inhandlade en ny ryggsäck på Stadium-rean just, med en
"funktion" som jag alltid velat ha.........man kan ha skorna i ett
stort fack som sitter utanpå det stora huvudfacket...så skönt att
kunna få undan dem där, tycker de alltid är ivägen.

Pellefant
2005-08-23, 21:34
Halsont sedan igår, träningen kommer igång när jag mår bra igen. Har iallafall börjat med ordentlig frukost igen, osötad musli(sunt och gott) med mjölk. Märker att mycket av sötsuget försvinner av bara det.

Ställde mig på vågen häromdagen, har gått upp ca 2-3 kg. Fast de brukar ju försvinna snabbt igen när jag börjar röra på mig, då lär jag komma ner till 90 snabbt igen, men det verkar ju vara resan 90 -> 85(och ev. lägre) som är så svår. Har nu massor med gånger dippat på ca 90 kg för att sedan gå upp till ca 93 igen, men jag vet ju varför, slarv med kosten. Ska köra med Netdoktorräknarsidan sen igen när jag kommer igång.

Pellefant
2005-08-25, 20:10
Provade en sak ikväll.....hade fjällskaven en stund i ugnen på grill innan jag stekte dem, fungerade bra, möjligtvis blev de lite torrare, så nu slipper spisen se ut som efter ett inbördeskrig av flott efter varje gång(trots att jag lägger hushållspapper här och var runt om). Stänker så enormt när man håller på att vända på skavplattorna som sitter ihop i stekpannan all eftersom de lossnar.

Tilllbaka till sängen...*host* *host*

Pellefant
2005-08-29, 15:19
Måndagsvägning och mått
Mage: 107 cm
Midja: 102 cm
Vikt: 96,16 kg *rolleyes*

Börjar räkna kalorier med Netdoktor idag igen.

Pellefant
2005-08-29, 21:56
Måndag
Frukost
1 port Musli Sunt och gott (á 100 g)
1.5 glas Lättmjölk fett 0,5 % berik (á 200 g)
1 port Hela linfrön (á 10 g)

Lunch
4 st Scan grillkorv 7% (á 50 g)
5 st Risenta råris (á 10 g)
1.4 st Morot (á 63 g)
0.2 tallrik Yoghurt naturell fett 3 % (á 250 g)
1 msk Ketchup tomat (á 18 g)
1 port Psylliumfrö (á 10 g)

Middag
1 port Dafgård Lasagne (á 250 g)
1.4 st Morot (á 63 g)
1 msk Ketchup tomat (á 18 g)

Mellanmål och dryck
1 påse Parrorts nuts&fruits (á 100 g)

1 port Dafgård Lasagne (á 250 g)
2 st Ketchup sockerfri (á 10 g)

1 st Multivitamintablett (á 10 g)
1,5l Läsk light

KCAL: 2123.6kcal
PROTEIN: 93g
FETT: 76.2g
KOLHYDRATER: 282g
FIBER: 21g

Styrketräning
Promenad halvtimme

Cilia
2005-08-30, 10:00
ta bort korven och ät bättre kött där
försök laga din egen mat i stället för äta färdig frysmat.
det är om inte annat bättre näring och du har väl tiden att laga?

jag tror det viktigaste för dig är att komma ur dålig matträsket och då är inte allternativet att ersätta det med lätt varianter av dålig mat utan med bra mat.

Pellefant
2005-08-31, 20:12
Tack Cilia, japp tid finns, blir ju oftast roligare mat då också. Kommer att fasa ut halvfabrikat mer och mer ur min kost.

En dålig sak är att jag inte fixar att rensa en kyckling(fast det räddar ju frysta kycklingfiléer) samt svårt att dona med just köttfärs från grunden tyvärr. Fast finns ju mycket annat i tex charkdisken.

Tisdag:

Frukost
1 port Dafgård Lasagne (á 250 g)
2 st Ketchup sockerfri (á 10 g)
0.9 st Paprika röd (á 110 g)

Lunch
1 pkt Fjällskav (á 240 g)
2 st Ketchup sockerfri (á 10 g)

Middag
3 st Scan grillkorv 7% (á 50 g)
1 port Couscous (á 50 g)
2 st Ketchup sockerfri (á 10 g)
1 msk Senap svensk (á 16 g)
0.2 tallrik Yoghurt naturell fett 3 % (á 250 g)
1 port Hela linfrön (á 10 g)

Mellanmål och dryck
0.5 st Musli lätt frebaco (á 100 g)
0.8 glas Lättmjölk fett 0,5 % berik (á 200 g)

1 port Kikärtor (á 100 g) (rostade dem i ugnen)
0.7 msk Olivolja (á 15 g)
Havssalt, red thai krydda

1 st Matlåda kyckling och grönsaker (á 230 g)

1,5l Läsk light
1 st Light-saft/iste (á 1000 g)
33 cl coca cola
1 st Multivitamintablett (á 10 g)

KCAL: 2109 kcal
PROTEIN: 219g
FETT: 66g
KOLHYDRATER: 249g
FIBER: 28g

Gjorde detta:
2 kg (fryst) kycklingfile, 350g morötter, 350g haricot vertes, 600g Findus chicken red curry, 100g soya
Har det som tio "matlådor", 230g på varje. (Allt vägde 2,3 kg klart)
Räknade lätt ut näringsinnehållet per portion med Netdoktor

Onsdag:

Frukost
1 st Musli lätt frebaco (á 100 g)
1 port Hela linfrön (á 10 g)
1.5 glas Lättmjölk fett 0,5 % berik (á 200 g)

Lunch
2 st Matlåda kyckling och grönsaker (á 230 g)
0.7 msk Olivolja (á 15 g)
2 st Ketchup sockerfri (á 10 g)
1.3 msk Senap svensk (á 16 g)

Middag
0.7 port Pasta makaroner spaghetti fullkorn (á 70 g)
0.4 st Gorgonzola 38% (á 100 g)
0.5 pkt Fjällskav (á 240 g)
0.5 st Tomat (á 65 g)
4 st Champinjoner (á 15 g)
0.5 msk Olivolja (á 15 g)
2 st Morot (á 63 g)
0.5 port Hela linfrön (á 10 g)
3 skiva Lök gul röd (á 16 g)
1.5 st Ketchup sockerfri (á 10 g)

Mellanmål och dryck
0.8 port Glass (á 100 g)

0.6 st Gorgonzola 38% (á 100 g)

1.5 st Light-saft/iste (á 1000 g)
3.3 dl Läsk m kolsyra (á 104 g)
1 flaska Läsk o cola light (á 330 g)

KCAL: 2264 kcal
PROTEIN: 268g
FETT: 100g
KOLHYDRATER: 242g
FIBER: 33g

Promenad halvtimme

Bör äta mer frukt kom jag på.

Pellefant
2005-09-07, 12:25
Hej,

Kommer att ta det lugnt här med dagboken ett tag, bara uppdatera vikt och mått veckovis.

Tanken är att köra promenader på bandet eller ute innan frukost varje morgon(3km på bandet imorse), gå på spinning, vattengymnastik ibland(första gången för hösten ikväll :) ), samt styrketräna.

Är så trött på att räkna kcal nu, men ska försöka äta bra ändå.

Måndagsvikt&mått
Mage: 107 cm (+-0)
Midja: 102 cm (+-0)
vikt: 95,60 (-0,56 )

Pellefant
2005-09-15, 10:38
Måndagsvikt och mått
Vikt 97,40 (+1,8) *gggggggggr*
midja 103 cm (+1)
mage 108 cm (+1)
kroppsfett ca 33,5% ("leksaksmätare" - 10 kr på Rusta)

I måndags började jag äta lågkolhydratmässigt, försöker skippa socker, mycket av halvfabriken mm. Första veckan kommer jag tappa mycket i vikt, mest vätska(enligt det jag läst) så det är eg. det som händer sedan som är intressant.

Inhandlat 9 kg kycklingfilé och mängder med wokgrönsaker, sommargrönsaker mm. :D

Inspiration:
http://www.markazits.com/diet/

Läste denna häromdagen:
Montiniac - Jag äter, alltså blir jag smal, samt bläddrade igenom: Jag äter - och förblir smal

Ska även snart läsa. (Verkar mycket intressant)
http://www.bokrecensioner.se/9151844818
"Ät dig ner i vikt" - Skaldeman

Återkommer med kosten för veckan på måndag. Skriver in allt i Netdoktor, nu fungerar det bättre då jag satt ner en bra stund och matade in en massa småsaker, som brukar göra att jag lägger ner Netdoktor annars, då det känns så segt mata in nya livsmedel.

Är medveten om att kroppen behöver kolhydrater för vissa kroppsfunktioner samt träning, så det verkar gälla att hitta en nivå man trivs med.

Tess_83
2005-09-15, 13:56
bra resultat du fått...men varför skippa kolhydrater så hemskt mkt????

träna som du gör och ät bra och du får lika bra resultat i längden med en bra balans mellan protein/kolhydrater *popcorn* *popcorn* :cool:

lycka till!!

Pellefant
2005-09-19, 18:49
Måndag-Söndag och idag

*****Motion*****
Måndag
Promenad en timme

Tisdag
Promenad 20 min innan frukost
Åt ca 2500 kcal, även en hel del fullkornsbröd mm.(Hälsade på mamma på kvällen och kunde inte låta bli brödet. måste hitta en lösning för min kost när jag hälsar på henne...Ta med ett par färdiga kycklingfilé kanske. Hon tar inte så illa upp om jag inte äter av hennes mat längre, men jag går gärna i hennes skåp...) Skrev ej i Netdoktor

Onsdag
Gick halvtimme på bandet innan frukost
Styrketräning

Torsdag
Promenad en timme ute innan frukost

Fredag
Promenad en timme

Lördag
Fullkornsbröd, 200g godis, 2 glassbåtar, 2 st viktväktarpastarätter, med mera... (hälsade på mamma...godiset köpte jag dock själv.) 1,5l lightläsk. Gissar på ca 3500 kcal. Skrev ej i Netdoktor
Promenad halvtimme

Söndag
Promenad 30 min
Rask kvällspromenad en timme

*****Kost - Netdoktor*****
Måndag
Frukost
1 st Keso (á 250 g)

Lunch
1.5 st Riven ost 33% (á 100 g)
1 burk a 350g Oliver med ost (á 350 g)

Middag
4.5 port Ivars kycklingfile (á 100 g)
2.4 port Gris bacon (á 75 g)
2 st Sommarblandning grönsaker (á 100 g)
4 port Vispgrädde fett 40 % (á 25 g)

Mellanmål
6 dl Läsk light (á 101 g)
3 st Pastill (á 1.9 g)
1 st Light-saft/iste (á 1000 g)

KCAL (2924.6 kcal = 137% av dagsbehovet)
PROTEIN (180.5 g = 172% av dagsbehovet)
FETT (233 g = 388% av dagsbehovet)
KOLHYDRATER (35.1 g = 12% av dagsbehovet)
Ditt kolhydratintag är alldeles för lågt. Äter du för lite kolhydrater kan du känna dig onödigt trött. Ät mer bröd, flingor, pasta, ris, potatis, frukt och grönsaker. (vill ju ligga lågt med kolhydraterna)
FIBER (14 g = 56% av dagsbehovet)

Onsdag
Frukost och mellanmål
6 port Broccoli fryst (á 100 g)
1 msk Olivolja (á 15 g)
6.6 skiva Gris skinka rökt fett 3 % (á 15 g)
2.4 skiva Hårdost fett 23 % (á 10 g)
3 port Ivars kycklingfile (á 100 g)
4 dl Tomater krossade konserv m lag (á 100 g)
3 st Sommarblandning grönsaker (á 100 g)
0.2 tallrik Lättfruktyoghurt fett 0,5 % (á 250 g)
3 st Wok mix Green house (á 100 g)
3 skiva Gris skinka rökt fett 3 % (á 15 g)

Lunch och mellanmål
1 pkt Fjällskav (á 240 g)
4 dl Tomater krossade konserv m lag (á 100 g)
5 dl Läsk light (á 101 g)
1 st Light-saft/iste (á 1000 g)
1.2 port Ädelost fett 30 % (á 65 g)
0.5 port Köttkorv rå fett ca 23 % (á 100 g)
2 st Pastill (á 1.9 g)

Middag
1 pkt Fjällskav (á 240 g)
0.5 msk Olivolja (á 15 g)
6 st Champinjoner (á 15 g)
1.6 port Vispgrädde fett 40 % (á 25 g)

KCAL (2553.5 kcal = 120% av dagsbehovet)
PROTEIN (255.8 g = 244% av dagsbehovet)
FETT (120.8 g = 201% av dagsbehovet)
KOLHYDRATER (109.2 g = 38% av dagsbehovet)
FIBER (27.4 g = 110% av dagsbehovet)

Torsdag
Frukost
1.3 port Getost (á 100 g)

Lunch
2 pkt Fjällskav (á 240 g)
1.5 msk Olivolja (á 15 g)
0.2 port Vispgrädde fett 40 % (á 25 g)
0.2 tallrik Lättyoghurt naturell fett 0,5 % berik (á 250 g)
0.6 msk Ketchup tomat (á 18 g)

Middag
4 skiva Vitt bröd fibrer ca 3 % typ Franska (á 25 g)
2 port Margarin 40 % berik Carlshamn Lätt Lät (á 5 g)
2 skiva Hårdost fett 31 % (á 10 g)
2 skiva Gris skinka rökt fett 3 % (á 15 g)
5 st Kex fyllda (á 12 g)

Mellanmål
2 st Pastill (á 1.9 g)
1.5 st Light-saft/iste (á 1000 g)

KCAL (2005.8 kcal = 94% av dagsbehovet)
PROTEIN (137 g = 130% av dagsbehovet)
FETT (119.7 g = 200% av dagsbehovet)
KOLHYDRATER (102.5 g = 35% av dagsbehovet)
FIBER (4.3 g = 17% av dagsbehovet)

Fredag
Frukost
0.5 glas Mellanmjölk fett 1,5 % berik (á 200 g)
1 kopp Kaffe bryggt (á 150 g)
2 skiva Hårdost fett 31 % (á 10 g)
2 skiva Gris skinka rökt fett 3 % (á 15 g)

Lunch
2 pkt Fjällskav (á 240 g)
2 st Gorgonzola 38% (á 100 g)
1.7 msk Olivolja (á 15 g)
1 port Hela linfrön (á 10 g)
1 st Arla Köket Feta & olivsås (á 250 g)
5 st Champinjoner (á 15 g)
0.6 tallrik Lättfruktyoghurt fett 0,5 % (á 250 g)
2 dl Lök gul fryst (á 50 g)

Middag
4.8 port Ivars kycklingfile (á 100 g)
1.3 msk Olivolja (á 15 g)
0.5 st Light-saft/iste (á 1000 g)

Mellanmål
5 flaska Läsk o cola light (á 330 g)
2 st Pastill (á 1.9 g)

KCAL (2902.6 kcal = 140% av dagsbehovet)
PROTEIN (237 g = 235% av dagsbehovet)
FETT (194 g = 334% av dagsbehovet)
KOLHYDRATER (58.6 g = 21% av dagsbehovet)
FIBER (8.8 g = 36% av dagsbehovet)

Söndag:
Frukost
3.6 port Ivars kycklingfile (á 100 g)
3.7 port Tex mex grönsaksblandning (á 100 g)
3 st Morot (á 63 g)
0.7 msk Olivolja (á 15 g)
2 st Ketchup sockerfri (á 10 g)
0.4 tallrik Lättyoghurt naturell fett 0,5 % berik (á 250 g)

Lunch
1 pkt Fjällskav (á 240 g)
0.5 msk Olivolja (á 15 g)
0.2 tallrik Lättyoghurt naturell fett 0,5 % berik (á 250 g)
0.5 st Ketchup sockerfri (á 10 g)

Middag
2 st Äpple m skal (á 125 g)

Mellanmål
6 flaska Läsk o cola light (á 330 g)
40 st Oliver gröna inlagda (á 5 g)
2 kopp Snabbkaffe drickf (á 150 g)
0.5 glas Mjölk o UHT-behandlad mjölk fett 3 % (á 200 g)

KCAL (1609.5 kcal = 78% av dagsbehovet)
FETT (78.6 g = 136% av dagsbehovet)
KOLHYDRATER (91.2 g = 33% av dagsbehovet)
FIBER (25.3 g = 106% av dagsbehovet)

Idag måndag:
10 min crosstrainer innan frukost.
Promenad en timme

Frukost
300g kycklingfile
1.9 port Tex mex grönsaksblandning (á 100 g)
0.3 msk Olivolja (á 15 g)
10 st Oliver gröna inlagda (á 5 g)
0.5 port Hela linfrön (á 10 g)
0.5 port Psylliumfrö (á 10 g)

Lunch
150g Hårdost fett 31 %
1 st Tacokeso (á 250 g)
1 flaska Läsk o cola light (á 330 g)
1 burk Fanta free( 3 kcal/dl) (á 100 g)
1 kopp Kaffe bryggt (á 150 g)
0.2 glas Mellanmjölk fett 1,5 % berik (á 200 g)

Middag och mellanmål
2 pkt Fjällskav (á 240 g)
0.2 tallrik Yoghurt naturell fett 3 % (á 250 g)
3 st Champinjoner (á 15 g)
0.3 msk Olivolja (á 15 g)

1 st Milda visp 20% (á 100 g)
2l vatten
3 C-vitamin

KCAL (2227.9 kcal = 108% av dagsbehovet)
PROTEIN (226.5 g = 224% av dagsbehovet)
FETT (133 g = 229% av dagsbehovet)
KOLHYDRATER (34.7 g = 12% av dagsbehovet)
FIBER (10 g = 42% av dagsbehovet)

Måndagsmått och vikt
Mage: 107 cm(-1)
Midja: 102 cm(-1)
Fettprocent: 33% (-0,5%)
Vikt 94,84(-2,56) (vet såklart att det är mest vätska)

Tanken är att fortsätta såhär denna vecka också fast vara mer strikt med kolhydraterna (har redan gjort 11 paket fjällskav och har sex kg kycklingfilé hemma nu), färre kolhydrater, samt inte fuska någon dag.

Vet att jag inte varit "renlärig" med kosten i veckan, finns nog massor att anmärka på , men ska tex byta ut lättyoghurten till 3% yoghurt denna veckan mm.

Tack så mycket Tess_83. Varför, tja, vill testa detta också, ju mer jag läser om det(se länkarna ovan) desto mer intressant känns det. Känner igen hur socker triggar suget etc.

Pellefant
2005-09-22, 17:21
Tisdag
Frukost
3 port Ivars kycklingfile (á 100 g)
1.9 port Tex mex grönsaksblandning (á 100 g)
0.3 msk Olivolja (á 15 g)
0.5 port Hela linfrön (á 10 g)
0.5 port Psylliumfrö (á 10 g)

Lunch
1 pkt Fjällskav (á 240 g)
0.5 st Sommarblandning grönsaker (á 100 g)
0.3 msk Olivolja (á 15 g)
0.5 port Hela linfrön (á 10 g)
0.5 port Psylliumfrö (á 10 g)

Middag
3 st Kebabkött (á 100 g)
1.5 port Ivars kycklingfile (á 100 g)
110g lök
1 st Paprika röd (á 110 g)
0.7 msk Olivolja (á 15 g)
0.8 burk a 350g Oliver med ost (á 350 g(avrunnen 200g)
0.5 st Ketchup sockerfri (á 10 g)
0.6 msk Senap svensk (á 16 g)
1 st Turkisk yoghurt 10% (á 100 g)

Mellanmål
2 kopp Kaffe bryggt (á 150 g)
0.2 port Vispgrädde fett 40 % (á 25 g)
1 glas Mjölk o UHT-behandlad mjölk fett 3 % (á 200 g)
Mellanmål
6g chocklad 70%
0.2 dl Frukt torkad (á 63 g)
Mellanmål
0.9 port Getost (á 100 g)
Mellanmål
1.4 st Milda visp 20% (á 100 g) (igen, men nu är den slut...)
Mellanmål
3.3 dl Läsk m kolsyra (á 104 g) (*grrrrr* Trodde jag drack en Fanta free, men när jag tittade noga på burken hade jag druckit en socker-Fanta, många kolhydrater där...)
1,5l lightläsk
5 dl vatten

KCAL (3378.9 kcal = 163% av dagsbehovet)
PROTEIN (209.5 g = 207% av dagsbehovet)
FETT (236.6 g = 408% av dagsbehovet)
KOLHYDRATER (104.4 g = 37% av dagsbehovet) (Hade jag inte gjort missen med Fantan hade det blivit ca 74 st)
FIBER (26.4 g = 110% av dagsbehovet)

Promenader ca 1,5 timme

Onsdag
Frukost
1 st Kebabkött (á 100 g)
1.5 port Ivars kycklingfile (á 100 g)
0.5 tallrik Yoghurt naturell fett 3 % (á 250 g)
0.2 burk a 350g Oliver med ost (á 350 g)
Lunch och mellanmål
2 pkt Fjällskav (á 240 g)
7 st Champinjoner (á 15 g)
0.7 msk Olivolja (á 15 g)
0.4 tallrik Yoghurt naturell fett 3 % (á 250 g)
0.7 msk Senap svensk (á 16 g)
1 port Hela linfrön (á 10 g)
1 port Psylliumfrö (á 10 g)
Middag
2.2 port Ivars kycklingfile (á 100 g)
1.3 msk Olivolja (á 15 g)
0.5 st Turkisk yoghurt 10% (á 100 g)
0.2 msk Ketchup tomat (á 18 g)
Mellanmål och dryck
200g Fetaost fett 25 %
1 burk a 350g Oliver med ost (á 350 g)
1,5l Fanta free( 3 kcal/dl)
1 kopp Kaffe bryggt (á 150 g)
0.2 glas Mjölk o UHT-behandlad mjölk fett 3 % (á 200 g)
200g Hårdost fett 31 %

KCAL (3862.1 kcal = 186% av dagsbehovet)
PROTEIN (285 g = 282% av dagsbehovet)
FETT (290.5 g = 501% av dagsbehovet)
KOLHYDRATER (34.4 g = 12% av dagsbehovet)
FIBER (23.8 g = 99% av dagsbehovet)

Torsdag
Frukost
100g Hårdost fett 31 %
Lunch
2.2 port Ivars kycklingfile (á 100 g)
0.7 msk Olivolja (á 15 g)
0.5 burk a 350g Oliver med ost (á 350 g)
Middag
1 pkt Fjällskav (á 240 g)
0.7 msk Olivolja (á 15 g)
0.5 burk a 350g Oliver med ost (á 350 g)
Mellanmål och dryck
100g Hårdost fett 31 %

1 port Ivars kycklingfile (á 100 g) (senare ikväll)
0.5 msk Olivolja (á 15 g)

ca en liter vatten

KCAL (2281.5 kcal = 110% av dagsbehovet)
PROTEIN (165.8 g = 164% av dagsbehovet)
FETT (179.8 g = 310% av dagsbehovet)
KOLHYDRATER (6.9 g = 2% av dagsbehovet) :cool:
FIBER (14 g = 58% av dagsbehovet)

Promenad ca halvtimme

Läste Skaldemans bok igår, "ät dig ner i vikt", tycker den var jättebra,mycket inspirationshöjande och läsvärd.

Testar som sagt en lågkolhydratkost nu, därför vill Netdoktors rek. värden inte som jag vill, men har med dem för är bra att se gram fördelningen. Kan dock inte säga att jag äter efter någon speciell metod, det är en blandning.

Helena B
2005-09-22, 17:28
Oj du är riktigt duktig, skriver ner allt du äter och så :thumbup:

Lycka till :bow:

Pellefant
2005-09-26, 19:30
Fredag
Bra dag kost och kolhydratmässigt(ca 40 st), skrev inte ner så noga.

20 min crosstrainer innan frukost
Styrketräning
Promenad halvtimme

Lördag
ca 250 kolhydrater
(3 smörgåsar, 3 glassar, 2 st vv-pastarätter, 100g "nuts and fruits"(parrots), lövbiff, creame-fraiche sås, ost mm)

Kändes som en ganska ok dag trots alla kolhydrater. Känns som jag måste ha en "ätardag" per vecka vad för "diet" jag än försöker mig på...

Promenad halvtimme innan frukost
Promenad halvtimme

Söndag
Frukost, lunch och middag
4.4 port Ivars kycklingfile (á 100 g)
1 pkt Fjällskav (á 240 g)
125g bacon
1 msk Olivolja (á 15 g)
0.5 st Turkisk yoghurt (á 100 g)
0.5 msk Ketchup tomat (á 18 g)

Mellanmål, dryck mm
1.8 port Chokladpudding m vispgrädde (á 110 g)
1 glas Kranvatten (á 200 g)
1 kopp Kaffe bryggt (á 150 g)
40g mjölk 3%
7 st Pastill (á 1.9 g)
200g Smältost fett ca 16 %

KCAL (2052.7 kcal = 99% av dagsbehovet)
PROTEIN (195 g = 193% av dagsbehovet)
FETT (127.7 g = 220% av dagsbehovet)
KOLHYDRATER (47.3 g = 17% av dagsbehovet)
FIBER (2.1 g = 9% av dagsbehovet)

20 min promenad innan frukost
Promenad ca 2 timmar

Måndagsmått och vikt
Mage: 106 cm(-1)
Midja: 102 cm(-1)
Vikt 93,46(-1,38 kg)
Fettprocent: Vet inte, batteriet var slut i mätaren.

Tack så mycket Helena B. :)

Pellefant
2005-09-26, 21:40
Edit: 101 cm var midjan.

Pellefant
2005-10-03, 15:47
Måndag
Ca 150 kolhydrater.
Sprang och gick 3 km på löpbandet innan frukost, tid 21,39. (6.0-12.2 km/h)
Promenad ca 2 timmar.

Tisdag
Ca 200 kolhydrater.
Promenad en timme

Onsdag
Ca 150 kolhydrater.
Vattengymnastik

Torsdag
Orkade inte räkna ihop kolhydraterna, 200 st kanske.
Promenad timme

Fredag
Ca 180 kolhydrater
Promenad halvtimme innan frukost

Lördag
Frukost
ca 70 kolhydrater
Promenad ca en timme innan frukost

Söndag
ca 130 kolhydrater
Promenad en timme

Måndagsmått och vikt
Mage: 105,5 cm(-0,5)
Midja: 101 cm(+-0)
Vikt: 93,14 kg(-0,3)
Fettprocent: ca 32%

Usel lowcarbvecka(suuuuuuuuuuuuuuuug, en gång vaknade jag och gick upp mitt i natten och gjorde chockladsås, haha! Ska äta mer.), men gick ned lite ändå. Tanken med kommande vecka är att äta lowcarb alla sju dagarna. (Högst ca 50 kolhydrater, men gärna nedåt 20). Har iallafall laddat upp med kött, wokgrönsaker, sommargrönsaker mm för veckan nu.

Pellefant
2005-10-12, 09:12
Måndag
Frukost
250g keso - 5
Lunch
300g wokkycklingbitar - 3
300g sommargrönsaker - 21
110g champinjoner - 3
90g lök - 4
50g Flytande margarin 80%- 0
100g turkisk yoghurt - 4
10g ketchup - 2
Middag
150g wokkycklingbitar - 1
200g sommargrönsaker - 14
20g Flytande margarin 80%- 0
Mellanmål
180g chevre getost - 6
Dryck mm
1,5l Lightläsk
1l Lightsaft
5 dl vatten

Ca 65 kolhydrater

Sprang och gick 3 km innan frukost på bandet 6-8.2 km/h, 25:43
Spinning
Promenader ca en timme

Tisdag
ca 400 kolhydrater

Onsdag
ca 50 kolhydrater
Promenad 4 timmar

Torsdag
Ätit ca 200 kolhydrater
Promenad en timme

Fredag
Ätit ca 70 kolhydrater
Promenad timme

Lördag
ca 100 kolhydrater
Promenad halvtimme

Söndag
Jaha, där föll det. ca 15 bullar, bullsmet, 2 chockladkakor, potatis, köttbullar, 2 st vv-rätter mm.
Gissar på 500-800 kolhydrater.
Promenad halvtimme

Måndag
Frukost och mellanmål - 4
500g Kycklingfile
50g Vitmögelost
40g Dessertost
10g olja

Lunch - 1
60g Vitmögelost
20g Dessertost

Middag - 5
Omelett - 3 ägg, 175g skinka, smör - 5
50g brieost

Mellanmål - 1
20g brieost
70g Dessertost

100g krossade Tomater - 3
150g Kycklingfile - 1

Dryck
1l lightläsk - 1

Ätit ca 16 gram kolhydrater (Borde vara minst 20)
Promenader ca en timme

Tisdag
300g krossade Tomater - 9
350g Kycklingfile - 3
30g brieost

köttfärslimpa(ca 200g nötfärs mm) - 3

15 skivor västerbottenost med lite smör 80% (gjorde ostrullar) - ca 1-3

Hamburgare(150g) - 0
10g ketchup sockerfri - 2

20g Dessertost
30g brieost

Dryck
1dl mjölk 3% - 5
2l lightläsk -2

Ätit ca 30 gram kolhydrater
Promenader ca en timme

Gjorde 11st hamburgare (1,7 kg nötfärs 10%, 2 ägg. kryddor, 1,7 kg/11= ca 150g/st )

Slog upp nötfärs på Netdoktor, de anger 0 kolhydrater, så det innebär att mina hamburgare innehåller ca 0 kolhydrater om jag förstått saken rätt. (äggen ger 2/11 gram bara, dvs ca 0,2 gram kolhydrater per hamburgare). Konstigt, köttbullar i affären tex innehåller ju oftast ca 12 kolhydrater/100 gram.

Ingen vägning denna veckan, men måtten(imorse) är ungefär desamma som förra veckan. Gymkortet(vågen där...) gått ut, väntar nog till på måndag med att införskaffa nytt.

Känner konstigt nog ingen hunger, skulle vara kul om jag kunde fortsätta såhär hela veckan.

Pellefant
2005-10-13, 23:01
Onsdag
Frukost
Hamburgare 150g - 0
20g brieost
10g ketchup sockerfri - 2
kaffe, 1 dl mjölk 3% - 5

Mellanmål
50g brieost
15g Dessertost

Lunch
250g Kycklingfilé - 1
200g wokgrönsaker - 14
100g ärtor - 7
10g olja
10g ketchup sockerfri - 2

Middag
Hamburgare 150g - 0
10g ketchup sockerfri - 2
60g camembert -

Dryck
1l lightläsk
kaffe, mjölk 3% - 2

Ätit ca 37 kolhydrater
Promenad halvtimme

Är dålig på att dricka vatten.

Smakade Camembertost, vad underbart god den är.

Tror jag börjat få lite koll på detta med low-carb denna vecka äntligen, är jag konsekvent och struntar i skräpmaten, godis mm så är jag inte hungrig/får inte sug. Får väl se om det håller i sig.

Torsdag
Frukost - 4
2 st Hamburgare 150g - 0
65g Camembert - 1
Turkisk yoghurt - 1
Ketchup sockerfri - 2

Lunch - ca 25-30
150g ost 31%, 20 oliver, 10g räkost, 20g bröd, 3 dl mjölk 3%

Middag - 15
250g Kycklingfile - 1
200g wokgrönsaker - 14
10g Olja - 0

Mellanmål - 3
200g ost 27%

Dryck mm
1l lightläsk
1l vatten
c-vitamin

Ätit ca 50 kolhydrater
Promenader ca 4 timmar

Pellefant
2005-10-16, 21:48
Fredag

Frukost - 1
250g Kycklingfilé - 0
Turkisk yoghurt - 1

Lunch - 12
Omelett 3 ägg, 90g riven morot, salt

Mellanmål - 0
250g Kycklingfilé
olja

Middag - 19
250g Kycklingfilé
200g Wokgrönsaker - 14
70g ärtor - 5
20g Hela linfrön

Mellanmål - 5
50g Köttfärs, sallad mm - 5

Mellanmål - 3
Hamburgare 150g
olja
Turkisk yoghurt

Mellanmål - 0
250g Kycklingfilé
olja

Mellanmål
5 st ostskivor

Dryck mm - 30
5 dl mjölk 3% - 25
Sötningsmedel - 4(?)
1l Lightläsk - 1
10g Hela linfrön

Ätit ca 70 gram kolhydrater
Promenad ca timme

Lördag
Frukost - 4
Hamburgare 150g - 0
150g Fetaost - 3
ketchup sockerfri - 1

Mellanmål - 2
80g västerbottenost 31% - 2

Lunch - 14
100g köttbullar(halvfabrikat) - 12
ketchup sockerfri - 1
50g Fetaost - 1

Middag - 3
Hamburgare 150g - 0
250g Kycklingfilé - 0
10g ketchup sockerfri - 1
10g Turkisk yoghurt - 2

Mellanmål - 30
2 brödskivor, smör, ost - 30

Dryck mm - 28
2l lightläsk - 2
3 st pastiller - 3
33 cl lightläsk och saften av en pressad apelsin, fruktkött - 10
2 dl mjölk 3% - 10
Sötningsmedel - 3

Ätit ca 80 gram kolhydrater
Promenad en timme innan frukost
Promenad halvtimme

Söndag
Frukost
60g Chevreost - 1

Mellanmål
150g Fetaost - 5
ca 50g Camembertost

Mellanmål
5 ostskivor 28%

Lunch
150g Hamburgare - 0
250g Kycklingfilé - 1
senap - 2
ketchup sockerfri - 1

Mellanmål
40g chocklad - ca 25
50g grädde 40% (vispade den) - 1,5

Mellanmål
30g skinka,30g blåmögelost,30g Camembertost - 1

Dryck mm -32 (Drack mycket socker idag....)
1l lightläsk
Pastiller - 2
5 dl vatten
2 dl juice - 20
2 dl mjölk 3% - 10

Ätit ca 70 gram kolhydrater
Promenad halvtimme innan frukost
Promenad timme

Vägning på tisdag eller onsdag. Med denna dieten behövs det inga "ätardagar" för mig känns det som nu, jag äter gott hela tiden. Hoppas det ska hålla i sig en vecka till.

Chockladen jag åt idag, gav inte så mycket mersmak konstigt nog.

Blev tyvärr inte så varierad mat alls under veckan.

Pellefant
2005-10-19, 22:16
Måndag
Frukost - 2
150g Hamburgare - 0
150g Skinka - 2

Två mellanmål - ca 130
20g grädde och chockladpudding
160g Princesstårtebit
80g Naturgodis
50g chockladgodis

Mellanmål - 1
100g olika mögel och brieostar - 1

Middag - 3
250g Kycklingfile
ca 100g olika mögel och brieostar - 1
Ketchup sockerfri - 2

Dryck mm
2 Pastiller - 2
1l cola light
5dl vatten

Ätit ca 140 gram kolhydrater
Promenader ca 2 timmar

Jaha, igår skrev jag så präktigt att jag inte behöver "ätardagar" med denna dieten, och idag satte jag i mig en princessbakelsebit(impulsköp), godis, naturgodis mm Expediten tittade roat på mig när jag ville veta vikten på tårtbiten. (så jag kunde räkna ut i kolhydraterna i Netdoktor sedan).

Tisdag
Nattmat
50g Grädde 40% (vispade den) - 1.5

Frukost - 9
satsumas - 5
100g skinka - 1
paprikabit - 3

Lunch
150g brie och mögelostar - 2

Middag - 18
200g wokgrönsaker - 14
250g kycklingfile - 1
100g skinka - 1
Ketchup sockerfri - 2

Mellanmål
50g vitmögelostar - 1

Kvällsmat
50g Grädde 40% (vispade den) - 1.5

Dryck mm
1 dl mjölk 3% - 5
1l cola light - 1
3 dl lightsaft
1l vatten
saften av apelsin - 10
saften av citron - 9

Ätit ca 60 gram kolhydrater
Promenader ca 2 timmar

Veckomått(onsdag) och vikt jmf. med två veckor sedan
Mage: 104 cm (105,5)
Midja: 100,5 (101)
Vikt: ca 92 kg (93,14)
Fettprocent: ca 31,9% (32%)

Pellefant
2005-10-24, 15:05
Onsdag
Ca 300 kolhydrater. (bröd, 2 st vv-rätter, halvfabrikat köttbullar mm, pytt i panna mm)
Promenad ca två timmar

Torsdag
Ca 40 kolhydrater.
Promenader ca tre timmar

Fredag
Kolhydrater ca 100
Promenad en timme

Lördag
Porterstek, potatis, sallad, fetaost mm
Kolhydrater ca 200
Promenad en timme

Söndag
Potatis, köttbullar, glass mm
Kolhydrater ca 200
Promenad en timme

Alla kolhydrater grovt uppskattat f.g vecka. Tänkte börja på gymmet ikväll, men känner mig lite "kanske på gång att bli förkyld", så det får vänta. Vikt idag ca 92,5 kg. (+0,5 kg)

Pellefant
2005-10-25, 17:33
Denna veckan ska jag nog inte träna nått samt inte räkna alls vad jag äter. Vilovecka från träning och kost så att säga.

Cilia
2005-10-25, 17:53
Ja må vara konstig men jag har svårt att förstå att det kan vara bra att trycka i sig grädde. Men om det funkar för dig så är det bra. Du verkar ju gå ner iaf

Vad blir det i kalorier per dag?
Du lägger ju ändå in allt så du måste ju veta vad det blir.

Pellefant
2005-10-25, 18:01
Hej :)

Fast nu har jag tröttnat på vispad grädde.....fast kan nog vara gott att göra nån "mouse" och blanda i lite bär, fast enbart grädde blir det nog inte mer på ett bra tag.

Kör med vispad mjölk nu istället med min nya fina mjölkvisp, det blir gott tycker jag. (känns som alla luftbubblor mättar också liksom...eller så har jag intalat mig det bara) (nån dl några gånger per vecka bara)

Jag har inte använt Netdoktor på flera veckor, utan har räknat kolhydraterna manuellt, så jag vet tyvärr inte kcal-intaget, vågar mig inte på en gissning heller, men nästa vecka kommer jag nog köra med Netdoktor igen, återkommer med svaret på din fråga då.

Pellefant
2005-11-02, 18:02
Veckovikt idag

Vikt ca 94 kg
Mage 105 cm
Midja 102 cm

Nya tag nu.

Niclaaas
2005-11-02, 18:54
kom igen nu pellefant, kämpa på! vad är målet nu?

hur lägger du upp kosten och vad är tanken bakom? vet att low-carb inte fungerar bra för mig själv, blir bara hungrig och orkeslös. hur har det funkat för dig?

jaja, kör på :bpump:

Pellefant
2005-11-16, 16:04
Här har jag inte skrivit på ett tag... :em:

Tjoff, skaffade äntligen gymkort i måndags igen. Var nog ca 3-4 veckor sedan jag var på gymmet senast.

Måndag
Vikt: 94,74 kg
Mage: 106 cm
Midja: 102 cm
Promenad en timme ute
Hade tänkt träna på gymmet, men vägde mig bara där.....så kan det bli.

Tisdag
Promenad en timme ute

Onsdag
5 km på löpbandet(5.0-14.2 km/h) innan frukost, tid 37:49
Ikväll vattengymnastik(redan bokat så nu måste jag pallra mig dit :) ) och styrketräning(innan).

Saknar motivationen att räkna och vara sådär duktig med maten, fast det kanske blir bättre nu när jag börjar träna igen.

Niclaaas, tack för din respons!!! :) Jag vet inte vad målen är nu riktigt, lite motivationsproblem med träningen.....fast jo, tror jag vet, 5 km på löpbandet innan frukost sågott som varje dag, kändes så bra att springa idag igen, samt styrketräna 3 ggr/vecka. Får börja med lite lätta mål nu, så att jag inte lägger av igen. Lär bli en del vattengymnastik och spinning också.

Angående low-carb så kör jag inte strikt på det just nu, vill kunna unna mig lite godis mm när jag känner för det. Gillar ju även potatis mm.....så får se hur det blir med kosten å det närmaste.

Pellefant
2005-12-01, 17:34
Har inte tränat så mkt på sistonde och ätit gott, men nya tag nu.

Onsdag
ca 95 kg
mage 107 cm
midja 102 cm

Promenad timme innan frukost
Styrketräning
Vattengymnastik

Torsdag
Promenad halvtimme
Vattengymnastik

Pellefant
2005-12-16, 22:36
Måndags:
Måndagsvikt och mått
Midja 103 cm
Mage 108 cm
ca 96 kg

Skiver inte maten så noga, men försöker sköta den. Motion...blir lite promenader ibland.

Pellefant
2005-12-20, 00:43
Måndagsvikt och mått
Vikt 96 kg
Mage 108 cm
Midja 104 cm

Frukost
ca 200g Kycklingfile
10g olja
200g sommargrönsaker
50g yoghurt 3%

Lunch
150g Cognadsmarinerad älgfärsbiff med fetaost
10g olja
200g amerikanska grönsaker

Middag
250g kycklinfile
3 potatisar
10g olja

Mellanmål
Banan
2 clementiner

Kvällmat
4 små mörka smörgåsar med lätta. ost 17%
200g ost 25%(likande philadelphiaost)

Dryck
1l Pepsi light
5 dl Fun light iste

Promenader ca 1,5 timme

Ska försöka går ner i vikt under julen.

oksiv1
2005-12-21, 13:26
Bra resultat. :hbang:
Undrar lite vad Netdoktorn eller vad det är som du använder dig av för att räkna energiinehåll.
Kör på, själv börjar jag min deff 2/1 -06 :D

Pellefant
2005-12-27, 08:35
Har försökt gå entimmespromenad innan frukost varje dag, blev av fem av dagarna. Annars ingen motion. Massor med julmat på julafton, mums, i övrigt ätit "ok".

Måndagsvikt och mått
Vikt ca 96 kg
Mage: 108 cm
Midja: 102,5 cm


Tack oksiv1. :)

Här är länken till Netdoktor(nere just nu), där kan man lägga in vad man äter, jag använder den inte just nu, bara periodvis. Varsågod. :) (gratis)

www.overvikt.netdoktor.passagen.se/

Pellefant
2006-01-09, 00:12
Måndag, ny vecka, nytt år, nya tag, nu börjar vårens diet. :D

Ralle947
2006-01-09, 13:52
Prova att äta 0 kolhydrater i 3 veckor :D

Pellefant
2006-01-10, 16:15
Prova att äta 0 kolhydrater i 3 veckor :D

Det får du prova själv. ;)

Invägning och mått idag tisdag
Vikt: 98,50 kg Måste ha blivit mycket julmat. *S*
Mage: 110 cm
Midja: 103 cm

Lite tankar...

Nu har jag inspiration igen, införskaffade gymkort imorse och mjukstartade med en halvtimme på crosstrainern. Ska motionera ca en timme innan frukost de flesta av veckans dagar har jag tänkt, ibland tidigt på gymmet och ibland en tidig rask morgonpromenad.

Har börjat gilla löpbandet på gymmet under året som gått, när jag lunkar i lugn takt eller går, att det finns tv-apparater gör att tiden går fort också, och om det inte är något bra på tv så använder jag min mp3-spelare.

Sugen på att simma igen också....dock måttliga distanser.

Kommer gå på vattengymnastik och spinning ibland.

Gymmet har satt upp en lapp om att mobiltelefoner undanbedes...det gillar jag....känns så oinspirerande för träningen att höra nån prata om ditten o datten på nån maskin bredvid. Där har mp3-spelaren räddat mig ibland.

Ska testa "Formfixaren" som finns att ladda ner gratis nu och prova, då jag aldrig blir riktigt vän med "Netdoktorn", den segar sig ofta tycker jag. ( http://www.formfixaren.com/ )

Tycker numera det är rätt trist att räkna kcal och vikt på maten mm nu(Ett sundhetstecken iofs.), men vill ändå göra det, äter lätt för mycket annars, hoppas jag ska trivas med Formfixaren. (Har ju gått från ca 93 -> 98,5 kg nu på några månader när inte motionerat så mycket eller räknat kcal).

Ska se till att äta ordentlig frukost, blir nog musli "Sunt och gott" ett tag, den mättar så bra. Kanske gröt också....åt risgrynsgröt i jul, den är ju god faktiskt.

Fixar inte att följa lågkolhydratkost i längden, det är bara att inse, brukar fungera ett tag, men sen faller jag dit och vräker i mig chocklad eller annat, så nu blir det som när jag gick ner så bra i början, dvs bra frukost, sedan bra kött, tex kyckling mm, grönsaker mm. Kommer nog inte att vara så strikt heller utan tillåta mig halvfabrikat ibland, då det finns så mycket av det jag gillar(pytt i panna tex). Vill inte bli "mat-fanatisk).Har lite tankar på nån lågkolhydratdag ibland....får se.

Jag ska få äta vad som helst, dock inte hur mycket som helst.

Hoppas ha lusten att styrketräna 2-3 ggr/vecka. Det brukar falla pladask...men får se...men har nog haft för ambitiösa program, på pappret avancerade delkroppspass 4-5 ggr/vecka, brukar funka en vecka, sen är jag trött på det...... ska nog istället sätta målet till ett enda (helkropps)pass per vecka istället. Eller två.

Minst en vilodag/vecka från motion.

Viktmål har jag inga för året....fast komma ner på nånstans 82-85 kg och "stay there", vore trevligt....fast jag har "alltid" i vuxen ålder varit lite knubbig och vägt ca 90-92 kg. (gissar på vikten för jag stod aldrig på en våg förr, tänkte inte ens på vikten, utan utgår från de stl. 52 i byxor, som jag har nu, och när jag var nere på 92 kg för ett tag sedan också, "52" var nämligen "alltid" min byxstorlek förr.), så har lite svårt att säga på vilken vikt jag vill hamna. Sen om jag styrketränar så vet jag inte vad de kommande musklerna väger o så.... (jag är 182 cm)

Vill helt enkelt se "smal" ut när jag tittar mig i en spegel. Vikten känns inte så viktig längre.

Mitt stora mål med året är att inte gå upp i vikt, låter kanske konstigt, men har läst att det är så otroligt vanligt att raskt gå upp de kilona man gått ner, så jag är glad om jag inte väger mer vid årets slut, en viktnedgång ser jag som en bonus.

Pellefant
2006-01-17, 20:33
Veckovägning
Vikt: 100,02 kg *cry* :cryout: :furious: *whatever* :whipped:
Mage 111,5 cm
Midja 106 cm

Förra veckan.
Vikt: 98,50 kg
Mage: 110 cm
Midja: 103 cm

Över 100 kg då igen....

Förra veckan, 30 min crosstrainer , 4-5 promenader 30-60 min. Åkte på ryggskott(suttit dåligt) i tisdags så har tagit det lugnt, men nu är det äntligen bra.

Maten gick bra tis-fre, jättebra t.o.m. Planerad stor kebabpizza på lördagen från pizzerian, vägde den för skojs skull, 728 gram. Sön-mån gick okej. Men nåt fel måste jag gjort ändå.

Ska testa Hälsovakten för maten denna veckan.

Pellefant
2006-01-23, 18:49
Tisdag:
2480 kcal
Crosstrainer 15 min innan frukost
Promenad halvtimme

Onsdag
2130 kcal
Promenad halvtimme
Styrketräning
Vattengymnastik

Torsdag
2160 kcal
Vilodag

Fredag
3360 kcal
Promenad 20 min

Lördag
ca 4500 kcal
Promenad 20 min innan frukost

Söndag
ca 1800 kcal
Promenad halvtimme

Veckovägning och mått
Midja: 106 cm (+-0)
Mage: 112 cm (+0,5)
Vikt 99,00 kg (-1,02)

Pellefant
2006-01-24, 23:29
Måndag
Sprang och gick 3 km på löpbandet innan frukost, tid 20:41. 6.0-11.2 km/h
Promenad timme
Ätit ca ca 2000 kcal

Tisdag
Sprang 3 km på löpbandet innan frukost, 8,2 km/h hela tiden, tid 22:03 (hade nog krafter för nån km till)
Trappmaskin en(1) minut (Hur orkar folk stå på dem så länge???)
Spinning
Ätit ca 2600 kcal


Har skärpt till maten ordentlig. Frukost keso eller musli och vaniljyoghurt/mjölk.
Mycket kyckling, fullkornspasta, morötter, wokgrönsaker, ris, bulgur etc. Gjorde portergryta ikväll på 1,4 kg nötbitar, blev middag+åtta(!) matlådor, fryste in hälften av dem. Dragit ner på halvfabrikaten, fast nått halvfabrikat blir det ibland ändå. Ska försöka vara såhär duktig hela veckan.

Pellefant
2006-01-27, 19:20
Onsdag
Promenader timme
Vattengymnastik
Ätit ca 2400 kcal

Torsdag
Sprang 3 km på bandet, 8.2-11.2 km/h, tid 20:22
Vattengymnastik
Ätit ca 2400 kcal

Pellefant
2006-02-01, 10:57
Fredag ca 2100 kcal
Lör ca 1800 kcal
Sön ca 3200 kcal Promenad timme
Måndag ca 2300 kcal
Tisdag ca 3300 kcal

Varit lite nysig och snuvig(men inte speciellt förkyld) så har tagit det lugnt ett tag. Men nu är det bättre.

Veckovikt och mått onsdag
ca 98,2 kg (99)
Mage 110,5 (112)
Midja 105,5 (106)

Endumen
2006-02-01, 13:37
Ah, bra att du kommit igång igen... Det är trevligt att följa denna journalen!

Kämpa på!

Pellefant
2006-02-06, 21:46
Ah, bra att du kommit igång igen... Det är trevligt att följa denna journalen!

Kämpa på!

Tack så mycket Endumen. :)

Veckovägning och mått
99 kg (98,2)
Mage 111 cm (110,5)
Midja 105 cm (105,5)

Gick lite uppåt på vågen. Denna vecka ska jag ta det lite lugnt med kolhydraterna.

Pellefant
2006-02-15, 13:13
Tog det lugnt med träning andra delen av veckan, har inte loggat maten så noga. Lade ned att äta "lite-kolhydrater".

Veckovägning och mått(tisdag)
98,5 (99)
Mage 111,5 (111)
Midja 105,5 (105)

Styrketräning igår kväll.

Pellefant
2006-02-22, 21:56
mån-tis, magsjuk.

Veckovikt och mått(onsdag)
99 kg (+0,5)
Midja 107 (+1,5)
Mage 111 (-0,5)

Onsdag
Promenad halvtimme
Crosstrainer 40 min (såg slamonen och 3:e perioden i hockeyn samtidigt )
Ätit ca 2500 kcal

Grrrr, hade en träningströja på crosstrainern som satt helt okej i somras, nu satt den som ett tight korvskinn. *rolleyes* Inser att jag gått upp ca 10 kg senaste året!!! :MrT: Var ju en kort sejour och dippade under 90 kg t.o.m. Skärpet är på yttersta hålet, det var inte länge sedan det var på hål tre.

Nya tag nu.

Nicolee
2006-02-28, 14:23
Tacck :) Ja jag ska springa så fort dt blir bättre väder ute men annars hoppar jag hopprep, dt e väldigt kul Men dt viktigaste för mej e endå muskler. (e 1.67 o väger 48) . Ser att du tränar mkt, lycka tillll :)

Pellefant
2006-03-03, 21:35
Tack så mycket Nicolee. :)

Måndag
Löpband 7 km, gick och sprang, innan frukost, 69 min
Ätit ca 3000 kcal

Veckovikt och mått
Vikt: 101,54 kg *rolleyes* (99)
Mage: 113 cm (111)
Midja: 107 cm (107)

Tisdag
Löpband 7 km, gick och sprang, innan frukost, 61 min
kväll: Spinning
Ätit ca 4000 kcal

Onsdag
Löpband 5 km, gick och sprang, innan frukost, 42 min
kväll: Spinning
Ätit ca 3200 kcal

Torsdag
Träningsfri dag
Ätit ca 3500 kcal

Fredag
Träningsfri dag
Ätit ca 1800

Så, har äntligen återfunnit glädjen på gymmet med löpbandet mm. *glad* Kosten går bättre och bättre.

Gjorde storwok ikväll på:

600g wok dinner chicken curry(det var såsen härifrån som jag ville åt till hela min wok)
260g orange färsk morot
390g gul färsk morot(hittade denna i grönsaksdisken o blev så glad )
400g lök
450g wok viatnamese
600g ärtor, majs, paprikablandning
200g bulgur
900g kycklingfilé
47g smör&raposolja
23g rapsolja

Blev 14 matlådor, bra att ha i frysen. :eating:

Cilia
2006-03-03, 21:41
går du upp eller ner i vikt när du ligger på dom där kaloriintagen?

woken låter riktigt gott men smakar gul morot annorlunda?

Pellefant
2006-03-03, 21:57
går du upp eller ner i vikt när du ligger på dom där kaloriintagen?

woken låter riktigt gott men smakar gul morot annorlunda?

Hej! :)

Vikten, vet inte ännu, har slarvat mycket innan och gått sakta uppåt senaste veckorna, det var i måndags jag började räkna ordentligt igen, så jag vet först vid nästa vägning, tycker jag ätit väl mycket (iofs. det allra mesta är nyttig mat) mat denna veckan såhär långt, hade tänkt hamna mycket lägre i kcal intaget(ca 2000-2500), men blivit rejält hungring(av löpbandet o spinningen antar jag), kanske är det bara såhär i början, var ju länge sedan jag sprang såna här sträckor. Känns dock som jag äter för mycket. Glad iallafall att jag knappt ätit dåliga saker(godis mm).

Har även börjat läsa lite om "kost timing", dvs att inte äta några timmar innan ett cardiopass, det verkar intressant.

Tycker gul morot är lite sötare, och så ser maten roligare ut med den skarpa gula färgen.

Helena B
2006-03-03, 22:16
Imponerande att springa innan frukost :thumbup: Så fort snön försvinner ska jag oxå försöka ge mig ut på morgonen. Just nu är det för kallt, halt och livsfarligt.

Lycka till!

Pellefant
2006-03-06, 14:31
Tack så mycket Helena B. :) Jag hoppas snart orka springa(dvs lunka...) hela distanserna(tex. ca 7 km) då det inte är så långt egentligen, funderar på att sänka farten till ca 7 km/h o testa om jag orkar hela då. (min normala "springfart" på bandet är 8,2 km/h nu.

Igår var jag på Vasaloppsspinning! :thumbup:

Jag vaknade kl 6.10 igår imorse, åt en rejäl portion kall pasta som jag gjorde kvällen innan. Anlände till gymmet halv åtta och spinningsalen tjugo i åtta, jag trodde jag skulle vara först, men då hade nästan alla redan kommit. Sportfånar ;) Tog en cykel i tredje och bakersta ledet.

Klockan åtta gick vasaloppsstarten, så då började spinningpasset. Det var tre ledare, en kille och två tjejer som turades om på instruktörscykeln, de två andra servade oss med att fylla på våra vattenflaskor(Jag drack ca 3,5 liter vatten och ca 8 dl blåbärssoppa), samt så hade de ordnat med mörk chocklad, nötblandning/russin, blåbärssoppa och bananer som de gick runt med till oss hela tiden i skålar.

Vi såg själva tv-sändningen av loppet på en stor skärm på väggen bredvid instruktörcykeln, dock så hörde vi inte tv-kommentatorerna(jag saknade det lite, men jag spelade in Vasaloppet på video, så ska se det igen vid tillfälle), istället hade vi hög skön omväxlande musik.

Första timmen gick ganska lugnt, sedan ökade vi allt eftersom med mer backar, intervaller(dvs olika ställningar på cykeln, mycket stående också), efter två timmar sa de att det bara var två timmar kvar. Sen efter ett tag så insåg vi att det inte skulle gå på 3:58 som förra året, då skidföret var sämre i år, så när tre timmar hade gått, var det ungefär 1,5 timme kvar.... :laugh:

Sista timmen ökades tempot rejält med stegvisa ökningar tills vi slutligen gick i mål. Efteråt rejäl nedvärmning och stretch.

Så det blev spinning non-stop i 4 timmar och 35 minuter, jag lämnade inte cykeln någon gång, behövdes inte, bara någon enstaka deltagare behövde gå på toaletten en stund.

Skönt var att instruktörerna gick runt ibland o sprayade kallt vatten i ansiktet på de som ville med sprayflaska. Under passet försökte de förmå alla att äta mycket av det som de bjöd på samt dricka ordentligt.

Tyvärr kollapsade en tjej i slutet av passet(svimmade dock inte tror jag), hon lade sig på rygg på golvet och fick vila och omvårdnad av instruktörerna, de såg till att hon åt mm, tror hon öppnade dörren ut från rummet, sen låg hon plötsligt på rygg där helt slut, så efter stretchningen så fick vi "gå över" henne, då hon inte orkade röra på sig, hon repade sig efter ca 20 min iallafall som tur var. Instruktörerna trodde det berodde på blodsockerfall(ätit för lite under passet)

Efteråt fick vi fullkornssmörgåsar med ost och skinka och ännu mer blåbärssoppa.

Det var superduperbra och tiden gick enormt fort!

Efteråt var jag inte så slut(De flesta såg förvånansvärt pigga ut efteråt tyckte jag), tog inte ut mig, samt gick ut lungt första timmen, men idag har jag enorm träningsvärk i benen, haha!

Alla 20 som bokat kom det var kul. (tycker det ofta brukar stå 1-3 tomma cyklar vid vanliga fullbokade pass tyvärr)

Lördag: Träningsfri dag, åt ca 3000 kcal. Söndag: Långspinningen, åt ca 4000 kcal(grov uppskattning)

Semiramis
2006-03-06, 14:41
vad kul det lät med spinningen :)

Cilia
2006-03-06, 16:02
tycker också spinningen lät kul.
kul med så långt.

apropå din diet så tror jag du gör helt rätt.
ät nyttigt men inte för lite och vänj dig vid det eftersom du verkar åka på rejäla bakslag när du drar ner för mycket. Sen kan du minska succesivt tills du hittar en bra nivå.

Röda_Lacket
2006-03-06, 22:58
Läste igenom tråden och jag är verkligen starkt imponerad av dina resultat lycka till med träningen ska snart också ta tag i träningen.

Pellefant
2006-03-07, 22:49
Tack så mycket Semiramis, Cilia och Röda_Lacket. :)

Måndag
Frukost
Matlåda-kyckling-wok-bulgur(De som jag gjorde 14 st av i helgen) 240

Lunch
Matlåda-kyckling-wok-bulgur 240
300g kycklingfilé 330
1dl apelsinjuice 40

Middag
250g kvarg 170
1dl vv-päronyoghurt 55
Tärnat äpple 50

Kvällsmål
2,3 dl vv-päronyoghurt 120

Dryck
1,8l lightläsk - 20

Övrigt
15g ketchup, 15g soya. 5 ostskivor 26% - 200

Träningsfri dag
Ätit ca 1500 kcal (Väl lite, men proppmätt redan innan middagen, "tvingade" iallafall i mig kvarg mm ändå, kanske så mätt pga ätit så mycket dagarna innan)

Veckomått och vikt(tisdag)
Mage: 111,5 cm (-1,5)
Midja: 106 cm (-1)
Vikt: 101,76 kg (+0,22 kg) *grrrrrrrrrr*

Tji fick jag, jag som var säker på ca ett kg ner pga att jag sprungit på bandet, spinningen mm, fast har nog ätit väl mycket i veckan, stora kcal-intag..., ska försöka hamna lite lägre denna veckan i kcal-intaget.

Cilia
2006-03-08, 08:11
jag kan vara mätt länge om jag har haft flera stora "ätardagar". Annars är det svårt att vara kanonmätt på bara 1500 kcal per dag tycker jag

Pellefant
2006-03-11, 23:16
Tack Cilia. :) Ja, 1500 kcal i längden skulle inte fungera för mig.

Tisdag
20 min crosstrainer innan frukost
Ätit ca 3500 kcal
Träningsvärk i benen fortfarande från i söndags. Löpbandet får vänta.

Onsdag
Vattengymnastik 45 min
Ätit ca 2000 kcal

Torsdag
Vattengymnastik 45 min
Ätit ca 3000 kcal (grov uppskattning, blev en del kaksmet hemma hos mamma ikväll....)

Fredag
Träningsfri dag
Ätit ca 2500 kcal
Grrrr, sträckning i ena benet efter vattengymnastiken igår kväll, fick det i slutet av passet, har hänt några gånger förr, brukar gå över på någon dag. Kanske borde man stretcha innan passet och inte bara efter?

På dessa pass där man bottnar så stödjer man inte fötterna på något så att säga(man har flytbälte), tror det är därför. Bassängen är ju 4 meter djup. (Hoppbassängen)

Lördag
Promenad ca en timme
Ätit ca 2000 kcal (Tjo! En lördag som inte spårade ur med maten)

Lördagskvällsnöje :D Gjorde 28 matlådor. Såg till att alla hamnade på ca 200 kcal, så blir det enklare att räkna sedan. (Klistrat från OpenOffice-Calc(gratisversion som Excel, fibrer är inte utsatt på alla rutor varför kolumnerna haltar på en del rader, visar dem bara för skojs skull)

Kycklingfile, råris,wokgrönsaker mm
Kcal/100g Protein Kolh Fett Fibrer Mängd(g) Kcal tot
Kyckling 90 19 0,5 1 1400 1260
Wokgrönsaker 32 1,3 6,5 0,1 1000 320
Ärtor, majs, paprika 85 4,5 15 0,5 1000 850
Lök 60 1,2 6 0,1 1,2 150 90
Matolja 900 0 0 100 30 270
Råris 336 8 71 2,2 4,7 242 813,12

Kcal totalt 3603,12
Antal matlådor: 18
kcal/matlåda 200,17

Rödvinsmarinerad kycklingfilé och grönsaker
Kcal/100g Protein Kolh Fett Fibrer Mängd(g) Kcal tot
Kyckling 90 19 0,5 1 1000 900
Sommargrönsaker 36 2,4 6 0,3 1600 576
Lök 30 1,2 6 0,1 1,2 150 45
Matolja 900 0 0 100 30 270
Quinoa 374 13,1 68,9 5,8 5,9 60 224,4
Kcal totalt 2015,4
Antal matlådor: 10
kcal/matlåda 201,54

Ett "recept" jag kom på idag... Istället för chocklad!

120g chockladpudding(Jag har testat Jacky, det är 120g(125g?) i en burk för en femma i kyldisken.
250g Arla Lättkessella eller LIDL kvarg.

Vispa ihop allt, går bra med handvisp, sen är det bara att äta, 370g god smaskig chockladsmet med bara ca 300 kcal, och det känns bra mycket mer "satisfaction" än en 100g chockladkaka tycker jag.

Tror faktiskt jag kan äta detta istället för chocklad, är så svag för chocklad, tror chockladen många gånger förstör min viktnedgång. :(

Pellefant
2006-03-14, 16:53
Veckomått och vikt(imorse tisdag)
Mage: 112 cm (111,5 cm) (dvs +0,5 cm)
Midja: 107 cm (106 cm) (dvs +1 cm)
Vikt: 102,10 kg (101,76 kg) (dvs. +0,34 kg)

Ska nu försöka ligga på 2000 kcal/dag. Samt bli seriösare med träningen, minst två, men gärna tre helkroppspass på gymmet varje vecka samt springa och gå på bandet innan frukost mm.

Cilia
2006-03-14, 18:45
Tror faktiskt jag kan äta detta istället för chocklad, är så svag för chocklad, tror chockladen många gånger förstör min viktnedgång. :(
bra idé där och bättre kalorier än i choklad dessutom får du i dig lite bra protein men försök att komma ifrån begäret att hela tiden behöva "unna" dig något. Tror det är lösningen på mycket. Ibland är bra och då ska man äta ngt som man verkligen tycker är gott men att dagligen känna behovet av ngt sött/gott kan lätt leda på fel spår.

edit:
btw om du ändå ska köra kanske det går lika bra med chokladpuddingspulver?

Pellefant
2006-03-18, 18:50
Cilia: Jag ska skaffa chockladproteinpulver, sett så många recept på nyttiga "godsaker" med det nu på forumen. :) Det är kanske den bästa lösningen.

Tisdag
5 km på löpbandet, 43:15, innan frukost, gick 2,5 km i 6.0 km/h och sprang 2,5 km i 8.2 km/h växelvis.
I somras när jag var nere på ca 90 kg så var min "standardfart" 8.6 km/h, men nu är den alltså 8.2 km/h.
Ätit ca 2500 kcal (nästan bara bra mat, musli, mjölk, kyckling, wokgrönsaker, fullkornsris, uncle bens tikki masala sås, färdigrätt nudlar och kött, 33 cl coca cola, 33 cl cola light, vatten )

Onsdag
Frukost
2 matlådor kyckling-wok-fullkornsris matlådor. sockerfri ketchup, tikki masala sås - 500
Lunch
100g musli, 1,5 dl mjölk 3% - 450
Mellanmål
80g musli, 3dl lättsockradyoghurt - 450
1l lättsockrad yoghurt - 550
30g lösviktsgodis(3 bitar) - 150
Middag
matlåda kyckling-wok-fullkornsris-quinoa, tikki masala sås - 250
Kvällsmat
50g musli, 1dl mjölk 3% - 240
200g musli, 500g yoghurt - 950
Ätit ca 3600 kcal

Kväll:
Spinning
Simmade 500 meter
Vattengymnastik intensivpass med flytbälte

Torsdag
200g musli, 500g yoghurt - 950
matlåda kyckling-wok-fullkornsris-quinoa, tikki masala sås - 200
Sen gick det åt skogen....
4 frallor, 500g keso, mycket glass, jordgubbar mm
Ätit ca 3500 kcal (grovt uppskattat)
Träningsfri dag

Fredag
Smygvägde mig på vågen...102,70 kg, dvs ca +0,6 kg sedan början av veckan...dags att skärpa till kosten. *grr27*

250g Keso - 225
4 Matlådor med kyckling, wok, fullkornsris mm - 800
400g Tikki masala sås(Uncle Ben) - 390
300g kycklingfile - 300
87g morot - 35
10g olja - 90
Vatten, 33 cl cola light, 1l lightcola, 1l fun light saft
Ätit ca 1900 kcal

2 km på bandet innan frukost, 7,5 km/h, tid 16:02 (sänkte till 7,5 km/h för tänkte orka springa 5 km, tji fick jag)

Styrketräning. 3x8 på alla maskiner.
Benspark 25kg (Läge 3)
Triceps maskin 45 kg (5)
Abductormaskin 60 kg (maxar den) (9)
Rodd nerifrån 25 kg (3)
Adductormaskin 35 kg (4)
Pec deck 20 kg (2)
Liggande lårbiceps 25kg ( 25)
Bröstpress 30 kg (4)
Axelrotationsmaskin 20 kg (20)
Sittande magmaskin 30 kg (3)

Finns ca 13-14 maskiner på gymmet som jag gillar, ska köra ca 10 av dem varje gång, så tar det ca en timme, lite beroende på vilken som är ledig, försöker växla mellan armar och ben. Kommer även lägga till en ryggmaskin då jag kör mage. Kanske inte optimalt, men känns mest lustfyllt så, vill inte gå efter ett strikt schema(dumt?), inte just nu iallafall, vill få in vanan att gå dit 3 ggr/vecka till att börja med...

Promenad halvtimme

Lördag
Frukost
350g kycklingfilé, turkisk yoghurt, olja - 450

4 matlådor kyckling, fullkornsris, wokgrönsaker mm - 800 (Resten senare ikväll)
130g kycklingfile - 120
olja - 100
400g Tikki Masalasås - 390
Heins vitlökssås - 200(?)
2l lightcola

Ätit ca 2100 kcal

Promenad halvtimme

------------------------------

Varför ska folk bli så sura när man tackar nej till kakor de bakat? :confused:

Vill eg. undvika aspartam, försöker dra ner på det pga det jag läst om det på sistonde, tror mer på sukralos.

Trött på kycklingfilér som man kan vrida ur vatten ur som en disktrasa, lagar två kg på en plåt nu till matlådor och när jag tittade in i ugnen nu så ligger de där och kokar i all vätska.... lade upp dem på ett galler.

Kosten ser kanske lite enformig ut med all Tikki masala sås, har just hittat den så fått dille på den.

Styrketräning imorgon söndag igen, så då blir det två ggr denna vecka.

Pellefant
2006-03-20, 21:35
Söndag
Frukost
1 kg yoggi yoghurt 2% - 850
Lunch
Kycklingfile, bulgur, sommargrönsaker, flädersaft, sweet&sour sås - 500
Middag
matlåda kyckling-wok-fullkornsris, sås - 250
Mellanmål
3 smörgåsar - 450
100g ost - 300
Vatten
Ätit ca 2350 kcal

Styrketräning, 3x8 på alla maskiner som vanligt.
Triceps maskin 45 kg(Läge5)
Benspark 25kg(3)
Baksida axelmasin 20kg(1)
Rodd nerifrån 25 kg(3)
Adductormaskin 35 kg(4)
Pec deck 20 kg(2)
Axelrotationsmaskin 20 kg(20)
Korsryggsmaskin 35 kg(5)
Axelpressmaskin 25 kg(5)
Sittande magmaskin 30 kg(3)

Veckovikt och mått(måndag)

Mage: 110,5 cm (-1,5) (112 cm)
Midja: 106 cm (-1) (107 cm)
Vikt: 100,60 kg (-1,5 kg) (102,10 kg)

Pellefant
2006-03-20, 22:06
Måndag

Frukost - 350
Gjorde gröt för allra första gången! (Funkade att ta med den till gymmet, hade folie runt matlådan så den höll sig varm)
40g Havregryn, kanel, sötningsmedel, lingonsylt
250g Yoghurt

250g Keso -225
Magnumglass - 271
5 st Matlådor/kyckling, bulgur, wokgrönsaker mm) - 1000

Åt lite när jag lagade matlådor ikväll - 200(?)

Ätit ca 2100 kcal

Gick 10 min på bandet(6.0 km/h) samt crosstrainer 10 min innan frukost

Lagade gröt för första gången någonsin!!! Havregryn, kanel, sötningsmedel, sylt. Blev riktigt gott, jag som inte trodde jag gillade gröt.... :D

Gjorde 23 st matlådor ikväll i två olika varianter(av 2 kg wokgrönsaker, 1 kg ärtor, majs, paprika blandning, ca 3 kg kycklingfilé, 300g Bulgur, 300g Couscous mm, såser). Tur jag har en stor wokpanna.

Kyckling-bulgur-wokgrönsaker-ärtor, paprika, majsblandning, currysås, psyliumfrön mm

Kyckling-couscous-wokgrönsaker-ärtor, paprika, majsblandning, tikki masala sås, psyliumfrön, röda linser mm

Höftar till det och säger att de innehåller ca 300 kcal/st. (De jag gjorde häromveckan med ungefär samma innehåll räknade jag noga och landade på 200 kcal/st, men nu hade jag såser samt hade i lite mer i varje, kände dock inte för att räkna ut exakt ikväll.)

Pellefant
2006-03-27, 16:15
Tisdag
350g Jordgubbar(frysta) - 130
2 matlådor - 600
olja - 50
Extra currysås - 50
Bakade fralla, smör, ost - 400
150g lösvikts och naturgodis - 800
2 st Tiramisu a 90g - 460
100g lättsockrad äppelmos - 72
350g Pizza - 770
100g Äppelmos 70
1l Fun light saft, vatten

Ätit ca 3600 kcal
Träningsfri dag

Onsdag
Frukost - 260 (För lite, borde lägga till något)
Gröt. 50g Fiberberikade havregryn - 160, 3dl vatten
salt, 50g Äppelmos - 70, 100g Jordgubbar - 35, kanel

20g godis - 100
450g potatisgratäng, lammkotlett, ketchup, 3 dl saft - 800
25g godis - 120
Matlåda kyckling, wokgrönsaker, bulgur mm - 300
33 cl cola light
350g jordgubbar(frysta) - 130
100g äppelmos - 70
vatten

Bakade en fralla - ca 650
30g Vetemjöl - 102, 30g Grovt rågmjöl - 87, 30g Grahamsmjöl - 90
60g Fiberberikade havregryn - 192, 10g Bakpulver - 15, 10g Psylliumfrön - 0, 100g vatten, Salt, 30g ost 17% - 100, 10g Bregott 80% - 80

Många kalorier för en liten fralla.......

Ätit ca 2500 kcal
Vattengymnastik intensiv med flytbälte 45 min

Torsdag
Hälften av detta - ca 450
100g Kikärtor - 300, Matlåda - 300, 200g Kycklingfile - 180, 10g olja - 90

110g äppelmos - 80

2 Kycklingfiléer fyllda med brieost och timjan - 600
Broccoli, bacon, ostsås, olivolja - 350

225g Jordgubbar, sötningsmedel(aspartam tyvärr, vill ju sluta med det...) - 80

300g Potatis(stekt...) olja , senap, ketchup - 400
1,5l Cola light
Vatten

Jösses vad broccoli mättade bra.

Ätit ca 2000 kcal

Promenad trekvart

Fredag
Träning:
Promenad halvtimme innan frukost

Styrketräning. 3x8 på alla maskiner.
Benspark 25kg (Läge 3)
Triceps maskin 45 kg (5)
Abductormaskin 60 kg (maxar den) (9)
Rodd nerifrån 25 kg (3)
Adductormaskin 35 kg (4)
Bröstpress 30 kg (4)
Sittande magmaskin 30 kg (3)
Pec deck 20 kg (2)

Kvällspromenad halvtimme

Maten:
3dl blåbärssmoothie - 250, 200g Cottage cheese - 210 (Kass frukost....blir bättre imorgon!)

25g Chockladpralin - 120

2 Kycklingfilé fylld med brieost och timjan - 600
Broccoli, bacon, ostsås, olivolja - 350

250g kvarg - 170 och 200g chockladpudding - 220, sötningsmedel

250g kvarg - 170 och 200g chockladpudding - 220, sötningsmedel (igen)

1l lightläsk
Vatten

Ätit ca 2300 kcal

Lördag

Frukost: Fruktmusli, vaniljyoghurt

4 våfflor med grädde o sylt,

2dl cider, salta pinnar ( Var på vernissage )

100g dessertost
2 Bröd(fralla o tunnbröd) med smör, ost

Ätit ca 2800-3200 kcal, svårt att veta våfflorna.

Promenad halvtimme innan frukost

Söndag

Frukost - 320
Gröt - 80g(2 portioner) Axa Sportgryn (Gillade inte denna , gröt på bara havregryn var mycket godare)
Tärnat äpple

100g Lösviktsgodis - 550 (well, well...)

Matlåda+kikärtor+extra kycklingfilé - 550

200g Fruktmusli - 620
400g 2% vaniljyoghurt - 300

50g Färskost - 150

2 Färska(!!!) spanska jordgubbar. *Gott*

80g musli, 200g yoghurt - ca 400

Vatten.

Ätit ca 2900 kcal

Ingen motion.

Tankar om denna vecka om kosten, skippa allt godis, om jag får stort sug, bara äta min blandning av kvarg(0.6% eller vad LIDL kvargen nu är på) blandat med lite chockladpudding om jag absolut ska ha chocklad. Ska nog öka maten några hundra kcal, så kanske godissuget försvinner. Ska äta mer rotfrukter också. Samt kom på att jag knappt ätit frukt...mer frukt blir det.

Slut med hattandet, denna veckan blir mer seriös.

Veckovikt och mått

Mage: 110 cm (110,5 cm) (112 cm)
Midja: 106 cm (106 cm) (107 cm)
Vikt: 100,02 kg (100,60 kg) (102,10 kg)

Pellefant
2006-03-29, 22:57
Sådär, har gått lite bättre nu i tre dagar, hade ju tänkt öka kcal-intaget, men får inte i mig mer, beror väl på att jag bytt ut godis och annat strunt mot mer nyttig kost. Kommer nog styrketräna två ggr/vecka framöver, känns som min motivation ligger på den nivån, har jag tre ggr/vecka som mål, så känns det mer "pressande" och inte roligt och lustfyllt som det gör nu. Motionen innan frukost rullar på av sig själv.

Börjar bli lite trött på mina matlådor, var nog inte så smart att göra 28 st med bara 2 variationer(ca 14 av varje)..... :em:

Måndag:
Ätit ca 1900 kcal
10 km på bandet innan frukost, lunkade de tre första 3 km i 7.0 km/h (ca 25:30), gick det mesta
av resten på 6.0 km/h, men lunkade lite på 7.0 km/h ibland. Tid 1:34 (1 timme, 34 minuter). Det gick åt en liter vatten.

Tisdag:
Ätit ca 2000 kcal
5 km på bandet innan frukost, sprang(7.0) hälften och gick hälften(6.0) om vartannat.

Onsdag:
Ätit ca 2100 kcal

Kväll:
Styrketräning. 3x8 på alla maskiner.
Benspark 25kg (Läge 3)
Triceps maskin 45 kg (5)
Abductormaskin 60 kg (maxar den) (9)
Rodd nerifrån 25 kg (3)
Sittande magmaskin 30 kg (3)
Korsryggsmaskin 35 kg(5)
Bröstpress 30 kg (4)
Pec deck 20 kg (2)
Axelrotationsmaskin 20 kg(20)

Vattengymnastik


Verkar göra susen att blanda maten med mer kycklingfile, jag blir jättemätt.



Kost mer i detalj:

Måndag:
Frukost - 540
1/2 Banan - 50
100g Fruktmusli - 310
3dl mjölk 3% - 180

Lunch - 600
Matlåda CousCous, wokgrönsaker, kyckling - 300
300g Kycklingfilé - 270
Senap, sockerfri ketchup - 20

Mellanmål - 120
40g ost 17% - 120

Mellanmål - 270
50g Fruktmusli - 165
1dl mjölk 3% - 60
Saften av pressad spelsin - 50

Middag - 320
Matlåda Bulgur, wokgrönsaker, kyckling - 300
Senap - 20

Dryck
1l Coca cola light
Vatten

Ätit ca 1900 kcal (proppmätt så blir inte mer)

Tisdag
Frukost - 600
150g Fruktmusli - 460
3dl lättmjölk 3% - 120

Mellanmål - 100
Banan

Mellanmål - 50
Äpple

Lunch och middag - 900
2 Matlådor - 600
50g Kikärtor - 150
Senap, ketchup - 20
Olivolja&smör - 150

Mellanmål - 130
30g ost 38% - 130

Mellanmål- 170
40g Havregryn fiberberikade - 130
1dl lättmjölk - 40

Dryck
Vatten
0,5l Coca cola light

Ätit ca 2000 kcal


Onsdag
Frukost - ca 600
Fralla:
80g Havregryn fiberberikade - 260
1g salt
30g grovt rågmjöl - 87
40g grahamsmjöl - 120
5g Bakpulver -
10g hela linfrön - 0 (åker bara igenom kroppen)
10g psylliumfrön - 0 ( åker bara genom kroppen)
120g vatten
Bregott - 50
20g Ost 38% - 80

Mellanmål - 100
20g ost - 80

Lunch - 500
Matlåda - 300
Extra kyckling - 100
Kikärtor - 100

Mellanmål - 250
20 cl outspädd "lätt"apelsin och passionssaft+lite vatten - 250 (efter vattengymnastiken, innan stretchingen)

Middag - 700
300g Kyckling - 270
200g Tikki Masala sås - 200
40g Bulgur - 130
Senap, ketchup - 10
10g oliv( :( ) olja - 80

Ätit ca 2100 kcal

Pellefant
2006-04-06, 11:30
Torsdag
Frukost - 800
220g Fruktmusli
200g mjölk 3%

"Lunch" - 350
2 Bananer 33 cl coca cola

Middag och kvällsmål - 800
300g kycklingfile - 270
200g Tikki masala sås - 200
50g Fullkornsris - 170
20g matfett - 160

Mellanmål - 100
40g ost 10% - 100

Vatten

Ätit ca 2050 kcal

Alla kcal-värden är som vanligt ungefärliga, det är ju så det blir när jag inte ids knappa in dem i nått program som räknar just nu. (Har testat de flesta, men det tar alltid emot att knappa in allt man ätit tycker jag("segt" känns det)

Fredag
Frukost - 400
2 Smörgåsar vitt bröd

Lunch - 400(?)
Kaffe med tiramisu på Vetekatten.

Mellanmål - 150
2,5dl mjölk 3%

Middag - 600(?)
Fylld ungsgjord röd paprika med: getost, oliver, silverlök, champinjoner, tomat, röd lök(blev okej) (stekte en del av det i olja)

Mellanmål
150g Getost - 450(?)

Mellanmål
Ädelostfyllda oliver - 500

Mellanmål
Smörgås vitt bröd - 200

1l cola light

Ätit ca 2700 kcal (mycket ungefärligt)

Promenad halvtimme innan frukost

Kvällspromenad halvtimme

Struntdag med kosten, som inte slutade i katastrof iallafall.

Lördag: Skrev inte ner, men "ok"(förutom ca 500 gram Haägen Dasz glass till middag/kvällsmat), ca 2500 kcal kanske.

Veckomått och vikt(söndag)
Mage: 110 cm (110 cm) (110,5 cm) (112 cm)
Midja: 105,5 cm (106 cm) (106 cm) (107 cm)
Vikt: 99,5 kg (100,02 kg) (100,60 kg) (102,10 kg)

Vilovecka(från söndags). Nu tar jag paus från kosten en vecka, blir nog ett par pass på gymmet ändå. Ska sköta kosten någorlunda okej ändå, målet är att inte gå upp i vikt denna veckan.

Mental
2006-04-06, 17:23
Kämpa på bara, följer din journal lite halft om halft. :)

Pellefant
2006-04-13, 22:38
Tack så mycket Mental. :)

Lite småkrasslig denna veckan om ni undrar varför jag inte skriver, halsen främst, ingen rejäl förkylning, men "hängig", hoppas bli bra snart. Så har (såklart) inte motionerat nåt. Äter rätt "okej".

Pellefant
2006-04-19, 19:19
Mår mycket bättre nu, lite "efterförkylningsnysningar" kvar nu bara, blir gymmet på måndag igen.

HAHA! En ungjävel(5 år typ) skrek "tjockis" efter mig ute på gården!!! :D

Mental
2006-04-22, 20:46
Mår mycket bättre nu, lite "efterförkylningsnysningar" kvar nu bara, blir gymmet på måndag igen.

HAHA! En ungjävel(5 år typ) skrek "tjockis" efter mig ute på gården!!! :D

Barn i den åldern behöver uppfostras.
Det var en liten snorunge som hade synpunkter på mitt halvlånga hår i vintras, efter att försäkrat mig om att det inte var några vittnen på gården vände jag uppochned på honnom och tröck honom skrikandes ned i en snödriva tills bara benen stack upp.

Var dock tvungen att vända tillbaka och kollade att han kom loss, ville inte ha en kvävd unge på mitt samvete, inte ens en dryg sådan :em:

shadowfire
2006-04-22, 23:41
Barn i den åldern behöver uppfostras.
Det var en liten snorunge som hade synpunkter på mitt halvlånga hår i vintras, efter att försäkrat mig om att det inte var några vittnen på gården vände jag uppochned på honnom och tröck honom skrikandes ned i en snödriva tills bara benen stack upp.

Var dock tvungen att vända tillbaka och kollade att han kom loss, ville inte ha en kvävd unge på mitt samvete, inte ens en dryg sådan :em:
hahaha, så ska de tas... själv blev jag kallad för farbror i förrgår, men jag undvek med nöd o näppe att kröka hår på den lilles huvud....

Pellefant
2006-04-26, 01:22
Tack för respons. Roligt att ni läser.

Dagsformen:
http://i2.photobucket.com/albums/y7/user345/Tisdag014-3.jpghttp://i2.photobucket.com/albums/y7/user345/Tisdag013-3.jpghttp://i2.photobucket.com/albums/y7/user345/Tisdag012-3.jpghttp://i2.photobucket.com/albums/y7/user345/Tisdag015-3.jpg

Finns som sagt en del att ta fett ifrån, främst magen och låren tror jag.

Sådär frisk nu.

Veckovikt och mått
Vikt 100,40 kg
Mage: 112 cm
Midja: 107 cm

Måndag
Gick 6 km på bandet innan frukost, 6.0 km/h tid 60 min
Kvällspromenad halvtimme
Ätit ca 2400 kcal bra kost

Tisdag
Frukost - 130
Äpple, 2,5 dl minimjölk

"lunch" - 250
250g keso fetaoliv - 250

Middag - ca 1000(ooops !!! Åt iofs hälften o resten senare för jag blev så mätt)
250g Kycklingfile - 250, Marinad - 50(?), matolja - 20
530g Potatis - 400 , 10g olivolja - 90
200g ärtor, majs, paprika - 170
Ketchup, senap, barbeque sås, sweet chili sås - 50

Recept:
Marinerade kycklingfilen när den tinade och lite till, marinad:
matolja, soya, sweetchilisås, salt, peppar.

Potatisen: Skalade den och kokade den i klyftor fem minuter, blandade i 10g(Det räcker!) olivolja och rörde runt, salt&peppar, sedan mitt i ugnen på 225 grader.

Stekte kycklingen två minuter på varje sida på hög värme. Sedan i botten av ugnen under potatisen i en liten form med mattermometer i kycklingen till rätt innertemparatur. Termometern är nog det bästa köksredskap jag skaffat, inget mer torrt kött, istället saftig och gott. (enorm skillnad!)

http://i2.photobucket.com/albums/y7/user345/Tisdag018-2.jpg

Kvällsmål - 300
Musli sunt&gott, minimjök

Dryck
Vatten, 1,5 cola light(sukralos)

Ätit ca 1700 kcal
Promenader ca timme

Antal dagar utan godis: 2

Pellefant
2006-04-27, 22:17
Onsdag

Frukost
80g Sunt&gott musli, 20g solroskärnor, 1,5 dl mjölk 3%

Lunch
100g Kycklingfile, 35g fullkornsris, pintobönor, psylliumfrö
19g thai sweet chilisås

Mellanmål
100g Kycklingfile, 200g wokgrönsaker, 100g morot

Mellanmål
2 smörgåsar, 5dl Blåbärssoppa sockerfri, 7 Köttbullar scan,2 dl saft,ost

Mellanmål
Fralla av dinkelmjöl, bregott, ost

Middag
50g Kycklingfile, 20g Fullkornsris, 10g Pintobönor
5g Psylliumfrö, 10g thai sweet chilisås, 50g kikärtor, turkisk yoghurt 10%

Äppelcider brustablett
Vatten

Ätit ca 2600 kcal
Promenad halvtimme

Torsdag
Frukost
100g Kycklingfile, 200g wokgrönsaker, 50g kikärtor, soya, sweet chili sås
http://i2.photobucket.com/albums/y7/user345/food2.jpg

Lunch
Kycklingfilé, Potatis i klyftor, 10g olja, ärtor,majs,paprikablandning
Turkisk yoghurt, pressad vitlök, sweet chilisås

Middag
Potatis i klyftor, Turkisk yoghurt, sweet chilisås

Mellanmål
Musli, lättmjölk
http://i2.photobucket.com/albums/y7/user345/food3003.jpg

Kvällsmål
100g Kycklingfile, 200g wokgrönsaker, sweet chilisås
http://i2.photobucket.com/albums/y7/user345/food3004.jpg

Äppelcider brustablett
Vatten

Ätit ca 1800 kcal
Promenad halvtimme

4 godisfria dagar.

Dricker mer vatten och mindre läskeblask.

Pellefant
2006-04-29, 00:30
Fredag

Frukost - 200
50g Musli, 1 dl Lättmjölk

Lunch - 700
100g Fullkornsspagetti 100% (Zeta)
200g Kycklingfilé, 130g lök
1/4 påse Bolognese vegetarisk färssås (Blå band)
Matolja, sockerfri ketchup

Mellanmål - 200
Flytande honung och solroskärnor (inte så gott ihop, men nu vet jag det)

Mellanmål - 200
Musli, lättmjölk

Mellanmål - 300
Fralla bakad på dinkelmjöl mm, ost, olja

Middag - 400
200g Kycklingfile, 200g Wokgrönsaker
olja, turkisk yoghurt, sweet chilisås

Äppelcider brustablett
Vatten till alla måltider.

Ätit ca 2000 kcal

Kväll:
Gick och sprang 3 km, 6-15 km/h, tid 25:13

Styrketräning. 3x8 på alla maskiner som vanligt.
Bröstpress 30 kg (4)
Axelrotationsmaskin 20 kg (20)
Triceps maskin 45 kg (5)
Abductormaskin 60 kg (9)
Rodd nerifrån 25 kg (3)
Adductormaskin 35 kg (4)
Pec deck 20 kg (2)
Sittande magmaskin 30 kg (3)

Gick just igenom mina byxor....(måste klicka på en del pga bara går att lägga upp fem st bilder/smileysar)

http://i2.photobucket.com/albums/y7/user345/Fredag012.jpg
Better Boddies gymbyxor, Utförsäljning 50:- (ord pris 495:-(enligt lappen iallafall...)), aldrig använda, de hade bara (L), köpte dem i höstas, så tänkte att jag kanske kommer i dem en vacker dag och att de då sitter bra..., får väl se...

http://i2.photobucket.com/albums/y7/user345/Fredag006.jpg
Mina underbara sköna Mexx-byxor de enda som sitter bra för närvarande.

http://i2.photobucket.com/albums/y7/user345/Fredag008.jpg
Trånga cityshorts, tur att det är några veckor till sommaren.

http://i2.photobucket.com/albums/y7/user345/Fredag007.jpg
Hittade ett par shorts från det jag var större, iofs stretchmidja, men ändå.

http://i2.photobucket.com/albums/y7/user345/Fredag009.jpg
Kom precis i dessa, men de sitter åt för mycket för att kunna ha dem.

Dessa två byxor kom jag i, i somras om jag minns rätt.
http://i2.photobucket.com/albums/y7/user345/Fredag011.jpg

http://i2.photobucket.com/albums/y7/user345/Fredag010.jpg

Ska prova byxorna igen om några veckor och se om det är någon förbättring.

Cilia
2006-04-29, 11:41
kläder är bra att ha som måttstock tycker jag.
Det är lättast att verkligen se åt vilket håll det går.

Jag har alltid något morotsplagg som jag kallar det.

Pellefant
2006-05-02, 23:19
Tack Cilia, ja, nu har jag också några morotsplagg. :)

Lördag
Frukost
100g musli, 2 dl mjölk 3%

Mellanmål
Special K flingor, mjölk 3%

Lunch
100g Fullkornspasta, Pesto, riven ost

Kaffe, mjölk, 3 finska pinnar, sockerkaksbit

Mellanmål
250g Torkade aprikoser

Middag
200g Kycklingfile, lök, matolja

Chockladbollssmet.............(ca 500 kcal)

1l "lättdryck", vatten, äppelcider brustablett

Ätit ca 3200 kcal

Söndag
Frukost
250g Kycklingfile, 50g kikärtor, 50g Pintobönor, Olja, soya, sweet chilisås

Lunch
300g Keso

Mellanmål
250g Jordgubbar

Mellanmål
40g "Parmesan" ost

Middag
200g Kycklingfile, sås
Turkisk yoghurt, pressad vitlök

Mellanmål
180g ananas, keso

Dryck
2 st coca cola 33 cl - 300
Vatten
1l ananasjuice - 300(?) (från annanasbitsburk, "ananasbitar i egen juice")

Ätit ca 2500 kcal

Måndag
300g Keso, 180g Ananasbitar

Entrecote, hasselbackspotatis, sås, sallad

Rabarberpaj, smält vaniljglass

200g chockladpudding (ca 220 kcal)

300g Keso

1l Pepsi light, 6 dl Festis "light"
2dl saft, vatten

Ca 2600 kcal

Veckovikt och mått(tisdag)
Vikt 100,44 kg (100,40)
Mage: 111 cm (112)
Midja: 106 cm (107)

Tisdag
Frukost - 400
80g Musli - 270
3 dl lättmjölk - 120

200g cottage cheese - 210

40g Blue cheesesås - 200

Lunch - 200
100g Kycklingfilé - 100
100g ärtor, majs, paprikablandning - 85
olja, woksås - 20

Mellanmål - 300
100g Kycklingfilé - 100
100g ärtor, majs, paprikablandning - 85
olja, woksås - 20
100g Keso

Middag, kesolasagne, åt halva - 450
200g Broccoli - 40
Burk krossade tomater - 80
100g ärtor, majs, paprikablandning - 85
200g Keso - 180
100 Fullkornslasagneplattor(Zeta) 340
50g ost 17% - 140
Vitlök. kryddor
olivolja till formen - 50

Dryck:3 dl islatte kaffe - 150, vatten

Kvällsmål - 90
180g Ananas

Ätit ca 2000 kcal

Löpbandet innan frukost, tid 62 min
km: 1,3,5,7 Gick 6.0 km/h
km: 2,4,6 Joggade 8.2 km/h

Pellefant
2006-05-08, 16:27
Onsdag Ätit ca 2200 kcal
Torsdag ca 2800 kcal.
Fredag ca 2500 kcal
Lördag ca 3000 kcal
Söndag ca 2000 kcal, promenader ca 2 timmar

Har blivit en del godis tyvärr, men inga katastrofmängder. Haft ont i halsen sen i tisdags, och nysit en del men känt mig ganska bra ändå. Frisk nu.

Veckovikt&mått(måndag)
Vikt 100,16 kg (100,44) (100,40)
Mage: 110 cm (111) (112)
Midja: 106 cm (106) (107)

BRÖÖÖÖD
2006-05-13, 15:49
Bra jobbat Pellefant!!!!

*yourock*

Pellefant
2006-05-13, 18:02
Bra jobbat Pellefant!!!!

*yourock*

Tack så mycket. :)

BRÖÖÖÖD
2006-05-14, 14:39
Tack så mycket. :)

Jag kollade tillbaka på de första bilderna. Helt sjuka viktminskningar! Du har verkligen lyckats med något som är riktigt svårt!

*yourock* Helt sjukt bra jobbat!

Pellefant
2006-05-15, 15:17
Tack igen BRÖÖÖÖD. :) Jag hoppas kunna kämpa mig ner till 90 kg där jag inte var för så länge sedan, och sedan ner mer.....så onödigt att jag "slappade" med vikten i höstas(mestadels tror jag) och så rasade det på mig 10 kg bara sådär utan att jag knappt märkte det.

Lung träningsvecka, ett styrketräningspass, 7 km gå&springapass på bandet innan frukost en gång. En handfull promenader ute. Har inte skrivit ner kosten, en pizzeria&glass dag, annars hyffsat okej med kosten.(Fast troligtvis lite för mycket med tanke på att vikten gick upp)

Veckovikt&mått(måndag)
Vikt: 100,26 kg (100,16) (100,44) (100,40)
Mage: 110 cm (110) (111) (112)
Midja: 105,5 cm (106) (106) (107)

Pellefant
2006-05-16, 08:30
Måndag

http://i2.photobucket.com/albums/y7/user345/Bild007.jpg

Frukost - 270
300g Milbona kvarg 0,2% - 204
100g hallon - 60
20g Önos lågkalori hallonsylt -8

Mål - 180
200g Keso 4%

Två mål - ca 600
Hälften av detta:
450g Kycklingfile - 450
160g morötter - 60
300g Bambuskott i strimlor - 60 (20 kcal/100g :eating: )
200g Böngroddar - 50
200g Ärtor, majs, paprikablandning - 170
200g Wokmix - 55
100g Lök - 30
14g olja - 125
100g woksås - 60
30g sweet chilisås - 60
15g soja - 15
Kryddor: Chilipulver(denna ger den röda fina färgen), salt, grovmalen svartpeppar
http://i2.photobucket.com/albums/y7/user345/32e78149.jpg

Mål - 180
200g Keso 4%

Mål - 160
180g Keso

Dryck - 15
Vatten
1,5l lightäsk

Ätit ca 1400 kcal

7 km på bandet innan frukost 6-10 km/h, 62 minuter

Kväll:
Styrketräning. 3x8 på alla maskiner.
Tricepsmaskin 45 kg (5)
Abductormaskin 60 kg (9)
Axelrotationsmaskin 20 kg (20)
Adductormaskin 35 kg (4)
Pec deck 20 kg (2)
Pull over maskin 25 kg(3)
Rodd nerifrån 25 kg (3)
Sittande magmaskin 30 kg (3)
Axelpressmakin 25 kg(5)

Vattengymnastik

Känner att jag kan öka vikten i flera av maskinerna nu, men varit för "bekväm" ett tag och dragit mig för det, men nästa gång på onsdag kväll ska jag prova att öka där det går.

Fick en snilleblixt, förut när jag lagat mat, så har jag alltid vägt oljan, sojasåser etc när jag hällt på den i maten och lagt ihop om jag använder de flera gånger.....men kom på att jag ju kan väga flaskorna innan jag börjar samt när jag är klar, så blir det mycket enklare.

Jösses vad mätt jag var av all mat, magen känns helt uppsvälld, inte så många kcal kanske, men nästan 2 kg mat...

Pellefant
2006-05-16, 21:44
Tisdag
Frukost - 350
300g Milbona kvarg 0,2% - 204
50g hallon - 30
20g Önos lågkalori hallonsylt -8
30g Musli Sunt&gott - 100

Middag - 450
Häften av wokresterna från igår - 300
1/2 kycklingfile - 110
Olja, mer woksås - 50

Mål - 250
110g Ost 10%

Mål - 270
300g Keso

Mål - 200
60g Exotic snacks

http://i2.photobucket.com/albums/y7/user345/58234c6b.jpg
Mål - 300
120g Jacky chockladpudding - 140
200g Milbona kvarg 0,2% - 140
Sötningsmedel

Kvällsmål - 150
200g Milbona kvarg 0,2%
20g Önos lågkalori hallonsylt

Dryck - 150
33cl Pepsi - 140
50 cl lightläst
Vatten
Äppelciderbrustablett

Ätit ca 2100 kcal

7 km på bandet innan frukost 6.0-9.0 km/h, 61 minuter
Kvällspromenad timme

Edit till igår: Körde Bröstpress 30 kg (4) också.

paddanboy
2006-05-18, 21:36
Rolig dagbok pellefant, denna skall följas mer!

Jag anser du har verkligen greppat detta med viktnedgång!

Pellefant
2006-05-20, 16:06
Onsdag
Frukost - 500
200g Milbona kvarg 0,2% - 204, 20g Önos lågkalori hallonsylt -8
300g Keso 4% - 270

Mål - 300
130g Ost 10%

Mål - 225
100g Ost 10%

Kesolagagne(Totalt ca 3500 kcal, 9 portioner, ca 400 kcal/portion:
1kg Keso - 900
800g skalade tomater - 200
800g Krossade tomater - 200
500g Broccoli - 125
350g ärtor,majs,parikablandning - 290
370g Lasagneplattor Zeta 100% Fullkorn - 1250
222g Bifftomat - 50
200g lök - 60
100g Emmentalost 28% - 368
100g mjölk 3% - 60
2 vitlöksklyftor, grovmalen svartpeppar

Mål - 420
Kesolasagne, senap, sockerfri ketchup

Mål - 420
Kesolasagne, senap, sockerfri ketchup

Mål - 230
300g Kvarg 0,2%
5g kakao, sötningsmedel

Dryck - 30
Äppelciderbrustablett
1,5l Pepsi light
5 dl lightsaft
Vatten

Ätit ca 2100 kcal

Gick 5 km på bandet 6.0 km/h innan frukost, 50 minuter

Kväll:
Vattengymnastik

Torsdag
Frukost - 450
Kall kesolasagne
2 pressade apelsiner, pressad citron

Mål - 120
60g ost 10%

600g Keso - 540

1l Apelsinjuice - 500

2 Frallor, bregott, ost - 500

100g ost - 370

Mål - 250
50g smågodis

Mål - 300
Kycklingfile, lök, matolja

Kesolasagne - 600

Ätit ca 3600 kcal *rolleyes*

Träningsfritt

Fredag
Frukost - 270
300g Keso

Mål - 520
200g keso - 180
140g ost 10% - 340

Flera mål - 650
Hälften av detta(wok):
300g Strimlad nötkött - 360
600g Wok dinner chicken red curry - 330, 300g wokgrönsaker - 80
600g Bambuskott - 120, 215g Böngroddar - 40
23g matolja - 200,45g sojasås - 45,50g woksås - 30,50g sweet chili sås - 95

Mål - 60
20g honung - 60

Mål - ca 300
250g kvarg
120g chockladpudding
Sötningsmedel

Mål - 270
300g Keso

Mål - ca 400
Kesolasagne

Dryck
Vatten
1l lightsaft - 10
67cl lightcola

Ätit ca 2500 kcal

Gick och sprang 7 km på bandet innan frukost, 6.0-15.0 km/h, tid 57 min. (Första 3 km på 19 min :) )

Styrketränade 3x8 som vanligt(timme).
Axelrotationsmaskin 30kg (20 kg) ökning
Abductormaskin 60 kg (läge 9) (Redan på max)
Tricepsmaskin 40 kg (läge 6)(35 kg ) ökning (Läst fel på denna förut, läge 5 = 35 kg, inte 45 kg)

Adductormaskin 40 kg(läge 5)(35 kg)ökning
Pec deck 25 kg (läge 3) (20 kg) ökning
Rodd nerifrån 25 kg (läge 3)
Benspark 35 kg (läge 5) (25kg) ökning
Bröstpress 40 kg (läge 6) (30 kg) ökning
Pull over maskin 25 kg(läge 3)
Sittande magmaskin 30 kg (läge 3)

Efter att ha "slöat"(bekvämt...) vid vikterna för länge, så ville jag prova vilka jag kunde öka på, några ökade jag två steg, andra ett, samt några inte alls.

Tack så mycket paddanboy. :)

Pellefant
2006-05-22, 19:55
Lördag

500g Keso - 450

200g Keso - 180

30g Naturgodis - 150

Resterna från igår(wok), lök, roccolasallad - ca 700

500g Keso - 450

Toast, bregott - 100

1,5 st ungsgratininrad chevreost 21%, honung, toast, ruccolasallad, cashewnötter - 600(?)

Dryck - 70
Vatten, 2l lightsaft, saften av en apelsin

Ätit ca 2700 kcal

Gick 7 km på bandet innan frukost, 5.5-6.0 km/h, 74 min

Söndag
1l drickyoghurt - 550
400g keso - 360

Mål - ca 600(?)
Kycklingpaj

Mål - 230
200g Keso - 180, 50g skinka - 50

Mål - 150
Lite broccoligratäng, 50g keso

Dryck
kaffe, mjölk - 10
1l lightläsk - 10
33 cl Fanta free
Vatten

Ätit ca 1900 kcal

Gick och sprang 2 km på bandet innan frukost, 6-8 km/h, 19 min

Promenad 30 min
Kvällspromenad timme

Veckovikt&mått(måndag)
Vikt: 98,38 (100,26)(100,16)(100,44)(100,40)
Mage: 110 cm (110)(110)(111)(112)
Midja: 105 cm (105,5)(106)(106)(107)

Skönt att 3,5 mil förra veckan på löpbandet(mestadels innan frukost) gav resultat. (Plus ett par pass vattengymnastik och några promender ute)

Pellefant
2006-05-24, 23:07
Måndag: Spinning på kvällen. Tisdag: Spinning samt styrketräning på kvällen.

Mån och tis: Ätit ca 2500 kcal. ons: Ätit ca 3000 kcal.

Gymkortet gick ut igår. Ska skaffa sommarkort om ett par veckor när det släpps. Så ska passa på att inte räkna kcal så noga nu, är innerligt trött på det. Ska bli några joggingrundor ute i solen har jag tänkt.

Röda_Lacket
2006-06-07, 21:12
Du är verkligen en insperation!

Pellefant
2006-06-21, 12:02
Du är verkligen en insperation!

Tack så mycket. :)

Veckovikt&mått(igår tisdag)

Vikt: 96 kg, 98,38(22 maj) (100,26)(100,16)(100,44)(100,40)
Mage: 107 cm, 110(22 maj) (110)(110)(111)(112)
Midja: 103 cm, 105(22 maj) (105,5)(106)(106)(107)

Var ett tag sedan jag vägde mig och tog mått, 22:a maj var förra gången.

Förra veckan(Kom igång då):
Måndag ca 5 km skogsslinga, sprang fel, innan frukost.
Tisdag annan skogsslinga ca 5 km, tid 41:50 innan frukost
Onsdag 5 km på 400-m bana, tid 44:03 innan frukost
Torsdag: 5 km på löpbandet 6.0 och 8.0 km/h 44:43 min innan frukost, styrketräning fyra maskiner (mage, armar)
Fredag: Promenad 1,5 timme innan frukost
Lördag: Vilodag
Söndag: Promenad halvtimme

Sköter kosten bra. Äter ett helt stort isbergssallatshuvud om dagen till ett av målen(isbergssallad, röd lök, ost, dressing(tex yoghurt+pressad vitlök) ev skinka alt kyckling etc. Mättar bra när jag inte snålar med sallaten.

Nu sitter de där shorten bra som jag tog kort på för ett tag sedan. :)

Pellefant
2006-06-24, 20:01
Ikväll efter matchen, enda träningen sedan i måndags.

400-metersbana, 5 km. (12,5 varv)

Planen var att springa hälften av varje varv, det höll de första sju varven iallafall, sedan blev det desto mer gående. Lekte lite, 200 meter tog allt från 1:10 ner till 43 sekunder. Så hade jag lunkat alla halvvarven lite lugnare hade jag nog orkat dem alla, skall provas nästa gång.

Tid 41 minuter.

Pellefant
2006-06-28, 14:19
Imorse innan frukost provade jag 5 km(dvs. 12,5 varv) på 400-meters banan på idrottsplatsen igen. Planen var att lugnt springa/lunka häften av varje varv, och det gick faktiskt bra.

Varvtider(400 meter)
3:03 (Första varvet)
2:58 2:59 3:01 3:03 3:03 2:47 3:09 2:48 2:54 2:52
2:21 (Sista varvet)
2:02 (Sista 200 m (gick))

Tid: 37 min.

Tanken är att etappvis minska varvtiderna med några sekunder, tex att varven nästa gång tar t.e.x 2:50 istället för 3 minuter, för att sakta minska tiden, till slut kanske jag orkar springa hela.

Pellefant
2006-07-02, 21:08
Nu var elefanten just ute på 400-meters banan igen på idrottsplatsen och sprang med tunga steg.

När jag kom dit vid 21-tiden så var det ett stort gäng yngre killar där som spelade fotboll på skoj, så först tänkte jag vända.....och gå hem igen...., tänkte att de säkert kommer tycka att det ser störtlöjligt ut när jag bara springer häften av varje varv och går resten, tänkte att de säkert kommer börja ropa, klappa i händerna och "heja på" mig vilket skulle känts superjobbigt. Men men, tänkte att när jag ändå var där så måste jag ju göra det jag tänkt.

Satsade på att ta varje varv på ca 2:50, så jag lunkade ca 220-230 meter av varje varv. (orkade alla *flex* )

Varvtider:
2:50 (Första varvet)
2:44 2:50 2:51 2:54 2:51 2:52 2:51 2:50 2:50 2:47 2:52 (Sista varvet)
1:03 (Sista 200-m)

Tid: 35:05

Fotbollskillarna då? Hörde inget av dem, de lade nog knappt ens märke till mig. Dessutom fick jag se lite snygg fotboll. :D

Pellefant
2006-07-09, 12:56
Dags idag igen i solskenet.

Tänkte att jag skulle börja med att lunka så långt det gick.

2:20 2:20 2:17 2:23 2:22, dvs de fem första varven orkade jag lunka utan att gå en meter!
(Totaltid 2 km 11:44)

Sedan var jag rätt slut, så gick och sprang ungefär hälften av varje varv

2:51 2:56 2:45 2:55 2:46 2:55 2:19
De sista 200-m: 1:19

Tid 5 km: 32:30 (Börjar närma mig 30-min gränsen! )

Medelhastighet: 9,23 km/h (3,6*(5000/((32*60)+30))

Efter var jag slut, är nog första gången jag legat några minuter på rygg på en idrottsbana. :D

Pellefant
2006-07-14, 18:06
Måndag kväll: Spinning
Tisdag kväll: Cyklade lugnt ca en mil ute i solen, 40 min.

Häromkvällen kväll brann det i köket. Hände en sak som jag trodde man bara ser på film och på överbeskyddande informationsfilmer från brandförsvaret...

Skulle woka, hällde olja i woken och satte på sexan, donade med annat i köket en stund, för länge tydligen, för plötsligt sade det bara högt "poff" ...och så såg jag i ögonvrån att det "blixtrade" ett gult ljus, det kändes lite olycksbådande minst sagt, vände mig om och tittade vad som hände, så stod wokpannan där och brann med höga lågor(typ 35-40 cm). (Rätt olja var det, står bla för wokning på den).

http://www.dinbyggare.se/artiklar/bilder/72/bild1_g13-k1.jpg

Stängde snabbt av fläkten och satte pannan i slasken(varför?, hade varit bättre att ställa den på diskbänken och inte under träskåpen som är ovanför slasken... ), satte över ett lock, tyvärr så var det inte helt "tätt", så det tog en stund innan det slocknade helt, sedan var det fullt med äcklig rök överallt, tog hela natten att vädra ur. Fick ställa ut brandvarnaren på balkongen några timmar för att få tyst på den för fick inte ur batteriet. Tur att det inte tog sig i fläktsystemet iallafall. Grannarna skulle nog ha vissa synpunkter om hela lägenhetslängan brann ner.

Har faktiskt varit sugen på att flambera nån gång hemma, har läst om hur man gör o så, fast nu har jag helt tappat lusten för det.

(Bilden ovan från länken nedan)

Lite råd om det skulle hända er: http://www.dinbyggare.se/artiklar/artikel.asp?docid=72

Wokpannan slänger jag, en del av den svarta beläggningen "brann upp"(?)/försvann, så det är silvrigt där nu, så tror inte jag kan eller vill använda den mer. Nästa gång blir det nog en sån silverfärgad wok, läste nånstans att de ska ge bättre resultat med maten. Ska läsa tester mm.

Ikväll blev det en 5 km runda på 400-m banan igen. :)

Första varvet:
1:41 :) (Sprang allt jag orkade, lekte lite, inte så bra för totaltiden, men roligt var det)

2:55 3:40 4:10(gick) 3:51 2:41 3:07 4:10(gick) 2:22 3:30 4:10 2:30
1:17(Sista 200-m)

Tid 5 km: 40:05

Varvtiderna tar jag med min telefon(Nokia) som har denna funktion, tror man kan ta upp till 20 st varvtider.

Pellefant
2006-07-18, 14:02
Imorse(efter lätt frukost).

(400-m bana)

2:11 2:20 2:17 2:17 2:25 2:22 (Dvs, orkade springa alla sex första varven, 2.4 km) (fem varm senast jag försökta springa långt i början)

Sen gick det lite lugnare...

3.00 4.00 3.00 4.00 4.00 4.00
2.00 (Sista 200-m)

Tid 5 km: 37:54

Ska försöka öka till att orka springa sju varv nästa gång.

Röda_Lacket
2006-07-23, 21:46
Hur går det för dig pellefant?

Pellefant
2006-07-30, 18:00
Hur går det för dig pellefant?

Hej! :)

Har blivit två nya pass sedan sist iallafall. :) Så det lunkar på(hade dock tänkt träna myyyyycket mer på mitt sommarkort på gymmet, ska pallra mig iväg några fler ggr innan det går ut). Sköter dock inte kosten så himla bra, inte dåligt heller, men tänker inte så mycket på den just nu, rätt skönt ändå.

Tisdag: Styrketräning

Idag söndag efter frukost: 5 km på 400-m banan tid ca 33:30. Lunkade de fyra första varven utan att gå något. (Råkade trycka bort varvtiderna i mobilen).

Pellefant
2006-08-06, 20:39
Tisdag:
Styrketräning 3x8 (dvs 8ggr...vila en minut...8ggr...vila en minut.....8ggr... på varje maskin)
Axelrotationsmaskin 30kg
Tricepsmaskin 40 kg
Pec deck 25 kg
Rodd nerifrån 25 kg
Bröstpress 40 kg
Sittande magmaskin 30 kg

Kvällspromenad ca tre timmar.

Torsdag:
Styrketräning 3x8
Axelrotationsmaskin 30kg
Tricepsmaskin 40 kg
Pec deck 25 kg
Bröstpress 40 kg
Sittande magmaskin 30 kg

Lördag
Badade och simmade några meter i en sjö(en god väns landställe i roslagen), årets första dopp. :)

Söndag
Promenader, totalt ca en timme

paddanboy
2006-08-06, 20:43
Fortsätt kämpa nu!

Pellefant
2006-08-11, 18:30
Fortsätt kämpa nu!

Tack så mycket. :)

Sedan sist.
Styrketräningspass som det ovan ungefär(samma vikter)
Sprungit 5 km, tid ca 32 min.
Frisbeegolf. :cool:
Promenad halvtimme.

Spinning igår kväll 53 min. (45 + 8 min stretch)
Medelpuls 155
Maxpuls 182
41g fettnedbrytning
814 kcal
83% uppnådd max hjärtfrekvens
(Värdena nog inte helt korrekta då jag nog inte ställt in alla värden rätt ännu)

Skaffat pulsklocka, en billig på LIDL (160 kr), märke "Run tec", mycket nöjd med den.

http://www.lidl.se/se/home.nsf/pages/c.o.20060810.p.Pulsmatare

Pellefant
2006-08-19, 23:37
Tisdags:
Styrketräning 3x8:
Bröstpress 40 kg läge 6
Tricepsmaskin 45 kg läge 7 *ökning*
Abductormaskin 60 kg, läge 9
Pec deck 25 kg, läge 3
Axelrotationsmaskin 35 kg *ökning*
Benspark 40 kg, läge 6 *ökning*
Sittande magmaskin 30 kg, läge 3
Adductormaskin 40 kg, läge 5
Rodd nerifrån 25 kg, läge 3

Idag lördag, gick jag första etappen på Sörmlandsleden utan packning. Björkhagen-Skogshyddan, 8 km. (rek. tid 2:30)

http://i2.photobucket.com/albums/y7/user345/etapp1/Bild051-400.jpg
Sörmlandsleden utgår från Björkhagen i Stockholm, som så lämpligt finns som tunnelbanestation.

http://i2.photobucket.com/albums/y7/user345/etapp1/Bild055-400.jpg
Vid starten på varje etapp finns en informationstavla. De andra är nog inte nedklottrade. Nära till tunnelbanan här...

http://i2.photobucket.com/albums/y7/user345/etapp1/Bild058-400.jpg
Leden är märkt med dessa orange ringar så att man lätt ska hitta.

http://i2.photobucket.com/albums/y7/user345/etapp1/Bild061-400.jpg
Bäst att tänka på var man sätter fötterna.

http://i2.photobucket.com/albums/y7/user345/etapp1/Bild057-400.jpg
Golfbana.

Pellefant
2006-08-19, 23:37
http://i2.photobucket.com/albums/y7/user345/etapp1/Bild064-400.jpg
Badplats, kortet taget från bergshöjden.

http://i2.photobucket.com/albums/y7/user345/etapp1/Bild069-400.jpg
En vacker sjö.

http://i2.photobucket.com/albums/y7/user345/etapp1/Bild070-400.jpg
En liten bro.

http://i2.photobucket.com/albums/y7/user345/etapp1/Bild072-400.jpg
Vy från bron.

http://i2.photobucket.com/albums/y7/user345/etapp1/Bild073-400.jpg
Vy åt andra hållet från bron.

Pellefant
2006-08-19, 23:39
http://i2.photobucket.com/albums/y7/user345/etapp1/Bild076-400.jpg
Gäller att se vart man går, annars är det lätt att komma fel, se de orange markeringarna till höger, dags att lämna vägen.

http://i2.photobucket.com/albums/y7/user345/etapp1/Bild075-400.jpg
Vindfällna träd.

http://i2.photobucket.com/albums/y7/user345/etapp1/Bild080-400.jpg
Vattenkälla, som...

http://i2.photobucket.com/albums/y7/user345/etapp1/Bild082-400.jpg
Byggdes 1999...aktade mig för att stå på locket.

http://i2.photobucket.com/albums/y7/user345/etapp1/Bild085-400.jpg
Några kåsor mm.

Pellefant
2006-08-19, 23:40
http://i2.photobucket.com/albums/y7/user345/etapp1/Bild088-400.jpg
En ekorre i trädet.

http://i2.photobucket.com/albums/y7/user345/etapp1/Bild090-400.jpg
Mysig skogsväg.

http://i2.photobucket.com/albums/y7/user345/etapp1/Bild094-400.jpg
Efter 8 km, 2 timmar och 20 min nådde jag målet, Skogshyddan. Huset var länge ett s.k båtmanstorp. Här bodde då, när han inte tjänstgjorde i flottan en båtsman med sin familj.


För den som vill veta mer:
http://www.sormlandsleden.se/

paddanboy
2006-08-19, 23:43
Bra bilder och kul läsning!

Roligt att kombinera träning med nöje.

Pellefant
2006-08-22, 19:44
Bra bilder och kul läsning!

Roligt att kombinera träning med nöje.

Tack så mycket. :)

Pellefant
2006-08-24, 22:25
Tisdag:
Tog mått och vikt imorse, var ett bra tag sedan. Gått upp från ca 96 kg(om jag minns rätt) under sommaren.

Vikt ca 98 kg.
Midja: 105,5 cm
Mage: 109 cm

Torsdag:
Ikväll så gick jag ca 1,5 timme i skogen och försökte dra upp en slinga på ca 5 km. Har kommit på att anledningen till att jag springer så sällan på idrottsplatsens 400-km bana är för att det antingen tar ca 20 min att gå dit eller åka buss några stationer, så tänkte att om slingan börjar nästan utanför dörren så blir det lättare att det blir av. Tar då ca 35-40 min istället för ca ca 1 timme och 20 min. Så nu hoppas jag det ska bli av oftare efter frukost eller på kvällen.

Mätte upp det spartanskt genom att jag vet(från 400m-banan) att jag går raskt 400 meter på 4:00 minuter. Kanske är den bara 4700m, eller 4800m, vem vet, spelar ingen större roll, fick anpassa det lite till de 400m "märken" som fanns(vill gärna ta tid så, skadad från 400m-banan), när jag orkar springa hela så lär jag även orka 5km på banan, så då kan jag få exakta tider där(vad nu det ska vara bra för? Känns roligt att ha iallafall).

Sedan sprang(och gick) jag den:
400m 2:a lyktstolpen i backen
800m Skylten
1200m Gul byggnad till höger
1600m Annan gul byggnad till höger
2000m Tvära kurvan efter gröna lådan med sand.
2400m Anslagstavla
2500m Stora stenen till höger

Sedan vända tillbaka samma väg.

400m-tider 2:01 (mycket nedför) 2:17 2:05(mycket nedför) 3:56(gick) 2:15 3:50(gick)

200m-tid 2:05(gick)

400m-tider tillbaka 3:50 4:03 (Såg ett rådjur!!! *flex* , stannade en stund) 4:00(gick) 4:03(gick) 2:43 2:14

Totalt ca 5 km - 39:25

Medelpuls 140
Maxpuls 237 (Felmätning)
27g fettnedbrytning
502 kcal
75% uppnådd max hjärtfrekvens

Pellefant
2006-08-26, 12:39
Igår sen em och kväll var det dags för vandring igen, Upplansleden denna gången. Tanken var att gå från Flottsund(Södra Uppsala, pendeltåg+buss dit) till Knivsta(SJ tåg därifrån) på ca tre timmar, såg så kort ut på kartan.

Tog lite längre tid än den beräknade.......

Hade kollat vädret innan, kunde bli lite regn, men hoppades på det bästa.

http://i2.photobucket.com/albums/y7/user345/Bild004-400.jpg
http://i2.photobucket.com/albums/y7/user345/Bild005-400.jpg
Sådär, så var jag iväg.

http://i2.photobucket.com/albums/y7/user345/Bild007-400.jpg
En cykel mitt i skogen

http://i2.photobucket.com/albums/y7/user345/Bild008-400.jpg
Lunsentorpet. Övernattningsstuga(gratis) för vandrare.
Stod några ryggsäckar där inne. Notera solljuset.

Pellefant
2006-08-26, 12:40
http://i2.photobucket.com/albums/y7/user345/Bild013-400-1.jpg
Sedan efter några km så började det ösregna rejält. Stod under en gran en halvtimme, men gav upp och gick vidare, såg bara mörka moln, det var lite mysigt med den dundrande åskan trots allt.

http://i2.photobucket.com/albums/y7/user345/Bild017-400.jpg
Efter en timmes traskande i ösregnet och lervällingen var det inte så roligt längre...

http://i2.photobucket.com/albums/y7/user345/Bild019-400.jpg
En skylt på en pinne i skogen.

Pellefant
2006-08-26, 12:41
http://i2.photobucket.com/albums/y7/user345/Bild026-400.jpg
http://i2.photobucket.com/albums/y7/user345/Bild029-400.jpg
En vacker bro, här kom det tåg hela tiden.

Sedan kom solen åter. Bytte om till torra varma kläder och skor.

http://i2.photobucket.com/albums/y7/user345/S3600600-400.jpg
Tröttnade på lervällingen som blivit i skogen efter regnet, bestämde mig för att hitta bättre vägar.

http://i2.photobucket.com/albums/y7/user345/S3600599-400.jpg
Vad ser jag där? Uppsala vattentorn, så nära trots över tre timmars vandring. Fast det går ju inte så snabbt i skogen...

Pellefant
2006-08-26, 12:42
http://i2.photobucket.com/albums/y7/user345/S3600601-400.jpg
Betande hästar i en hage.

http://i2.photobucket.com/albums/y7/user345/S3600603-400.jpg
Ett torp mitt på åkern, fanns ingen väg dit.

http://i2.photobucket.com/albums/y7/user345/S3600605-400.jpg
Snygga busskurer i Uppsalatrakten, såg flera såna här.

http://i2.photobucket.com/albums/y7/user345/S3600608-400.jpg
Traskade en bit på denna vägen. Gick ut en bra bit från vägen varje gång det kom en bil, vilket inte var så ofta(E4-an går parallellt). Notera Mora stenar till vänster.

Pellefant
2006-08-26, 12:43
http://i2.photobucket.com/albums/y7/user345/S3600610-400.jpg
http://i2.photobucket.com/albums/y7/user345/S3600613-400.jpg
Mora stenar.

"Bredvid stod andra stenar med inskrifter som talade om tidigare kungar och dessas val. När en kung hade valts placerades en mindre sten, en minnessten, på den större Mora sten under regeringstiden. När en ny kung valts placerades minnesstenen vid sidan av Mora sten. Några av minnesstenarna finns kvar och förvaras i dag i byggnaden som visas på bilden. Ett av fragmenten är känt som stenen Tre Kronor eftersom det är ett av de tidigaste kända exemplen på användande av Tre kronor som svensk rikssymbol. Fragmentet är en del av minnesstenen från valet av Albrekt av Mecklenburg."
Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Mora_stenar#Mora_stenar

http://i2.photobucket.com/albums/y7/user345/S3600619-400.jpg
Jordkällare. Tog av från den stora vägen, kom in på en mindre, kom efter 5 km fram till Alsike. Sedan fanns här en liten väg bredvid järnvägsspåret någon km.

Pellefant
2006-08-26, 12:44
http://i2.photobucket.com/albums/y7/user345/S3600620-400.jpg
Vrå herrgård.

http://i2.photobucket.com/albums/y7/user345/S3600622-400.jpg
Vy från grinden, vilken trädgård.

Tyckte denna leden var rätt trist(bortsett från regnet), sörmlandsleden kändes mer trevlig.

Sedan efter ytterligare en timme var jag framme i Knivsta. Lite drygt sju timmar tog det. :D Rejält mör i benen idag.

sailaways
2006-08-26, 14:35
Tittar in för att peppa lite :)

BRÖÖÖÖD
2006-08-26, 14:38
Din vandring börjar ju närma sig mitt hem ju. Uppsalas busskuren är vår stolthet...... Kanske inte;).

Taririi
2006-08-27, 09:06
Fina bilder :).

Du har säkert hört detta jättemånga gånger, men jag vill bara säga att det är riktigt imponerande hur du lyckats göra en sådan helomvändning och ta tag i kosten och motionerandet. Din viktnedgång är minst sagt inspirerande :bow:.

Pellefant
2006-08-28, 23:07
Tack så mycket sailaways, BRÖÖÖÖD och Taririi, det värmer. :)

Ikväll mätte jag ut en ny slinga i skogen, ca 800 meter, så sex varv på den blir knappt 5 km. Blandat asfalt, grus och skogsväg.

Varvtider: 4:51(sprang hela) 7:43 6:06 6:56 6:16 6:21 = 38:14

Tog lite nya kort i söndags, gillar inte min stora mage, hoppas få bort den nu. Den hänger verkligen.

http://i2.photobucket.com/albums/y7/user345/3kort-2-1.jpg

Längd 182.5 cm.
Vikt: 98 kg
Mage: 110 cm
Midja: 106 cm

Pellefant
2006-08-30, 20:37
Ikväll blev det 5 km på idrottsplatsens 400-metersbana.

Varvtider:
2:15 2:20 2:14 2:25 4:00, sedan vilade jag ca 10 minuter.

2:16 2:22 2:21 2:40 2:50, sedan vilade jag igen ca 10 minuter.

2:30 2:30 2:00(sista 200-m).

Tid: 32:44
Medelpuls 165
Maxpuls 185
Kalorier: 563
Fettnedbrytning: 27g

Har kommit på att jag nog springer för fort, varvtider ner mot 2:15 gör att jag blir trött för fort och börjar gå, nästa gång ska jag tvinga mig själv att varje varv måste ta minst 2:24 (dvs 36 sekunder per varje 100-m markering).

Pellefant
2006-08-31, 20:41
Ikväll blev det först lunkade en km på 400-banan(hade tänkt köra 5 km, men kände mer för skogsslingan), det tog 6:38, medelpuls 164

Sedan ett varv på skogsslingan(ca 800-m) sprang nästan allt jag orkade för skojs skull, det tog 3:55, medelpuls 162 (vet inte varför pulsen då var lägre)

Pellefant
2006-09-02, 19:49
Ikväll blev det mitt "ca 800-m spår".

Varvtider:
4:40(lunkade hela) 6:50 5:55 5:25 5:45 5:40
Totalt(ca 4,8 km) 34:15

Skippade pulsmätaren denna gången.

Pumpitup
2006-09-03, 15:54
Vilken trevlig journal du har, många fina bilder och intressanta träningsfakta. Fortsätt jobba på så här så ska nog magen vara betydligt mindre om någon månad. :thumbup:

Pellefant
2006-09-03, 20:34
Vilken trevlig journal du har, många fina bilder och intressanta träningsfakta. Fortsätt jobba på så här så ska nog magen vara betydligt mindre om någon månad. :thumbup:

Tack snälla. :)

Nyss blev det mitt "ca 800-m spår" igen. Sprang inte några hela varv, utan lekte med små snabba korta ruscher mm.

Varvtider:
5:00 4:54 4:46 6:10 6:23 5:15
Totalt(ca 4,8 km) 32:29 *pb för denna rundan*

Roots
2006-09-08, 09:26
Kämpa på nu, du har gjort det förut, du kan göra det igen. Skitbra jobbat *yourock*

Tjuckot
2006-09-08, 10:33
Har läst genom några sidor här, och så motiverad som du verkar vara så kan det ju inte gå fel! :thumbup:

Pellefant
2006-09-15, 15:04
Kämpa på nu, du har gjort det förut, du kan göra det igen. Skitbra jobbat *yourock*

Har läst genom några sidor här, och så motiverad som du verkar vara så kan det ju inte gå fel! :thumbup:

Tack så mycket Roots och Tjuckot. :)

Wokade matlådor igår kväll, mättar bra, blev jättegoda. Har varit förkyld ett tag, ingen träning, nästan bra nu.

Innehåll:
1 kg kycklingfile
1 kg Bambuskott (ca 2kg avrunnen vikt - 29 kr på Willys(finns bara på en del - "storköksavdelningen")
1 kg wokgrönsaker
1/2 kg ärtor
1 kg ärtor, majs, paprikablandning
1/2 kg fryst paprika
ca 1/2 kg gul lök
ca 1/2 kg morot
ca 50-70g olja
400g woksås
Kryddor

Blev jättegoda. Mättar jättebra.

Grovt överslag gav att det blir ca 200 kcal/matlåda.

http://i2.photobucket.com/albums/y7/user345/mat/S3600667-400.jpg

http://i2.photobucket.com/albums/y7/user345/mat/S3600666-400.jpg

Pumpitup
2006-09-15, 16:05
Det där såg nästan lite för gott ut! Du verkar inte direkt ha tummen mitt i handen vad det gäller matlagning ;)

Pellefant
2006-09-19, 15:38
Det där såg nästan lite för gott ut! Du verkar inte direkt ha tummen mitt i handen vad det gäller matlagning ;)

Tack så mycket. :)

Imorse efter för stor frukost så tänkte jag äntligen ta 5 km under 30 min, nu var det på tiden, präntade in i min hjärna att om jag tog det lugnt så skulle jag orka lunka hela vägen.

Åkte buss till 400-m banan. Hade mina tights, funktionströja, jacka och nya "dämpande skoinläggs sulor"(De var verkligen super!). (Fyndade dem för 9 kr på en Stadium-utförsäljning, ord. pris ca 220 kr) (Märke:Rehab).

En kille var redan där och sprang, han tog varven på 1:20 (men sprang "bara" 3 åt gången), det peppade mig riktigt bra att ha han på banan också.

Varvtider
2:17 2:20 2:19 2:22 2:23 2:23 2:23 2:24 2:24

Orkade lunka alla de första nio varven!!! (3,6 km) De första fyra var utan ansträngning, sedan kändes det lite, men tog det bara lungt, efter sjunde varvet så tog jag av jackan, drack vatten i farten efter åttonde varvet. På nionde varvet började krafterna tryta lite, så tänkte att jag kan gå några meter bara på de varv som är kvar, kommer ändå komma under 30 min. :)

2:38 2:32 2:34

Kände mig lätt illamående de sista tre varven, tror jag åt för stor frukost.

Nu var det bara 200-meter kvar, det gick på 1:04

Då jag tar tid med mobilen, så ser jag bara varvtiderna, inte totaltiden.

När jag gick i mål, så var jag rätt säker på att klarat det under 30 min , totaltiden såg jag då, den blev:

30:00:86 -> 30:01 :smash: *pb* :)

Grrrrrrrrrrrrrr, nästa gång ska jag ta totaltiden på en klocka på armen så jag ser den också, om jag vetat så hade jag ju sprungit på lite extra de sista metrarna! Vet nu iallafall att krafterna finns, det är viljan det handlar om.

Har även kommit på att jag orkar mer när det är lite mulet och inte strålade solsken.

BRÖÖÖÖD
2006-09-19, 20:48
Tack så mycket. :)

Imorse efter för stor frukost så tänkte jag äntligen ta 5 km under 30 min, nu var det på tiden, präntade in i min hjärna att om jag tog det lugnt så skulle jag orka lunka hela vägen.

Åkte buss till 400-m banan. Hade mina tights, funktionströja, jacka och nya "dämpande skoinläggs sulor"(De var verkligen super!). (Fyndade dem för 9 kr på en Stadium-utförsäljning, ord. pris ca 220 kr) (Märke:Rehab).

En kille var redan där och sprang, han tog varven på 1:20 (men sprang "bara" 3 åt gången), det peppade mig riktigt bra att ha han på banan också.

Varvtider
2:17 2:20 2:19 2:22 2:23 2:23 2:23 2:24 2:24

Orkade lunka alla de första nio varven!!! (3,6 km) De första fyra var utan ansträngning, sedan kändes det lite, men tog det bara lungt, efter sjunde varvet så tog jag av jackan, drack vatten i farten efter åttonde varvet. På nionde varvet började krafterna tryta lite, så tänkte att jag kan gå några meter bara på de varv som är kvar, kommer ändå komma under 30 min. :)

2:38 2:32 2:34

Kände mig lätt illamående de sista tre varven, tror jag åt för stor frukost.

Nu var det bara 200-meter kvar, det gick på 1:04

Då jag tar tid med mobilen, så ser jag bara varvtiderna, inte totaltiden.

När jag gick i mål, så var jag rätt säker på att klarat det under 30 min , totaltiden såg jag då, den blev:

30:00:86 -> 30:01 :smash: *pb* :)

Grrrrrrrrrrrrrr, nästa gång ska jag ta totaltiden på en klocka på armen så jag ser den också, om jag vetat så hade jag ju sprungit på lite extra de sista metrarna! Vet nu iallafall att krafterna finns, det är viljan det handlar om.

Har även kommit på att jag orkar mer när det är lite mulet och inte strålade solsken.

Bra jobbat! Du går från klarhet till klarhet.

Tisen
2006-09-20, 12:40
Hallå Pellefant, ville bara passa på att skriva här nu när jag registrerat mig, jag har läst hela din träningsdagbok förut och tycker att du ämpar på riktigt bra! du har nstan blivit som en förebild för mig *flex*

Pumpitup
2006-09-20, 16:09
Hallå Pellefant, ville bara passa på att skriva här nu när jag registrerat mig, jag har läst hela din träningsdagbok förut och tycker att du ämpar på riktigt bra! du har nstan blivit som en förebild för mig *flex*

Pellefant är en förebild för oss alla :bow:

Pellefant
2006-10-06, 12:34
Tack snälla BRÖÖÖÖD, Tisen samt Pumpitup. :)

Förra fredagen:

Nytt 30-min försök på 5 km ikväll på 400-m banan på idrottsplatsen. Nedgående sol, ganska svalt.Sprang med långa tights, funktionströja och jacka.

Tanken var att ligga på ca 2:24 varv och gå in på precis under 30 min.(Blir precis 30 min med 2:24 varv). Dvs ta det lungt och inte trötta ut mig så jag börjar gå, såsom jag alltid gjort innan.

Väl där, lätt uppvärmning.

Första 200-m tog 1:08 - Lite för fort, lugna ner mig lite så jag orkar springa hela tänkte jag.

12 varv kvar...

2:26 2:24 2:26 Känns bra, att det går något sakta oroar mig inte då jag har tänkt att springa på lite extra de sista 2-3 varven.

2:23 2:24 2:24 Känns mycket bra, såhär lugnt har jag nog inte tagit det förut.

En snygg latinotjej är på banan samtidigt, de första fem varven, ligger en bra bit efter henne, vi har samma tempo, skapar bra motivation.

2:24 2:24 2:24 Känns ok. Fast lite flåsigt. Tre varv kvar nu, ska öka lite. Försöker tänka "bara ca 7 min kvar", istället för att tänka i långa varv...känns som det funkar mycket bättre.

Vattenmuggen med lock jag hade med mig som jag hade tänkt dricka ur vid ungefär varv 9 har en kråka fått pippi på och försöker öppna, inte vill jag röra vattnet nu...(brukar såklart ha vattenflaska i normala fall)

2:10 2:13 2:06 Känns ok, men krafterna orkar ungefär "precis", vet nu att jag inte kan öka såhär mycket, tidigare än jag gjorde.

Totaltiden blev 29:17 *pb* *pb* *pb*, känner mig lycklig och ligger på rygg på banan och vilar fem minuter. Första gången i mitt liv som jag sprungit/lunkat hela 5 km utan att gå tror jag(förutom på löpband).

Efteråt hände en skum sak.

Handlade på hemvägen i mataffären och tyckte en hel del personer glodde på mig, antog att det var pga mina tights, folk brukar glo på dem, de undrar nog vad det är för konstiga byxor, men sen en gång så ser jag ett par uppsminkade tjejer runt 18 år som jag möter, den ena rycker tag i sin kompis, de vänder sig om och fånglor på mig innan de stressar vidare. Inser nu vad det är...i tightsen(NIKE) har jag en ficka ungefär i mitten fram, där har jag lagt min "joggingbörs" då jag skulle handla efteråt, det ser ut som en groteskt enormt stor korv där fram mellan benen, haha. :D

Sen har det varit lugnt med träningen, men ska bli en runda i helgen.

Pellefant
2006-10-23, 11:12
Förra måndagen:
99 kg
Midja 106 cm
Mage 109 cm

Under veckan har jag sprungit 3 ggr.

3 km på 400-m bana, 19:05 lunkade sakta.
3 km på banan, tid 17:35.
3 km på banan, 20:30

Mått och vikt idag:
99 kg (+-0)
Midja 105 cm (-1)
Mage 109 cm (+-0)

Tyvärr så åt jag nog för mycket pasta(bland annat) denna veckan i tron att jag kunde äta så mycket jag ville bara för att jag sprang några kilometrar. Ska räkna kcal lite lätt nu ett tag framöver.

Super_Johan
2006-10-29, 15:35
Helo Pellefant. De där ser verkligt bra ut. Långsiktigt & stabilt!

2 frågor, kanske det står nånstans men du får ursäkta mig isåfall. Angående din "jogging". 1)Vad är målet? 2)Har du testat cooper?

:D

Pumpitup
2006-10-29, 18:00
bra jobbat pelle!

tycker det är synd att du inte uppdaterar lite oftare, tycker om att läsa om din träning. :thumbup:

Pellefant
2006-11-09, 12:28
Super_Johan: Tackar. :) Coopers, det är 2.5-3 km väl? Laborerade med det för ett tag sedan. Nu ligger 3 km på ca 17 min, inte så bra alls, (tror det står "usel kondition" i Cooperstabellerna för den tiden), men ska pressa ner tiden allt eftersom. :)

Mina mål(Jogging och annat) brukar ändras allt eftersom. Men här är några.
*Komma under 90 kg till nyår.
*Bli smal på lite längre sikt, (smal=? 80-83 kg kanske, är 182 cm)
*Kunna springa milen under en timme på skogsslinga (haft ca 1:30 som bäst, dvs går mycket)

*Mål med gymträning - vet inte nu. Tränar inte på gym just nu, motivationen för det går i perioder.

Pumpitup: Tack så mycket, ska uppdatera lite oftare. :)

Förra måndagen
Vikt: 98,5 kg
Mage: 109 cm
Midja: 105,5 cm

Måndag denna veckan:
Vikt: 97,5 kg
Mage: 108 cm
Midja: 105 cm

Måndag:
Ikväll tänkte jag springa 5 km på banan, gick dock ut för hårt insåg jag, så nöjde mig med 2 km, tid 11:12 *pb* , ska jag orka 5 km så bör jag hålla mig på över ca 2:20 ungefär de första sex-sju varven tror jag.

Jätteskönt att springa när det var lite kyligt i luften!

Varvtider(400-m)
2:15, 2:12, 2:16, 2:24, 1:04

Medelpuls. 183
Maxpuls: 204
Fettförbränning 11 gram
241 kcal

Promenad timme.

Tisdag
3-km (hade tänk 5-km...) på 400-m banan, 17:16, varvtider:
2:18, 2:24, 2:24 , 2:24, 2:21, 2:21, 2:19, 1:10 (sista 200-m)

Promenad halvtimme

Medelpuls. 182
Maxpuls: 203
Fettförbränning 15 gram
335 kcal

Onsdag
Kvällspromenad ca två timmar

Försöker ligga på ca 1400-2000 kcal/dag lite beroende på om jag rör på mig eller inte. Har även blivit några långpromenader på sistonde. Har fungerat riktigt bra med kosten.

Pumpitup
2006-11-09, 17:39
Detta ser kanonbra ut pelle, bara att fortsätta i denna stil :thumbup:

Börjar dte kännas tungt psykiskt ås kan du alltid fokusera på vad som komma skall. Exempelvis att se vågen visa 90kg eller varför inte se fram emot kommande julbord om en dryg månad :)

Pellefant
2006-11-13, 14:25
Detta ser kanonbra ut pelle, bara att fortsätta i denna stil :thumbup:

Tack så mycket. :)

Måndagsvikt och mått:

Vikt: Samma som förra veckan ca 97,5 kg
Mage: Samma som förra veckan 108 cm
Midja: 104,5 cm (105 cm)

Shinedown
2006-11-13, 23:10
det här ser riktigt lovande ut! jag håller både tummar och tår för dig!

Pellefant
2006-11-21, 13:44
det här ser riktigt lovande ut! jag håller både tummar och tår för dig!

Tack snälla. :)

Mått och vikt igår var samma som förra veckan.

Skaffade gymkort igår. Sprang en km (10 km/h) på bandet, insåg att konditionen blivit dålig.

Sådär, nu har jag fått upp några bilder på fläsket, korten är från mitten av förrförra veckan. (Normalt har jag boxershorts, letade upp dessa för fotograferingen bara)

http://i2.photobucket.com/albums/y7/user345/4bilder.jpg

Pumpitup
2006-11-21, 14:19
Du är grymt inspirerande pellefant, fortsätt jobba på i denna stil bara.

Ska du börja träna mer styrke nu också? :)

Pellefant
2006-11-21, 15:19
Du är grymt inspirerande pellefant, fortsätt jobba på i denna stil bara.

Ska du börja träna mer styrke nu också? :)

Tack så mycket. :) Lutar åt helkroppspass 1-2 ggr/vecka. (Kör jag oftare än så, så har jag snabbt tröttnat förut)

Pellefant
2006-12-01, 19:25
Sedan sist:

Ons
3 km löpbandet 8.0-13.0 km/h, tid: 19:30
medelpuls 170
Fettförbränning 16g
323(löpbandet)-348(pulsklockan) kcal
91% av max
maxpuls 208

Provade på några styrketräningsmaskiner, kändes roligt igen, blir mer styrketräning. :)
Tricepsmasin 45 kg (40) ökning
Sittande magmasin 30 kg
Pec deck 25 kg
Axelrotationsmaskin 30 kg (nära sänka på denna)

Sön
Långpromenad
Simmade 500 meter

Måndag
20 min crosstrainer

Spinning med uppvärmning och nedvärmning, stretch 54 min (Slökörde)
medelpuls 134
Fettförbränning 37
625 kcal
72% av max
maxpuls 172

Sedan åkte jag på förkylning, som alltid när jag införskaffat gymkort efter ett längre uppehåll. *cry*

Pellefant
2006-12-05, 22:53
Veckovikt och mått idag tisdag.
Vikt: 99,70 kg
Mage: 109
Midja: 106

Bytt våg till den digitala vågen på gymmet.(På vågen hemma,gammal enkel, vägde jag ca 98.)

Simmade 1 km innan frukost, tid 36:15 (vilade ibland)

Min "längd-tid"(25m-bassäng) har minskat från ca 60 s till ca 50 s jämfört med när jag simmade förut, simmar lugnt, är lite förvånad, men bra är det ju.

Pellefant
2006-12-12, 12:42
Onsdag:
Simmade 700m, 23:12 -> 49,7s per längd i snitt.
Spinningpass 1:10, 800 kcal

Torsdag:
Löpband 1 km, 8.0-15.0 km/h, 5:07
Roddmaskin läge 10, 1 km, 5:27
Simmade 200 m, 6:20

Fredag:
Löpbandet 3 km, 10.0-13.0 km/h, 16:20

Lördag innan frukost:
Simmade 500m.

Måndag:
2 km på bandet 10.0-12.0 km/h, 11:40

Veckovikt och mått idag tisdag.
Vikt: ca 99,5 (99,70)
Mage: 107,5 cm (109)
Midja: 105 cm (106)

Shinedown
2006-12-13, 00:17
kämpa på! du är en förebild :)

Pellefant
2007-01-08, 22:20
kämpa på! du är en förebild :)

Tack. :)

Invägning imorse och inköp av gymkort efter all julmat mm då...

Vikt: 100,64 kg
Mage: 109 cm
Midja 106 cm

Av ren ilska över att ha kommit över 100 kg igen så sprang jag 5 km på bandet i 10 km/h, tid 30:00 min. Hade tänkt 3 km först, men kände att det fanns krafter kvar, så tänkte jag kunde försöka komma en halvmil och det gick ju bra. 549 kcal enligt löpbandet.

Sedan roddmaskin, läge 5, 1000 meter, tid 4:33

Ikväll ca en timmes promenad.

Anlin
2007-01-16, 16:56
Vad duktig du är! Ska följa dig jag med. Inspirerande! Kör hårt!

Pellefant
2007-02-19, 22:51
Tack Anlin. :)

Måndagsvikt&mått.
Vikt ca 103 kg
Mage 111 cm
Midja 106 cm

Nya tag nu.

Pellefant
2007-02-26, 14:11
Måndagsvikt&mått

Precis samma som förra veckan. Lite trist då jag skött kosten, men har å andra sidan inte rört på mig då jag ligger sjuk i förkylning.

Starfighter
2007-03-21, 09:50
Varför sänker du inte kalori intaget lite mer. Ser ut att gå lite långsamt. Annars mkt bra! :D

Pellefant
2007-04-09, 07:32
Varför sänker du inte kalori intaget lite mer. Ser ut att gå lite långsamt. Annars mkt bra! :D

Tack så mycket. Jo, när jag sänkt kcal-intaget så har viktnedgången gått som bäst förut. Jag har väl saknat motivationen på sistonde. Fast nu när det börjar gå att jogga(förutom snön idag då! *gah!* ) så känner jag att motivationen börjar komma tillbaka. Samt lite lätt panik inför beach 2007. :)

Förra måndagen:
På kvällen blev det 3 km på 400-m banan på idrottsplatsen. Sänkte farten enormt så att jag skulle orka lunka hela tiden. Brukar ju "alltid" dra upp tempot till ca 2:24(per varv) och bara orka några få varv...

Hade först tänkt springa 5 km, men insåg att 3 km fick räcka om jag skulle orkar lunka hela biten. Kändes iallafall helt okej. Ska försöka lunka ungefär varannan dag.

Gymkort kommer nog att införskaffas också igen(mest för att flickvännen vill träna ihop), jag är inte så sugen på styrketräningsmaskiner och vikter nu (hon är mest ute efter tillgång till en crosstrainer), men kanske kör jag lite motion där eller går på spinningpass om det finns, får se. (vi har inte valt gym ännu)

Tid 3-km: 20:56
Mina tider på 400-m varven.(Kul att jämföra med senare tider)
2:40 2:52 2:50 3:01 3:07 2:59 2:30
Sista 200-m: 0:58

Söndag:
2 km på banan, 14:16, hade tänkt 3 km, men orkade inte. Gick ut för hårt kanske.

400-m tider: 2:28 2:30 2:30 2:47 4:00(gick).

Kosten i veckan har fungerat helt okej, fast satte i mig 200g godis ikväll.

Måndagsvikt och mått (idag)
Vikt: 103 kg (105)
Mage: 112 cm (112)
Midja: 107 cm (106)

Vikten ned och midjan större, lustigt.

Ska nu jogga minst tre gånger i veckan, tycker det är roligt. Ska även bli lite intervallträning för att försöka få lite bättre kondis.

Pellefant
2007-04-10, 18:35
Ikväll 2,8 km på 400-banan, tid: 19:25
Mina tider på 400-m varven.
2:34 2:40 2:47 2:45 2:50 2:53 2:55

Räknade fel, skulle sprungit 7,5 varv, inte 7 för att få 3 km...

Röda_Lacket
2007-04-16, 22:56
hur går det för dig? Alltid lika inspererande att läsa denna tråden då man saknar insperation. Siktar du på något inför sommaren?

Pellefant
2007-04-18, 09:32
Tack så mycket Röda_Lacket. :)

Oj, nu fick jag mig en tankeställare. Har faktiskt inte satt upp några mål alls, kanske därav den bristande motivationen på sistonde. Grämer mig en aning att jag inte joggat sen i onsdags, trots tidvis strålande väder. Sommaren närmar sig med stormsteg.

Ett mål får bli att komma under 90 kg i sommar(sensommaren?) nångång, var ju ändå inte alltför länge sen jag var där. Men framförallt att kanske fortsätta gå ner lite till sen, eller iallafall inte gå upp till 100+ igen. Tror felet jag gjorde sist när jag kom ner till 89-90 kg häromåret(2005 var det väl) att det är så lätt att slinka tillbaka till gamla vanor och äta som en 100 kilos person, dvs att då ligga på ett litet kcal överskott och sakta och säkert gå upp i (fett)-vikt igen....trots att man tycker att man äter "normalt".

Kanske borde skaffa mindre tallrikar. *screwy*

Onsdag(förra):
Tid 3-km: 22:17
Mina tider på 400-m varven.
2:00 3:30 2:50 3:00 2:42 2:27 3:29
Sista 200-m: 1:20

Lekte med lite intervallträning. Har läst att det är ett bra sätt att snabbt få bättre kondis. I den mån jag orkade. Vill hitta en intervallträning som passar mig, vilket jag inte gjorde(slutade med att jag gick ibland när det var tänkt att jag skulle springa...). Ska nästa gång testa 10-40. Dvs springa 10 sekunder, gå 40 sekunder, springa 10 sekunder osv i kanske 3 km. Kanske kan det passa bättre än 20-20 och annat som jag försökte mig på.

vikt och mått(onsdag)
Vikt: 102,5 kg (105,103)
Mage: 112 cm (112,112)
Midja: 105,5 cm (106, 107)

Röda_Lacket
2007-05-18, 23:35
Hur går det för dig? hoppas att träningen går bra för dig snart sommar ju :-D fast det finns alltid en sommar nästa år också

Pellefant
2007-06-16, 20:36
Hur går det för dig? hoppas att träningen går bra för dig snart sommar ju :-D fast det finns alltid en sommar nästa år också

Tjena, har saknat lite motivation att träna och tänka på vikten, men här kommer en liten uppdatering sedan sist. Ska titta på en cykel imorgon, kanske kan det bli en motionsform jag kommer gilla under sommaren.

30/4
Förra veckan(onsdags)
Mage: 111,5 cm
Mage 106 cm
Vikt: 102,5 kg

Veckovikt(idag måndag)
Mage: 110,5 cm
Mage 105,5 cm
Vikt: 102 kg

En jogging&gå runda på ca 3 km förra veckan.

8/5
Torsdag:
Kvällspromenad 2,5 timme

Fredag:
Sprang 3 km på 400-banan, tog det väldigt lugnt, vilket gjorde att jag orkade lunka hela tiden. Tid: 23:23
400-m tider: 2:49 3:02 3:00 3:10 3:14 3:15 3:19
Sista 200-m: 1:33

Söndag: Promenad timme

10/5
Veckovikt(idag torsdag)
Mage: 111 cm
Mage 106 cm
Vikt: 102,0 kg (ny digital våg)

14/5
Vikt 103,3 (102,0)
Mage: 112,5 cm (111)
Midja 107 cm (106)

21/5
Måndagsvikt&mått
Vikt 103,3 kg (103,3)
Mage: 113 cm (112,5)
Midja 106 cm (107)

28/5
Torsdag:
Löpband 3 km, 8.0-13.0 km/h, tid 18:39
Crosstrainer 40 min
Roddmaskin 5 min
Promenader ca halvtimme
Ätit ca 2200 kcal

Lördag: Promenad timme

Måndagsvikt&mått
Vikt 102,5 kg (103,3)
Mage: 112 cm (113)
Midja 106 cm (106)

29/5
Måndag:
Spinningpass
Löpband ca 3,5 km, ca 27 min
Styrketräning: Fem olika maskiner.
Promenad halvtimme
Ätit ca 1600 kcal.

Tisdag: Vikt 102,1 kg.


12/6
Veckovikt&mått (tisdag)

Vikt 104,0 kg
Mage: 113 cm
Midja: 106,5 cm

Pellefant
2007-06-19, 12:59
Veckovikt&mått(tisdag)
104,7 kg
Mage 114 cm
Midja 107 cm

Cyklade ungefär sju mil i söndags. Cyklade hem racercykeln jag köpte(Begagnad Peugeot från 80-talet), för man kan ju inte ta cyklar på SJ tågen. 5,5 timmar tog det totalt. Mycket nöjd med cykeln. Skön cykeltur.

Först testade jag den en timme i Strängnäs, sedan cyklade jag gamla motorvägen(55:an och 223:an) till Södertälje centrum och tog pendeln där. Inte så mycket biltrafik, de flesta kör ju numera på E4:an.

Bronkitkorv
2007-10-11, 07:59
Skärp dej nu för fan... Ryck upp dej och inse att 3km inte är alls mycket.. Öka på längden lite varje vecka. Inte konstigt att du går upp i vikt, min farmor tränar hårdare än dej.

detta skriver jag i all välmening såklart :)

Pellefant
2008-06-06, 19:09
Hej,

Har inte skrivit här på ett tag, har varit rätt trött på nätet, men tänkte titta in här ibland iallafall.

Förra sommaren blev det 42 mil på racercykeln, vikten rasade till ca 100-101 kg. Sen när hösten kom blev det dåligt med motion, men kanske åt jag nästan lika mycket som innan. Vikten smög sig upp till ca 116 kg runt april. Sen började jag simma och gå på spinning, så nu har den kommit ner till nånstans 110-111 kg. Hoppas väl komma ner till under 100 i slutet av sommaren, sen inte tappa under hösten utan då fortsätta med en sund livstil på något sätt.

Kommer nog att cykla en del i sommar igen, tycker det är enormt roligt. Sen blir det nog några promenader mm.

Ska titta in här oftare fortsättningsvis. :)

TehSaxo
2009-07-31, 14:19
Vilka sidor finns det bilder på? Dom på 1an funkar inte längre :(

EDIT: Verkar som att ingen funkar :O